Přejít na obsah

1981 – Škoda Garde (743)


Doporučené příspěvky

Škoda 743, pojmenovaná Garde a její přímý nástupce Škoda Rapid byly sportovně laděné osobní automobily vyráběné v letech 1981 až 1990 československou firmou AZNP v Kvasinách, respektive v Bratislavských automobilových závodech. Interní číselné označení výrobce bylo Škoda 743 (pro typy Garde, Rapid a Rapid 130) nebo Škoda 747 (typy Rapid 135 a Rapid 136).

Automobil byl odvozen od čtyřdveřového sedanu Škoda 742 (obchodní označení typů Škoda 120 LS, Škoda 130 L, Škoda 135 GL a Škoda 136 GL), lišil se výrazně aerodynamičtější tvarem. Přední část vozu byla stejná jako u sedanů, ale čelní sklo bylo více skloněné, střecha snížená a přecházela plynule do šikmo zkosené zádě. Samozřejmou odlišností byl i jediný pár dveří.

Tento vůz nahradil Škodu 110 R, která se přestala vyrábět roku 1980. Celkem se vyrobilo 44 634 kusů.

Výrobce AZNP, závod Kvasiny a BAZ

Roky produkce 1981 – 1990

Místa výroby Československo

Předchůdce Škoda 110 R

Příbuzné vozy Škoda 742

Karoserie dvoudvéřové kupé

Technické údaje

Délka Garde 4175 mm, Rapid 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška Garde 1400 mm, Rapid 1380 mm

Rozvor 2400 mm

Objem zavaz. prostoru 280 l

Hmotnost Garde 915 kg, Rapid 890 kg

Objem nádrže 37 l

Historie

Škoda Garde

post-8682-0-37614000-1339499958_thumb.jp

Oficiální představení nové Škody Garde pro veřejnost proběhlo na strojírenském veletrhu v Brně v říjnu 1981, výroba byla poté zahájena v Kvasinách, do Bratislavy se dodalo několik desítek rozložených sad.

Škoda Garde měla motor o objemu 1174 cm³ s výkonem 43 kW (55 koní) a čtyřrychlostní převodovku, shodné s typem Škoda 120 LS, a účinnější čtyřpístkové přední brzdy. V roce 1982 se vyrobilo 2854 aut a o rok později 3856 aut. Výroba Garde skončila v roce 1984, kdy ji (rok po zavedení modelu M) a nahradila Škoda Rapid.

Na exportních trzích byl vůz prodáván jak pod názvem Škoda Garde, tak i jako Škoda 120 R nebo Škoda Rapid.

Výrobce AZNP

Roky produkce 1981 – 1984

Vyrobeno 11 179 kusů

Předchůdce Škoda 110R

Nástupce Škoda Rapid

Technické údaje

Délka 4175 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1400 mm

Celková hmotnost 915 kg

Počet míst 2+2

Maximální rychlost 150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h 18 s

Objem nádrže 37 l

Spotřeba 6,5 - 9,7 l/100 km

Motor 742.12X

Objem 1174 l

Počet válců 4

Výkon 40,5 kW

Počet převodových stupňů 4+1

Škoda Rapid

post-8682-0-15678900-1339499941_thumb.jp

Vůz Škoda Rapid byl motoricky shodný se Škodou Garde, vizuálně byl však modernizován jako ostatní vozy řady 742 (tzn. širší rozchod kol, modernizovaná karoserie a zvětšené lemy blatníků).

Automobilů Rapid bylo vyrobeno 12 109 kusů od 08.1984 do 07.1986.

Výrobce AZNP

Roky produkce 1984 – 1986

Vyrobeno 12 109 kusů

Předchůdce Škoda Garde

Technické údaje

Délka 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1380 mm

Celková hmotnost 890 kg

Počet míst 2+2

Maximální rychlost 150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h 18 s

Objem nádrže 36 l

Spotřeba 6,5 - 9,7 l/100 km Motor 742.12X

Objem 1174 l

Počet válců 4

Výkon 40,5 kW

Počet převodových stupňů 4+1

Škoda Rapid 130

post-8682-0-85202900-1339499953_thumb.jp

Automobil Škoda Rapid 130 byl odvozen z vozu Škoda 130 L a oproti Rapidu 120 měl výhodu pětistupňové převodovky a motoru 130 (1289 cm³, 43 kW).

Vozů Škoda Rapid 130 bylo vyrobeno 10 285 kusů od 08.1984 do 07.1988.

Výrobce AZNP

Roky produkce 1984 – 1988

Vyrobeno 10 285 kusů

Modernizace 1987

Předchůdce Škoda Garde, Škoda Rapid

Nástupce Škoda Rapid 135, Škoda Rapid 136

Technické údaje

Délka 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1380 mm

Celková hmotnost 890 kg

Počet míst 2+2

Maximální rychlost 150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h 17 s

Objem nádrže 36 l

Spotřeba 5,8 - 8,9 l/100 km Motor 742.13

Objem 1289 l

Počet válců 4

Výkon 43 kW

Počet převodových stupňů 5+1

Škoda Rapid 135

post-8682-0-45439300-1339499962_thumb.jp

Typ Rapid 135 je odvozený od modelů Škoda 135 GL. Měl motor v zásadě shodný s motorem Škody Favoritt – tzn. celohliníkový OHV o objemu 1289 cm³, s osmikanálovou hlavou válců (ovšem bez karburátoru Pierburg) - Rapid 135 měl výkon 43 kW (nižší kompresní poměr, palivo BA 91).

Výroba skončila v srpnu 1990, celkem bylo vyrobeno 1 272 kusů Rapidů 135.

Exportní verze se vstřikováním Bendix měly název Rapid 135 Ri a později Rapid 135 RiC přičemž Ri znamená Rapid injection a RiC Rapid injection Catalyst.

Výrobce AZNP

Roky produkce 1987 – 1990

Vyrobeno 1 272 kusů

Předchůdce Škoda Rapid 130

Technické údaje

Délka 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1380 mm

Celková hmotnost 890 kg

Počet míst 2+2

Maximální rychlost 150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h 15 s

Objem nádrže 36 l

Spotřeba 5,7 - 8,9 l/100 km Motor 742.135

Objem 1289 l

Počet válců 4

Výkon 43 kW

Počet převodových stupňů 5+1

Škoda Rapid 136

post-8682-0-57350200-1339499966_thumb.jp

Typ Rapid 136 je odvozený od modelů Škoda 136 GL. Měl motor v zásadě shodný s motorem Škoda Favoritt – tzn. celohliníkový OHV o objemu 1289 cm³, s osmikanálovou hlavou válců (ovšem bez karburátoru Pierburg) Rapid 136 měl výkon 46 kW (vyšší kompresní poměr, palivo BA 96).

Výroba skončila v srpnu 1990, celkem bylo vyrobeno 9 708 kusů Rapidů 136.

Exportní verze se vstřikováním Bendix měly název Rapid 136 Ri a později Rapid 136 RiC přičemž Ri znamená Rapid injection a RiC Rapid injection Catalyst.

Výrobce AZNP

Roky produkce 1987 – 1990

Vyrobeno 9708 kusů

Předchůdce Škoda Rapid 130

Technické údaje

Délka 4200 mm

Šířka 1610 mm

Výška 1380 mm

Celková hmotnost 890 kg

Počet míst 2+2

Maximální rychlost 150 km/h

Zrychlení z 0-100 km/h 14 s

Objem nádrže 36 l

Spotřeba 5,7 - 8,9 l/100 km Motor 742.136

Objem 1289 l

Počet válců 4

Výkon 46 kW

Počet převodových stupňů 5+1

Výroba

Model Typ Doba výroby

Škoda Garde/Rapid 743 Garde: září 1981 - červenec 1984;

Rapid: Srpen 1984 - Červenec 1986

Škoda Rapid 130 743 srpen 1984 - červenec 1988

Škoda Rapid 135 747 srpen 1987 - srpen 1990

Škoda Rapid 136 747 srpen 1987 - srpen 1990

Závodní verze

MTX 160 RS

Jednalo se o speciální rallyeový vůz skupiny B, který byl vyvinut firmou Metalex ve spolupráci s Agroteam Slušovice z vozu Škoda Garde. Vývoj vozu vedl Ing. Václav Pauer. Do vozu byl namontován motor VAZ 1600 o zvýšeném výkonu 118 kW a kroutícím momentu až 180 Nm, vybavený dvěma karburátory Weber. Zadní náprava byla kvůli vyvážení posunuta o 100 mm dozadu. Původním plánem bylo použít převodovku z vozu Tatra 603, nakonec ale byla využita závodní převodovka z vozu Škoda 130 RS. Ze stejného vozu pocházela přední náprava. Jednokotoučová spojka Lada měla být později nahrazena dvoukotoučovou spojkou od Metalexu. Hnací hřídele pocházely z dodávkového vozu Robur. Všechny brzdy byly kotoučové. Vůz měl rozměrný aerodynamický bodykit. Výfuk byl na zádi vozu umístěn napříč. V plánech na úpravy bylo převrtání motoru na objem 1,8 litru a zvýšení výkonu na 175 koní. Celkem byly postaveny 3 prototypy.

Prvním startem byla Rallye Valašská zima 1984. Vůz zde řídil Václav Blahna. Automobil vedl, ale havaroval. Zúčastnil se ještě Rallye Šumava 1984, kde skončil druhý a Rallye Teplice 1984, kde s ním Kašpárek musel odstoupit. Pak byl Agroteam rozpuštěn a přejmenován a vývoj tohoto vozu byl ukončen

Škoda Rapid 130 H

Jednalo se o okruhový speciál postavený na základě Škody Rapid.

Prototypy

Škoda Rapid Gunsch / Škoda Rapid Gunsch Cabrio

Tento prototyp byl vytvořen německým prodejcem vozů Škoda. Vůz měl přední, zadní a střešní spoiler. Objem motoru byl zvětšen na 1,5 litru a vůz dosahoval výkonu 103 kW. Na podvozku byly upravené pružiny a speciální tlumiče. Na litých kolech byly obuty nízkoprofilové pneumatiky. Přední anatomická sedadla byla od firmy Recaro. Automobil měl bohatší výbavu, tmavá okna a zatmavené zadní světlomety

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...