Přejít na obsah

1952 – Tatra 805, Škoda 973, 1200 (955), 1201 (980)


Doporučené příspěvky

post-8682-0-10524300-1339504678_thumb.jp

Výrobce Tatra

Roky produkce 1953 - 1960

Místa výroby Československo, Kopřivnice, Plzeň, Praha

post-8682-0-49310800-1339504659_thumb.jp

Tatra 805 – výsadkářská verze a valník

post-8682-0-82689600-1339504684_thumb.jp

Motor T603A

post-8682-0-07856000-1339504674_thumb.jp

Tatra 805, rádiovůz

Tatra 805 je lehký terénní nákladní automobil vyráběný automobilkou Tatra (později Závody V.I.Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1953 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou. Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804; využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny; to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče.

Popis vozu

Motor

Tatra 805 byla poháněna benzínovým osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem typu T 603A. Byla to jedna z mnoha variant tohoto nejuniverzálnejšího spalovacího motoru, s úpravami přizpůsobujícími motor pro dané použití. Motor lměl zdvihový objem 2545 cm³ (vrtání 75 mm, zdvih 72 mm) a výkon omezený na 75 koní při 4000 otáčkách za minutu. Motor se od verzí pro osobní automobily lišil především použitím jen jednoho karburátoru, nižším stupněm komprese, tlačnými chladicími ventilátory a suchou klikovou skříní se zdvojeným olejovým čerpadlem - to vozům umožňovalo zdolávat i velmi příkrá stoupání bez rizika selhání mazání motoru.

Převodovka

Převodovka byla čtyřstupňová a spojená byla ještě s dvoujstupňovou přídavnou převodovkou. Vozy měly stálý pohon zadní nápravy, pohon přední nápravy bylo možno zařadit zvláštní řadicí pákou. Zapnutý pohon všech kol byl podmínkou pro možnost řazení redukovaných převodů. Hnací ústrojí bylo ještě vybaveno uzávěrkou diferenciálů. Převodovka vozidla konstrukčně umožňovala ještě používání jiného speciálního zařízení, pohon kterého bylo možno zapnout speciální pákou. Nejčastěji byl tímto zařízením kompresor pro dofukování pneumatik. Ovládání automobilu při jízdě v terénu ještě ulehčoval „ruční plyn“.

Podvozek

Podvozek Tatry 805 byl ukázkovým příkladem konstrukce pro použití v terénním automobilu. Byl tvořen páteřovým rámem, na který vpředu i vzadu navazovaly rozvodovky náprav. Nápravy byly výkyvné, redukcemi kolech, což umožnilo zvětšení světlé výšky vozidla i zvýšení celkového převodového poměru, a tak i maximální tažné síly. Díky tomu, že měla nápravy blízko u sebe, měla ze všech aut nejmenší zlomový úhel (to jest úhel mezi svahem a pak rovinou).

Praga V3S by podobný svah také vyjela, ale na zlomu by si ohnula kardanův hřídel. Odpružení obou náprav bylo torzními tyčemi a vozidlo se díky nim na silnici chovalo velmi komfortně i při vyšších rychlostech. Tatra 805 dosahovala na silnici maximální rychlosti okolo 75–80 km/h při průměrné spotřebě okolo 20 až 25 litrů benzínu. V terénu byla spotřeba paliva samozřejmě vyšší.

Slabší stránkou T 805 byly jednookruhové hydraulické bubnové brzdy bez posilovače. Brzdný účinek byl nedostatečný, to se projevovalo hlavně při brzdění zatíženého vozidla z vyšších rychlostí, nebo při zdolávání táhlých klesání, kdy brzdný účinek motoru nepostačoval.

Použití

post-8682-0-51439200-1339504666_thumb.jp

Expediční vozidlo T805 cestovatelů Zikmunda a Hanzelky

Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejvíce rozšířenou verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly z různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.

V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.

Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou stříbrně-červeno a stříbrně-modře lakované speciály pro známé cestovatele Zikmunda a Hanzelku. Jedno z těchto vozidel je v současnosti ve sbírce firemního muzea Tatra v Kopřivnici a druhé je v soukromé sbírce.

Na třetí místo mezi cestovatelskými vozy Tatry 805 patří Tatra 805 Expediční, která od roku 1989 do roku 2011 projela Afriku, Asii, Australii a Ameriku (Jižní). Na svých cestách najela více jak 60 000 km. stránky o expedicích s Tatra 805

Současnost

V současnosti se různé verze Tatry 805 v hojném počtu vyskytují na srazech majitelů vojenské techniky, i na setkáních majitelů vozů značky Tatra. Jezdí s nimi i mnoho jezdců v truck-trialových soutěžích, kde tyto upravené vozy patří ve své kategorii k nejlepším.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 973, známá také jako Škoda Babeta je prototyp vojenského automobilu, který v letech 1949 až 1952 vyráběla česká automobilka Škoda Auto. Celkem byly vyrobeny 3 prototypy, plovoucí, panceřové a štábní vozidlo. Poté vznikly přibližně čtyři desítky sériových vozů.

Původní objem motoru 1221 cm³ byl zvýšen na 1490 cm³ a agregát dosahoval výkonu 36,8 kW. Vůz měl čtyřstupňovou převodovku a pohon všech kol se závěrkou diferenciálu. Hmotnost vozu byla 1540 kg a nejvyšší rychlost 89 km/h. K sériové výrobě nedošlo z důvodu unifikace výzbroje armád Varšavské smlouvy

post-8682-0-70731200-1339504737_thumb.jp

Výrobce Škoda Auto

Roky produkce 1949-1952

Konkurence GAZ 69

Druh pohonu všech kol

Technické údaje

Maximální rychlost 89 km/h

Spotřeba 12 l/100 km

Motor

Objem 1,2 až 1,4 l

Výkon 36,8 kW

Počet převodových stupňů 4

Zašlapané projekty: Babeta nešla do světa - iVysílání České televize

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061021-babeta-nesla-do-sveta/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 1200 se začala vyrábět v roce 1952 v AZNP Mladá Boleslav. Jednalo se o robustní vůz, který měl celokovovou karoserii. Vozidlu se přezdívalo Sedan díky charakteristickým tvarům karoserie. Existoval i v užitkových verzích jako dodávka, kombi, pick-up a sanita. V roce 1955 došlo k modernizaci na Škodu 1201 a výroba byla ukončena v roce 1962 nahrazením dodávkovým vozem Škoda 1202, který se vyráběl až do roku 1973. Počet vyrobených vozů Škoda 1200 činil 93 741.

post-8682-0-33378800-1339504832_thumb.jp

Výrobce Škoda s.p., Mladá Boleslav

Roky produkce 1952 - 1956

Místa výroby Československo

Modernizace 1955

Předchůdce Škoda 1102

Nástupce Škoda 1202

Karoserie čtyřdveřový sedan

Koncepce pohonu motor vpředu s pohonem zadních kol

Třída střední

Technické údaje

Délka 4500 mm

Šířka 1680 mm

Výška 1520 mm

Rozvor 2685 mm

Rozchod 1250/1320 mm

Světlá výška 190 mm

Pohotovostní hmotnost 1060 kg

Počet míst 5

Maximální rychlost 105 km/h

Objem nádrže 35 l

Spotřeba 9 až 10 l/100 km

Motor zážehový řadový s rozvodem OHV

Objem 1,221 l

Počet válců 4

Výkon 26 až 33 kW

Převodovka manuální 4 + 1

Motor

Řadový kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1221 cm3 o výkonu 26 až 33 (Škoda 1201) kW při 4200 ot./min. Převodovka byla čtyřstupnová s řazením pod volantem.

Podvozek

Páteřová roura s dělenou přední nápravou a zadní kyvnou. Obě nápravy byly odpruženy příčným listovým perem.

Rozměry

  • Délka 4500 mm sedan (sanitní a pohřební provedení 4620 mm)
  • Výška 1520 mm
  • Šířka 1680 mm
  • Rozvor 2685 mm
  • Hmotnost 1060 kg

Největší rychlost 105 km/h, spotřeba paliva 9 l/100 km

Karoserie

  • Sedan — čtyřdveřová
  • Dodávka — 3 dveře boční a 1 zadní.
  • Sanitka měla prodloužený zadní převis o 120 mm.
  • Pohřebních vozů vycházejících ze sanitek bylo vyrobeno jen 50 kusů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 1201 je osobní a lehký užitkový automobil, který vychází z inovace Škody 1200 v roce 1955. Celková produkce Š-1201 vyráběné v závodě Mladá Boleslav a pobočných závodech v Kvasiny a Vrchlabí dosáhla v letech 1955 až 1961 33 472 vozů, Š 1200 a 120 celkem 167 071 kusů.

post-8682-0-21967500-1339504879_thumb.jp

Výrobce AZNP

Roky produkce 1955 - 1961

Místa výroby Československo

Nástupce Škoda 1202

Příbuzné vozy Škoda 1200

Třída střední, lehký užitkový

post-8682-0-18060600-1339504874_thumb.jp

Interiér

Specifikace

Motor

  • Čtyřdobý zážehový čtyřválec OHV 1221 cm3 33.1 kW/4200 ot/1min.
  • Nejvyšší rychlost 105 km/h u verzí užitkových 90 km/h
  • Spotřeba 9,5 až 10 l/100km

Podvozek

  • Páteřový nástavný s centrální ocelovou rourou v předu rozvidlený.
  • Pohon zadních kol dělenou kyvadlovou nápravou odpruženou příčnou listovou pružinou.
  • Brzdy na obou nápravách bubnové, kapalinové jednookruhové.

Rozměry

  • Délka 4500 mm
  • Šířka 1680 mm
  • Výška 1520 mm (sedan)
  • Hmotnost - 1050 kg (sedan) 1220kg (sanitka)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...