Přejít na obsah

Rekuperace energie


Jiří Smetánka

Doporučené příspěvky

Ja to chapu tak, ze bude tlacit stavu aby udrzela baterii na 70%. (Standartni "inteligen.nabijeni) A kdyz je baterka 70Ah a v nastaveni dam 90Ah. Tak bych teoreticky udrzoval baterii  70Ah okolo 90% coz ji urcite neublizi.  Rozumis?  70Ah pri 70% nabiti vs fejk nastaveni 90Ah pri 70% = real 70Ah baterie je skoro nabita ... Jde o to zda nastaveni v adaptaci na 90Ah ac baterie je ve skutecnosti 70Ah bude mit vubec nejaky vliv... Nenastavil bych tam 120Ah to kdyby to tak bylo tak bude tedy tu 70Ah neskutecne prebijet a znici ji to je mi jasne. Ale ja zvysim Ah v nastaveni jen "trosku"  a posunul bych tu pomyslnou lajnu int.nabijeni na dokonalou... No neni to k zamysleni?  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud bych se na to díval z tohoto pohledu, tak bych se zase na druhou stranu bál, že elektronika dovolí baterku vybíjet více, než kdyby byla nastavená správná kapacita.

 

Podle mně je lepší odpojit konektor z snímače proudu baterie a tím vypnout inteligentni nabíjení, než takhle, podle mně nesmyslně experimentovat.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co dokáže potlačit inteligentní nabíjení je zapnutí vyhrevu sedadel.

Stačí si vyhrev na stupni 1 nastavit přes adaptace na méně stupňů (aby to nehřálo a nenicila se dečka) a nastavit aby si zapnutí vyhřívání sedačky auto stále pamatovalo a máš to vyřešené. 

Každopádně já mám v autě jen vypnutý start-stop a baterka mi vydržela 7let.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenze my co mame nezavisle topeni a zapiname ho prakticky celou zimu 30min/hodinu pred odjezdem tak je to s 70% nabitim baterky pred jizdou docela risk. Vse je tak tak na jedno nastartovani pomale... Na zapalovaci mam vetsinou 12.4/12.5V  po dni stani. Ale nekdy autem stojim tejden a to pak ukazuje i 12.1V. Kdyby byla baterka plne nabita po kazde jizde jako u kazdeho auta bez inteligentniho nabijeni tak neni problem.Jinak auto jsem koupil pred necelym rokem trilete s najezdem 80 tis km. A baterka klekla ze dne na den. Ted mam novou par mesicu tak se snazim najit nej zpusob abych se o to nemusel starat a hlidat to. Vypojeni kabliku na baterce jsem uz zkousel a celkem to slo ale ted testuji jak se to chova se zapojenym kabelem. A opetovne vypojeni nastane az nebude jina moznost.

Editováno: , autor: JSvoboda
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak mam prvni poznatky ohledne nastaveni adaptace baterie a nasledne chovani rekuperace.

 

Mam 70Ah a nastavil jsem pred par dny na 90Ah.

 

Najel jsem asi 250km a celou dobu sem nevidel pokles napeti pod 13.2V pri ustalene jizde. Pri brzdeni motorem samosebou skoci na 14.6V. Ale pod 13.2 zatim ne.  Dnes jsem nastaveni predelal na real tedy 70Ah a jizda 50 km po kazde kdyz polozim nohu na plyn pedal tak napeti 12.0V. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, roubic napsal:

Ja nevim ja mel puvodni baterku 5 let original vse nastavene a webasto kazdou zimu a den a nebyl problem  ted mam druhou kdyz vydrzi 3 roky budu max spokojenej 

OIII máme 5. Rok, provozujeme ve stejném režimu a nehodláme ji ještě min. 4 roky měnit. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A ak ti baterka náhodou o rok odíde, tak budeš ďalšie 3 roky štartovať cez káble, alebo nebudeš jazdiť, lebo ty si sa rozhodol mať jednu baterku 9 rokov. 😂

Prepáč, ale si fakt naivný ak si myslíš, že výdrž baterky je vec ktorú určuješ ty. Spôsob jej prevádzky, resp. tvoje správanie k nej môže skrátiť/predĺžiť jej životnosť, ale niektoré veci jednoducho neovplyvníš. Možno dnes je ešte všetko ok a kľudne sa môže stať, že zajtra ráno už nenaštartuješ. Niekomu baterka vydrží v aute aj 10+ rokov, niekomu ani 2 a môžu to byť úplne identické autá aj baterky. Niekedy je to dané tým, že v akom režime tá baterka funguje, ako sa tým autom jazdí, a pod., niekedy je to ale čisto o tom, že jeden kus ktorý zíde z linky sa podarilo vyrobiť lepšie, a hneď druhý trochu horšie, niekedy stačí ak auto má novšiu verziu softvéru ktorý sa k baterke správa inak a hneď môže byť rozdiel v životnosti akumulátorov niekoľko rokov.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nic ve zlém. :-). Jasně že "výdrž baterky je vec ktorú určuješ ty". Dá se to zobecnit. Každá mašina vydrží podle toho jak se k ní chováš. Když jsem měl Š 105, baterky stály za hovno. Auto startovalo stylem "Huňuňuňuňuňu, pak počkat a zase Huňuňuňuňuňu" a pak motor naskočil. I tak baterka vydržela 7 let. Dnes mám AGM. Super baterku, auto naskočí za 2 vteřiny a dnešní zimy baterkám přejí. Baterie má předpoklad vydržet mých kýžených min. 9 let.  Nemám důvod tomu nevěřit. Jedinou podmínkou je, vypořádat se s tzv inteligentním dobíjením, sss systémem..... Fandit vynálezům, které mají šetřit životní prostředí , že třeba pošlou špičkovou baterii do kopru klidně za 3 roky, to je naivita. 

 

Jinak mě moc baví toto téma. Hlavně extrémisti, kteří dělají prostřednictvím startovací baterie z auta plug in hybrid.  Nebo chtějí nabíjet vždy na 100%. Nebo skupina, která neotvírá motorový prostor kvůli ztrátě záruky..... s těmito přístupy je nejlepší smířit se dnes s realitou, která je výsledkem eko náboženství. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 4. 1. 2023 na 14:51, japok napsal:

Co dokáže potlačit inteligentní nabíjení je zapnutí vyhrevu sedadel.

Stačí si vyhrev na stupni 1 nastavit přes adaptace na méně stupňů (aby to nehřálo a nenicila se dečka) a nastavit aby si zapnutí vyhřívání sedačky auto stále pamatovalo a máš to vyřešené. 

Každopádně já mám v autě jen vypnutý start-stop a baterka mi vydržela 7let.

Toto je skvělý způsob. Jen u mého SIII MR 2022 už výhřev sedadel na výšku napětí altíku nemá vliv. :-(. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Napada me nejak a nekde upravit udaj venkovni teploty  podle ktereho se rekuperace ridi... nejak pod 6 stupnu uz se deaktivuje sama a nabiji porad... Otazka je zda li se podle toho cidla teploty neridi i neco jineho. Otazka do pranice :) Zatim vede vytazeni konektoru a na tom druhem zpusobu- nastaveni vetsi kapacity baterie v adaptaci zatim pracuji :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 8 měsíců později...

Tak jsem si přečetl x letou debatu, kdy 1. stránka je asi o tom samém jako ta poslední, stále dokola. 

Tak tedy, jak potlačit rekuperaci? Domnívám se, že ŘJ musí mít nějaké dané napětí na baterce, při kterém prostě dobíjení spustí, jinak by tu všichni nepsali mezní, nejnižší napětí 12.1V (výjmečně 11.9V), ale třeba 11V žejo...

 

Takže, kde ve VCDS najdeme údaj o tom minimálním napětí baterky (resp. el. soustavy při provozu)?

Nabízí se několik kanálů v konfiguraci:

IDE00945-ENG118688-Hysteresis voltage-Voltage_elevation,12.1 V,2	
IDE00945-ENG118687-Hysteresis voltage-Voltage_lowering,12.1 V,2	
IDE01211-Static current measuring mode,not activated ,1	
IDE01457-Energy management deactivation stage,Mode not active ,1	
IDE01459-Energy management heat output control status,Mode not active ,1

Osobně se domnívám, že to bude jedna z těchto hodnot, má k tomu někdo něco?

 

 

IDE00945-ENG118688-Hysteresis voltage-Voltage_elevation,12.1 V,2	
IDE00945-ENG118687-Hysteresis voltage-Voltage_lowering,12.1 V,2	
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Měl jsem odpojené nějakou dobu čidlo a nabíjecí napětí horší než s čidlem. S odpojeným čidlem to dobíjelo zhruba 13,5 až 14.3V max, podle toho jak se tomu zachtělo. Teď se zapojeným čidlem ujeto 40km a nabíjelo stále v rozmezí 14,4-14,7V. Tak nevím hoši, u novějších aut už to bude asi s tou rekuperací trošku jinak. Mám Seat Toledo 2019. Mám původní EFB baterii starou zhruba 5 let tak uvidíme kolik ještě vydrží. Už nic odpojovat nehodlám. Byla to chyba, ale tehdá jsem ještě neměl měřák, který mám teď stále připojený na baterii. Měřím touto vychytávkou za pár korun. Doporučuji:

https://www.aliexpress.com/item/1005005057800182.html

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejlepsi je mit v zapalovaci merak s displejem. Stav baterie je realny po zamceni auta elespon par hodin a pak skrz okno sledovat. Pokud na to koukas pri odemcenem aute a s otevrenou kapotou tak udaj neni spravny. Nebo ten tvuj pristroj bys mel mit vyveden do auta a taky koukat na nej skrz okno kdyz je auto "uspane". 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...