Přejít na obsah

1955 – Škoda 440 (970), 445 (983)


Doporučené příspěvky

Škoda 440 (lidově nazývaná Spartak, jak se nazýval původní prototyp) se začala vyrábět v roce 1955, kdy navázala na vůz Škoda 1200, v roce 1957 se začaly vyrábět také vozy se silnějším motorem a označením Škoda 445. Roku 1958 přibyla nová karosářská verze, kabriolet Škoda 450. V roce 1959 došlo k modernizaci přední nápravy a drobným úpravám karoserie a vůz od té doby nesl označení Škoda Octavia, silnější verze Škoda Octavia Super a otevřená verze se vyráběla pod označením Škoda Felicia.

post-8682-0-79232800-1339504549_thumb.jp

post-8682-0-09748800-1339504553_thumb.jp

Výrobce Škoda, Mladá Boleslav

Koncern Škoda, s.p.

Roky produkce 1955–1959

Místa výroby Československá republika

Předchůdce Škoda 1200

Nástupce Škoda Octavia (1959)

Karoserie 2dveřová karoserie

Třída střední

Historie

Model Škoda 440 vznikl jako náhrada za vůz Škoda 1200. Jako základ konstruktéři mladoboleslavské Škody použili osvědčenou techniku z předchozích modelů, takže i Škoda 440 dostala do vínku páteřový rám, čtyřválcový maloobjemový motor a pohon zadních kol.

Motor, s třikrát uloženým klikovým hřídelem, vycházel z litinového typu montovaného již do Škoda 1101 o objemu 1 089 cm3. Na rozdíl od něj však měl již blok vyrobený z hliníkových slitin, přepracované sání a zcela nový karburátor. Výkon motoru byl na tehdejší dobu solidních 40 k (29,4 kW).

Podvozek byl konstruován plně podle soudobých trendů. Obě nápravy byly odpruženy příčnými listovými pery a měly nezávisle zavěšená kola. Řízení přední nápravy bylo zajištěno pomocí šnekové převodky.

V průběhu výroby byla Škoda 440, několikrát modernizována po vizuální i po technické stránce. Od roku 1956 měla čtyřstupňová převodovka všechny rychlostní stupně mimo prvního synchronizované. Změny byly provedeny také na hlavě motoru, což mělo za následek lepší plnění a vyplachování motoru. Došlo také ke změněně systému větrání a vytápění vozu, upevnění předních sedadel, a na vozidla se také začaly montovat vylepšené stěrače a na podlahy umisťovat pryžové koberce s nalisovaným okrajem, namísto střihaných.

Od roku 1957 souběžně se Škodou 440 probíhala výroba vozu Škoda 445, který byl vzhledově stejný, ale poháněl ho silnější motor o objemu 1 221 cm3. Změnil se také motor o objemu 1 089 cm3 který se začal montovat do otevřené karoserie Škody 450.

Vozy byly velice oblíbené a to nejen v Československu, ale i v zahraničí. Mnoho vozů bylo vyvezeno na Nový Zéland, do Jižní Ameriky, ale i do západní Evropy. Vůz si získával srdce majitelů nízkou cenou, spolehlivostí a úsporným provozem.

Výroba vozidel skončila v roce 1959 s více než 75 000 vyrobenými kusy Škoda 440, více než 9 000 kusy Škoda 445 a 1 100 kusy Škoda 450. Nástupci se staly Škoda Octavia a Škoda Felicia.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 445 (typ 985) - model automobilu, který byl produkován společností České Škoda v Mladé Boleslavi od roku 1957 do roku 1959

Model 445 vzhledem byl podobný modelu 440. Bylo to však, posílen s větší kapacitou motoru, který umožňuje získat sílu více než 5 km. V letech 1957 - 1959 vyrobeno 9375 exemplářů této vozu.

V roce 1959 byl nahrazen modelem 445 Škoda Octavia Super.

Výrobce Škoda Auto

Výrobní období 1957 - 1959

Místo Mladé Boleslavi (Československo)

Nástupce Škoda Octavia Super

specifikace

Benzínové motory, 4-cyl., OHV, 1221 ccm

33 kW (45 k) při 4200 ot. / Min

Délka 4065 mm

Šířka 1600 mm

Výška 1430 mm

Pohotovostní hmotnost 1280 kg

Související

Škoda 440

Škoda 450

volně přeloženo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...