celá věc má několik různých rovin:
1. rovina peněz
2. rovina preferencí
3. rovina přizpůsobení a diktátu
4. a možná ještě nějaký další, na který sem nepřišel
1. nařízením povinné instalace nedojde k tomu, že zákazník dostane víc za stejnou cenu. když si vydělíš zisk běžných automobilek (pokud nějaký vůbec je) počtem prodaných aut, je jasné, že se přidání ESP musí projevit v nějakém ubrání na méně viditelném místě nebo dojde k určitému zvýšení ceny. jiná cesta prostě není. takže můžeme na jedné straně zvýšit bezpečí aut, ale na druhé straně snížíme počet prodaných aut buď jejich vyšší cenou a nebo třeba vědomím jejich snížené kvality.
2. v rodině máme všechna auta vybavená ESP. to jenom na úvod k tomu, že ESP považuju za super věc. jenže pro spoustu lidí jde vzhledem k přínosům o extrémní luxus a nemají tak příjemný rozpočet. stačí auto o 3000Kč dražší nebo oprava něčeho ošulenýho a už si spousta lidí místo toho nemůže koupit třeba kvalitní sadu pneumatik. a k čemu ti je ESP, když jezdíš na nekvalitních sračkách. když jsme u zdraví, spoustě lidí by třeba mnohem víc prospěla ortopedická matrace, ozdravný pobyt nebo cokoli podobnýho. samozřejmě v průměru.
3. plošné a vynucené zavedení ESP v žádném případě nezachrání životy. lidi se akorát přizpůsobí a posune se jejich hranice kam až zajdou. ESP je přínosné pouze za předpokladu, že člověk nemění svoje návyky. tak tomu bylo u bezpečnostních pásů, u helem, železničních přejezdů a čehokoli jiného. zrovna pásy jsou ukázkovým případem, kdy došlo k nárůstu obětí z jednoduchého důvodu - lidi se začali cítit bezpečně a tak začali také jezdit rychleji.. navíc, podle mojeho názoru maoista barroso neví a ani nemá zájem na tom, jaké máme já nebo ty preference a co je pro nás dobré.