Přejít na obsah

Automatický spínač světel - neoriginální řešení Made in PRC


miklisek

Doporučené příspěvky

Malý update. Moje verze spínače je nějak supercitlivá, takže díky utopení v otvoru ve sloupku se dnes v lesních úsecích světla pořád spínala. Takže provedena úprava zbroušení plastového těla čidla, aby vzniklo osazení o průměru 8mm a výšce asi 3mm a čidlo se povysunulo trochu zpět na světlo boží.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Miklisek, teraz síce sa ti nebudú svetlá spínať v lese, tak ako mne sa spínajú,ale večer bude šero pri zotmievaní, ale z oblohy bude ešte dosť svitu svietiť na senzor a bude ti to spínať zasa neskoro, mal som to tak, len nalepené čidlo zvrchu na kryte stĺpika. Ale uvidíš, čo to bude robiť. Ideálny by bol ten odpor 10megaOhm do série, ale som to ešte neskúšal. Ja už s tým laborovať nejdem, je to tak ako to je :) Kryt stĺpika si kúpil nový? Cena?

Editováno: , autor: touareg3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to je otázka toho, aké je tam čidlo, môže tam byť fototranzistor zapojený kolektor-emitor, alebo to je fotodióda v závernom smere. To je rozdiel, či vstupný obvod modulu spína na základe zmeny odporu,alebo zmeny napätia na vstupe. A to nezistí ani Pánbožko :) Schéma obvodu nie je k dispozícií. Ja som na čidle modulu meral odpor, napätie mi nevykazovalo. Aké je čidlo v Rapidke to netuším. A laborovaním som už jeden modul odpálil, takže s tým laborovaním končím :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano sloupek je nový, tedy spíš zánovní, z MIHOCARu za 280Kč vč. dopravy. Ten můj původní byl totiž už jak řešeto, ještě jsme totiž měl mezipolohu dole ale blíž sklu, ale to taky spínalo brzo. Teď se zdá, že tahle poloha čidla by mohla být OK, včera za normální bezmračné oblohy sepla světla v ulici s domy po obou stranách až po 20 hodině, což podle intenzity světla bylo tak akorát. kdy bych světla asi už taky přepnul. Čidlo míří spíš šikmo do boku, ne k obloze, a je ještě trochu skryto v tom lemu, takže to je trochu jiná pozice, než když je nalepeno přímo na panelu sloupku.

Bohužel tyto čínské moduly z alíka nemají v sobě možnost seřízení, tak jako některé moduly z jiných eshopů, které ale nemají ten "origo" spínač do palubky a nejsou plug&play. To seřízení by ale bylo fajn, protože tím by se dalo krásně odladit nastavení citlivosti a ne se spoléhat na to jak to číňan naladil. Připadá mi to totiž, že na nějaké pokusy nastavit spínání světel při různé intentzitě se míjí účinkem, modul na to vůbec nereaguje.

Jinak podařilo se mi konečně zjistit jak vypnout CH/LH. Ten obrázek v mém návodu, kde se pro nastavení CH/LH musí udělat AUTO-0-AUTO-0-AUTO, platí. Akorát se musí toto zvládnout opravdu v inetrvalu 1,5 sec, jak je napsáno na začátku návodu. Pak totiž skutečně začaly blikat na 5 sec mlhovky a pak cvaklo relé a rozsvítila hlavní světla, bez ohledu na intenzitu okolního světla. Pokud se chce zvolit vypnutí fce, musí se  dát AUTO->0 v limitu do těch 5 sec. Pokud se chce zvolit zapnutí funkce, musí se počkat těch 5 sec. a pak zvolit dobu svícení CL/LH, což se nastaví opět přepnutím AUTO->0 v časovém intervalu, který uživatel chce použít. Já mám nastaveno 15 sec.

Psal jsem taky tomu prodejci na alíku, aby dal feedback výrobci, aby zrušil to spínání jen obrysových světel, že s tím není v Evropě povoleno jezdit.     

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Varianta č.2 osadenia fotodiódy. Fotodiódu som vybral z čierneho PVC púzdra, narovnal kontakty, preletoval kábel. Do pôvodného otvoru na kryte stĺpika A som vlepil hmoždinku o priemere 8 mm. Fotodiódu som vložil do otvoru hmoždinky aby bola zhruba tesne  vyústenia otvoru hmoždinky. Pôvodné upevnenie s čiernym krytom fotodiódy bolo totiž také, že na diódu dopadalo vďaka tomu krytu len cca 50% svetla,ako keď je mimo toho čierneho krytu. Preto modul spínalo ako sa mu chcelo, nakoľko sa intenzita svetla dopadajúce na diódu tak rýchlo menila vzhľadom na dopadajúcu plochu diódy, že  bol problém nájsť optimálne miesto na fotodiódu. Takže po realizovanej úprave je to o 100% lepšie a výsledok je uspokojúci. Je tu aj foto s originál prepínačom Škoda RAPID, ktorý má aj Paolo75 pod k.č. 5JA941431A. Zdar prerábaniu :)

20160822_090416.jpg

20160822_090403.jpg

20160822_090307.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Světelný senzor jsem nainstaloval tak, jak je předvedeno ve videu. Intenzitu světla pro sepnutí, jsem na kódoval odpoledne za plného denního světla. Stejně tak i rozsvěcení světel v tunelu. A funguje to tak jak má. Citlivost je nastavena na to nejcitlivější. Současné svícení denních světel a parkovacích, jsem vyblokoval pomocí relé a rozpínacího kontaktu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A schémátko s potřebnými údaji o použitém materiálu a o tom relátku by nebylo? Nás hochy, co se v tom rýpeme, každá zkušenost či nápad zajímá. Mě konkrétně vadí právě ty obrysovky s DLR, to je největší mínus tohoto PRC řešení.
Relé ti blokuje úplně to spínání parkovaček nebo jen odpojuje DLR a fci spínání parkovaček zachovává?





Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dvě relátka s přepínacím kontaktem, ve tvaru kostičky, z mototechny, osm plochých konektorů a kousek drátu o průřezu 0,5 mm.

Cívku relé jsem připojil paralelně na dráty, které vedou k žárovce pro parkovací světla. V blízkosti patice žárovky. U CITIGA je dvouvláknová - DLR a parkovačky.  Jsou tam tři dráty, jeden je společný - prostřední. A ten zbývající drát (vlákno žárovky DLR) jsem přerušil a připojil na rozpínací kontakt relátka.

Jakmile se rozsvítí parkovací světla, tak DLR zhasne.  Takže, parkovací světla blokují DLR.

Potkávací světla fungují beze změn, tady žádný problém nebyl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky. Vyfoť prosím číslo toho relátka. Asi nějaké z Favorita nebo Felicie předpokládám.
U Rapida to bude krapet složitější. Zde jsou světla samostatně, ale připojit na svazek to nějak půjde. Sice tohle neřeší zrušení funkce spínání parkovaček, ale aspoň to je lepší z hlediska vyhlášky. Jezdit jen s parkovačkami nikdo nezakazuje. Obrysovky a DLR nesmí spolu svítit.



Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za snížené viditelnosti, začínající soumrak, automat rozsvítí parkovačky a následně zhasne DLR a potkávací světla se rozsvítí do 5-ti vteřin. Citlivost spínání je naprogramovaná na stejnou intenzitu světla.

Na tom relé žádné číslo není vidět. Kostička, pět nožiček, na vršku schéma zapojení a stálo jedno 55,-Kč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejhorší je ráno nebo soumrak, kdy to ještě ve volném prostoru není na potkavací světla, a vjedeš do krátkého úseku pod stromy. Rozsvítí se obrysovky, pak po chvíli potkávačky a následně vyjedeš na volné prostranství a po chvíli to vše zhasne. Proto mě ta fce spínaných obrysovek vadí, protože potkávačky vlastně jen bliknou na krátkou chvíli a to žárovkám moc neprospívá. A vybojkám xenonů už vůbec.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Naštěstí to přepínání citlivosti jde udělat i za jízdy. Já např. v Rakousku se chvíli divil, že se světla zapínají v tunelech pozdě. Tak jsem se podíval po jízdě do návodu a zjistil jsem, že to mám nastavený na horší citlivost - dvě pípnutí. Tak jsem si na zpáteční cestě s tím hrál a na vyšší citlivost (jedno pípnutí) to v tunelu sepnulo hlavní světla hned, vlastně skoro i bez mezikroku obrysovek.
A k těm relátkům: nešlo by ho dát rovnou na svazek za ten vícepólový originální konektor v palubce, než se hrabat 2x v motoru?
A máš to relé připojený opravdu paralelně ke kabelu nebo jsi kabel k obrysovce přerušil a proud tak jde vždy skrz cívku relé?


Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak už jsem to asi našel, jak relé zapojit pod palubkou. Rozpojení napájení DLR vložit mezi vypínač DLR a pojistku 17. Napájení od šedomodrého vodiče k zadním obrysovkám pro spínání relátka pak najít ve svazku na levém dolním A sloupku, kde je nejlepší přístup ke kabelům a je tam i kostřící bod. Označení platí pouze pro auta MR 2013 a bez Stop-Start (tzn.to moje), ostatní mohou mít pojistku umístěnu jinak a barva kabelu může být také jiná.








Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejaká divná vyhláška pre osvetlenie vozidla je v ČR. Na Slovensku je výhradne zakázané jazdiť len s parkovacími svetlami. Za jazdy musia byť rozsvietené s parkovacími svetlami  minimálne stretávacie svetlá,alebo diaľkové svetlá, príp. svetlá do hmly.(par. 32, odst. 4 Zák. 8/2009). Zákon nezakazuje jazdiť s parkovačkami a súčasne DLR.  Toto platí v SR. Spínanie svetiel pod mostami, v lese pod stromami atď. vykazuje aj originál RAPID MR 2016 s originálnym automatickým svietením. Mám to každodenne ostestované na služobnom. Spacebaku,.

Editováno: , autor: touareg3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Denní světla teoreticky podle EHKč.48, bodu 6.19, mohou svítit s obrysovými světly ve smyslu bodu 5.11 a 6.2.7.6.2. Ale právě že tyhle dva body jsou tam tak nějak zmatečně proti sobě, že se nedivím, že v naší legislativě (nejnověji poslední znění  zákona č.48/2016 Sb.) je to tak zakotveno v §32, že Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení . Hádej se pak s POaCHR, že v EHK předpisu jsou z technického hlediska DLR a obrysovky povoleny a žádný náš zákon o technické způsobilosti  to nijak neupravil....

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No v české legislativě to není nikde uvedeno, ale právě v tom EHK předpisu o technických podmínkách, na který se odvolává náš zákon o technickém schvalování vozidel do provozu, to právě v bodě 6.19 a 6.2.7.6.2 uvedeno je, že svítit mohou.
Jenže nač dráždit hada bosou nohou, nadřazen je zákon o provozu na pozemních komunikacích a všeobecný názor, léta prezentovaný a konec konců i automobilkami i akceptovaný a promítnutý do homologace vozidel s výjimkami Audi nebo BMW, které z výroby i některých aut obrysovkami svítí. Ale to se tu už několikrát probíralo a to bychom byli už OT.....
Navíc to naše PRC řešení není homologované a určitě nesplňuje parametry přílohy 12 EHK č.48, co se týká citlivosti... A kvůli těm spínaným parkovačkám půjde auto spínač dočasně pryč, až nastane doba kontroly na STK.


Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 21 hodinami, PavkaKorčagin napsal:

Ten můj spínač se chová stejně.  V lese mi už svítí světla a na poli to zase zhasne, ale takhle se chovají i origo spínače. Pak bych volil možnost , při nastavování, snížené citlivosti.

Můžu potvrdit můj origo spínač se chová stejně až na ty obrysovky jak výše píše miklisek. Co to dělá s xenony neřeším, po skoro dvou letech provozu drží.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...