Přejít na obsah

Dobíjení autobaterie - nabíječka, startovací zdroje apod.


Akrub

Doporučené příspěvky

  • o 2 týdny později...

Dobrý den,

 mám pár týdnů novou Fabii a pod kapotou jsem našel autobaterii EFB+ 49ah 320a 1S0915105B. Překvapilo mě, že jsem ji nikde nenašel na webu, kde by se dala koupit. Pouze variantu EFB 59Ah 640A 1S0915105A, kterou předpokládám použít případně nemůžu? 

 

Hlavně se chci ale zeptat, zda mohu moji baterii případně nahodit přes startovací box s vlastní baterií, který má záběrový proud 240A (5 sekund).

 

Děkuji.  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 29. 1. 2021 na 19:46, ovi napsal:

Děkuji za odpovědi. Napřed teda  vyzkouším zapnout baterii namontovanou ve vozidle na nabíječku v režimu RECOND, za týden mě čeká jízda v délce asi 700 km a poté uvidím. Poslední možnost je zkusit reklamovat, ale u baterie moc v úspěch nedoufám.

@dafro,

prozraď mi, jak dlouho probíhá režim RECOND při spuštění v 12,0 V?

 

zkoušel jsi ovi ten režim RECOND? pozoruješ nějakou změnu? Moje baterie se chová stejně jako tvoje..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, dne 3.2. jsem tento režim měl spuštěný asi 6 hodin, ale nevěděl jsem, zda bude na nabíječce uvedena nějaká informace, že se tento režim ukončil. Nabíjení jsem přerušil po 6 hodinách a teprve později zjistil, že měl zůstat spuštěn déle a nepřerušován.

Napětí poté bylo 12,7 V a i když  jsem dne 7.2. ujel zmíněných 750 km, napětí se nezvedlo a od 3.2. se denně snižuje. K dnešnímu večeru je zase jen 11,9 V. 

Až bude příležitost, zajedu na zátěžový test baterie a bude jasno.

Takže toť mé postřehy, snad pomůžou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Na maxidote hláška 12V batéria slabá. Nabite jazdou. Auto momentálne jazdí často krátke trasy do 5km. Myslíte, že bude stačiť pravidelne dobíjať nabijačkou, alebo to bude mať baterka čoskoro za sebou a bolo by dobré ju už vymeniť? Bude mať 6rokov.

 

Tí čo už menili baterku dávali ste original alebo nejaku inú? Ak inú, tak akú konkrétne? A kodovali ste cez diagnostiku novú baterku?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Jen drobná poznámka k režimu RECOND u nabíječky C-TEK 5, určitě to dokáže prodloužit životnost klasickému Pb aku, ale EFB jsem nezkoušel. Mám ale jeden PB aku pro servisní práce (záložní zdroj, kompresor etc.) je to 12 let stará 40Ah Varta a stále je OK. Dostal jsem jí před pěti lety, že je KO ( nešla původnímu majiteli nabít, ale C-TEK si s ní poradil) dostala RECOND (a pak každý rok jednou) a jede.

Vzhledem k tomu, že EFB baterie je taky Pb, jen má zesílené desky a nějaká další vylepšení, mohlo by to fungovat i u těchto aku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Dobrý den,

zkusím vstoupit do diskuze s prosbou o váš názor, případnou radu. V roce 2019 jsem koupil jetou FABII III (45 000 km). S autem jsem spokojen až na jednu věc. Vybíjení baterie když je auto v klidu a skoro nedobíjení při jízdě. Názor autorizovaného servisu je vše v pořádku. Je mi 79 roků a 18 let jsem jezdil FAVORITE k velké spokojenosti. Jelikož jsem invalida (amputace pravé ruky v zápěstí) koupil jsem si automat. Jízda je prima. Po mnoha diskuzích a i na tomto foru v roce 2020 jsem se s tím smířil, protože jezdím dost málo. Vlastně stereotip. Jednou týdně nakoupit ( 15 km). Občas někam pro něco zajet také do 15 km. Ob měsíc cesta na sraz důchodců když houkají sirény aby jsme nezapomněli ( parta ze starého zaměstnání) délka tam a zpět 300km. Žiji v Praze. 

Jak píši smířil jsem s s tím. Koupil novou baterku AGM Bosh, nabíječku CTEK CT5 START/STOP. Auto start stop má. Poctivě každé 3 týdny baterku dobiji. P o změření po nabití má průměr 12,6. Doba nabíjení je vždy mezi 8 - 10 hod.  Asi před dvěma měsíci protože chodím nabíjení kontrolovat po 3 hodínách byla baterka nabitá. To mě překvapilo. Další nabíjení bylo zase v obvyklém čase. Včera jsem zase nabíjel v tomto časovém limitu byla cesta 300 km, 3 pojížďky do 10 km a 3x nákup 15 km.  Po kontrole nabíjení po 3 hod. zase byla baterka nabitá. Měření 12,7. Dnes ráno jsem šel baterku opět změřit a ukazovala 12,4. Baterka je stará asi 1 rok.

Jelikož nejsem žádný borec ve vědomostech ohledně aut a jejich elektriky, jsem uživatel prosím o váš názor jestli je to v pořádku a nebo něco to signalizuje. Nerad bych někde zůstal stát.

Můžete mě poslat nebo napsat váš názor nebo radu.

Moc a moc děkuji a jsem s pozdravem.

Pavel

prknapav@gmail.com

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neviděl bych to nějak černě. Ono hodně záleží kdy člověk tu baterii měří, tedy v jakém časovém úseku po nabití, po otevření kapoty atd.  Když např. otevřu při měření stavu baterie napřed dveře auta, a pak  otevřu kapotu,  a pak ihned měřím baterii, tak vždy naměřím o cca 0.2 V méně, než když po otevření dveří a kapoty počkám cca 15 minut. Takže ihned po otevření mám taky 12.4V a po 20 min. naměřím 12.6V. Prostě při otevírání reaguje el. síť auta a odebírá nárazově nějakou tu větší el. energii a po určité chvíli dojde k nějaké té konsolidaci napětí baterie . Taky se napětí baterie neměří ihned po jejím nabití, nebo ihned po dojezdu někde z cest. Já čekám vždy minimálně 2 hodiny po jízdě a taky 24 hod. po nabití z nabíječky a až pak to považuji pro mne za směrodatnou hodnotu napětí baterie. A to, že to někdy po jízdě může mít napětí 12.3V, nebo i 12.1V nebo taky 12.6V je důsledek toho tzv. inteligentního nabíjení, které mají vozy se systémem Start/Stop. Záleží jaká byla ta poslední část jízdy před odstavením někde na parkovišti/garáži, tedy jestli fungovalo nějaké to  delší řádné dobíjení baterie v důsledku třeba brzdění motorem při jízdě z kopce těsně před skončením jízdy, nebo systém S/S tzv. vyšťavoval baterii v důsledku krátkých jízd s neustálým vypínáním motoru apod.  Změřil bych taky voltmetrem napětí, které dodává alternátor do baterie při chodu motoru, což se dělá při zvýšeném volnoběhu při cca 2000 otáčkách a tam by to mělo dávat cca 14.4-14.6V, pokud je to jinak tak je problém v dobíjení tj. alternátor, regulátor dobíjení.

Prostě těch faktorů a možností proč to je jednou s napětím baterie tak a jindy onak je hodně a hodně lidí s auty se Start/Stopem, to řeší právě tím odpojením toho "pomocného" konektoru na mínus pólu baterie a má klid. Já to mám taky odpojené již 2 a půl  roku a baterii dobíjím nabíječkou jen tzv. pro dobrý pocit 2 x ročně.

Servis, který tvrdí, že to tak máte u svého auta s tím napětím v pořádku má vcelku pravdu, dnes ten systém S/S zapřičiňuje to, že máme baterie po jízdě skoro pořád na hranici nenabitých baterií, ale jak píšu, hodně lidí to vyřešilo tím odpojeným konektorem......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za odpověď a jenom pro zajímavost START/STOP poctivě vypínám, co jsem se z různých diskuzí dověděl, je, že hlavní příčina je právě to rekuperační dobíjení. Snad na jeden dotaz jsem nedostal nikdy odpověď jak se dá brzdit motorem při automatické převodovce? Na to neznám odpověď. Při normální je mi to jasné a dost jsem to u Favorita využíval. Na odpojení toho konektoru jsou různé názory.

Ale velké díky za vysvětlení .

Děkuji Pavel

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen vypínáním  Start/Stopu pomocí tlačítka neodstraníte to tzv. inteligentní nabíjení a tím stav skoro neustálého tzv. podbití baterie, ale tím  docílíte jen toho, že vám motor nebude zhasínat při každém zastavení, někde na křižovatce apod.. Úplného vypnutí toho inteligentního dobíjení  dosáhnete jen tím odpojením toho pomocného konektoru na - pólu. Co se týče možného  brzdění tzv. motorem u automatické převodovky, tak to vám zde asi popíší jiní, já jsem ji v životě ve svém autě neměl a tak ani nevím jak to funguje, jen vím, že někdy to tzv. plachtí a někdy ne, počkejte on se někdo ozve. Osobně si myslím, že nemusíte zatím mít starost, pravděpodobně máte vše v pořádku, co se týče toho dobíjení a baterie. 

 

PS: ještě jsem se zde v diskusích a ani v praxi nesetkal s nějakým zásadním negativním účinkem při odpojení toho konektoru, snad jen s tím, že to chvíli po startu a někdy i v průběhu jízdy ukazuje chvilku hlášení, že je tzv. závada na start/stopu, no a pak to zmizí.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem taky stará škola před důchodem 😀 a těžko se s rekuperací a SS smiřuji. Změnil jsem jízdní styl, SS jsem nechal odstavit, baterka je loterie jak sleduji. Pořídil jsem si orientační voltmert do zapalovače, nabíječku z Lídlu a jezdím s tím, že baterka může kdykoliv kleknout. Rapid 2019.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rekuperacia funguje pri automate podobne ako pri manualy, akonahle sa pustí noha z plynu tak motor brzdi deceleraciou a rekuperuje, keď si prevodovka podraduje tak stále rekuperacia funguje až dokým nezastavi auto. Prakticky, rekuperuje to stále ak je auto v pohybe a pusti sa plynový pedál. Aj pri brzdení funguje rekuperacia.

Pridám sa k návrhu s odpojenym konektorom na batérií, mam to tak urobene uz 3. mesiac z dôvodu, že predchádzajúci majiteľ kúpil do auta klasickú olovenu bateriu namiesto efb alebo AGM. Všetko funguje bezproblemov aj po dlhšom státí, žiadne vybijanie.

F3 dsg 2016

Editováno: , autor: Thief1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ohledně konektoru, upřímně jsem k tomu byl také skeptický, ale chtěl jsem to vyzkoušet, už cca přes rok jezdím s odpojeným konektorem (cca 30tis km) a zatím žádné negativa nepozoruji. Aby to bylo objektivní, u druhého auta jsem nechal konektor zapojený. Zatím nevidím rozdíly, baterky drží u obou, jezdí taky obě. Jediné negativum odpojeného konektoru co jsme zatím zjistil je nefunkční aktualizace na pozadí, ale to se Fabie stejně netýká, protože ta ji stejně nemá...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji všem za rady a názory. Zkusím také vyzkoušet, jenom musím přesně zjistit kde ten konektor je abych neudělal nějakou blbost. A ještě jednou se zeptám jelikož jsme se zaměřili více přímo na dobíjení baterky za jízdy.

Takže jinak je úplně normální, že při tak malém počtu ujetých kilometrů i když pravidelných se baterie během 3 týdnů vybije tak, že je nutné provést dobití aby se nepoškodila???

Jinak moc děkuji za snahu mě pomoci. Snad mám auto jinak v pořádku. Zarazili mě rozdílné časy na dobití baterie. Většinou průměr 8 hodin a už dvakrát pouze 3 hodiny. Přitom kilometry a doba stejné.

Z toho vidíte, že jsem doopravdy pouhý uživatel a žádný znalec.

Pavel

PS. Když jdete na pravidelnou prohlídku tak konektor zapojíte zpět nebo to nemá na prohlídku vliv a nebo tyto prohlídky ignorujete???

 

Editováno: , autor: prknapav
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výsledné napätie,  ktorým auto dobíja batériu sa líši od veľa faktorov. Napríklad ak sú zapnuté tlmené svetla, zvýši si napätie na cca 13,5V aby vykryl väčší dopyt v palubnej sieti. V zime pod istú teplotu beží trvale alternátor na cca 14,7V aby sa bateria nabíjala a veľa podobných podmienok. Najhoršie čo môže byť, je aktuálna letná prevádzka a dlhé jazdy na tempomat alebo pod plynom alebo prevádzka v meste (zelená pod plynom, na ďalšej svetelnej vyradiť neutrál a brzdiť). Vtedy to ide proste len na batériu.

 

K tomu konektoru. Bol som na výmenu oleja a prijímací technik mi v rámci debaty o aktuálnych škodovkách pošepol o možnosti vyradiť inteligentné dobíjanie z činnosti týmto spôsobom. Na to som mu poďakoval za dobrý nápad, ale s tým že už tak jazdím istú dobu. Takže aj oni o tom vedia, že je to kravina.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To dobíjení nabíječkou je dáno také třeba okolní teplotou a třeba, že nabíječka vyhodnotí, že je potřeba udělat regeneraci baterie - desulfataci, potom jsou časy nabíjení delší. Chytré dobíjení je "neřád", který prostě snaží udržet napětí baterky na spodní hranici, aby o pár deci nevzrostla spotřeba, proto taky někdy dojedeš s větším napětím stejnou trasu, protože už napětí bylo tak nízké, že se baterka musela při jízdě dobít. Pokud občas zapneš velké žrouty, jako výhřev sedadel apod, tak se bude baterie za jízdy víc dobíjet. Jinak co se týče odpojení konektoru v sekci OIII je myslím pěkně dlouhá diskuse, takže zkus zabrousit tam, jsou tam i fotky toho konektoru, na jehož odpojení se názory liší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako nejhorší situaci vidím auto, keré nejezdí a nejhůř, pokud je pauza v ježdění mezi létem a zimou, čili pokud se pokouším startovat auto podbité z léta (kdy byla rekuperace zapnutá). Jinak asi něco dělám špatně, když baterie drží 4. rok, kabel je zapojený, akorát SW vypnutý S/S. Jak známo, originál vydží nejdýl, ani stejný kus prodávaný servisem tolik nevydrží. Je pravda, že startuju, jen když musím, jinak motor běží - topení/chlazení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...