Přejít na obsah

Nestihá dobíjet?


dvd73

Doporučené příspěvky

Uvedu příklad:

Jedu z Brna do Prahy po dálnici. Baterie po startu má cca 12.5V. Po dálnici brzdím motorem minimálně, tedy baterie se po startu, kdy se z ní cucalo cca 150-200A (startér) vůbec nedobije, protože rekuperace si "hýčká" těch svých 12.5V (což ovšem není jediný parametr o stavu baterie tedy momentální kapacitě). Pak jezdím po Praze a okolí po své práci (servis IT). X krát za den startuji - tedy cucám z baterie víc, než mi rekuperace byla schopná doplnit (dálnice, bez brzdění motorem).  při zpáteční cestě zase dobíjení nic moc. Baterie sice má svých cca 12,5V, ale její kapacita, tedy schopnost dodat max proud v případě potřeby je velmi snížená (proto se kapacita potažmo stav baterie měří ne voltmetrem, ale spec. měřákem, který vypadá, jakoby baterii (články) zkratoval, tedy měří ji při extrémním zatížení). Při klasickém dobíjení, kdy je palubní napětí 14,5 V je baterie dobíjena trvale. To, že by byla "přebíjena" strach mít nemusíte. Baterie sice má na svorkách 14,5V, ale odebíraný dobíjecí proud je 0,2A - 2A, podle toho jak byla baterka předtím vycuclá. Např. po několika opakovaných zimních startech bude zpočátku do baterky téct 8-10A a postupně to po několika desítkách minut klesne na oněch cca 2A. Píšu to zde po zkušenostech s 9 servisními vozy s klasickým dobíjením (Opel Omega, Mitsubishi Space Wagon, Mitsubishi L300, VW Pasat, Mercedes Vito 2x, Citroen Berlingo, VW Caddy 2x ). Celou dobu provozu těchto vozů , nájezd 150-180 tis. km jsem běken 20 let podnikání nepotřeboval dobíjet dobíječkou ani měnit někdy nějakou baterku. Jedině při provozu Fabie 3 r.v. 2017 jsem musel i několikrát za zimu dobíjet v garáži.

Shrnutí?

Celá šaráda s "rekuperací" je jen eko-kurvítko, které jen přispěje ke zkrácení životnosti baterky. Je to patrné z mnoha zde zveřejněných vláken. Myslím, že moje zkušenosti z praxe mě utvrdily v tom, že jsem tuto rádoby rekuperaci zrušil a mám už 3 roky pokoj od dobíjení v garáži (3 roky odpojený konektor z Hallovy sondy). Jen podotýkám, že jezdím mnohem míň než dříve, protože jsem již 6 let v důchodě. Z toho 3 roky s rekuperací a domácím dobíjením a nyní další 3 roky bez rekuperace a bez nutnosti dobíjení v garáži. Všechna čísla, která zde uvádím nejsou vycucaná z prstu, ale změřená.

Howgh, domluvil jsem a víc se k tomuto tématu nebudu vyjadřovat.

Editováno: , autor: Pepyczech
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Skúste si podrobnejšie merať priebeh dobíjania so zapojeným káblom počas jazdy a nie len teoretizovať. Všetky bežné režimy, čo sa deje s dobíjaním po štarte, po zapnutí tlmených svetiel alebo iných spotrebičov. Ako sa to správa v chladnom počasí a ako v lete. Možno to bude prekvapenie, že to nieje len režim nabíjam/nenabíjam. 

 

Neobhajujem ten systém a sám som istú dobu fungoval s odpojeným káblom a klasickým akumulátorom. Po zakúpení kvalitnejšieho akumulátora ako je to smetie z výroby som dal tomu šancu a funguje to na moje prekvapenie tak ako si to predstavujem a mám to odkontrolované aj cez diag v rôznych režimoch jázd.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 8 měsíců později...

Po 6 letech v 135 tis.km vyměněna preventivně origo baterka ve služební FIII. Nahrazena klasickou baterkou a vypnut start-stop a inteligetní dobíjení.

Navrhl to sám firemní autoprovozák, mi je to buřt, ALe budu moct pozorovat jak to funguje, u svého Pola mám novou baterku a inteligetní dobíjení jsem nechal, jen maám deaktivovaný SS.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen tak pro zajímavost  a třeba i pro poučení sem dávám zprávu o mé péči a o současném  stavu baterie u mé Fabie 3 combi 1.0 Mpi, která byla vyrobena  (stejně jako samotné auto) v listopadu 2018, tj. baterie cca 5 roků stará. Auto stálo na venkovním skladě prodejce až do února 2019, kdy jsem ho koupil a tak předpokládám, že baterie ty 4 měsíce dobíjena asi nebyla, ale u nové to asi na funkci  a životnost vliv nemělo. 

Jedná se o originálně montovanou baterii Varta EFB, 59 Ah, 640A.

 Od začátku provozu auta mám odpojený káblík od mínus pólu baterie, čili tzv. natvrdo  vypnutý systém S/S a inteligentní (podle mne spíše debilní) dobíjení. 

Baterii dobíjím externě sice pravidelně, ale vždy jen 1 x za rok před zimní sezónou a to vždy nabíječkou CTEK, zpočátku typem MXS 5 (max. 5 A), nyní poslední 2 roky MXS 10 EC (max. 10A) a to z důvodu, že ta 10Ampérovka má režim rekondice, což pro starší baterii si myslím, že je dobrá funkce na tzv. oživení baterie. Při rekondičním nabíjení se do baterie dostává cca až 16V napětí a dochází tím k velmi jemnému tzv. vaření baterie, čili i k promíchání (stratifikaci) elektrolytu baterie.  Labyrint odvětrávání a tlaková pojistka u baterie typu EFB tohle umožňuje bez problémů a jakéhokoliv nebezpečí. Pozor u baterií AGM, kde není volný tekutý elektrolyt  je rekondice zakázána, mohlo by dojít ke zničení baterie!!!

 

Rekondice se mi osvědčila, podle mne  a podle měření je baterie poslední 2 roky v lepší kondici, než byla ty 3 roky předtím. Elektrolyt jsem kontroloval (má to pod nálepkou zátky) a za těch 5 let je hladina stále stejná. 

To, že je baterie nabíjená proudem až 10A  a není dodržena obecně známá poučka, že se má nabíjet proudem max. 1/10 kapacity, tedy u mojí baterie max. 5.9 A, nemá dle měření pražádný negativní vliv. Nakonec CTEK u nabíječky MXS 10EC dává doporučení nabíjení baterií s kapacitou již od 20 Ah.

 

Ještě pro názornost sem dávám výsledky mého posledního měření baterie před a po posledním tzv. předzimním nabíjení: 

 

15.10.2023, měřeno 1 den po poslední 20km jízdě a před nabíjením:

- naměřené napětí 12.46V, tj. 66% SOC (state of charge), podotýkám, že toto napětí, ačkoliv se zdá celkem malé, tak je skoro konstantní již od nové baterie (dříve se mi to zdálo jako vada baterie, nebo vada dobíjení při odpojeném inteligentním dobíjení v autě, nyní to neřeším, viz vynikající vnitřní odpor baterie). Nakonec to vysvětluji  pravděpodobnou různorodostí výrobní kvality stejných baterií. viz. níže.

- naměřeno 643A, tj. 100% SOH (state of health)

- naměřený vnitřní odpor, tj. 3.88 mOhm, což je vlastně stav jako u nové baterie

 

16.102023, měřeno ihned po ukončení nabíjení a po rekondici baterie,  všimněte si snížené kapacity a zvýšeného odporu baterie, ale to tak bývá bezprostředně po nabití, kdy baterie je tzv.  rozhozená, ještě si nesedla a i proto tyto výsledky nejsou pro kondici baterie relevantní, ale uvádím je pro názornost

- naměřené napětí 13.11v, tj. 100% SOC

- naměřeno 607A, tj. 90% SOH

- naměřený vnitřní odpor, tj. 4.11 mOhm

 

17.10.2023, měřeno 24 hod. po ukončení nabíjení a rekondici, tady si všimněme, že i po tzv. zklidnění baterie je vnitřní odpor baterie větší a kapacita menší než u baterie před nabíjením, což by mělo svědčit o dobré funkci  nabíjení baterie přímo ve vozidle a o tom, že vypnuté tzv. inteligentní nabíjení je pro životnost baterii spíše přínosem. Někde je uváděno, že baterie si po nabíjení sedá až 2 dny.

- naměřené napětí 12.76V, tj. 96% SOC

- naměřeno 616A, tj. 93% SOH

- naměřený vnitřní odpor 4.05 mOhm

 

Výsledky tohoto měření a i měření u baterií u aut mých známých, mě opětovně utvrdily v tom, že v dnešní době má rozhodující vliv na životnost baterie to, jak a s jakou pečlivostí (či ošizením) byla zhotovena  přímo u výrobce. To má podle mne ten rozhodující vliv, proč někomu dnes ve stejných autech a při přibližně stejném způsobu jízdy a údržby, vydrží jedna  a ta sama baterie  cca 3-4 roky a někomu třeba o 3-4 roky více. A samotní, seriózní prodejci baterií to přiznávají, i když raději jen mezi čtyřma očima a dále uvádějí, že kazivost, tj,. počet zmetků u dnes vyráběných baterií je spíše vyšší než např. před 2 dekádami....

 

Můžete s mým závěrečným konstatováním o dnešních bateriích třeba i nesouhlasit, ale já si za ním stojím, nakonec každý má právo na svůj názor....

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mne baterka umrela predchádzajúci víkend. V piatok ráno na cestu do práce naštartovala ltt, poobede z práce bolo všetko ok, ale na druhý deň doobeda už nebola schopná vôbec natočiť. Skúsil som dobíjať cez víkend, ale aj po odpojení nabíjačky šlo napätie rýchlo dolu, takže sme hneď v pondelok kúpili novú - Exide EL600 60Ah/640A EFB.

 

Pôvodná baterka Banner 59Ah/640A EFB vydržala 7 rokov a pár týždňov navyše (od výroby auta), auto používané takmer denne krátke trasy po meste, štart-stop vypínaný cez arduino, káblik furt zapojený, raz do roka baterka preventívne dobíjaná pred zimou, čo však podľa merača v 12V zásuvke posledné dva roky nemalo veľký dlhodobý význam.

Editováno: , autor: brrrrm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak moje FIII mela mela taky minuly tyden 5. lete vyroci. Narozdil od vetsiny jsem nikdy neresil dobijeni a start stop. Posledni rok baterka prochazela testy v AS pouze po dobiti. Na jare jednou pri otevrenych dverich a baleni kol auto odmitlo nastartovat. Rychle dobiti behem kolu servisaku zda pri nabijecce muzu startnou :D Jsem dobil a normalne fungovala. Jen casteji hlasila dost brzo nizky stav baterie. Autem se jezdi ruzne. Pravidelne nekolikrat do tydne "okolo komina" a obcas dalkovky. rocne 15-20KKm. Nakonec padl zaver pred mesicni dovolenou po skandinavii preventivne ji teda vymenit. Takze u me baterka vydrzela od 19.10.2018 do cca 10.7.2023 se zaplym S/S a inteligentnim dobijenim. Asi by to dala i dele, ale nechteli jsme resit pruser na dovolene. Vymena opet za EFB 59Ah.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...