Přejít na obsah

Full LED s AFS - zkušenosti, problémy


MOJE_JMÉNO

Doporučené příspěvky

Před hodinou, stanmar napsal:

Ani jeden jsme u jeho auta nestáli - nikdo z nás tedy neví jak mu svítilo před a potom po vlastním nastavení. Pokud se to takto nemá nastavovat, tak je to z nějakého důvodu - když už si teda hraješ na odborníka měl bys alespoň toto vědět.

A jen tak mimochodem, ty jsi jeden s těch jenž tu na fóru často hejtují a rádi používají vulgární výrazy....

 

(Omlouvám se za OT, ale chci aby si to mohli přečíst i ostatní, než to moderátoři smažou)

Díky za uznání mé osoby jako odborníka, ale asi bych se tak netituloval. 

 

Jen říkám, když někomu svítí světla 5m před auto, může je horizontálně imbusem mírně přizvednout a jet se project, aby zjistil zdali neoslňuje . Sorry, ale to není obtížnost raketového inženýra. Koneckonců jsme to dříve dělali všichni kolečkem pod palubkou a nikoho to nepohoršovalo. 

 

Něco jiného je světla měnit a nastavovat od nuly. Ale o tom tu nikdo nemluví.

Stejně tak nikdo nechce oslňovat. 

 

marně vzpomínám, zdali mě diodáci někdy oslnili. Jediný kdo vehementně oslňuje a to i za bílého dne jsou motorkáři a dodávky přetížené na zadku. Takže bych zůstal v klidu. 

 

Ještě je tu sorta šmejdů co si do halogenových světlometů nastrkají diodové žárovky. Tam jdi hejtovat a dám ti lajk. :-)

Editováno: , autor: Clerfayt
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, zkusím shrnout pár postřehů:
-domluvit si termín u takového AS u kterého mohu být u seřizování osobně (někdy je to problém, několikrát se mi stalo že se na to prý vrhnou až bude volná dílna (cca za dvě hodiny na což jsem neměl čas, tak jsem odešel do práce a za 40min volají že je tohotové...)
-při seřizování se jim kouknout pod ruku zda seřizují v základní poloze přepínače světel (ne AUTO) a na regloskopu nastavují sklon -1%
-po seřízení základní polohy pak potvdí nastavení diagnostikou (asi pro uložení korekce nivelace)

 

Světla jsou vysoko cca 65cm a při -1% sklonu je dosvit ideálně cca 65m, tento dosvit by měl být cca konstantní nezávisle na zatížení.
(V mém případě jsme zkoušeli funkci nivelace tak že dva chlapi zatížili kufr tak že se hrana světla na garážových vratech výrazně zvedla a nějak se tomu divili... Chlapci čekali že se to "samo" hned srovná, tak jsem jim vysvětlil že asi ne, protože si myslím že světla nemají dynamickou nivelaci ;-D  Kýžený efekt se dostavil po vypnutí a zapnutí cyklu klíčkem a světla se zkalibrovala na stejnou hodnotu jako v klidu (zrovna to vyšlo hezky na vodorovnou čáru na vratech tak to přesně sedělo s klidovým stavem).

 

-> Pokud si někdo nastaví sklon pouze imbusy tak jako na STK bez diagnostiky je velká šance že se mu rozjede funkce nivelace a nebude to fungovat při zatížení dobře. Drobná korekce asi ok, ale u mne to prý bylo nastaveno 3x správně po předchozím AS... asi tak..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten systém vůbec neví že si točil imbusem. Nivelaci tím neovlivníš. 

 

Tento pokus se zatížením kufru jsem dělal taky a nivka byla nádherně funkční. O to víc se divím, že to někdy po zatížení svítí víc do země. 

Za ty 2 roky soužití jsem pozoroval, že to nivelace posere, když parkuji na nakloněné rovině, nebo se zkříženými nápravami. Ale exaktně to vyhodnocený nemám. Abych zastavoval na rovině a vypínal motor a dělal pokusy, na to seru, nejsem otrok světel. 

 

Závěrem, když jezdím sám (to je v drtivé většině), svítí to dobře. Občas se stane, že to svítí víc do země, ale nějak jsem si zvykl a rezignoval to řešit (stejně jezdím hlavně na dálkové). Hlavně že to neoslňuje, to by mě krkalo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

 

Projel jsem celou diskusi LED světel a třeba pomůže pár postřehů z mojí strany.

a) auto nemá dynamickou nivelaci, takže hodně záleží na jak rovné ploše při případných měření

b) na dálnici to (subjektivně) opravdu zvýší výkon a dle popisu od Helly to přizvedne světla o 0.23° = svítí dál. Cca kolem 100 km/h.  Nejsem schopen změřit, ale subjektivně bych řekl, že to sedí. Svítí mi to stejně jako na videu od „Klfree“ na dálnici.

c) je těžké najít fyzicky rozhraní světlo tma (když vylezu z auta), takže jsem si v Letňanech u Tesca na parkovišti zkoušel zaměřit na obrubník, v jaké vzdálenosti „začne“ být osvětlen a odečetl to na mapy.cz Vyšlo mi lehce přes 40m LEVÁ (kratší) strana osvitové plochy. Pravou jsem neměřil. Není to vědecké, ale aspoň něco.

 

Bohužel ve tmě jezdím téměř výhradně po Praze, občas dálnice, neosvětlenou okrsku minimálně. Svítí to docela slušně, určitě lépe než halogeny, ale 90 na tlumená ve tmě bych s tím neměl dobrý pocit. Tím, že to nemá dynamickou nivelaci, tak např. při jízdě z prudšího kopce není vidět moc do dálky na tlumená světla. Princip tlumených světel je myslím v tom, že nemají být oslněna auta naproti a jejich světla pomáhají osvětlit to, co již vlastní světla neosvítí. Tam, kde nejsou další auta = dálková světla.

 

Bohužel na dálnici je to zrádné, protože dálková oslňují ty naproti a ten, kdo jede první na tlumená, tak při vyšší rychlosti dostatečně daleko nevidí (viz nehoda na D1 s cisternou).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Halogen je na tom v porovnání s Cool White LED výrazně lépe.

Ono i prostým porovnání grafů jde na první pohled vidět, které spektrum odpovídá dennímu světlu nejvíce

 

... podobné grafy jsem si po tvém prvním příspěvku samozřejmě prohlížel ;-)

U tvého grafu nebude ale halogen správně, je identický s obyčejnou žárovkou.

 

Porovnani-spektra1.jpg

Editováno: , autor: Radius_001
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můj poznatek je takový, po seřízení světla svítí nesrovnatelně lépe než halogen a myslím si, že i lépe než xenon na O3 před FL. Světlo je silnější, cesta je lépe osvětlená a dálková si myslím, že svítí dál než xenon.

 

Nevšiml jsem si ale, že by se s rychlostí světla nějak měnila. Na O3 s xenony jsem si toho na okreskách nebo dálnici všiml hned, že se světla o kousek zvedla, ale tady ten pocit nemám a chybí mi to, protože v tu chvíli ten xenon svítil dál než ty LED, ale pořád platí, že LED tu cestu osvítí lépe, jen bohužel do kratší vzdálenosti. LED svítí jednoznačně víc do šířky, hlavně v nižších rychlostech, když se zapne přisvětlování (do cca 60 km/h). Chybí mi ale natáčení světel do zatáček, jak to měl xenon na O3 - to bylo velmi praktické a příjemné, tyto LED to neumí. A LED mi přijde, že na dálková svítí až zbytečně moc vysoko - osvětluji stromy do výšky, ale silnice by mohla být víc (intenzivněji) osvětlená.

 

Ale také od toho nečekám zázraky, jsou to jen hloupá LED světla v autě nižší střední třídy, těžko tedy můžu očekávat premiová světla jako u Mercedes S Class :-)

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, nevím. Mám doma OIII (manželčino) s halogeny (Osram Nightbraker) a OIII s Full LED (moje). Jezdím převážně s Full LED a když přesednu do manželčinýho auta, mám dojem, že to nesvítí. Nejde o barvu světla, ale o zřetelně větší svítivost, šířku světla, schopnost LEDu výrazně líp podávat kontury předmětů (=ostré stíny). O dálkových ani nemluvě, tam je to opravdu nebe a dudy v prospěch LED.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Radius_001 napsal:

U tvého grafu nebude ale halogen správně, je identický s obyčejnou žárovkou.

A v čem přesně by měl být rozdíl mezi halogenem a obyčejnou žárovkou? Oboje jsou to rozpálené vlákna, liší se jen plyn ve kterém jsou. maximálně se může lišit spektrum vlivem jiné teploty. Resp. žárovka, halogenka, i slunce mají uplně stejný tvar spektra, řídící se Plankovým vyzařovacím zákonem, jen každý z těchto zdrojů může mít jinou teplotu a tím jiný průmět spektra do viditelné oblasti.

330px-Black_body.svg.png

 

Kdežto u LED je spektrum dáno velikostí zakázaného pásu u použitého polovodiče. Protože většina polovodičů by zářila mimo viditelnou oblast, používá se nejčastěji luminofor, který převede záření na požadovanou vlnovou délku. Udávaná "teplota" světla u LED pak nesouvisí přímo s přesným tvarem spektra a ikdyž mají dvě LED stejnou "teplotu", mohou mít jiné spektra. Ale obecně se dá říct, že "bílé" LED mají jedno maximum někde v modré oblasti kolem 440nm a druhé mezi 550-650nm. Mimochodem s tím souvisí i to, proč LED "špatně" svítí za deště, voda (s minerály) má maximální absorpci právě v modré oblasti (u čisté vody je to zase trochu jinak)

image010.jpg

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

U halogenu a žárovky může být rozdílné spektrum dáno teplotou vlákna, materiálovém složení vlákna, poměrů prvků v inertní směsi plynů. Tudíž dohadovat se, jak vypadá spektrum halogenu a žárovky je stejně užitečné jako někoho přesvědčovat, že jediný správný tvar auta je sedan. Spektrální modulaci halogenu mohu navrhnout tak, že bude vypadat jako žárovka a nebo bude podobná zářivce, stačí když vyberu jiný materiál nebo použiji vyšší poměr kryptonu v plynné směsi a zvolím filtr. 

 

Nicméně je pravdou, že: 

před 56 minutami, Martab napsal:

Ale obecně se dá říct, že "bílé" LED mají jedno maximum někde v modré oblasti kolem 440nm a druhé mezi 550-650nm. Mimochodem s tím souvisí i to, proč LED "špatně" svítí za deště, voda (s minerály) má maximální absorpci právě v modré oblasti (u čisté vody je to zase trochu jinak)

Pod to bych se podepsal. To je ten důvod, proč rozdíly v osvětlení jsou u suché a mokré vozovky tak propastné. Neboť to "nespojité" spektrum LED zdroje, kde světelný výkon se "opírá" o vlnové délky kolem 400 až 600nm, je "požírán" smáčeným povrchem. To je taky důvod proč v hloubkách 50 až 150 metrů pod vodou je už pouze modrá část spektra. Je to jediná složka viditelného světla, která vodou prochází. 

Tak to byl hezký off topic. Ale myslím, že poučný.

 

Já kupříklad u mondea mám úplně stejný problém, taky mi ledková světla svítí hodně dolů. Jako jsem štastnej, že broukům vypaluji sítnice a 2 metry před autem to vypadá jako ve dne, ale moc toho dopředu nevidím. Berličkou je, že se natáčejí, mají bleskovou dynamickou nivelaci a trochu "spolupracují". Automatika dálkových je na dálnici nepoužitelná a za deště i okresky jí nedělají dobře. Dálková světla svítí spíš podprůměrně. Takže to jen tak, aby jste si nemysleli, že problémy se světly se týkají jen Škody.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, Martab napsal:

A v čem přesně by měl být rozdíl mezi halogenem a obyčejnou žárovkou? Oboje jsou to rozpálené vlákna, liší se jen plyn ve kterém jsou. maximálně se může lišit spektrum vlivem jiné teploty. Resp. žárovka, halogenka, i slunce mají uplně stejný tvar spektra, řídící se Plankovým vyzařovacím zákonem, jen každý z těchto zdrojů může mít jinou teplotu a tím jiný průmět spektra do viditelné oblasti.

 

 

 

Áno bingo, teplotou. Halogen ji má vyšší. A jiným průmětem tohoto spektra. Čili tím grafem.

WOW

 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Halogenová_žárovka

Editováno: , autor: Radius_001
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Radius_001 Promiň, ale to asi nemá ani cenu komentovat... Ano, obecně svítí halogen "běleji" než klasická žárovka, ale jak už padlo výše, nezáleží jen na samotném typu žárovky, ale i na její konstrukci (halogen klidně pod 3000K). Ty obrázky jsou obecné, pokud tě zajímá spektrum nějakého konkrétního zdroje, pošli mi ho a klidně ti ho změřím. Tím bych tuto OT debatu ukončil :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prvý update po dnešnej návšteve servisu:

Auto dali na diagnostiku. Vyhodnotilo im to chybu na pravom svetle že svieti moc doprava mimo cestu údajne to nastavili.

Výškové nastavenie je ok rovnako ľavé svetlo. Podľa servisu výškovo to vyhodnocuje riadiaca jednotka a moc s tým nevedia spraviť ...

Vozidlo som doniesol plne natankované po odchode bol spínač svetiel prepnutý z auto na klasické plná svetlá.

Ak budem mať nočnú jazdu pridám ukážku môžete sa vyjadriť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak může ŘJ vyhodnocovat jak vysoko to svítí? Ona může vyhodnocovat maximálně nějakou diferenci proti základní poloze, ale když je špatně nastavená ta výkladní poloha, ŘJ s tím nic neudělá a pojede si jen podle svého "naložené auto, sklopím světla více dolů". Leda že by ty světla měli v sobě nějaké snímání absolutní polohy náklonu. Ale to by pak na nich nebyli ty imbusy, kterými se dají nastavit manuálně...

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 minutami, Martab napsal:

Jak může ŘJ vyhodnocovat jak vysoko to svítí? Ona může vyhodnocovat maximálně nějakou diferenci proti základní poloze, ale když je špatně nastavená ta výkladní poloha, ŘJ s tím nic neudělá a pojede si jen podle svého "naložené auto, sklopím světla více dolů". Leda že by ty světla měli v sobě nějaké snímání absolutní polohy náklonu. Ale to by pak na nich nebyli ty imbusy, kterými se dají nastavit manuálně...

To mi je jasné, že nejaký takýto argument budu hovoriť. Rovnako som riešil rozjazd a cuknutie pri rozjadze. Odpoveď bola podobná, že RJ aj ked sa na to sťažovalo viacero ľudí. Pozrel, že nemám zvolávačku a tam to skončilo. Písal som aj na Škoda Auto Slovensko samozrejme bez odpovede. Hovorím pôjdem sa povoziť uvidím ako to pôjde. Problém je aj odpoveď servisáka, že zatiaľ Ledky na oktávii nikto nereklamoval ani ich moc nemuseli nastavovať ale či to je pravda...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 23 minutami, Martab napsal:

Jak může ŘJ vyhodnocovat jak vysoko to svítí? Ona může vyhodnocovat maximálně nějakou diferenci proti základní poloze, ale když je špatně nastavená ta výkladní poloha, ŘJ s tím nic neudělá a pojede si jen podle svého "naložené auto, sklopím světla více dolů". Leda že by ty světla měli v sobě nějaké snímání absolutní polohy náklonu. Ale to by pak na nich nebyli ty imbusy, kterými se dají nastavit manuálně...

No samozřejme.  Nádherně se to čte, konečně tu někdo nekecá. Na imbusu není žádné čidlo polohy. Systém vůbec neví kam světla svítěj, prostě nemá zpětnou vazbu. Systém jen nastavuje parametry svícení podle stanovených proměnných (rychlost, natočení volantu, čidlo nivelace......) a výchozí poloha je daná  nastavením imbusy. 

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Normalne som sa dnes isiel pozriet po dlhej dobe do vyroby,ako to tam vlastne prebieha......a......

Kedy uz v tejto teme pochopite,ze aj tieto cool fuul led svetla na Octavii su stale iba klasicke svetla,ktorym staci po montazi diagnostikou nastavena zakladna poloha a nasledne klasicke doladenie inbusami na svetlach podla regloskopu,alebo ineho,na to urceneho zariadenia..Ma to robit a aj robi fabrika/zakladne nastavenie,bez toho auto neodide ako finalne vyrobene/,ale podla reakcii ten posledny ukon viditelne nejaka partia z Boleslavy flaka/to krutenie imbusom/.Takze ziadny predpredajny servis,fabrika ma dodat auto co sa svetiel tyka v takom stave,aby sa do nich nemuselo zasahovat/vynimky samo niesu uplne vylucene a doladenie ma zvladnut kazdy,znackovy servis bez vyhrad.Urcite ale nie zasahom do zakladneho nastavenie.To totiz v poriadku je a ako sa tu uz xxx ludi presveddcilo,nic neriesi.Neriesi sa pri nastavovani ani to,ci je auto prazdne,nalozene,dodankovane.S tymto vsetkym rata nivelacia.Kruti sa aj u tychto svetiel len a len tym imbusom,resp vo fabrike pripravkom,na to urcenym.Nejedna sa predsa v tomto pripade o ziadne mega matrix svetla,ktore uz vyzaduju uplne inu proceduru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bohužel zatím není v erwinu manuál na facelift, nicméně správný postup seřizování světel tady už byl popsán a shoduje s i s tím, co platí na xenony na předface OIII. Jakýkoli jiný postup odporuje servisnímu manuálu výrobce vozidla.

 

Podle škodováckého manuálu na předfacelift NENÍ součástí předprodejního servisu u autorizovaného prodejce jakékoli seřizování světel. Provádí se pouze tyto úkony týkající se světel: "Zkontrolovat jas, barvu a funkci osvětlení: světlometů, regulaci sklonu, mlhových světlometů, ukazatelů směru jízdy, varovných osvětlení, koncových světel, mlhových koncových světel, zpětných světel, brzdových světel, parkovacích světel a denních světel (pokud jsou ve výbavě vozidla). Zkontrolovat funkci světlometů do mlhy s funkcí rohového světla „Corner“ (pokud jsou ve výbavě vozidla). Zkontrolovat funkci automatických světel."  O seřizování tam není ani čárka. Lze tedy předpokládat, že u FL tomu bude stejně tak.

 

Pro ilustraci postup na xenony u předfaceliftu:

Kontrolní a seřizovací podmínky
• Správně nahuštěné pneumatiky.
• Krycí skla světlometů nesmí být poškozená a znečištěná.
• Reflektory a žárovky v pořádku.
• Zatížit vozidlo.
Zatížení: Jedna osoba nebo 75 kg na sedadle řidiče při jinak nezatíženém vozidle (pohotovostní hmotnost). Pohotovostní hmotnost je hmotnost k provozu připraveného vozidla s naplněnou palivovou nádrží (min. 90 %) včetně hmotnosti všech v provozu dodávaných dílů (např. rezervní kolo,nářadí, zvedák a pod.).
Pokud není palivová nádrž naplněna palivem minimálně na 90 %, nastavit zatížení následujicím postupem:
– Zjistit na palivoměru množství paliva v nádrži.
– Zatížit vozidlo vložením příslušného závaží nad palivovou nádrž dle následujicí tabulky:

 

Ukazatel množství paliva v nádrži Váha závaží (kg)
rezerva 35
1/4  30
1/2  18
3/4  7
plná nádrž 0

Poznámka
♦ Jako závaží lze použít např. plastové nádoby nebo kanistry naplněné vodou. Váhový přepočet je 1 litr vody = 1 kg.
♦ Při vkládání závaží na zadní sedadla je nutné dbát zvýšené opatrnosti, aby nedošlo k poškození nebo znečistění potahů sedadla.
Vozidlem několik metrů popojet, příp. několikrát vpředu a vzadu propružit, aby se pružicí jednotky nastavily do správné polohy.
• Vozidlo a seřizovací přístroj musí stát na vodorovné ploše.
• Vozidlo a přístroj pro seřizování světlometů musí být navzájem vyrovnány podle údajů výrobce přístroje.
• U vozů s adaptivními (natáčecími) světlomety je nutné provést nejprve základní nastavení ⇒ Strana 141 .
• Seřídit úhel sklonu.
Základní nastavení
Toto nastavení se provádí na stojícím vozidle pomocí diagnostického přístroje -VAS- s příslušným diagnostickým vedením ⇒ Vozidlový diagnostický tester.
– Zapnout zapalování a připojit diagnostický přístroj ⇒ Vozidlový diagnostický tester.
– Rozsvítit potkávací světla.
– Zadat na diagnostickém přístroji: „Řízené funkce“ → „Škoda“
→ „Octavia 2013►“ → „Motorizace“ a dále →„Karoserie“ a dále
→„Elektrická zařízení“ a dále →„ 01 Systémy s vlastní diagnostikou.“.
– Zvolit dále „ 55 Natáčecí světlomety J-745.“ a následně „Základní nastavení“.
– Spustit test a postupovat podle pokynů na displeji diagnostického přístroje.
Úhel sklonu:
Na tělese světlometu je vyražen úhel sklonu v „%“. Na tento úhel musí být hlavní světlomety nastaveny. Procentní údaj se vztahuje k projekční vzdálenosti 10 m. Při úhlu sklonu např. 1,0 % je to přepočteno 10 cm.

Kontrola a seřízení světlometů
Hlavní světlomet xenonový:
– Zkontrolovat zda nejnižší část světelného obrysu -1- při zapnutých potkávacích světlech vytváří hranici světlo/stín na vodorovné čáře -2- zkušební plochy.
– Zkontrolovat, zda bod zlomu -4- mezi levým vodorovným obrysem a obrysem, stoupajícím vpravo vzhůru je na kolmici, spuštěné ze středové značky -3-.
 

 

 

  • Líbí se mi 1
  • Díky 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zde fotky z halogenů Osram Nightbraker na OIII před FL a z Full LED na OIII po FL. Obě fotky se zcela shodným nastavením expozice, vyvážení bílé a všech dalších obrazových parametrů.

 

Na třetí fotce je výřez ze středně vzdálené oblasti, kde je rozdíl ve světelném výkonu největší a dobře ilustruje rozdíl ve svítivosti.

IMG_6582.jpg

IMG_6581.jpg

Bez názvu-1.jpg

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...