Přejít na obsah

Jak změřit odběr a dobíjení


DaVe69

Doporučené příspěvky

čaute chtěl jsem se zeptat jak můžu uměřit na octavii 1,8 20V odběr? Slyšel jsem že se má odpojit + pol baterie a zapojit multimetr do serie. Nesmazu tim řídící jednotku když odpojím baterii? Jaké by měli být hodnoty? A ještě jak změřím dobijení alternátoru? Díky moc

Editováno: , autor: DaVe69
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

čaute chtěl jsem se zeptat jak můžu uměřit na octavii 1,8 20V odběr? Slyšel jsem že se má odpojit + pol baterie a zapojit multimetr do serie. Nesmazu tim řídící jednotku když odpojím baterii? Jaké by měli být hodnoty? A ještě jak změřím dobijení alternátoru? Díky moc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No takže normálně připojím na baterku multimetr nastartuju a mela by to ukazovat +- 14 V jestli to dobíji dobře ano? A ten odběr jsem nějak nepochopil můžete mi to prosím vysvětlil nerad bych něco pokazil. četl jsem tady na fóru ještě že se ten odběr měří nějak na prázdno v mA to by mě taky zajímalo díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odběr změříš tak, že odpojíš minus pól od baterie. Mezi ten kabel a minus pól baterie vložíš multimetr a měříš to v ampérech. Mě to v klidu bere asi tak 0.02A. Pokud bude odběr velkej, musíš zjistit kde je problém. Postupně můžeš vytahovat pojistky a na které to klesne, tak tam bude problém. A pozor, větší odběr dělá třeba i to, že auto není zamklé, nebo třeba nemá zavřené dveře. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Napětí je tek jak píšeš. S odběrem to je tak, že pokud to neměříš "klešťákem" tak to musíš odpojit. ALE-

co tím změříš? Proud tekoucí do/z baterie. Tj.- po nastartování, když je bat.vybitá naměříš kolik ti bere baterka(např.20A)pak bude proud postupně klesat(teoreticky až k nule).

Nevím proč toto měřit- stačí to napětí.

Pokud se ti bat. vybíjí při stání vézidla(máš odběr při odstaveným autě) dá se změřit- abys nesmáznul chyby v ř.j. - vezmi ampermetr,jeden konec na +bat. a druhý na kabelové oko, pak teprve odpoj oko od bat.= měříš odběr a ř.j. neztratí ani na chvíli napětí.

Jinak se při odpojení bat. smažou jen závady a nastavení a nastavení autorádia- ř.j se srovná sama jen rádio bys musel nastavit :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže jestli to dobře chápu tak pokud alternátor jestli dobíjí změřím tak že připojím multimetr na baterku , nastartuju a bude ukazovat 14 V. A odběr při odstaveným autě změřím tak že vezmu multimetr jeden konec dám na + pól baterie a druhý na kabelové oko a oko pak odpojím a mělo by to tak po 20 minutách ukazovat 20mA ano?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže jestli to dobře chápu tak pokud alternátor jestli dobíjí změřím tak že připojím multimetr na baterku , nastartuju a bude ukazovat 14 V. A odběr při odstaveným autě změřím tak že vezmu multimetr jeden konec dám na + pól baterie a druhý na kabelové oko a oko pak odpojím a mělo by to tak po 20 minutách ukazovat 20mA ano?

Ne! Na plus pól nešahej. Přečti si ještě jednou, co jsem psal výše. :worthy

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V tomhle se Milda.J plete. ;) Na mínus pól!!!

V principu je to úplně jedno, jestli budete měřit na + nebo na - pólu akumulátoru. Měření na - pólu u O1 má zcela prozaický důvod, sundat kabel z tohoto pólu je jednodušší, než sundávat celý ten bazmek s pojistkami na + pólu. Hlavně ale nezapomeňte na to, že při měření na spuštěném motoru nesmí dojít k rozpojení obvodu a odpojení akumulátoru, také dejte pozor na max. povolený proud multimetru, aby nedošlo k jeho poškození. Jak někdo výše uvedl, patrně by nejlépe vyhovoval klešťový měřák (typ, který umí měřit = proud), zejména pokud budou měřeny proudy v řádech desítek ampérů, rovněž zde nehrozí rozpojení měřeného obvodu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To bych rád věděl, proč nesmí dojít k rozpojení obvodu akumulátoru a co by se stalo, kdyby k rozpojení došlo při nastartovaném autě.

K rozpojení obvodu akumulátoru samozřejmě dojít může, jinak by se nedal ani vytáhnout z auta. K odpojení akumulátoru by ale nemělo dojít při spuštěném motoru, mohl by se poškodit alternátor (doufám, že nekecám, nejsem elektrikář).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevidím jiný důvod než snadná manipulace s mínus pólem, jinak je to úplně jedno a odpojení baterie za chodu motoru je taky bez problému, kdyby to bylo tak náchylné, tak není možné, aby alternátor byl schopen dodávat takové proudy v různých zátěžích. A hlavně, při běhu motoru už je palubní síť napájena z alternátoru a baterie je dobíjena, pouze kdyby došlo k velkému poklesu volnoběžných otáček, tak by došlo i na baterii.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevidím jiný důvod než snadná manipulace s mínus pólem, jinak je to úplně jedno a odpojení baterie za chodu motoru je taky bez problému, kdyby to bylo tak náchylné, tak není možné, aby alternátor byl schopen dodávat takové proudy v různých zátěžích. A hlavně, při běhu motoru už je palubní síť napájena z alternátoru a baterie je dobíjena, pouze kdyby došlo k velkému poklesu volnoběžných otáček, tak by došlo i na baterii.

Za provozu baterii zásadně neodpojovat. Regulátor alternátoru není uzpůsobený k provozu bez baterie a buď se můše stát nestabilním a napětí začít oscilovat, nebo ustřelí napětím nahoru (neměl by, výrobci se sichrují, ale..) a buď prohořej diody, nebo to odnese elektronika v autě.

Pokud se v autě odpojuje baterka, odpojuje se obvykle mínus pól(ukostřený) proto, že když to člověk povoluje holým kovovým klíčem a má ho jedním koncem na pólu baterky a druhým koncem si brnkne o neizolovanou kostru, neudělá si tvrdej šlus na baterce. (a že ona ta baterka 800A do zkratu dá...)

Nabíjecí proud nejlíp změřit LEM sondou - lepší klešťáky ji mají vestavěnou a umí měřit i stejnosměrný rozsahy, nebo se prodávají LEM klešťový adaptéry k normálnímu multimetru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za provozu baterii zásadně neodpojovat. Regulátor alternátoru není uzpůsobený k provozu bez baterie a buď se můše stát nestabilním a napětí začít oscilovat, nebo ustřelí napětím nahoru (neměl by, výrobci se sichrují, ale..) a buď prohořej diody, nebo to odnese elektronika v autě.

Pokud se v autě odpojuje baterka, odpojuje se obvykle mínus pól(ukostřený) proto, že když to člověk povoluje holým kovovým klíčem a má ho jedním koncem na pólu baterky a druhým koncem si brnkne o neizolovanou kostru, neudělá si tvrdej šlus na baterce. (a že ona ta baterka 800A do zkratu dá...)

Nabíjecí proud nejlíp změřit LEM sondou - lepší klešťáky ji mají vestavěnou a umí měřit i stejnosměrný rozsahy, nebo se prodávají LEM klešťový adaptéry k normálnímu multimetru.

Baterie není stabilizátor a pokud je v dobrém stavu a nabitá, tak má téměř nulový odběr, jako by tam nebyla. A proč by napětí oscilovalo? Jak by k tomu došlo? A proč by ustřelilo nahoru? Od toho je tam účinný regulátor. Neradím, aby se baterie odpojovala za chodu motoru, ale že to není nebezpečné pro alternátor. Snad jen, kdyby byla baterie ve zkratu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Baterie není stabilizátor a pokud je v dobrém stavu a nabitá, tak má téměř nulový odběr, jako by tam nebyla. A proč by napětí oscilovalo? Jak by k tomu došlo? A proč by ustřelilo nahoru? Od toho je tam účinný regulátor. Neradím, aby se baterie odpojovala za chodu motoru, ale že to není nebezpečné pro alternátor. Snad jen, kdyby byla baterie ve zkratu.

Alternátor má cizí buzení (z akumulátoru), nebude to dělat paseku, když se mu budící napětí odpojí?

Baterie sice není stabilizátor, ale chová se jako velkokapacitní kondenzátor, tj. v obvodu má funkci filtru podobně jako velkokapacitní kondenzátory v napájecí části zesilovačů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Alternátor má cizí buzení (z akumulátoru), nebude to dělat paseku, když se mu budící napětí odpojí?

Baterie sice není stabilizátor, ale chová se jako velkokapacitní kondenzátor, tj. v obvodu má funkci filtru podobně jako velkokapacitní kondenzátory v napájecí části zesilovačů.

Ano, alternátor je buzený z baterie, ale jakmile běží motor dochází ke zpětné vazbě, kdy dobíjecí proud baterie vlastně slouží i jako buzení alternátoru. Ano, baterie slouží i jako filtr.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na to odpojování baterie při běžícím motoru jsem se ptal proto, protože jsem měl kdysi tak vybitou baterku, že jsem nenastartoval. Nenastartoval jsem ani se startovacíma kabelama, jediná možnost byla půjčit si baterku od náhodného ochotného kolemjednoucího, nastartovat a vrátit mu ji.

Jenže přitom by motor běžel bez připojené baterky.

Měl jsem pochybnosti, jestli to neublíží alternátoru, tak jsem zavolal svému dvornímu mechanikovi, který mě ujistil, že se nic stát nemůže.

Tak jsem to udělal - a nic se nestalo, normálka jsem nastartoval, prohodil baterky zpátky, zavřel kapotu a jel do práce.

Cestou se moje baterka natolik dobila, že jsem ji v klidu ještě třičtvrtě roku používal, až ted jsem vyměnil 55Ah za 74Ah (http://www.akustar.cz/plus-74ah-vyprodej-p-275.html). No, nekupte to, za ty prachy (1.401,-). Startuje jak divá, zkrátil jsem i žhavicí a startovací dobu v alarmu. Má sice drobnou nevýhodu - obráceně poly, ale to je nepodstatný detail.

Při výměně jsem taky změřil klidový proud, je to 350mA, ale je otázka, co všechno na to mělo vliv při otevřené kapotě. Casem změřím proud na pojistkách, obávám se, že je to rádio.

Přemýšlím o tom, jestli se baterky nějak kazí, když se skladují nabité a nevybíjejí se. Jestli ne, tak bych si jednu nebo dvě koupil do zásoby, taková baterka se hodí vždycky...

Co myslíte?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...