Přejít na obsah

Kruhové objezdy - nová pravidla??


McMatej

Doporučené příspěvky

Poslední cca týden se zvedla vlna odporu proti novým pravidlům o přednosti v jízdě na kruhových objezdech. Změna má vyplývat z nové vyhlášky číslo 294/2015 Sb. (odkaz)

 

Já teda nevím jak kdo, ale já jsem v této vyhlášce nenašel o kruhových objezdech ani slovo a přednosti v jízdě v této souvislosti také ne. A ve "staré" vyhlášce 361/2000 sb (odkaz) se o povinnosti značit kruhové objezdy značkou "Dej přednost v jízdě" nepíše. V paragrafu 22 "O jízdě křižovatkou" se píše jen, že pokud je objezd označen značkou "Dej přednost v jízdě", musíme dát přednost v jízdě.

 

Takže do teď povinnost značit kruhové objezdy značkou "Dej přednost v jízdě" nebyla a nová vyhláška jí neruší. Jsem blbej nebo si z nás dělají média prdel???

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Potíž je v tom, že pravidla jízdy na pozemních komunikacích a věcí s tím souvisejících ve skutečnosti upravuje vícero zákonů a vyhlášek, které jsou navíc pořád novelizované... Kdo se v tom pak má vyznat, že. Toto je zrovna takový případ - pokud by se to neprobíralo v médiích, tak by si toho skoro nikdo nevšimnul.  :kol-32: 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Pawouk je pravdou,že změn není málo,ale vždy stačí sledovat a případné změny hledat v zákoně 361/200 Sb.v jeho aktuálním znění.

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

a v jeho prováděcím předpisu,kterým byla dosud vyhláška 30/2000 Sb, a která je nahrazena Tebou zmiňovanou vyhláškou 294/2015Sb.,která se právě podrobně zaobírá dopravním značením.

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-30

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294

Protože úpravy v zákoně lze změnit jenom zákonnou úpravou,pouze to působí dojmem mnoha zákonů,které danou problematiku řeší.

Proto je dobré zákony sledovat u zdroje,kde je garance včasné aktualizace.Často i v době,kdy už platí novela zákona,je leckde ke stažení jeho neaktualizovaná verze a dojem z roztříštěnosti to pouze umocní.

Pokud rozklikneš záložky souvislosti a historie,jsou návaznosti na aktualizované znění zcela zřejmé,včetně čísel zákonů,ve kterých byly změny uveřejněny,také jsou zřejmé aktuální a platné prováděcí vyhlášky,kde je barvou rozlišeno znění platné,zrušené,nebo ještě neúčinný,vždy s odkazem,který předpis mění,nebo kterým je měněn.

Podobná situace je u sledování změn v podmínkách provozu vozidel.Většina lidí se zajímá u vyhlášku 341/2014Sb.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2014-341/souvislosti

,nicméně to je pouze prováděcí předpis zákona 56/2001Sb.

http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-56/souvislosti

Zde je situace složitější,protože zákon 56 upravuje více oblastí dotýkajících se provozu automobilu,proto se ho dotýká více prováděcích předpisů,než pouze vyhláška 341.

Proto je vždy dobré sledovat zákon,zda nedošlo k nějaké změně,než hledat zákony,které změny stanovují.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to jeden velký chaos a dle mého idiotismus.Mělo být jednoznačně dáno a sice-kdo je na kruháči,má přednost a basta!!!

Vždyť přeci byly dělány aby ulehčily dopravě.Nedovedu si představit tohle praktikovat ve velkoměstech.Stačí,když jsem nedávno projížděl po 14 hod Valašským Meziřičím,kde jsou na relativně krátkém úseku 3kruháče.Krásně zacpané a plné silnice.Teď ještě kdyby bylo tohle,tak nevím nevím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to nesmysl, ale bohužel to vychází z Vídeňské úmluvy:

 

Úmluva o silničních značkách a signálech, tzv. Vídeňská úmluva (Vídeň 1968).

 

Oddíl D Hlava II. bod 3. přílohy 1 k Úmluvě (str. 58):

 

3. Compulsory roundabout
Sign D, 3 ‘COMPULSORY ROUNDABOUT‘, shall notify drivers that they must follow the direction at the roundabout indicated by the arrows. If the roundabout is indicated by the sign D, 3 together with the sign B, 1 or B, 2, the driver in the roundabout has priority.

 

Značka D, 3 „KRUHOVÝ OBJEZD“ informuje řidiče, že musí jet směrem, který v kruhovém objezdu vyznačují šipky. Jestliže (pokud) je kruhový objezd označen značkou D, 3 společně se značkou B, 1 nebo B, 2, řidič na kruhovém objezdu má přednost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím,že je brzo soudit,jestli je to špatný ,nebo dobrý krok.

Pokud někdo zvolí rozumně,zda bude kruhák ponechán s dopravními značkami tak,jako dosud,nebo dopravní situace bude využívat pravidla pravé ruky,může to být v některých situacích přínosem k propustnosti.Jak ale říkám,pokud to udělá někdo s rozmyslem,a zda bude kruhák konstrukčně způsobilý pobrat frontu,dávajících přednost zprava.

Je pravda,že trotlové,kteří blikají při vjezdu na kruhák doprava a ještě větší supertrotlové,kteří po vjetí přehodí blinkr doleva a zapomenou dát blinkr vpravo při výjezdu,tak ti ponesou úpravu asi těžce.Ti budou zřejmě tak přeúkolovaní,že jim nebude zbývat čas na sledování předností.  :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Abych pravdu řekl, nějak si nevzpomínám, že bych kdy viděl kruháč bez těch doplňujících značek upravujících přednost. Osobně si myslím, že je to matoucí - ono stačí, že fůra řidičů nerespektuje pravidlo přednosti zprava na klasických křižovatkách, natož teď na kruhových... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak jsem psal,myslím,že na hodnocení je brzo.Řidiči nepletou jenom přednost zprava,pletou kde co :-)

Také je dobré pro představu nezvolit nejbližší kruhák o průměru 15m,kde možnost neosadit ho značkami je nereálná,ale kruhák,kde jeho propustnost a dopravní zatížení takovou úpravu dovolí.

Kruhák bez značek jsi vidět nemohl,leda by je někdo ukradl,dosud byla přeci povinnost ,aby byl značkami upravujícími přednost osazen.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hm, to máš vlastně pravdu, protože před zavedením dodatkových značek upravujících přednost, tam tyto nebyly a přednost na objezdu byla dána automaticky. Ale co si tak vybavuji, tak se to svého času řešilo někde v TV, že ty značky někdy nebyly. Ale už je to vlastně 10 let...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proč vás tak irituje to, že před kruhákem někdo bliká doprava?? Vím, že je v zákoně, že se znamení nedává, ale přijde mně to jako zbytečné pravidlo. Nikoho tím nespletu, neohrozím ..... Některé objezdy jsou tak malé, že když chci vyjet na prvním sjezdu a chci dát znamení včas, tak ho před kruhákem skoro dát musím. A že musím zatočit doprava ...., to musím na přikázaném směru jízdy na normální křižovatce taky a tam blikat musím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdyz vim, ze budu vyjizdet hned na prvnim a kruhak jen "liznu", tak taky blikam doprava uz pri vjezdu.

Pral bych vam chvili jezdit v Italii. Tam je tech kruhaku milion a kazdy ro tam jezdi jinak. Na vyjezdech blikne malokdo a spis blikaji doleva, kdyz vedi, ze nevyjedou hned na prvnim. Dvoupruhove kruhaky jsou tam kapitola sama o sobe a obcas dost peklo.

Snad u nas zustane vetsina kruhaku osazena stejne a bzde se jezdit v rezimu jako doposud...

Editováno: , autor: epo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně je to celkem fuk, spíš mi vadí, že tito řidiči dost často blikají na vjezdu, ovšem na výjezdu z kruháku už ne... A to nemluvím o kruhových objezdech s více pruhy. Ono správné použití směrovek při změnách směru jízdy se u nás tak nějak dlouhodobě nenosí. S touto větou "Některé objezdy jsou tak malé, že když chci vyjet na prvním sjezdu a chci dát znamení včas, tak ho před kruhákem skoro dát musím." souhlasím, někde to prostě jinak nejde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@McMatěj ,epo - když si přečtete větu,kde se o blikání zmiňuji pozorně,jistě Vám bude zřejmé,že je tím myšlena jízda po kruhu.

Ano,některé výjezdy jsou tak blízko od sebe,že je nutnost blikat už při vjezdu,ale i tom jsem já,a myslím ani Pawouk nepsal.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokusím se ten stav trochu sjednotit. Na obrázku jsem dal výsledný stav, který vznikl celou škálou předpisů, nařízení atd.

Prostě ať byl stav takový, nebo opačný, vždy byl nějaký předpis, který nařizoval, jak má kruhový objezd být označen.

To se změnilo novelou 361/2000, která zrušila téměř všechny předpisy. Takže by technicky mohl vzniknout stav, který je dnes. Tak se zákonodárci rozhodli ( po zkušenostech, že přednost zprava ucpávala kruháky ), že bude dál kruhák jako hlavní. Bohužel legislativa byla zrušena,a tak to celkem chytře vyřešili povinností osazovat značku kruhový objezd spolu se značkou upravující přednost. Tím musel musel být kruhový objezd jednotný a zároveň tak byla povinnost dát přednost při nájezdu, ať tam byla značka upravující přednost, nebo ne.

Celkem chytré řešení, které se obešlo bez dalších předpisů. Proto na již funkčních kruhácích, nemůžou chybět značky. To se však změnilo, když změnili MUSÍ na MŮŽE.

Takže nově postavený ( když pominu ukradené značky) kruhový objezd bude označen v závislosti, jak se někdo někde dohodne. Se značkou upravující přednost, bez značek a nebo kombinace obojího.

To je vše hezké, ale všude se dočtete: řidič vjíždějící na kruhový objezd. A kdo myslí na toho na kruháku?

A co je vlastně ten kruhák?

Těžko definovat. Dá se říct, že je to vozovka, s přikázaným směrem jízdy, jednosměrná a vždy se po ní vrátíte k vašemu vjezdu. Z toho všeho vyplývá, že si nikdy nemůžete být jisti, kdo má vlastně přednost. Navíc když většina kruháku je bez značky hlavní.

Problematika je daleko složitější, tak snad z rychlíku by šel dnešní stav popsat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...