Březen 12, 20232 r Autor Víte například to , že emisní norma EU7 má dohromady skoro 7000 stran technického a právního textu, takže implementace této normy do praxe je skoro nad možnosti současné techniky, administrativy, někdo by snad i řekl, že nad možnosti normálního lidského chápání. Martin Hrdlička, co by šéf vývoje motorů ze Škody Auto a.s., poskytl k tomuto rozhovor a svůj názor z pozice technika. Mimo jiné jasně řekl , že když tedy máme u nás průměrný věk vozového parku cca 16 let (což zeleným fandům zcela jistě hodně vadí a já osobně je chápu), tak to není vinou automobilek, ale úplně někoho jiného a normou EU7 to těžko změníme, spíše naopak. Mně z toho celého rozhovoru vychází, že komisaři a úředníci z EU vlastně nemají v tomto oboru moc páru co činí, prostě asi jen dostali od někoho nějaké zadání, no a konsekvence všeho toho jdou úplně mimo ně a realitu možného..... Upraveno Březen 12, 20232 r od DušanV
Březen 13, 20232 r Autor Šéf skupiny Renault Luca de Meo před nedávnem prohlásil „Skutečným problémem elektromobility se během následujících 10 až 15 let stane nedostatek surovin." Problematika akumulátorů pro elektromobily je rozhodně několikanásobně složitější a citlivější, než je nám veřejně prezentováno tzv. mainstreamovými médii, ostatně Ti co tohle téma sledují asi o tom již vědí své. Dávám zde odkaz na celkem komplexní a souhrnný článek o této problematice z webu AUTOSAPu. https://autosap.cz/aktualita/akumulatory-pro-elektromobily-kongo-chile-a-dalsi-bez-nich-to-zatim-nepojede/
Březen 16, 20232 r Autor Hrubis a jeho bazarový test elektromobilu Renault ZOE. Solidně koncipovaný test, solidní názory na elektromobilitu, s kterými se dokáži v pohodě ztotožnit a to i proto, že Renault ZOE patří k těm několika málo elektromobilům, které jsem vyzkoušel osobně a byl u nich spokojen. Přesto, pokud bych měl stále na svobodný výběr, tak pořád jednoznačně vede spalovák.
Březen 21, 20232 r Autor Lidem je vštěpováno, že elektromobily potřebujeme a máme kupovat a používat kvůli tzv. udržitelnosti. Jak ale zveřejnila agentura Reuters, tak zatím to až tak v mnohých případech vůbec není, tedy elektrické auto není příliš udržitelné, pokud musíte již po menší kolizi vyhodit baterii a to je to, co se právě děje. Výroba baterie do elektromobilu zanechává tak velkou uhlíkovou stopu, že o nějaké ekologii oproti spalováku se můžeme bavit až po ujetí pořádné porce kilometrů. Přestože je množství dat o elektrických autech omezené, trend odepisování lehce poškozených vozů s nízkými nájezdy nabírá na síle. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-pribyva-elektroaut-odepsanych-kvuli-nepatrnym-zavadam-na-vine-jsou-vyrobci-228033#source=hp&seq_no=11&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=57D0gOweJbQ-202303211637&dop_id=228033&utm_campaign=abtest221_linky_v_boxiku_mobilu_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Březen 22, 20232 r Autor Nic není zatím oficiální, ale zdá se, že EU a EK je zatlačena tak nějak do kouta a úplný tzv. nepřímý zákaz spalovacích motorů by nemusel v roce 2035 přijít. Pokud to tak opravdu dopadne, tak bohapustá "zelená" ideologie by nezvítězila nad obyčejným, selským rozumem, což osobně vítám. Těch nesmyslů co vychází z centrály EU je v poslední době čím dále, tím více...... https://www.autoforum.cz/predstaveni/zeleni-zuri-eu-pry-kapitulovala-spalovaci-motory-s-rokem-2035-neskonci/
Březen 22, 20232 r Já bych se zas tolik neradoval, cena za litr je docela šílená a nejsou tu záruky, že by se časem opravdu dostali na úroveň současné ceny fosilních paliv : https://archiv.hn.cz/c1-67185540-auta-se-spalovacim-motorem-i-po-roce-2035-ano-kdyz-budou-na-synteticka-paliva-navrhuje-ek#utm_content=freshnews&utm_term=auto na syntetická paliva&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
Březen 22, 20232 r Autor No prosakují zprávy, že např. Itálie chce po roce 2035 prosadit povolení kromě syntetických paliv i starých známých biopaliv, no bude to ještě guláš a nepěkná přetahovaná. Do očí bijící na tom je to, že ta sama naše vláda, co v době našeho předsednictví v EU " úspěšně a s hrdostí" podporovala a nakročila k úplnému zákazu spalovacích aut, tak ta nyní obrací (pravděpodobně pod tlakem Německa a koncernu VW AG, potažmo Škodovky). Opětovně a vlastně skoro stejně jako ta naše předchozí, tolik kritizovaná vláda před světem ukazujeme, jaký skutečný vliv máme, či spíše nemáme. Ani se mi nechce říkat, že to je pro nás tak možná role užitečných idiotů, ale určitá slova komisaře EU Franse Timmermanse vůči ČR, to spíše potvrzují. https://www.novinky.cz/clanek/auto-nejen-synteticka-paliva-italie-chce-vyjimku-pro-biopaliva-40426526#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=4En6z9VJR9r-202303221628&dop_id=40426526&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest221_linky_v_boxiku_mobilu_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz Upraveno Březen 22, 20232 r od DušanV
Březen 24, 20232 r Autor „Emisní normu Euro 7 musel vymyslet šílenec, nebo někdo dobře placený mocnostmi, jako jsou Čína či Amerika, které chtějí vyhrát nad Evropou, protože v těchto zemích jsou emisní normy daleko měkčí a dobře zvládnutelné. Nikdy jsem nečekal, že takováto nesmyslná zelená vlna přijde rovnou z Evropy a že přijde potopit miliony pracovních míst v Evropské unii,“ Tak tohle řekl pan Povšík, šéf odborů Škoda Auto a.s.. Může, nebo taky nemusí se s ním souhlasit, ale rozhodně odbory v oboru automotive nemají zrovna slabý vliv a pozici. Dokonce neměl problém se obout do naší vlády i v dalších jejích současných krocích. https://cnn.iprima.cz/skodovacti-odborari-prijdou-demonstrovat-pred-urad-vlady-vadi-jim-pozdejsi-duchod-i-euro-7-208179?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box Upraveno Březen 24, 20232 r od DušanV
Březen 24, 20232 r Autor Právě končící dvoudenní summit EU, který chtěl (ačkoliv to původně vůbec neměl tzv. na pořadu jednání) vyřešit komplikace a spory ohledně nalezení dohody s Německem o možnosti využívat syntetická paliva pro spalovací motory i po roce 2035, tak nic nevyřešil a spor nadále pokračuje. A dokonce německá vláda hrozí, že bude dál blokovat ekologickou legislativu EU, pokud Komise EU svůj postoj nezmění. A taky mimo jiné mezi představitely EU a kancléřem Německa Olafem Scholzem padaly obvinění typu, kdo něco slíbil a nedodržel a kdo je lhář či není, stručně řečeno, jedna strana svalovala vinu na tu druhou..... https://ekonomickydenik.cz/spor-o-spalovaci-motory-nekonci-nemecka-vlada-hrozi-ze-bude-pokracovat-v-blokade-ekologicke-legislativy-eu/?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSC9CgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAghdAqAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWAJMAWgAuoBgQDWAG0APkAm0BagC3AF5gMkAZcA0oBqYELgAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=N15TCgYDAw8EAg8FBwUOAgAOAQ8OBQQOS0MKBgEDBgYOBgUEDxkDAgJLQ1IKBgEADgEOBgcHARkBAQZLVAoHcwIHdHIHcnIADwQCAAEPdXYOBXYHcXZyBg4AcwJ0Bg&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=BQ16zdq8PS3-202303242155&dop_id=20036555 Upraveno Březen 24, 20232 r od DušanV
Březen 25, 20232 r V pátek byla uzavřena dohoda : https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/spalovaci-motory-zakaz-2035-synteticka-paliva-e-paliva.A230325_113034_automoto_hm1
Březen 28, 20232 r No čekal snad někdo něco jiného? https://www.garaz.cz/clanek/novinky-je-rozhodnuto-spalovaci-motory-po-roce-2035-jen-na-umela-paliva-protestovalo-pouze-polsko-s-italii-21010016#dop_ab_variant=906500&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Březen 28, 20232 r Autor Závěr z té rozepře mezi EK a Německem aj. státy mě připadá jako taková chytrá horákyně, tedy ani oblečená, ani bosá, ani pěšky, ani za vozem. Čas ukáže, čeho se dočkáme po roce 2035, jestli jen vybraných spalovacích aut na syntetická paliva pro tzv. horních deset tisíc typu Porsche 911, Audi R8 apod., nebo i taky něčeho spalovacího, finančně ještě zvládnutelného. Moc tomu nevěřím, že nějaký ten spalovák zbyde ve výrobě, kromě těch fanouškovských a hodně drahých aut, i když jak rád bych se v tomto případě mýlil..... Spoiler Upraveno Březen 28, 20232 r od DušanV
Březen 28, 20232 r Co udělá politik, když ti chce uříznout ruku? Řekne, že ti chce uříznout obě ruce a obě nohy. Po dlouhých dohadech a konzultacích na různých i vědeckých úrovních se zjistí, že vlastně uříznout nohy není potřeba. No a nastane strašný boj o ty ruce. Nakonec politik řekne, že jsi ho sice nepřesvědčil, ale že když na tom trváš, tak on je ochotný ke kompromisu a stačí mu tedy, že ti uřízne jen jednu ruku. A ty si dokonce můžeš vybrat která ruka to bude. Takže on má co chce a ty máš pocit ohromného vítězství. A tady u toho roku 2035 je to stejné. Takže po ohromných bojích je EU poražena a syntetická paliva jsou povolena (s podmínkou, že musí být technicky znemožněno použít benzín nebo naftu klasickou). Ale benzínové nebo naftové motory mají stejně smůlu a po roce 2035 se auta s nimi homologovat a tedy ani prodávat v EU nedají. Mám se smát nebo plakat? Víc takových vítězství a nemusíme čekat na porážky...
Duben 3, 20232 r Autor Už i bohaté Německo naráží na zelené problémy, alias dá se to i nazvat jako zelený přechod k nedostatku elektřiny. A co třeba taková hra čísel, aneb jestliže se ve zpravodajství široce proklamuje, že Německo v roce 2022 zvýšilo podíl tzv. čistých zdrojů energie hlavně ze slunce a větru už na 46 %, týká se to jen elektroenergetiky. Ta má ovšem na spotřebě primárních zdrojů energie v Německu a shodně také ve světě podíl pouhých 17 procent, 83 procenta světové spotřeby energie včetně té německé kryje ropa, zemní plyn a uhlí s tím, že spotřeba primárních zdrojů v celém světě přinejmenším do roku 2050 podle EIA vzroste o polovinu. EU chce v tomto směru "zahýbat" celým světem, ale měli bychom si uvědomit, že země Evropské unie mají podíl na světových emisích kolem 8 procent. Co tím EU vlastně dokáže? Pravděpodobně v poměru k ostatnímu zbytku světa zchudne a mi všichni s ní, no a ty emise ze zbytku světa se stejně k nám do Evropy dostanou. Nebo snad dokážeme vystavět tzv. železno-zelenou bezemisní oponu nad celým našim kontinentem? No, ono je toho více...... PS: Mimochodem, zaznamenali jste již taky několikanásobné náznaky příslibu postu příštího eurokomisaře (asi pro cokoliv, ono je to stejně jedno) pro našeho ministra průmyslu Síkelu? Že by to mohl být tzv. revanš za naši velkou snahu v době našeho předsednictví? Jen mě nějak nedochází, že napřed musí být v příštím roce nové volby do Europarlamentu a tam snad rozhodneme jestli se o nějakého Síkelu bude vůbec jednat, nebo taky jestli vůbec tam pustíme nějaké další ekofanatiky, nebo ponecháme ty současné. Otázka taky je, aby byl nějaký smysluplný výběr. https://svethospodarstvi.cz/komentare/uz-i-bohate-nemecko-narazi-na-zelene-problemy/?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSC-CgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAghdAqAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWAJMAWgAuoBgQDWAG0APkAm0BagC3AF5gMkAZcA0oBqYELgAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=p87DmpSQlJGVk5SVk5SQkJeelp6fldvTmpaRl5GflJ-enp-Jkp-V29PCmpaRn5eTk5eSkpSJl5GT28Sa4p6WlOLk5JOS4Zbm5OaXl5eQ5pbhk5SV5uPjkOWXkeM&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=vqZQoEqhl7A-202304030503&dop_id=20116859 Upraveno Duben 3, 20232 r od DušanV
Duben 4, 20232 r Autor Není to až tak o elektromobilitě, ale v budoucnu se jí to bude určitě hóóódně dotýkat. Víte co značí zkratka OZE? Ano, správně jsou to "Obnovitelné zdroje energie", i když s černým humorem bychom to mohli nazvat jako "Občasné zdroje energie". Jak je to s naší současnou a budoucí energetikou dle europoslankyně Kateřiny Konečné, se můžete dozvědět v tzv. energetickém videospeciálu. Obávám se, že tvrzení v tom jejím speciálu nejsou až tak daleko od pravdy.
Duben 4, 20232 r Autor No a podobné téma i když z úplně opačného politického spektra, ale na tom, že nás čekají pravděpodobně ne moc dobré "energetické" časy se vlastně tyhle dva protipóly docela shodnou. https://www.focuson.cz/cerny-scenar-pro-cr-sto-dni-v-roce-bez-energii-rika-topolanek/?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSC-CgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAghdAqAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWAJMAWgAuoBgQDWAG0APkAm0BagC3AF5gMkAZcA0oBqYELgAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=_ZSZwM7KzsvPyc7Pyc7Kys3EzMTFz4GJwMzLzcvFzsXExMXTyMXPgYmYwMzLxc3IxM3IycvTzMzFgZ7Ay8_KycW-xcvMyc65xMzIvMjOybjEvru5v8y_y7nLz74&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=750151&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=750151&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=gAPXbyGllGx-202304040953&dop_id=20192147
Duben 8, 20232 r Autor Pokud chcete mít představu jak o Elektromobilitě a vlastně o Green dealu uvažuje, používá, preferuje a prosazuje europoslanec Luděk Niedermayer, který je velkým fanouškem a propagátorem tzv. zelené politiky, tak si přečtěte přiložený článek. Je to vlastně taková osobní zpověď, i když určitě ne od tzv. průměrného občana EU. Ačkoliv se pan Niedemayer chlubí ve svém článku vlastnictvím 2 elektromobilů a horlivě popisuje jak jeho rodina svým způsobem života přispívá k tzv. udržitelnosti, tak zároveň se z jiných zdrojů dozvídáme, že on sám má ze všech našich europoslanců nalétáno na služební cesty zdaleka nejvíce. Že by to raději zkusil aspoň jednou do toho Bruselu, nebo Štrasburku z domova svým elektromobilem? Samozřejmě za úhrady z EU. No nic, zase kážeme vodu a pijeme víno, párkrát jsme to již někde viděli a slyšeli. Obrázek a názor si každý určitě udělá sám. https://www.ekonews.cz/niedermayer-pohadka-o-tom-jak-nelze-snizit-spotrebu-energie-a-jak-se-eu-zblaznila/?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSC_CgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQAAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAghdAqAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWAJMAWgAuoBgQDWAG0APkAm0BagC3AF5gMkAZcA0oBqYELgAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=xayh-Pby9vP38fb38fby8vX89Pz997mx-PTz9fP99v38_P3r8P33ubGg-PTz_fX98fD39vTr8_L9uab4hPKH_PLw9YGB_fH88_X2_ID08vyEh_CB8ob29P398fY&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=GzG39ziQVpy-202304070623&dop_id=20243777 Upraveno Duben 8, 20232 r od DušanV
Duben 11, 20232 r Autor "Vodík je budoucnost, která zařízne auta na baterky", no nevím jestli autor článku s tímto odvážným nadpisem je o tomto opravdu přesvědčen , nebo je to jen jeho zbožné přání, ale z textu článku a nejenom z něho, to tak jasně nevidím. https://www.autojournal.cz/vodik-je-budoucnost-ktera-zarizne-auta-na-baterky/ Upraveno Duben 11, 20232 r od DušanV
Duben 11, 20232 r Autor Martin Kupka a rozhovor s ním, ohledně elektromobility a EURA 7, tj. rozhovor a odpovědi vedené dle mne ve stylu dalšího z řady ministrů dopravy, alias politických teoretiků a odborníků v oboru. Třeba ta jeho úvaha nad výstavbou dalších velkokapacitních přečerpávacích elektráren, jako nových úložišť pro el. energii. Když jsem se nedávno při odborné exkurzi na DS na toto ptal, tak mně bylo řečeno, že nic takového jako je přečerpávačka Dlouhé stráně již nejsme schopni tady v ČR smysluplně vybudovat (nákladově, dodavatelsky, uživatelsky). I ta jeho odpověď na otázku ohledně adekvátního nabíjení někde na sídlištích, je ukázkou jak politici doposavad čistě teoreticky plánují naši budoucnoust. Prostě dle nich, průmyslové a vývojové kapacity nějaké máme a tak musíme doufat, že se to vše a včas podaří třeba k tomu zdárnému fungování elektromobility vyvinout a zprovoznit, však ono to nějak dopadne. Opravdu neskutečné, jaké teorie z jejich hlav poslední dobou vycházejí, no nakonec to začínáme vidět i v běžném životě a to je vlastně jen začátek........ https://www.novinky.cz/clanek/auto-kupka-emisni-normu-na-auta-v-eu-jeste-zmenime-40428239 Upraveno Duben 11, 20232 r od DušanV
Duben 12, 20232 r Autor Zde na příkladu koncernu Stellantis vidíme, jak zaváděný a "celospolečensky schválený a ochotně přijímaný " přestup na elektromobilitu se dotýká jednak čím dále, tím více menší pestrosti nabídky klasických pohonů, jednak zde vidíme, že tohle si musíme z našich daní zaplatit všichni, třeba i ti co dnes jezdí jen na nějakém odrážedle, nebo nejezdili v životě ničím, snad jen v tom mládí je vozili v kočárku. https://www.autoforum.cz/predstaveni/stellantis-potvrdil-ze-elektrickou-revoluci-zaplatite-ac-ji-nechcete-a-zadny-elektromobil-si-nekoupite/ Upraveno Duben 12, 20232 r od DušanV
Duben 12, 20232 r Autor Rozhovor s Dr. Ing. Petrem Hrdličkou, vedoucím vývoje a tvůrcem Škody Favorit a otcem Martina Hrdličky, který dnes vede vývoj agregátů a podvozků ve Škoda Auto a.s.. Ano je to rozhovor několik měsíců starý a tím pádem dnes některé věci zmiňované v rozhovoru jsou trochu jinak, ale tento vitální 88 letý konstruktér má stále podle mne bystrou mysl a perfektní uvažování, i když samozřejmě forma projevu odpovídá věku. Ale staří budeme jednou všichni. Je to hlavně o jeho názoru na elektromobilitu, Green deal a úpadku průmyslu v Evropě. Podstatné věci ke zmiňovanému tématu začínají od času cca 13:45 min. Pro mne osobně je tento pán tzv. ikona Škodovky, bohužel v dnešní politicko-ideologické době nedostávají tito lidé a jejich názory patřičnému sluchu. Upraveno Duben 12, 20232 r od DušanV
Duben 14, 20232 r já vím, že nejtěžší je vždycky změnit uvažování lidí. To brání společně se strachem ze změny v pokroku vždy nejvíc. Navíc, když se k tomu přidávají různé zájmové skupiny svým lobováním. Z mého pohledu elektromobilita může přispět k emisní neutralitě. A čím víc obnovitelné energie máme, tím je ten přínos větší. Ale pořád to bude jen parciální přínos, určitě bude potřeba změn ve více oblastech. A myslím že s klesající cenou energie z obnovitelných zdrojů je to velká příležitost. Jen mě zaráží, jak moc ČR zaostává a nepřipravuje na to zákony, infrastrukturu apod. A stejné zlevnění čeká i elektroauta. Při dnešních malých počtech vyrobených elektromobilů nejsou náklady na vývoj dostatečně rozmělněny. Stejně tak cena není snížena úsporami z rozsahu. Ano jsem příznivcem elektromobility. Elektromobilita začíná dávat větší a větší smysl. Např. dle mého názoru rozvoz balíků po městě elektro dodávkou stop-and-go provoz je ten nejlepší příklad.
Duben 14, 20232 r Možná by bylo bývalo vhodné dodat, že ten příspěvek byl míněn jako žert... Ale kdyby měl být myšlen vážně: - pokrokové řešení individuální mobility by mělo mít lepší užitné vlastnosti nebo cenu - nebo oboje - než řešení dosavadní. Protože elektromobily mají horší užitné vlastnosti a horší cenu než auta se spalovacími motory, o pokrok se nejedná. Je to tedy dyspokrok. - protože při výrobě elektromobilu vzniká víc emisí než při výrobě auta se spalovacím motorem je jejich výroba v rozporu s emisní neutralitou - protože ani elektřina neroste na stromech, ale její výroba je spojena s tvorbou emisí, je i jejich provoz v rozporu s emisní neutralitou - klesající cenu elektřiny z občasných zdrojů nevidím nikde zdokumentovanou a při jejich nárocích na rozvodnou síť a nutností jejich zálohování emise produkujícími stabilními zdroji o ní pochybuji - zlevnění čeká elektroauta již po řadu let a stále jaksi nepřichází. Pokud jen v loňském roce zdražilo lithium o 500% a ostatní kovy a nekovy zdražily také, tak když vezmeme v úvahu, že baterie tvoří i polovinu ceny elektromobilu, tak úspory z rozsahu to cenově nevytrhnou. - elektromobilita dává stále menší smysl, protože i provoz elektromobilů se stále zdražuje Ano, ČR v podpoře elektromobility zaostává. Kéž by zaostávala i nadále... Že jsi příznivec elektromobility mě překvapuje. Mezi tebou uvedenými auty nevidím elektromobil ani jediný. Upraveno Duben 14, 20232 r od Tonda-B
Duben 15, 20232 r před 22 hodinami, silarm napsal: A čím víc obnovitelné energie máme, tím je ten přínos větší. a nebo taky tim víc problémů. Zrovna o Velikonocích musel ČEPS odpojovat fotovoltaiky od sítě, protože byl přebytek. Se současným pojetím náhodných zdrojů energie se budeme potácet někde mezi dvěma extrémy "nesvítí, nefouká a elektřiny je málo" a "všude svítí a fouká a nikdo neví co s elektřinou" a to bude hodně drahý.
Duben 15, 20232 r žádný žert to není. Elektromobilita je z mého pohledu budoucnost. Je to velká změna, nebojme se použít slovo revoluce, a proto to v nás vzbuzuje počáteční odpor a emoce. Já byl vždy celkem slušný petrolhead. Jak jsem to víc a víc studoval, tak jsem změnil názor. důvody proč se pochybovačné hlasy nezakládají na pravdě: - pokrokové řešení je to z důvodu celkové pohledu na emise. Celkové emise elektromobilu jsou dnes přinejhorším srovnatelné s auty s tradičním pohonem. Uvedu tu jednu z nejméně pozitivních studii LCA pro elektromobily od Mazda https://www.mazda.com/en/sustainability/lca/ - celkové emise elektroaut jsou prostě teď už nižší a to i v ČR - data vycházejí z výpočtů Evropské federace pro dopravu a životní prostředí, která započítává tu nejméně ekologickou výrobu elektromobilu a výroby energie. - ceny solární a větrné energie klesají - konkretně solarní o 36% za posledních deset let a větrná o 23%. Čím více se to učíme tím víc nám to jde. viz https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth - uživatelský komfort je otázka používaní auta. Hodně lidi jezdí jen do zaměstnaní, vozí děti do škol a nemají problém auto jednou dvakrát týdně nabít. Pokud budeme mít možnost si auta nabít na parkovišti v práci nebo na sídlišti tak by to mohlo fungovat. Spousta lidí má i dům s fotovoltaikou. Auta stojí 90% času. To se opravdu nenajde způsob jak je nabít? - cena elektroaut se snižuje, dají se koupit od 400tKč. I když srovnám Kodiaq 2,0TDi a Enyaq iV80 tak tam velký rozdíl nebude. Raději oželím výbavu a za stejné peníze koupím enyaq. Navíc na provozních nákladech šetřím od prvního dne. Poloviční servis a poloviční cena za nabíjení. Takových příkladů bude víc a víc a to i v nižších segmentech. - z mého pohledu je nutnost dostat spalovací motory z míst kde se nacházejí lidi. Že výfukové plyny škodí lidskému organizmu asi tuší každý. I kdyby energie pro elektromobily pocházela z elektráren na fosilní paliva, tak se dají emise lepe zachytávat na jednom místě než když máme miliony aut se spalovacími motory a filtrovat vzduch. Koho by to zajímalo ať si přečte více o technologii CCS - carbon capture and storage v porovnání s DAC - direct air capture - všechny velké automobilky investují do elektromobility nemalé prostředky. Opravdu to není jen z důvodu Euro7. Stejně tak i velké společnosti v ostatních průmyslových odvětvích investuji do uhlíkové neutrality. Vznikají i nadace které na toto přispívají částky které jsou vyšší než rozpočet ČR např. Bill Gates a jeho žena. No a do toho všeho si člověk přečte že v ČR musíme odpojovat fotovoltaiky od sítě. Nemáme připravené ani zákony. České energetické zoufalství. Urputné bránění rozvoji této oblasti.
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.