Přejít na obsah

1999 – Škoda Fabia


Doporučené příspěvky

Škoda Fabia je malý osobní automobil, vyráběný společností Škoda Auto. Byl oficiálně představen na 58. autosalonu ve Frankfurtu 14. září 1999 s karoserií pětidvéřového hatchbacku. Byl představen jako nástupce modelu Škoda Felicia, ale rok a půl se oba vozy vyráběly souběžně. Necelý rok po hatchbacku byla představena Fabia s karoserií Combi a paletu karoserií v roce 2001 uzavřela karoserie sedan. Roku 2007 byla na jarním ženevském autosalonu představena druhá generace s karoserií hatchback, což znamenalo konec výroby pro hatchback první generace. Combi druhé generace bylo představeno o půl roku později. Tímto definitivně končí výroba combi a sedanu první generace. S karoserií sedan už se v druhé generaci nepočítá. Vozy jsou vyráběny v Mladé Boleslavi. V dubnu roku 2007 byl vyroben dvoumiliontý vůz Škoda Fabia.

post-8682-0-90743500-1339490790_thumb.jp

Škoda Fabia I. generace

Výrobce Škoda Auto

Koncern Volkswagen

Roky produkce 1999 - 2007

Místa výroby Česká republika

Modernizace 2004

Předchůdce Škoda Felicia

Nástupce Škoda Fabia II

Generace I. a II.

Příbuzné vozy VW Polo IV, Seat Ibiza III, Audi A2

Konkurence Opel Corsa, Ford Fiesta

Karoserie hatchback, kombi, sedan

Designér Raul Pirezo, Dirk van Braeckel

Koncepce pohonu pohon předních kol

Platforma A04

Technické údaje

Délka 3960 mm

Šířka 1646 mm

Výška 1451 mm

Rozvor 2462 mm

Rozchod 1419/1408 mm

Světlá výška 135 mm

Objem zavaz. prostoru 260 l

Pohotovostní hmotnost 1060 (s motorem 1.2 HTP) kg

Užitečná hmotnost 515 (motor 1.2 HTP) kg

Počet míst 5

Objem nádrže 47 l

EuroNCAP (2000)

Prodej byl na českém trhu zahájen 4. prosince 1999 s cenou od 249 000 Kč za vůz s motorem o objemu 1,0 litru o výkonu 37 kW. V roce 2000 prošla Fabia crash testem EuroNCAP s výsledkem čtyř hvězdiček za ochranu dospělé posádky. Karoserie Combi byla představena na podzim roku 2000. V roce 2001 na ženevském autosalonu varianta sedan.8. dubna 2004 opustila výrobní linku miliontá Fabia a v létě, téhož roku se začala prodávat také sportovní varianta RS. 9. srpna 2004 prošla první generace faceliftem (modernizací), dostala nový přední nárazník s kulatými mlhovkami a na zadních lampách se objevilo škodovácké C, na zadních sedadlech přibyla třetí opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás pro zadní prostřední sedadlo, nový volant z druhé generace Octavie, nové potahové látky a jiné drobnosti. Výroba první generace hatchbacku byla ukončena 13. dubna 2007, výroba ostatních karosářských verzí ještě nějakou dobu probíhala souběžně.

Karosářské verze

Hatchback (od 12/1999)

Combi (od 2000)

Sedan (od 2001)

Praktik - užitkový vůz

Výbavy

  • Junior - nejnižší stupeň výbavy, představen v roce 2001, nabízen s karoserií hatchback, vůz měl pouze litrový motor (po necelém čtvrt roce nahrazen motorem 1,2), třináctipalcová kola, neměl posilovač řízení a hlavním poznávacím znamením byly nelakované nárazníky.
  • Fabia
  • Classic
  • Comfort/Ambiente
  • Flash
  • Elegance
  • RS
  • Praktik - „nákladní“ verze fabie s karoserií kombi, představena v lednu 2002 měla pouze dvě sedadla, za kterými byla mříž. Zadní okna byla zaplechovaná. Měla nelakované nárazníky jako Junior.

Motory

Zážehové

post-8682-0-18091500-1339490794_thumb.jp

Motor 1,4 MPI

  • 1,0 MPI (37 kW/50 koní) - 2002
  • 1,2 HTP (40 kW/54 koní) - 2002
  • 1,2 12V HTP (47 kW/64 koní) - 2003
  • 1,4 MPI (44 kW/60 koní) - 2000-2003
  • 1,4 MPI (50 kW/68 koní) - 1999-2003
  • 1,4 16V (55 kW/75 koní a 74 kW/100 koní) - 1999
  • 2,0 MPI (85 kW/115 koní) - 2000-2006
  • 1,2 TSI (66 nebo 77 kW ) - 2010 až dodnes

Vznětové

  • 1,4 TDI-PD (55 kW/75 koní) - od 2003 do 2005 (Euro 3), (51 nebo 59 kW/69 nebo 80 koní) - od 2005 (Euro 4)
  • 1,9 SDI (47 kW/64 koní) - 1999
  • 1,9 TDI-PD (74 kW/100 koní) - 1999
  • 1,9 TDI (96 kW/130 koní) - 2003-2006, pro verzi RS

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS je varianta odvozená z verze hatchback a svou světovou premiéru měla v březnu 2003 na autosalonu v Ženevě. O tom, že se jedná o sportovní vůz, jednoznačně vypovídal již design vozu.

Například přední nárazník s integrovaným spoilerem je vysunut dopředu a tvarován ve stylu vozů WRC. Pozadu nezůstal ani interiér Fabie RS se sportovními sedadly s typickým bočním vedením a dalšími prvky sportovní výbavy.

Fabia RS měla pod kapotou výkonný přeplňovaný dieselový motor 1,9 TDI-PD (96kW/130 koní) s technologií vstřikování čerpadlo-tryska. V kombinaci se 6stupňovou manuální převodovkou byl zajištěn nejen výkonný pohon, ale i vyšší hospodárnost provozu.

  • Výrobní období: 2003 - 2007
  • Počet vyrobených kusů: 21 551

Motor

čtyřdobý, vznětový přeplňovaný, s nastavitelnou geometrií lopatek turbodmychadla (VGT), kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHC, přímé vysokotlaké vstřikování paliva Pumpe-Düse (Čerpadlo-Tryska) umístěný napříč před přední nápravou, poháněl přední kola.

  • Objem motoru: 1896 cm³
  • Výkon: 96 kW při 4000 ot./min.
  • Točivý moment: 310 Nm při 1900 ot./min.

Převodovka

  • mechanická šestistupňová, plně synchronizovaná

Další technické parametry

  • Rychlost: 206 km/h
  • Zrychlení: 9,5 s
  • Spotřeba (město - mimo město - kombinovaná): 7,1 - 4,5 - 5,4 litru/100 km
  • Podvozek: bezrámová konstrukce

  • Rozměry: 4002 mm x 1646 mm x 1441 mm
  • Váha: pohotovostní 1245 kg až 1315 kg; celková 1720 kg
  • Karoserie: pětidveřová; pětimístná dvouprostorová; samonosná ocelová; pozinkovaná

Škoda Fabia Praktik

post-8682-0-84075300-1339490786_thumb.jp

Fabia Praktik

Škoda Praktik je užitkový automobil, který měl ve výrobním programu Škoda Auto nahradit model Felicia Pickup. Jako náhrada za Pickup se ale neosvědčil. Jedná se o upravenou verzi vozu Škoda Fabia Combi. Oproti osobní Fabii má jen dvě místa za kterými je mříž, místo zadních sedaček je úložný prostor. Dalšími rozdíly jsou zaplechovaná okna a nelakované nárazníky. Vůz se vyráběl od roku 2002 do roku 2006, celkem se vyrobilo 5821 kusů.

Motory

zážehové

1,2 HTP 40 kW/54 k

1,2 12V HTP 47 kW/64 k

1,4 MPI 50 kW/68 k

vznětový

1,9 SDI 47 kW/64 k

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...