Přejít na obsah

Rekuperace energie


Jiří Smetánka

Doporučené příspěvky

před 2 minutami, Shaarky napsal:

Tak ještě něco málo - kódování je nutné z toho důvodu, že údajně nabíjecí mechanismus automaticky předpokládá degradaci baterie, takže novou baterii nedobije zřejmě naplno bez nakódování...

 

Při koupi stejného typu baterie, která byla v autě, by nemělo být nutné něco nastavovat. Škoda, Volkswagen, Audi a další však vyžadují zadat sériové číslo baterie, protože si řídící jednotka zaznamenová přesnou statistiku, jak, kdy, jak velkým proudem a po jakou dobu danou baterku nabíjela včetně celkových součtů. Údaje mohou asi pomoci při případné diagnostice problémů. Hlavně však jde o sledování emisí, aby náhodou auto nenabilo baterii víc (a nespotřebovalo navíc např. 0,001 L paliva...) , než je nezbytně nutné (max. 80% kapacity baterie). To samozřejmě baterii ničí (sulfatace) a podstatně zkracuje její životnost či kapacitu. Běžně používané měřáky baterií v servisech jsou na nic. Změří, že je baterka OK, i když má třeba kapacitu jen 54% (neudrží napětí, druhý den ráno např. 12,2 V) a je zralá na reklamaci, kapacita pod 60% v záruční lhůtě 2 let, (má předchozí baterie nabíjení na max. 80%) - změřeno zátěžovým testem 30 A.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Caster no nevím, ale myslím, že při výměněn baterie se nic kodovat nemusí..jeden kolega baterii vyměnil, nic nekodoval a nic se neděje, žádné chybové hlášky neexistují.. Ani seriové číslo není z výroby nakodované..z výroby je nakodován pouze typ baterie EFB a kapacita 59 Ah..třeba místo ser. čísla jsou tam jen samé jednišky..

Přikládám výpis mé baterie z výroby...

 

baterie++.jpg

baterie++++.jpg

baterie+++++.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Caster, možná být nemělo být potřeba, ale já tam právě mám 11111111 jako S/N :-) - a vypadá to tedy na "standard"

  Jinak potvrzuji, byl jsem na zátěžovém testu a ono to vypadá, že se trochu "ohnuly" i normy, aby vše do sebe zapadalo. 24 hod nabíjení, 2 hod odstavení/odvětrání, zátěžový test ukáže okolo 8.3V a vše je ok. Zřejmě to je dáno GEL baterií, která "vydrží" více...

 

Upozornění : čistá spekulace samozřejmě

Editováno: , autor: Shaarky
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 35 minutami, AdoksS napsal:

Shaarky: Ale to nedobije ani tak, když tam řádí ta slavná rekuperace ne???

Tím netvrdím, že není potřeba kodovat novou baterku.

 

Caster: A nechceš si koupit škodovku, aby se to podařilo vyřešit ?

 

 

Ale ano, dobije, ale jen když budeš řádně rekuperovat, pak to i na 100% půjde :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi to bude opravdu standart.

Mé nastavení z výroby

IDE03256-MAS06105-Přizpůsobení akumulátoru-Jmenovitá kapacita akumulátoru,68 Ah
IDE03256-MAS06106-Přizpůsobení akumulátoru-Technologie akumulátoru,Vlies
IDE03256-MAS06107-Přizpůsobení akumulátoru-Výrobce akumulátoru,JCB
IDE03256-MAS06108-Přizpůsobení akumulátoru-Sériové číslo akumulátoru,1111111111

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No zítra si to půjdu minimálně nastavit alespoň tak jak to má být a uvidím, co to bude dělat, především z kapacitního hlediska.

Popř. někdo jiný si může zkusit nastavit non-GEL a také uvidí, pak může nasdílet (ale asi jen za předpokladu, že si pro jistotu baterii pohlídá) ... by mne zajímalo, jestli nakódováním obyč. baterie je rekup. vypne - ale to zde předpokládám již někdo zkoušel.

 

poznámka : za případné "exploze", zničené baterie či vůz si každý ručí sám...ačkoliv, pokud tam jsou čidla a jednotka si měří teplotu, odpor, napětí...tak snad, ale kdo ví. Opět spekulace.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud je Non-gel baterií myšlen klasický akumulátor se zaplavenými elektrodami, tak ten se může nabíjet ve vozidle trvalým napětím až 14,7 V (mimo vozidlo až do 16,8 V). Gelové baterii dlouhodobě vyšší napětí než 14,4 V škodí. viz příloha na straně 37.

akumulatory.pdf

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, McMatej napsal:

Pokud je Non-gel baterií myšlen klasický akumulátor se zaplavenými elektrodami, tak ten se může nabíjet ve vozidle trvalým napětím až 14,7 V (mimo vozidlo až do 16,8 V). Gelové baterii dlouhodobě vyšší napětí než 14,4 V škodí. viz příloha na straně 37.

akumulatory.pdf


Exide uvádí nabíjecí napětí  pro GEL baterii 14,4 V pro teplotu 25°C. S teplotní kompenzací, při poklesu teploty o zvýšit pro cyklický režim provozu akumulátoru o 3,8 mV na článek, tj. pro 12 V baterii 3,8 x 6 článků = 22,8 mV. Při nabíjení při teplotě 0°C je rozdíl teplot 25-0=25 x 22,8=0,57 V mV tj. nabíjet 14,4 + 0,57 = 14,97 V. Myslím, že je těch 14,8 V (odpovídá to teplotě 7,46°C) v pohodě.

Já mám sondu proudu, napětí a teploty stále připojenou na "-" kabelu u baterie. 100% nabíjení jsem jen zapnul v řídící jednotce BCM.

 

Editováno: , autor: Caster
Doplněno info o teplotní sondě
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Okolo 10 °C to bude nabíjet ideálně, ale co když se baterie ohřeje (např. od motoru) nebo v létě???

 

Jde mi o to, abyste se z jednoho extrému (nedostatečného nabíjení) nedostali do opačného extrému - přebíjení.

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 minutami, McMatej napsal:

Jde mi o to, abyste se z jednoho extrému (nedostatečného nabíjení) nedostali do opačného extrému - přebíjení.


Řídící jednotka by měla podle teploty řídit nabíjecí napětí. Budu to hlídat, na baterii mám Bluetooth sondu viz graf v příspěvku o něco dříve. Myslím si, že i případný rozdíl napětí 0,4 V nemůže mít na baterii nějaký zásadní vliv.

Mimochodem nabíječky Exide nerozlišují baterie AGM a Gel (AGM má vyšší nabíjecí napětí než Gel), je na nich jen volba klasická (baterie) nebo AGM/Gel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

sk0d@ dobry troll , hehe

 

 

Rekuperacia tu je uz niekolko rokov. Za tie roky si myslim, ze to je dostatocne odladene. Prvykrat som sa s tym stretol v B7 pred asi 5 rokmi.

Do dnesneho dna som nepocul od nikoho erudovaneho, ze by vedel povedat ake problemy rekuperacia sposobuje alebo ze niecomu skodi.

 

Je tu niekto, kto ma realne problemy s rekuperaciou a musi ju aktivne riesit? Za realne problemy nepovazujem to, co tu riesite, ci je bateria nabita na 50% alebo 70%.

 

Pseudotema roztiahnuta na 16 stran.

 

  • Pozitivní 1
  • Negativní 6
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 5. 2. 2019 na 1:35, Caster napsal:


Já mám sondu proudu, napětí a teploty stále připojenou na "-" kabelu u baterie. 100% nabíjení jsem jen zapnul v řídící jednotce BCM.

 

 

Kde presne v BCM a co jsi nastavil aby dobijelo na 100%?

Editováno: , autor: paldous
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...
V 22. 10. 2018 na 6:00, osobne napsal:

Jak už jsem psal, může se to udělat jednoduše a zdarma, nebo složitě a za prachy. Ne nadarmo ferda mlčí, nechce si kazit kšefty.  Možná má narozdíl ode mě nějaké ponětí o řízení motorů a dobíjení u SIII, ale nechce vám tu veřejně lhát, tak mlčí a nic nevyvrací.

Když už si za ty SW změny zaplatíte, tak se alespoň ujistěte, jestli vám pak nezmizí po první návštěvě servisu, při kterém vám v rámci servisní prohlídky aktualizují SW řídící jednotky, jako se to stalo mě u změn provedených přes aplikaci Carista.

Kolik jsi platil za vypnutí start-stop? Také mě to čeká tak abych měl představu. Práce na 15 min? 

 

Dík

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 6. 2. 2019 na 0:41, qwertyx64 napsal:

sk0d@ dobry troll , hehe

 

 

Rekuperacia tu je uz niekolko rokov. Za tie roky si myslim, ze to je dostatocne odladene. Prvykrat som sa s tym stretol v B7 pred asi 5 rokmi.

Do dnesneho dna som nepocul od nikoho erudovaneho, ze by vedel povedat ake problemy rekuperacia sposobuje alebo ze niecomu skodi.

 

Je tu niekto, kto ma realne problemy s rekuperaciou a musi ju aktivne riesit? Za realne problemy nepovazujem to, co tu riesite, ci je bateria nabita na 50% alebo 70%.

 

Pseudotema roztiahnuta na 16 stran.

 

Ano. Několik lidí ve F3 nenastartovalo a to ani u nových aut. Pseudokauza to tedy rozhodně není. 

Někteří po zkušenostech s bateriemi pro jistotu vozí startovací kabely v kufru a to se mi zdá tedy více než směšné a vypovídá to o nutnosti tohoto tématu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Že to pseudokauza není dokazuje fakt, že před měsícem jsme pro kamaráda koupili ročního Superba z flotily Škodovky - rok psáno na Škoda Auto, nafta 140kW 4x4 L&K s nezávislým topením, a to auto je neustále nabité na 90%-100% při popojíždění po městě i v mrazech.

 

Po kontrole u Ferdy potvrzeno, že tam je rekuperace upravena.

 

Mě úplně to samé auto, totožná výbava, motor, baterie, před vypnutím rekuperace u Ferda25 jezdilo běžně se 40%-60% nabití baterie.

 

I sami škodováci si tedy pro svá auta rekuperaci vypínají. Víc netřeba dodávat asi, ne? :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...