Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Přestože je dáváno Norsko jako příklad země, která kromě toho, že se v ní prodá nejvíce EV tak je i v otázce el. energie maximálně soběstačná.... Asi to tak ve skutečnosti růžové nebude.

Čím a za kolik pak budou ty svoje EV krmit, když se jim už teď ceny el. energie ( i po zdražení nižší než u nás !) nelíbí.

 

EDIT : článek je o něco níže ve formátu PDF

Editováno: , autor: stanmar
doplnění textu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zajímavý článek, který jasně dává najevo jak je svět globálně propojený a proč je to v mnoha případech ne zrovna k dobru věci. Aniž bych chtěl být nějak přehnaně vulgární, tak vezmu za příklad třeba to, že ráno se ruský, nebo čínský  prezident probudí s mrzutou náladou, něco nepatřičného, třeba i nechtěně  řeknou svému mluvčímu, ten to dá odpoledne třeba i jen informativně na vládní facebook, no a večer stoupnou ceny na komoditních burzách celého světa. Následně za pár dní, mi můj dodavatel energií suše emailem oznámí, že mi s okamžitou platností zvedá cenu za jejich dodávku. Takže se ani těm Norům nedivím, že jim to tak začíná trochu haprovat, jinak na to všechno kolem je krásné pořekadlo "Jak si kdo zaseje, tak si i sklízí".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S elektromobilem asi musíš zacházet jako s choulostivou  květinkou, tedy mráz mu moc nevoní, horko taky ne, časté nabíjení vysokým výkonem baterii z dlouhodobého hlediska taky nesvědčí, tedy podobně  jako časté a vydatné zalévání kytky, ta to taky nemá moc ráda, pokud se nejedná třeba zrovna o rákos. No a nějaká ta zátěž navíc u elektromobilu, čili naložený přívěsný vozík taky není zrovna moc extra, tedy stejně jako když  květinu vytáhneš ze sterilního prostředí vázy/květináče a nosíš ji celý den v ruce zabalenou jen do papíru, taky dostane zabrat.

Samozřejmě  tímto přirovnáním tak trochu přeháním, ale oproti spalováku,  je ten současný elektromobil pořád hodně choulostivá a náročná květinka. 

Na jedné straně hodně lidí vychvaluje elektromobily, jak jsou údajně nenáročné na servis, na druhou stranu musím neustále sledovat a propočítávat trasy a možnosti dobíjení při delších jízdách, nemám pořád jistotu, že v daném místě  bude nabíječka v provozu, i když aplikace v mobilu ukazuje, že ano. Dále musím mít dopředu vyřešené možnosti dobíjení přes karty, aplikace, smlouvy, pokud tedy nechci platit vyšší sumy, musím počítat s jinými dojezdovými vzdálenostmi při změnách počasí, ročních obdobích, zátěži a naložení elektromobilu, prostě je toho stále hodně, co znepříjemňuje používání elektromobilu..... 

Příklad: na vesnici v podhůří Velkého Jeseníku, kde má švagr chatu, mají skoro všichni místní nějakou tu čtyřkolku tedy  Ladu Nivu, Suzuki Jimny, Dacii Duster apod. a  jezdí s vozíkem do lesa na dřevo, někteří z nich za vesnici na vlastní políčko, sváží brambory, řepu. Autobus tam jede 5 x za den, o víkendech 3 x, než se v zimě protáhne zasněžená vozovka, tak je pomalu poledne, takže v zimě čtyřkolka, nebo aspoň auto co nebude mít v mrazech problém je pomalu nutností a to ani nemusí jezdit na to políčko nebo do toho lesa.  Takových malých dědinek jsou v Jeseníkách desítky, v celé ČR určitě stovky. Prostě život tam je úplně jiný, než tzv. sterilní život ve  městě, nebo vesnici někde na rovině a v příměstském satelitu, kde ráno napadne 5 cm sněhu a lidí jsou na prášek a dopravní kalamita.  A nežijí tam  na horách zrovna  jen staří lidé na tzv. dožití. Jsem svědkem toho, že se tam stále častěji stěhují mladší lidé a to taky z důvodu, že tam ještě mohou koupit starší dům za normální cenu, nebo topí tam v tom krbu a neplatí násobky za plyn, el. energii, samozřejmě nemluvím o vyhledávaných rekreačních a turistických oblastech.  Tam ty normální spalovací auta pořád potřebují a potřebovat budou a elektromobil v současné podobě jim tam bude (promiňte) na hovno. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z môjho pohľadu je elektromobilita násilne pretlačovaná na úkor zdravého rozumu. Využitie elektoaut vídím napríklad vo firmách, kde prevažne absolvujú trasy v meste prípadne aj mimo mesta alebo doručovateľské firmy, pošta atď.

Ja osobne som za pokrok takže som otvorený novým technológiam aj alternatívnemu palivu ale nie tomu aby som čakal 2h niekde na parkovisku pokiaľ sa mi dobije auto aby som mohol prejsť pár kilometrov alebo nosil so sebou neustále predlžovačku na dobíjanie auta.

V momentálnej situácií by som radšej volil hybrid. Dobíja sa zo spalováku a nemusím riešiť dobíjanie zo zásuvky.

Vidím v tom skôr politiku organizácií a nechuť automobiliek investovať do vývoja iných druhov pohonu, pretože elektromotor sme už vynašli a batérie nejako zdokonalíme.

Je nefér tvrdiť aké nulové emisie prináša elektromobilita, keď svoju daň si zoberie výroba batérií a potom elektriky na dobíjanie áut.  Nehovoriac o nákladných lodiach ktoré spaľujú také svinstvo, že oproti tomu dnešný nafťák je v podstate osviežovač vzduchu.

Apropó vedia ma rozosmiať ľudia, ktorí si myslia ako zachránia planétu svojim elektromobilom ale plytvajú vodou, elektrinou v domácnosti a míňajú tony plastových obalov.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za mě elektromobily ano, ale pouze na místech, kde to dává smysl. Malá lehká auta na ježdění po velkých městech. Pokud by se spalovací auta nezatěžovala emisními poplatky a naopak elektroauta politicky netlačila, tak na spotřebním trhu nemají elektroauta šanci.

 

Nepochopím co za idiota si koupí třeba Enyaqa? 2miliony, 2tunové SUV a v zimě to ujede 250km? V takové velké "krávě" 4x4 chci pořádný motor na který je spoleh. Jinak vzledově krásné auto.

 

Druhá věc je pořizovací cena, třetí je zůstatková cena a čtvrtá je pak životnost baterie + cena nové a její ekologické zlikvidování.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No a taky cena za dobíjenou enegii? Tak jsem si to u @stanmar-ova odkazu u té cesty VW ID.4 do Rakouska trochu spočítal. Sice neuváděli tam autoři kolik platili, nebo jim odečetli  u nabíječek s těmi předplacenými kartami ČEZ a PRE, ale u té Ionity bez nějaké té předběžné smlouvy, nebo tarifu zaplatily cca 44 euro. To při jejich udávané spotřebě vychází při cestě tam na cca 500Kč/100km což je tedy pálka jako hrom a rozhodně podstatně dráže než u spalováku! Samozřejmě předpokládám, že u stojanu/nabíječky ČEZU platili méně, ale i tak.  Nějak si nedovedu představit, že se spalovákem budu muset mít (abych popř. ušetřil) hromadu karet, aplikací, smluv s jednotlivými provozovateli čerpaček. Ano existují i tak nějaké karty, např. Schellu i Benziny apod., ale tam ten rozdíl je nějakou tu korunu  a nikoliv desítky možná stovky % pro volné, nebo předsmluvené ceny el. energie u nabíječek. 

Tenhle protizákaznický nesmysl ohledně velmi rozdílných cen za dobíjení, je podle mne velké současné mínus pro elektromobily a jen doufám, že se to časem vyřeší, pravděpodobně zase nějakým direktivním zákrokem z EU?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když chceš ušetřit, musíš cestu plánovat víc než kdy jindy. Jenže když tě bude EV stát v pořizovací ceně o několik set tisíc víc než podobné auto se spalovacím motorem asi nebudeš muset tolik řešit cenu za kWh.

Jeden starší článek :

https://autobible.euro.cz/vyplati-se-elektromobil-proti-beznemu-autu-ano-musite-s-nim-ale-jezdit-az-10-let/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak to bude mír EU těžké, co se týče zavádění elektromobility, tak o tom pojednává následující článek, kde mimo jiné se uvádí, že EU chce zavést výrobu baterií v Evropě, abychom tedy nebyli tak závislí třeba na té Číně, ale i tak nevím......, nakonec si to přečtěte.

 

https://www.autojournal.cz/elektromobilita-v-evrope-ano-ale-pod-jednou-podminkou-eu-si-musi-sama-vyrabet-baterie/

 

To Japonci chtějí na to jít pravděpodobně jinak, chtějí být taky klimaticky neutrální, ale plánují zavést tzv. vodíkovou ekonomiku, no a vyrábět vodík z plastového odpadu, tedy tzv. zabít dvě mouchy jednou ranou.

 

https://www.autojournal.cz/japonsko-bude-vyrabet-vodik-z-pouzitych-plastu/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak jsem psal výše, Japonci spíše uvažují o vodíku, tedy co se týče budoucí tzv. zelené energie, no a tak ještě přidám něco o vodíku a jak o něm uvažují v Americe čeští podnikatelé z tohoto oboru a jak  se také dívají na  elektromobilitu v Evropě .

 

https://komoraplus.cz/2022/02/14/jak-se-bublina-nafukuje-do-globalnich-rozmeru/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=sGDcQYQQfGO-202202151041&dop_id=15434127

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 hodinami, DušanV napsal:

S elektromobilem asi musíš zacházet jako s choulostivou  květinkou, tedy mráz mu moc nevoní, horko taky ne, časté nabíjení vysokým výkonem baterii z dlouhodobého hlediska taky nesvědčí, tedy podobně  jako časté a vydatné zalévání kytky, ta to taky nemá moc ráda, pokud se nejedná třeba zrovna o rákos. No a nějaká ta zátěž navíc u elektromobilu, čili naložený přívěsný vozík taky není zrovna moc extra, tedy stejně jako když  květinu vytáhneš ze sterilního prostředí vázy/květináče a nosíš ji celý den v ruce zabalenou jen do papíru, taky dostane zabrat.

Samozřejmě  tímto přirovnáním tak trochu přeháním, ale oproti spalováku,  je ten současný elektromobil pořád hodně choulostivá a náročná květinka. 

Na jedné straně hodně lidí vychvaluje elektromobily, jak jsou údajně nenáročné na servis, na druhou stranu musím neustále sledovat a propočítávat trasy a možnosti dobíjení při delších jízdách, nemám pořád jistotu, že v daném místě  bude nabíječka v provozu, i když aplikace v mobilu ukazuje, že ano. Dále musím mít dopředu vyřešené možnosti dobíjení přes karty, aplikace, smlouvy, pokud tedy nechci platit vyšší sumy, musím počítat s jinými dojezdovými vzdálenostmi při změnách počasí, ročních obdobích, zátěži a naložení elektromobilu, prostě je toho stále hodně, co znepříjemňuje používání elektromobilu..... 

Příklad: na vesnici v podhůří Velkého Jeseníku, kde má švagr chatu, mají skoro všichni místní nějakou tu čtyřkolku tedy  Ladu Nivu, Suzuki Jimny, Dacii Duster apod. a  jezdí s vozíkem do lesa na dřevo, někteří z nich za vesnici na vlastní políčko, sváží brambory, řepu. Autobus tam jede 5 x za den, o víkendech 3 x, než se v zimě protáhne zasněžená vozovka, tak je pomalu poledne, takže v zimě čtyřkolka, nebo aspoň auto co nebude mít v mrazech problém je pomalu nutností a to ani nemusí jezdit na to políčko nebo do toho lesa.  Takových malých dědinek jsou v Jeseníkách desítky, v celé ČR určitě stovky. Prostě život tam je úplně jiný, než tzv. sterilní život ve  městě, nebo vesnici někde na rovině a v příměstském satelitu, kde ráno napadne 5 cm sněhu a lidí jsou na prášek a dopravní kalamita.  A nežijí tam  na horách zrovna  jen staří lidé na tzv. dožití. Jsem svědkem toho, že se tam stále častěji stěhují mladší lidé a to taky z důvodu, že tam ještě mohou koupit starší dům za normální cenu, nebo topí tam v tom krbu a neplatí násobky za plyn, el. energii, samozřejmě nemluvím o vyhledávaných rekreačních a turistických oblastech.  Tam ty normální spalovací auta pořád potřebují a potřebovat budou a elektromobil v současné podobě jim tam bude (promiňte) na hovno. 

Za sebe elektromobilitě v dnešní podobě říkám jasné ne. Ale zrovna tvůj příklad je pro elektromobily vcelku ideální. Drtivá většina krátkých tras, možnost nabíjet doma u chalupy a pro jízdy do lesa je tišší auto bez lokálních emisí výhodou.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Také říkám elektromobilitě jasné NE, i když budu mít dost elektriky z vlastní výroby, stejně nepřistoupím na to z důvodu celkové ekonomie. Pokud auto za obrovské peníze má po 8 letech garantovanou kapacitu baterie 70-80 % tak je to jasný prodělek. A přitom se musí dodržovat pravidla nabíjení, jinak ze životnost ještě kratší.

Krásný příklad byl ten test Enyaqa s malinkým karavanem a směšnou ujetou vzdáleností. A to bylo nové auto a za příznivé teploty. Tím pádem je cesta elektromobolity ztracená a i stále rostoucí cena elektřiny a vzácných kovů udělá ekonomice provozu vážný problém.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EU dělá vše proto, aby elektromobilita byla dražší než doposud, tedy pardon, toto je jen můj názor. Správně by zástupci EU řekli, že EU dělá vše proto, aby vše spojené s elektromobilitou bylo čistší a  ekologičtější  než doposud, no a tak Europarlament připravuje nové nařízení o akumulátorech.

 

https://www.autojournal.cz/europarlament-pripravuje-nove-narizeni-o-akumulatorech-budeme-vice-recyklovat/

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"... nové nařízení přivítali ekologové z organizace Transport & Environment, kteří věří, že nové nařízení posune EU k dopravě s nulovými emisemi."

 

Tak jasně. Nulové emise nebude mít vaše doprava ani když půjdete pěšky, vy zelení vypatlanci. Nulové emise v kontextu dopravy = perpetuum mobile. Vzhledem k tomu, že se hovoří o celé EU, tak tady ani nelze namítat, že měli na mysli lokální emise. Oni jsou prostě úplně mimo realitu. Ach jo! :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Německý  motoristický časopis Auto Bild, se poptával u automobilek na ceny náhradních baterií do elektromobilů a jistě si dokážete představit tu jejich  "velkou ochotu" něco takového veřejně sdělovat. Po přečtení přiloženého článku se ani nedivím, ceny astronomické a to jsou tam uváděné jen tzv. holé ceny samotných baterií, nebo jen ceny tzv. modulů, tedy bez ceny za jejich výměnu. Nakonec i to se redaktorů Auto Bildu podařilo tak nějak zjistit a třeba u KIE se cena za výměnu baterie pohybuje kolem 50.000,- Kč. Nakonec i to je jen "pakatel" oproti samotné baterii, kde ceny se pohybují od cca 177.000,- Kč za malou baterii v Hondě-e, až po cca 900.000,- Kč ve velkém Volvu XC40 Recharge.

A nějaké to světlo na konci tunelu v podobě již roky slibovaných lacinějších baterií pořád nikde nevidím........Vy ano?

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/ceny-nahradnich-baterii-do-elektromobilu-jsou-takovy-prusvih-ze-o-nich-vetsina-automobilek-odmita-hovorit/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Citace z výše uvedeného odkazu:

 

Kdo si ale koupí onu devítiletou Teslu byť za 167 tisíc Kč? Technik Thomas Schuster z KÜS k tomu Auto Bildu řekl jasně, že jde o ekvivalent totální škody při nehodě. Takový vůz je jako automobil prakticky bezcenný, neboť instalovat do něj novou baterku nedává ekonomický smysl.

 

Takže vlastně každý elektromobil bude po 8 letech a více obrovský problém pro majitele. Až se jich nakupí statisíce a miliony, tak se Brusel z toho zblázní. Pokud fosilní auto vydrží desítky let v provozu, tak nezahlcuje recyklační firmy. Elektromobily se tam dostanou stejnou rychlostí jak se dnes prodávají, zejména na západě díky dotacím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...