Přejít na obsah

Zkusenosti s tempomatem na HTP


Rodsten

Doporučené příspěvky

Zdravím.

Vím, že je tady strašně moc témat o tempomatu, ale naprosta většina je nabídka prodeje, nebo návod na montáž.

Mně ale zajímá, jaké jsou zkušenosti s tempomatem na Fabii s motorem 1,2 47kW, popř. na combi.

Nikde jsem se nedočetl, jak to funguje do kopců, kdy je u tohoto motoru nutné podřazovat častěji? Jak se tempomat projeví na spotřebě apod. Chci si to nechat namontovat, ale zase nechci vyhazovat peníze oknem.

Má to smysl do tohoto motoru montovat ? Jak se to chová, když třeba nastavím rychlost 80 a přijde trochu větší kopec, snaží se to tu rychlost džet ? Netrpí tím motor ?

Asi to jsou laické dotazy, ale rád bych věděl do čeho jít.

Jinak, je tady někdo kolem Ostravy, kdo by to namontoval ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Smysl to určitě má. Do kopců se tempomat snaží udržet nastavenou rychlost. Na otáčky nehledí, takže když pojedeš na 1800 otáček na pětku do kopce, tak tam klidně plnej knedlík dá, což se motoru moc líbit nebude. Jinak pokud pojedeš ve dvou ve třech lidech, tak to 130 drží i do slušného kopce. Problémy nastávají při plném zatížení a hlavně, když vezeš něco na střeše.

Pokud jseš nucen zpomalit a potom se "tempomatem" vrátit na původní rychlost (případně přidávaš rychlost přes tempomat), tak auto chvilku váhá a pak tomu naloží "na krev". Už jsem to tu někde četl a i mně příjde, že přes tempomat auto akceleruje o něco lépe než klasicky přes pedál plynu. Prý se dokáže skrtící klapka ješte více otevřít.

Editováno: , autor: rkonf
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ho v HTP (47 kW) a jsem spokojenej. :palec2: Na okresky to moc není, na dálnici pohoda. Hodně dobrý je to do města, člověk nastaví na tacháči 55 a nemusí pořát koukat na tacháč. :palec2: Motor na to stačí (člověk musí být rozumnej). Spotřeba plus/mínus stejná. Rozhodně to nejsou vyhozený peníze (pokud si to člověk udělá sám, v servisech jsou zloději). A doporučuju páčku ze SuperBa - je mnohem pohodnější. :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ho v HTP (47 kW) a jsem spokojenej. :palec2: Na okresky to moc není, na dálnici pohoda. Hodně dobrý je to do města, člověk nastaví na tacháči 55 a nemusí pořát koukat na tacháč. :palec2: Motor na to stačí (člověk musí být rozumnej). Spotřeba plus/mínus stejná. Rozhodně to nejsou vyhozený peníze (pokud si to člověk udělá sám, v servisech jsou zloději). A doporučuju páčku ze SuperBa - je mnohem pohodnější. :palec2:

V čem je páčka ze SuperBa lepší než ostatní ? Rád bych, abi mi to někdo namontoval. Cosby v současné době nemá materiál a o dalším z okolí Ostravy nebo Karviné nevím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ho v HTP (47 kW) a jsem spokojenej. :palec2: Na okresky to moc není, na dálnici pohoda. Hodně dobrý je to do města, člověk nastaví na tacháči 55 a nemusí pořát koukat na tacháč. :palec2: Motor na to stačí (člověk musí být rozumnej). Spotřeba plus/mínus stejná. Rozhodně to nejsou vyhozený peníze (pokud si to člověk udělá sám, v servisech jsou zloději). A doporučuju páčku ze SuperBa - je mnohem pohodnější. :palec2:

V čem je páčka ze SuperBa lepší než ostatní ? Rád bych, abi mi to někdo namontoval. Cosby v současné době nemá materiál a o dalším z okolí Ostravy nebo Karviné nevím.

v tématech o tempomatu jsou fotky obouch typů, takže zkus pohledat, tuším P2M je tam dával?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ho teď nově sice na FRS takže trochu OT, ale maximální spokojenost ( nechápu jak jsem bez něho mohl 3 roky jezdit, co mi ale vadí je, že neumí plynule přidávat a ubírat páčkou pod volantem. Byl jsem zvyklý na tempomaty u automatu ( Toyota Rav4, Toyota Highlander a Mitsubishi Lancer ) a tam stačilo jen ťuknout a co ťuknutí do páčky to + nebo - 1 MPH nahoru dolů.

Tady musím tlačítko držet a to mi ještě připadá, že se někdy stane, že rychlost sice klesne, ale potom zase vyskočí o něco nahoru. Klesnout nebo zrychlit o víc než 15-20km/h to umí v pohodě, ale udělat drobnou změnu v řádech kilometrů je sakra problém a trápí se s tím. Nvím jestli je to problém toho motoru nebo jinde.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám ho teď nově sice na FRS takže trochu OT, ale maximální spokojenost ( nechápu jak jsem bez něho mohl 3 roky jezdit, co mi ale vadí je, že neumí plynule přidávat a ubírat páčkou pod volantem. Byl jsem zvyklý na tempomaty u automatu ( Toyota Rav4, Toyota Highlander a Mitsubishi Lancer ) a tam stačilo jen ťuknout a co ťuknutí do páčky to + nebo - 1 MPH nahoru dolů.

Tady musím tlačítko držet a to mi ještě připadá, že se někdy stane, že rychlost sice klesne, ale potom zase vyskočí o něco nahoru. Klesnout nebo zrychlit o víc než 15-20km/h to umí v pohodě, ale udělat drobnou změnu v řádech kilometrů je sakra problém a trápí se s tím. Nvím jestli je to problém toho motoru nebo jinde.

Mně to tedy tak funguje - pokud tlačítko stisknu jednou, tak se rychlost sníží/zvýší cca o 1 km/h.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám pocit, že tempomat ani netuší, akou ide auto rýchlosťou, on sa skôr snaží udržovať len príslušné OTÁČKY motora, nemyslíte?

Inak v poslednom čase mi začal trošku blbnúť... Mám ho v 1.4MPi. Na to, že pri zapnutých stieračoch vypadáva, som si už zvykol a za dažďa ho teda radšej nepoužívam (vraj to bežne robieva pri 1.4 MPi), ale predvčerom mi vypadol aj bez zapnutých stieračov. Nieviete niekto, v čom by to mohlo byť??? Ďakujem!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To není pravda, to bys z kopce letěl jak raketa a do kopce se vlekl, kdyby držel otáčky...

Jakto? Je snad úplně jedno, jestli bude tempomat hlídat rychlost nebo otáčky.

Edit: v rámci zařazeného rychlostního stupně.

Editováno: , autor: rkonf
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To není pravda, to bys z kopce letěl jak raketa a do kopce se vlekl, kdyby držel otáčky...

Jakto? Je snad úplně jedno, jestli bude tempomat hlídat rychlost nebo otáčky.

tempomat urcite netusi ani kolko ides a je mu to jedno pre neho je dolezity udaj o otackach ake ma motor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Blbost o otackach riadi sa rychlostou.Ked podradis a das obnovit poslednu rychlost tak sa dosatnes na rychlost a nie na otacky :p a na 1,4 MPI sem tam blbne tempomat stierace stiahnu prud a tempomat sa vypne.Kondenzator by pomohol.

Majo to bola len taka uvaha ohladom tych otacok - fakt mam niekedy pocit, ze je uplne jedno, ci drzi ryhclost alebo otacky. Skusim ale urobit jednu vec, ze zmeriam pomocou GPS zmenu rychlosti po jednom tukniti na "+" pri rychlosti nejakych 60 km/h na povedzme III. stupni a potom to iste na V. stupni. Ak sa rychlost zmeni o tu istu hodnotu, tempomat sleduje rychlost. Ak sa ale zmeni o inu hodnotu, asi to budu tie otacky. Teda, aspon je to moja teoria ;) Ale o tom podradeni mas veru pravdu..........

O tych stieracoch si mi ty sam hovoril este pred casom, ibaze teraz sa mi vypol aj ked som stierace pustene nemal. Zeby nastal niekde inde zvyseny odber prudu???

Á-propos, maxík frci ako hodinky :palec2: Dik!! (uz som ho oblepil chromovymi kruzkami z Milotecu a vyzera to super, len v noci sa to kustik leskne)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určite sleduje rýchlosť, ale súčastne aj otáčky. Skúšal som oblbnúť RJ počas jazdy cca 60 km/h som zaradil neutrál, zvýšil otáčky na nejakých 1500 a aktivoval som tempomat. Po pustení plynu RJ držala pekne 1500 otáčok, ale len chvílku, pokial nezačala klesať rýchlosť. Potom začala zvyšovať otáčky (logicky, chcela zýšiť výkon motora), po určitom zvýšení zistila že niečo nie je v poriadku a vypla tempomat - otáčky padli na voľnobeh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Samozřejmě, že rychlost hlídá od rychlosti. Jak jinak. To že Koldovi začal držet v otáčkách je logické, když zapnul tempomat pod plynem, začala ŘJ udržovat ryhlost, když začala klesat, zvýšila otáčky a když to nepomohlo, došlo jí, ža není zařazeno a shodila to. Ona jinak nepozná, že tam není rychlost ani jaká tam je. Takže nemůža vědět jaké otáčky udržovat pro tu danou rychlost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 měsíců později...
Jakto? Je snad úplně jedno, jestli bude tempomat hlídat rychlost nebo otáčky.

tempomat urcite netusi ani kolko ides a je mu to jedno pre neho je dolezity udaj o otackach ake ma motor.

no urcite otacky pri 50km/h na 3 budou jine do kopce nez pri 50km/h na 3 z kopce !! hlida to rychlost a ovlada skrtici klapku!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nejazdíš s nohou na spojke napríklad?

Inak v poslednom čase mi začal trošku blbnúť... Mám ho v 1.4MPi. Na to, že pri zapnutých stieračoch vypadáva, som si už zvykol a za dažďa ho teda radšej nepoužívam (vraj to bežne robieva pri 1.4 MPi), ale predvčerom mi vypadol aj bez zapnutých stieračov. Nieviete niekto, v čom by to mohlo byť??? Ďakujem!!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no urcite otacky pri 50km/h na 3 budou jine do kopce nez pri 50km/h na 3 z kopce !! hlida to rychlost a ovlada skrtici klapku!

Urcitej rychlosti a prevodovemu stupnu zodpovedaju len jedny jedine otacky. Inac by ti to muselo v prevodovke presmykovat, co uznas je asi pekna blbost.

Je absolutne jedno ci bude tempomat sledovat rychlost alebo otacky. Tieto dve veliciny spolu priamo umerne suvia prostrednictvom prevodovych pomerov v prevodovke, rozvodovke a priemeru kolies.

OK - chce to este malu poznamku pre tych co by si radi rypli - priemer kolesa sa s ich otackami meni, tzv. dynamicky polomer kolesa, ale nerobme to zbytocne komplikovane.

;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

používám tempomat na 1,2htp 47kw combi k naprosté spokojenosti. Někdy mi přijde že opravdu dokáže držet rychlost kopec nekopec o něco lépe než s nohou na plynu, je to prostě paráda. jedu, nastavím a drží. Nezkoušel jsem nějaké extrémy, 40km/h na pětku a tak, prostě rozumně stejně jako jezdí většina. Po chvilce rozmýšlení jsem zvolil páčku ze superba a ano za cca 300kč příplatku to za to stojí. 100% neváhej a kup supB páčku, má plus a mínus tlačítka na přídávání,ubírání plynu, je to hodně o komfortu. co stisk tlačítka to asi +-5km/h.

co se spotřeby týče. s tempomatem možná o fous nižší, záleží na tom jaký je profil cesty. Tempomat pochopitelně není natolik chytrý aby "čekal" kopec, tj. když jedeš, nastavíš 90, tempomat drží ale drží pořád stejně, sice kopec nekopec jen nečeká, že se kopec blíží, normálně by jsi o něco zrychlil aby jsi měl větší rychlost na začátku, takže tempomat v tuhle chvilku bude tlačit větší spotřebu. ale jinak je to plus mínus stejné.

stejně tak nazačátku jsem slyšel že tempomat je jen na dálnice, podle mě velký omyl, nechá se použít ve městě, při menší dopravě i přes vesnice, a co se týče plně naloženého auta nebo jestli je to kombík nebo ne. neřešil bych to, prostě stejně jako jedeš plně naložený v pěti lidech do kopce tak auto neženeš 110, netrápíš to, jedeš i třeba 80. Stejně tak použiješ tempomat.

Na otázku jestli to zvládne 1,2 47kw v kombíku můžu říct že naprosto bez problému a za tempomat budeš myslím hodně rád

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...
  • o 10 let později...

Hezký den, na základě těchto článků jsem si nechal namontovat tempomat ( jestli vůbec jde na vaše auto dodatečně namontovat, vám zjistí autoelektrikář s diagnostikou , protože záleží na roku výroby auta, nebo jestli se dají sehnat malé řídící jednotky - na každý válec jedna, nebo páčka na ovládání , celkově jsem zaplatil asi  4500Kč , Neradil bych, montovat si to sám podle nějakého návodu.)  Mám Fábii Sedan 1,2 47kw, r.v. 2007 a páčku ze Superbu . Pro neznalé jako jsem byl já , to funguje tak že při jakékoli rychlosti, a jakémkoli zařazeném rychlostním stupni, můžete danou rychlost zmáčknutím knoflíku na páčce ( páčka samozřejmě slouží i pro další funkce jako ta původní, směrovky, přepínání světel, svět. houkačka )  navolit pro další jízdu i když sundáte nohu s plynu takže auto vám pojede třeba stále 50 nebo 90. Na páčce od Superbu je ta výhoda že danou rychlost lze snižovat nebo jiným knoflíkem zvyšovat po 2 km. Tuto navolenou rychlost okamžitě zrušíte tím že přibrzdíte nebo zařadíte jinou rychlost popřípadě vypnete na páčce. Takže nejčastěji zmačknutím pedálu brdy nebo spojky. Daná rychlost při zapnutém tempomatu drží do kopce nebo z kopce. Do kopce samozřejmě záleží na výkonu motoru , to je potom potřeba přeřadit (samozřejmě se vám vypne tempomat) a tempomat zapnout až se to hodí. Z velkého kopce se auto samozřejmě rozjede i přes nastavenou rychlost tempomatem. Při brzdění se tempomat vypne. Pokud jedu tempomatem nastavenou rychlostí a přidám plyn (předjíždění) a potom zase sundám nohu s plynu zůstane nastavená rychlost tempomatem. Samozřejmě nová auta vybavená tempomatem (valná většina) mají toto na vyšší úrovni. Největší výhodou tempomatu je že při delších cestách si odpočine vaše noha , nemusíte neustále sledovat rychlost například i v přes obec a nižší spotřeba asi tak 0,5l.  S tempomatem jsem spokojen ale včas ho vypněte pokud to ohrožuje vaší bezpečnost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Často se my stávalo že při jízdě nevědomky uberu plyn ( musím se věnovat nejen rychlosti ale též dopravním značkám, okolí silnice , dopravní situaci a v neposlední řadě mě ovlivnují i spolucestující nebo mě umdlévá  noha  ) když to zjistím že jedu pomaleji než my to dovoluje situace na silnici a dopravní předpisy  tak přidám plyn .  ( je jedno jestli v dlouhé obci nebo na dálnici ). Každé přidání plynu ( vstříknutí paliva do motoru ) ovlivnuje průměrnou spotřebu . S tempomatem se my toto nemůže stát . Čím plynulejší jízda tím menší spotřeba .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...