Přejít na obsah

Bzučení klimatizace při A/C


jiribur

Doporučené příspěvky

  • o 1 měsíc později...

No možná se také přidávám "do klubu". Koupil jsem před měsícem ojetého Rapida 08/2018 (cca 52.000km). Jde o auto, kterým jezdil můj táta ve firmě, takže vím jak s tím bylo zacházeno a co se na tom kdy dělalo. Na ten klimakompresor jsem tátu upozorňoval několikrát ať se na to zaměří dokud je auto v záruce (skončila 08/2020). Tvrdil mi vždy, že je vše v pohodě a nic co jsem mu popisoval, že neslyší. Když jsem s autem občas jel, tak jsem také vždy poslouchal i já a musím říct opravdu nic. Teď s autem denně jezdím a už jsem několikrát poslouchal při jízdě takové tlumené ale dosti otravné bzučení jakoby odněkud z motorového prostoru nikoli přímo z výdechů ventilace. Je to slyšet i přes rádio. Bzučí to vpodst. kontinuálně od nějakých 1,5 tis o/min, kolem 2 tisíc to chvilku zesílí, dál ve vyšších otáčkách to pak stále bzučí ať už pod plynem tak i bez plynu. Docela pikantní je, že se to projevilo teď když je chladno a navíc to takto bzučí s vypnutou klimou, když jsem ji opakovaně na chvíli zapínal a vypínal, tak to bzučelo úplně stejně s ní i bez ní. Dál je zajímavé, že to takto slyšitelně bzučí jen občas - nejvíce to pociťují při ustálené jízdě mimo město, nejsilněji kolem těch 2 tisíc ot./min. Při městském poskakování to ani kolem těch 2 tis. ot. nějak neslyším, rozhodně ne tak výrazně jako za městem.

 

Budu to dál sledovat. Mám motor 1,0TSI 81kW (tříválec bez dvouhmoty, dlouhé kvalty kdy se člověk občas nevyhne otáčkám pod 1500 ot/min) a nemohu také vyloučit, že v motorovém prostoru někde něco od toho tříválce rezonuje. Ale ten zvuk je na to aby to byla nějaká rezonance, takový moc bzučivý. Docela mě to se*e, auto po záruce, tak ani nevím jestli to nechat spravovat či nikoli (otázkou je možná kulance)...

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prolezl jsem fórum a poslechl si nahrávky zde. Ve všech nahrávkách jsem slyšel identický cvrlikavý až pískající zvuk. V mém autě slyším zvuk jiný, navíc zcela nezávislý na zapnutém či vypnutém AC. Budu to muset s někým podrobněji odsledovat odkud to vlastně jde...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mne vo fabii 1.2tsi v týchto otáčkach jemne bzučí vysotlaké palivové čerpadlo, mohol by to byť podobný zvuk tvojmu. Je to popísané pri tomto motore ako vlastnosť čerpadla, niekto to počuje viac niekto menej. Podobný systém bude aj u 1.0tsi.

Ešte doplním: zvuk je počuť iba ak sa ide jemne pod plynom, napr. pri udržiavaní rýchlosti. Ako náhle sa vyšliapne plyn, bzucat to prestáva.

Editováno: , autor: Thief1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, stejně mi to nedalo. Měl jsem teď ráno chvíli čas tak jsem jezdil, zkoušel, poslouchal, sledoval. Zvuk co jsem popisoval výše se projevuje kolem 2000 ot./min se projevuje když je motor v tahu (rovina či kopec) když stojím a plynem přidám plyn na tyto otáčky je ticho. Je to holt tříválec a v určitém jízdním režimu v tom něco rezonuje (někde za palubkou či v motoru) a vzhledem k tomu, že když se to projevuje výlučně jen za jízdy a za určitých podmínek, tak jsem se smířil s tím že to je neřešitelné (byť mírně otravné při delší ustálené jízdě s otáčkami motoru v rezonančním rozmezí). Na palubce když to rezonovalo jsem ošahával všemožné lišty, rámečky a nic z toho to nedělá, spíš se mi po sluchu zdá něco z pod palubky...

 

Zkusil jsem i na základě videí ten klima kompresor. Jen teď, když bylo venku 3°C na to nejsou zrovna nejlepší podmínky. Teplotu jsem dal na LO a zapnul AC a jezdil cca 20min (mrzly mi nohy, ruce...). Za jízdy (i z kopce na 3 či 4 s otáčkami kolem 2000, kdy motor úplně ztichne) jsem nezaznamenal vůbec nic. Zastavil jsem na místě, kde bylo až laboratorní ticho (za městem bez provozu) a opravdu bedlivě poslouchal při stání na volnoběh, zda nezaslechnu zvuky z nahrávek zde z fóra. Teprve za těchto podmínek při opakovaném zapínání a vypínání AC (teplota LO, ventilátor na 2 čárky) se občas ozvalo krátké škvrdlikání (neoravidelně, třeba pár sekund během 1-2 minut), když jsem AC v okamžiku zaškvrdlikání vypl, ustalo to, zase zapl čekal třeba půl minuty, chvilka škvrdilkání (cca 3-4sec), samo to přešlo, třeba po cca minutě zas, okamžitě jsem AC vypl a přestalo to. Takto jsem to zkoušel asi 10 minut. Jak hlasitě v nahrávkách, tak i v daleko tišších krátkých náznacích u mě, slyším jak se v tom tře kov o kov, který dělá ty piliny v chladivu a vydává cvrlikavé až pískavé zvuky. Ten projev u mě je ale prakticky nemožné ani slyšitelně zachytit nahrávkou na mobil, takže klima v tuto chvíli v pohodě a snad v pohodě vydrží i nadále. TSI na volnoběh úplně ztichne, tak je to trošku možné zaslechnout, třeba u TDI by absolutně nebyl nárok to zaslechnout. Je fakt, že předchozích cca 52.000km se klima prakticky nepoužívala, jen občas na chvíli aby se promazala okruhem chladiva a myslím jednou ji zkoušeli doplnit, ale vpodst. nebylo co doplňovat, chladiva bylo dost. Tak se to snad teď při častějším užívání u mě v příštím roce nějak nesesype. To už bude auto skoro 2 roky po záruce :-/

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doplnil som ešte príspevok o jeden postreh. Skús sa na to zamerať. Ja to tiež vnímam teraz viac ako v lete. Je to skôr ale v tom, že v lete to ľahko prehluší napr. aj vyššie otáčky ventilácie a podobne. Teraz keď chodím bez AC s nízkym otáčkami ventilácie, tak je to celkom ľahko počuť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už jsme tedy trochu mimo téma o kompresoru. Ale bzučí ti to i když přidáváš plyn při stání na místě? Nebo je ten projev jen při jízdě? To palivové čerpadlo je někde v motorovém prostoru? Čekal bych jej někde vzadu u nádrže. Slibuji, že po odpovědích na tyto dotazy to zde už nebudu více plevelit :-)

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moje zkušenost je taková, že to pískání se projeví, když není klima naplno, ale pouze mamenší výkon. Venku je 20s a já nastavím 18-19s tak se pískání projeví. V servisu aby to nasimulovali museli zajet do vytopené dílny, aby tam mohli dát pouze malí rozdíl teplot. Pro venkovní testování tedy musíš čekat na alespoň 18-19s.

 

Jinak mi v záruce vyměnili kompresor,výparník,vysoušeč a nový volant a prý to byla oprava za cca 47tisíc i s prací. Takže jestli je to menší pískání, tak to asi opravovat za svoje peníze nedáš.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při 3° ti jede kompresor? U jiných modelů byla hraniční teplota 5° jako ochrana proti zamrznutí. U Rapida to budou možná ty 3° někdo tady kdysi psal jinou teplotu jak 5°. Mě se Sandenem na záruku měnili i palivové čerpadlo, po zapnutí zapalování si odněkud vzadu vrzlo i v AS to uslyšeli a dokonce si nahráli uvnitř auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ventilace nastavena na ofuk předního okna. Koukám, že jsem nezmínil v předchozích příspěvcích. Při nastavení na ofuk čelního okna se AC zapíná automaticky pro případné odmlžení skla a stiskem talčítka AC ji lze vypnout a opakovaným stiskem (předpokládám tedy) zase zapnout.

 

Jestli je palivové čerpadlo vzadu u nádrže, tak jej jak zdroj bzučení okolo 2000 ot/min vylučuji. Jak jsem dnes poslouchal, bude to nejspíše nějaká rezonance někde pod palubkou či v motorovém prostoru.

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, tom01 napsal:

Už jsme tedy trochu mimo téma o kompresoru. Ale bzučí ti to i když přidáváš plyn při stání na místě? Nebo je ten projev jen při jízdě? To palivové čerpadlo je někde v motorovém prostoru? Čekal bych jej někde vzadu u nádrže. Slibuji, že po odpovědích na tyto dotazy to zde už nebudu více plevelit :-)

Pri voľnobehu je to bzučanie iné, menej výrazne. Za jazdy pod plynom je to viac počuteľné. Prepni si na aktuálnu spotrebu, chod cca tých 2000 otáčiek kedy to bzučí, pusti nohu z plynu a akonáhle aj na pal. PC skočí spotreba na 0.0, malo by to utichnúť až dokým nepridáš opäť plyn.

V nádrži je len podávacie čerpadlo, pri motore vpredu je vysokotlaká pumpa, ktorá tlačí do vstrekov benzín. A to vydáva ten bzučivý zvuk (inak  po dvoch tdi autách ktoré som mal, kde sa to prejavovalo podobne, mám za to že to bude tým priamym vstrekovaním a zvuk ide buď pod čerpadla alebo od samotných vstrekov, ktoré pracujú s vysokými tlakmi).

Daj potom vedieť, či sa to takto u teba prejaví s tým plynom tiež.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne nezbytně. Moc bych se nedivil, kdyby počítali s tím, že se bude točit neustále, kvůli mazání. Někdo psal, že "AC OFF" znamená, že kompresor jede asi na 4% výkonu, tudíž moc nechladí. U celého soustrojí nevím, jak to je, ale možná topení nahřívá ten výparník (mimochodem). Protože v opačném případě by kompresor nešel nahodit a promazat nějakých 4-5 měsíců.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A jak by to bylo u manuální AC? Tu mám na O1 a když si občas vzpomenu tak ji za plusových teplot zapnu na pár minut a zase vypnu a bez problémů jede 12.rok. U Rapida mám klimatronik stále zapnutý a žije si svým životem aniž bych na čudlíky měsíce sahal. Prosím tě 4 až 5 měsíců přece není jen pod 3-5° vždyť i v zimě na sněhu a ledu jsou často plusové teploty vzduchu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já se snažil aspoň za daných podmínek ověřit hlučnost klimakompresoru a nenapadla za daných podmínek jiná možnost, než ten ofuk čelního skla s nastavením teploty na "LO". Pro další zkoušení si stejně počkám na nějaké výrazné oteplení v zimě či spíš až pak na jaro. Jestli se klimakompresor jede na 4% a s vypntou A/C, tj. takto fungoval přes 3 roky a ujetých cca 50.000km a vpodst. se při výše uvedené zkoušce neprojevoval nějak hlučně, tak by se dalo vyvodit, že je to OK?

 

Resp. v celém vláknu čtu ve všech příspěvcích o problémech se Sandenem. Existuje někdo zde z fóra, kdo má Sandena z výroby několik let, najel s autem obdobný nájezd v řádech desítek tisíc km a klimakompresor Sanden mu funguje bez uváděného cvrlikání? Rád bych si dovodil, jestli úplně všechny Sandeny z PL jsou šmejd, nebo se to netýká úplně všech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdyby byly všechny Sandeny šmejd tak by je tam ve ŠA snad furt nervali. Pořád nerozumím tomu, proč si někdo pořídí klimatronik a pak ho "šetří". Kdysi jsem ptal kolegy proč v horku nepoužívá v Yetim klimu když ji má. Vážně mě odpověděl : "abych si ji nevyfučel až pojedu do Chorvatska" 😂. Paštikář. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 30. 7. 2020 na 13:30, Rapid1.0 napsal:

To je mi jasné, ale záruku mám do 11/2024, takže čas na projevení závady ještě mám a nemám důvod zapínat klimu, když nepotřebuji, jen proto abych tomu šel naproti. Taky záleží, jak velká poruchovost toho Sandenu je. Matka má Spacebacka 2015 (najeto 45 tis) a v práci máme 2 liftbacky 2/2016 (oba přes 100 tis.). Všechy 3 Rapidy mají původní Sanden a bez problému.

Tak snad ne na všech Rapidech se ten Sanden takto kazí.

 

@ben06Ty se se svými poznámkami nezapřeš 🤣. Auto bylo firemní s pevně danou specifikací, takže prostě "nafasováno", co tam bylo. Někdo hořekuje nad zadními kotouči, někdo zas nemá klimu moc v lásce, jako třeba uživatel vozu přede mnou. Já právě klimu v létě používám, ale jen na delší cesty, tak doufám, že mě ten dosud "ušetřený" Sanden nezačne po záruce iritovat 😉.

 

Nyní jsem rád, že výše popisované bzučení u mě nesouvisí s klimakompresorem, ale buď je to vysokotlaké čerpadlo u vstřiků paliva, či tam někde něco rezonuje...

Editováno: , autor: tom01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...