Jump to content

Zapojení fakra a spínané napajení


galaher
 Share

Recommended Posts

Zdravím..budu dávat do fabky 2 místo rádia symphony čínské rádio,ale po přeměření fakra konektoru mam pouze stálé plus na dvou pinech.Potřeboval bych natáhnout spínané napajení aby činské rádio nebylo pořád pod proudem i když  je auto v klidu.Dík za radu.

IMG_20221121_125135.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zdravim.

 

Potrebujes elektricky svazek s cislem dilu aza 700 001a . Spinany +12V tahnes z spinacky -> s-kontakt (funkce radio) nebo jiny co je spinany spinackou.

https://www.cbdily.cz/download/products_products_cs/882_AZA-700-001A.pdf

 

Trosku na mimo temu. Jestli chces dat cinske radio to vyplati se vymenit antenu za lepsi, ktera umi fm, dab+, gps

Edited by TOMUS
Link to comment
Share on other sites

Hezký večer. Nejsem si jist, zda se nějak liší zapojení FAKRA konektoru u vozidel s origo 1DIN rádiem oproti těm s 2DIN. Nicméně dle schémat by mělo být zapojení identické. A při vytažení klíčku ze zapalování by se rádio mělo bez problému vypnout. Důležité ale je jej správně zapojit (mít rozpojený červený a oranžový drát na kabelovém svazku vedoucím od konektoru do rádia - novější čínská rádia (aliexpress apod.) tam mají obvykle rozpojovací konektor, který nejde přehlédnout). Možná bych to zkusil neprve touto cestou, zjistit, zda se rádio po vytažení klíčku vypne, případně posléze proměřit jeho odběr ve vypnutém stavu. Myslím, že dodatečné tahání kabelů od pojistek či dodělání manuálního spínače není nutné. 

Link to comment
Share on other sites

Ohledně rádia z Alika, si pamatuji následující, ale jsou to už dva roky a mohlo se u těchto rádií lecos změnit:
Součástí rádia byla kostka, která se zapojila do kabelového svazku, který je dodán k rádiu. Pokud se zapojila kostka, musí se rozpojit konektor, který je také v kabelovém svazku. Nyní záleží, jakou verzi CANbusu má auto. Já mám Fabii II 2009 - před faceliftem. Pokud je verze správná, po otočení klíčku zapalování se rádio zapne a vytažením klíčku vypne. Pokud se nic neděje nebo rádio se nevypíná, auto má starší verzi Canbusu a kostka se ze svazku odpojí a propojí se propojka na kabelu. Nyní je potřeba voltmetrem zjistit, kde na svorkovnici z auta vychází 12V trvalých a 12V z klíčku a zkontrolovat, zda sedí protikus od autorádia. Něco se mi mate, že jsem na kotsce autorádia musel prohodit tyto vodiče mezi sebou, aby se rádio po vytažení klíčku vypnulo. Těch 12V stálých jsem určitě netahal z pojistkové skříně, ale měl jsem je na konektoru z auta. (https://www.bucek.name/stranky/ruzne/zapojeni_konektoru/zapojeni-konektoru.php?cesta=Autor%E1dia%20konektory/ISO).

 

Dále jsem narazil na jednu neplechu, v případě, že baterie byla slabší, auto sice nastartovalo, ale došlo při starování k poklesu napětí pod 9V, což způsobilo reset rádia. Ne, že by se vymazaly předvolby, ale autorádio bootovalo zdlouhavě přes logo Android (což se jinak neděje, pouze po ztrátě napětí). To jsem vyřešil přidáním kondenzátorů a diody a relátka do 12V stálých, aby kondíky vykryly napěťový propad a dioda zabránila, aby proud z kondenzátorů odtekl ke startéru. Aby nebyly kondenzátory stále pod napětím, jsou do obvodu připojeny přes kontakt relé, jehož vinutí je připojeno na 12V od klíčku. Jak budu mít čas, doplním schéma a hodnoty kondenzátoru.

 

Jinak musím potvrdit, co tu bylo zmíněno, že kvalita rádiového příjmu při jízdě je mizerná (alespoň v mém případě), což mi tolik nevadí, protože rádio za jízdy neposlouchám. Na otázku, proč jsem si to kupoval :-D, tak kvůli stále dostupné mapě a parkovací kameře. Ke kameře ještě dodám, že na Aliku se dá sehnat kamera, která umí pomocí vestavěného gyroskopu zakřivit vyznačené barvy dráhy za vozem ve směru couvání (fráze k vyhledání "Dynamic Trajectory Rear View Camera Parking Reverse" ).
Také i pro Fábii II je k mání krytka svítilny SPZ s držákem kamery nebo gumová krytka od otevírání kufru, takže není nutné vrtat do karoserie.

Link to comment
Share on other sites

Podle mne, Vážení kolegové, trochu podceňujete současná čínská rádia. Já mám F2 combi cca z půlky roku 2008, a čínské rádio mi normálně prostřednictvím dekodéru (který je součástí kabeláže) CAN-BUS čte - zobrazuje otevřené dveře, napětí baterie, stav tachometru, detekci zařazené zpátečky a další. Zároveň po CANu posílá příkazy k vypnutí a zapnutí napájení, stejně tak, jako původní originální rádio. I po více než týdenním odstavení vozu mi napětí nikdy nekleslo pod 13V, tudíž rádio ve vypnutém stavu baterii nijak zásadně nevycucá. Je to stejné,jako když vypnete originální rádio, akorát s tím rozdílem, že čínské nejde zapnout i při vytaženém klíčku ze zapalování, což je pro baterku ještě lepší :-) 

Podle mne bude nejlepší, když nám ukážete, jaké rádio jste zakoupil, případně jak je vyřešená kabeláž vedoucí od Fakry k rádiu, a hlavně zda je součástí CAN decodér a jaký. Stále si myslím, že vést spínaných 12V od pojistek nemusí být nutné. Případně jde CAN decodér k těmto rádiím dokoupit i samostatně a stále mi to přijde lepší, než rozebírat pojistkovou skříň a půl palubky a tahat si k rádiu zbytečné dráty :-) 

1663963322030.jpg

Link to comment
Share on other sites

před 16 hodinami, jara255 napsal:

Ohledně rádia z Alika, si pamatuji následující, ale jsou to už dva roky a mohlo se u těchto rádií lecos změnit:
Součástí rádia byla kostka, která se zapojila do kabelového svazku, který je dodán k rádiu. Pokud se zapojila kostka, musí se rozpojit konektor, který je také v kabelovém svazku. Nyní záleží, jakou verzi CANbusu má auto. Já mám Fabii II 2009 - před faceliftem. Pokud je verze správná, po otočení klíčku zapalování se rádio zapne a vytažením klíčku vypne. Pokud se nic neděje nebo rádio se nevypíná, auto má starší verzi Canbusu a kostka se ze svazku odpojí a propojí se propojka na kabelu. Nyní je potřeba voltmetrem zjistit, kde na svorkovnici z auta vychází 12V trvalých a 12V z klíčku a zkontrolovat, zda sedí protikus od autorádia. Něco se mi mate, že jsem na kotsce autorádia musel prohodit tyto vodiče mezi sebou, aby se rádio po vytažení klíčku vypnulo. Těch 12V stálých jsem určitě netahal z pojistkové skříně, ale měl jsem je na konektoru z auta.

 

Ten CAN decodér je přesně ta černá krabička, o které zde píše citovaný kolega. V mém případě nebylo potřeba ke správné funkci nic, než správné zapojení dekodéru a rozpojení konektoru (červený a oranžový drát), který je součástí kabelového svazku. Přehození dvou drátů ve svorkovnici z mé zkušenosti řešilo pouze několik uživatelů dvojkového Suberba, u Fabie mám zatím pouze svoji zkušenost, že měnit nebylo potřeba vůbec nic :-) Od výrobce čínského rádia jsem si před zapojením pouze vyžádal elektrotechnickou dokumentaci a ověřil, že zapojení konektoru sedí s dokumentací od Škodovky.

Link to comment
Share on other sites

Zkrátka nejprve bych to zkusil metodou plug-and-play (pouze rozpojit zmíněný konektor ve svazku). Pokud se rádio po vytažení klíčku vypne, jste "v pohodě" :-) Pokud se po vytažení klíčku nevypne, teprve poté bych se začal stresovat a zabývat tím, kde vzít spínaných 12V :-)

Link to comment
Share on other sites

Souhlasím s výše uvedeným. Zda bude CAN dekodér fungovat, záleží, jaká řídící jednotka (počítač) je do datové sběrnice auta připojena. Samozřejmě, že jsem CAN dekodér zkoušel, ale nefungoval mi. Co jsem tehdy vygooglil, tak ta jednotka je umístěna nad plynovým pedálem a podle její verze (co je na ni napsáno), se dá určit, zda bude fungovat CANdekodér k rádiu. V mém případě má auto starší verzi. Je možné, tuto jednotku nahradit novou s novějším fw, tehdy v roce 2020 stála kolem 1300Kč, ale do toho jsem nešel.

 

Dále, co se konektoru týče, já mám v autě ty dvě ploché kostky (černá, hnědá), jak jsem uvedl v odkazu a tam jsem měl vyvedena obě 12V napětí (trvalé 12V - svorka 30, spínaných 12V - S kontakt). Těch 12V spínaných se zapne v první poloze po otočení klíčku, ALE vypne se, až když vytáhnu klíček ze zapalování, nikoli v poloze 0!!! Také barvy některých vodičů co mi vedou do těchto kostek z auta, se neshodovaly s žádnou verzí, co jsou uvedeny v el. schématech k fábii.

 

V el. schematech je také uvedeno, že se primárně montovala svorkovnice, kde již jsou veškeré vodiče sloučeny do jednoho velkého konektoru.

Tento konektor má zapojení obdobně jako ty dvě kostky v mém případě, ALE neobsahuje 12V spínaných klíčkem (S kontakt) a naopak obsahuje dva dráty od CAN sběrnice, které v mém případě-autě chybí.

Edited by jara255
Link to comment
Share on other sites

Aha, to je zajímavé. Nenapadlo by mě, že F2 z roku 2009 nebude mít funkční CAN, když 2008 ano. Je ale možné (a je to jediné rozumné vysvětlení, které mne napadá), že se typ řídicí jednotky může lišit v závislosti na výbavě (např. maxidot vs "obyčejný" palubní počítač, druh originálního rádia apod.). Tak jako tak, bych nejdříve vyzkoušel, zda se rádio vypne, a teprve posléze řešil výměnu kabelů v konektoru nebo separátní zavedení spínaného napájení. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...