Přejít na obsah

tachometr kecá - ukazuje víc


Honz

Doporučené příspěvky

Zdravim, mám problém s tachometrem. Ukazuje mi větší rychlost než je skutečná, když jedu kolem 50km/h ukazuje cca 70km/h. Potřebuju poradit kde hledat, jestli někde v náhonu nebo v budíku nebo kde. Rafička jinak nekolísá, chodí plynule. Myslím, že kdyby byl špatnej ten náhon tak by budík ukazoval míň nebo by rafika kolísala. Auto jsem koupil nedávno v bazaru, tak mě napadlo jestli to nemůže být následek stáčení km. Kde může být chyba?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pokud si to ověřuješ na dědinských radarech, bude to více méně pravda, přesnější rozdíl by jsi poznal dle navigace. Nicméně měl jsem ten samý problém, auto z bazaru, ukazovalo +20km/h a řešil jsem to tak, že rozdělal palubku, sundal plexi z tacho, převlékl ručku přes doraz na nule a počkal kde se ustálí, poznačím pozici, sundal ručku z hřídelky a nasadil o kousek zpět oproti poznačené pozici, přetáhl zpět přes doraz, napojil bowden náhonu, jen tak provizorně bez kompletace palubky a jel to zkusit na radar. Asi na třetí pokus jsem to trefil více méně přesně ±1-2km/h.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No kola tam jsou 165/70 13'', takže ty co tam myslim mají bejt, Když jsem jel po městě podle budíku 50km/h, tak jsem se ploužil skoro krokem, tak jsem měřil podle jiného auta. Známej jel přede mnou 70, já deset metrů za nim a na tachometru 90.

Jen si musim ověřit je ten rozdíl konstantní, jestli neni ten rozdíl se stoupající rychlostí menší nebo větší. Jinak dík za tu radu s tím poposazením ručičky, to by asi šlo. Každopádně by mě zajímalo kde je chyba, proč to začalo kecat. Štve mě to taky proto že rychleji naskakujou ujetý kilometry, takže to budu muset řešit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kilometry naskakujou furt stejně, tam je přímá mechanická vazba od kol až na počítadlo - pokud teda nemáš už filcku s digitálním počítadlem km. Ale od kol přes převodovku vede mechanické spojení ozubenými koly až na bowden pohonu tachometru - původní tachometry shodné konstrukčně už od doby staré tisícovky měly od bowdenu poháněné ozubené šnekové soukolí, na jehož konci byly dekadické kotoučky s číslicemi - na jednu otáčku kolečka více vpravo se pootočilo o 1/10 obvodu kolečko od něj vlevo. Digitální počítadla km mají na tom "hrdle" budíku místo pro magnetický snímač, který bere impulsy od vnitřního otáčejícího se magnetu v tachometru - a ten se točí stejnými točkami jako bowden z převodovky. Změnu přesnosti počítadla km tedy může ovlivnit jen změna převodového poměru mezi jednotlivými částmi pohonu bowdenu nebo změna průměru kol.

Naproti tomu ukazatel okamžité rychlosti žádnou pevnou vazbu nemá - rafika je spojená s hliníkovým bubínkem bez jednoho dna a k nulovému dorazu je tlačená spirálovou pružinkou. Uvnitř prázdného prostoru bubínku se otáčí permanentní magnet - ten je mechanicky poháněný právě tím bowdenem z převodovky a na principu elektromagnetické indukce dochází tím otáčením magnetu uvnitř vodivého hliníkového bubínku ke vzniku síly, která se snaží bubínek roztočit stejným směrem, jakým rotuje magnet. Spirálová pružinka ten rozběh brzdí a dovoluje tak jen vyklonění rafiky pevně spojené s bubínkem do určitého úhlu - úměrného rychlosti otáčení magnetu - bowdenu - kol. Pokud je pružinka stářím unavená nebo nějaký šikula zkoušel točit rafičkou a pružinku "natáhnul", nemá už takový brzdicí vliv a rafika se vyklání víc než bylo "nacejchováno".

Řešením je zvýšit napnutí pružinky postupem, který popsal Malta - stáhnout rafičku z hřídelky a nasadit ji pootočenou o určitý úhel proti směru hodinových ručiček, nebo se naučit jezdit podle otáčkoměru - tak jsem to ve formanu praktikoval já. Nechal jsem si od známého ověřit otáčkoměr, jestli mi ukazuje správně, pak jsem vzal kalkulačku a kus špagátu. Změřil jsem si obvod jednoho předního kola s napůl ojetou gumou, spočítal kolik otáček za minutu bude mít takové kolo při rychlostech 30, 50, 70, 90, 110 a 130km/h a pak jsem s pomocí tabulek převodových poměrů a stálého převodu v rozvodovce určil, kolik toček můžu mít na budíku na který převodový stupeň, aniž bych příliš dráždil PaChy nebo Městské Píči. S obutím 165/70 R13 mi 50km/h po městě vycházelo tuším 2000rpm na "čtyřku" a 1500rpm na "pětku" - tachometr v ten samý moment ukazoval skoro 70... 2000rpm na "pětku " bylo 70km/h, 2500rpm na "pětku" byla "devadesátka jak vyšitá" - všecko s velice slušnou přesností asi tak ±1km/h - radar neměl šanci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jsme asi měli ve firmě nějaký experimentální kousky - 1,9SDi Pick-Up s mechanikou, ale dvě 1,6 16V (krátká a kombi) byly s digitálem... Počítadlo bylo normálně v okýnku pod analogovým rychloměrem jako jsou v otáčkoměru hodiny. Čudlíkem šlo vynulovat denní počítadlo. Krátká neměla PP, kombík jo. Kdybych nejezdil s každou z nich, myslel bych si to o té mechanice taky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

aha Karle, tak to možná jo ... já měl na mysli klasiky MPI ať už před nebo poface ... na ty dvě motorizace jsem jaksi nepomyslel

Mattess, no jasně Felda s VW 1,6 motorem a Feli s označením 1,9 D je klasika atmosféra, také VW motor, ve Fábulích pak označovaná jako SDI, páč potřebovali odlišit 1,9 diesel ale s turbem (TDI)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1,9D je přece jiný motor než 1,9SDi. Podívej třeba do katalogu ND a porovnej si je. A ta 1,6 není 16V. Je fuk, jaký to mělo motor. Všechny mají mechanický počítadlo kilometrů. Podívej se na jakýkoliv inzerát, jestli digitál najdeš.

Editováno: , autor: MATTESS136
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

s těma dieselákama jsi nejsem jistý, ale řekl bych že SDi bude koncepčně vycházet z Feli 1,9D, páč parametrově je téměř identický, vrtání, zdvih, výkon, kroutící moment (zde je jen rozdíl v otáčkách)... takže tam budou jen doplňky a změny kvůli diagnostice a plnění EU3 (něco jako změna škodováckého 1,3MPI na 1,4 MPI). A s tím 1,6 souhlas, dle DP když jsem jí procházel tak jsem skutečně viděl ve vyobrazení pouze 2 ventily na válec.

Honz, hodně úspěchů při přehazování ručky, ale raději s tím počkej až mrazy skončí, ať si ještě nedok.rvíš nějaký plast, jsou kvelmi zkřehlé v těchto mrazech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Janě, že SDi bude vycházet z 1,9D, ale není to totožný motor (hlava je jiná, vačka, vstřikování....). A tudíž psát, že Felda má SDi je nesmysl. O 1,6 je snad všeobecně známo, že to je stará litina z GII apod. a tudíž 8v. Prostě to co u VW končilo, to ještě nacpali do Feldy.

Honz: ještě se zkus podívat na felicia klub. Pravděpodobnost, že někdo řešil stejný problem, je dosti velká

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...