Přejít na obsah

Alternátor


Benet

Doporučené příspěvky

  • o 2 roky později...

Zdravím, potýkám se teď s problémy s baterií na Feldě 1,3 rv.2000 a podle toho, co jsem naměřil, vše nasvědčuje alternátoru. Mám novou baterii, která se postupně vybíjí, až mě tento týden nechala ve štychu a já nenastartoval. Nabil jsem ji a už po pár dnech zase cítím postupné klesání míry nabití.

 

Tohle jsem naměřil:

- klidový odběr proudu (vše vypnuto): 40mA

- klidové napětí baterie: 12,7V

- napětí na baterii na volnoběh (vše vypnuto): 14,1V

- napětí na baterii se světly (vše ostatní vypnuto): 13,4V

- napětí na baterii na volnoběh v záteži (světla, ventilátor, vyhřívání okna, mlhovka): 11,8V !!!

 

Podle toho mi vychází, že je v háji altík. Neměřil jsem přímo na altíku, ale na baterce, takže teoreticky může být problém i po cestě, ale naměřených 14,1V na baterii mě nedonutilo měřit i přímo na alternátoru.

 

O víkendu chci udělat "repas". Říkal jsem si, že bych vyměnil uhlíky a kroužky zatím. Co vy na to? Nebo mám rovnou místo uhlíků vzít celej regulátor?

 

Díky za radu

 

PS: Proč se nerozsvítí kontrolka dobíjení v mém případě při situaci v záteži kdy napětí je pouze 11,8V?

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

..................................

 

- klidový odběr proudu (vše vypnuto): 40mA

- klidové napětí baterie: 12,7V

- napětí na baterii na volnoběh (vše vypnuto): 14,1V

- napětí na baterii se světly (vše ostatní vypnuto): 13,4V

- napětí na baterii na volnoběh v záteži (světla, ventilátor, vyhřívání okna, mlhovka): 11,8V !!!

 

 

 

Napětí na baterii se světly by mělo být kolem 14,1V. Někde jsem tu viděl návod kdy se přidala dioda mezi kontakty na altíku a tím dobíjel víc. Já to řešil jiným regulátorem, který dával víc.

Editováno: , autor: Sniper_2003
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

a jaký tam máš alternátor? mě těch +/- 12 voltů při plné zátěži zas tak moc neuráží. Sám mám dobíjení nakopnuté (v noci je vidět slabé žhnutí kontrolky dobíjení na volnoběh) a 13,4 V se světly nemám ani omylem. Nicméně auto baterku spolehlivě dobíjí i na krátkých trasách. A jak je stará baterka?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

možná na ty všechny spotřebiče nemá dimenzovaný alternátor. Řekl bych, že by mi PP při takovém odběru ukázal stejnou hodnotu. Ideální to určitě není, ale s dobíjením baterky problém nemám... Zkontrolovat ty diody není úplně jednoduché - ten můstek se musí rozletovat a pak teprve proměřit

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To McMatej: napětí měříš kde, přímo na pólech baterii nebo kde? A co přechodové opory? Kontakty na baterii jsou čisté/z oxidované. Kostřící bod baterie je v jakém stavu a co ukostření motoru. Jakýkoli odpor v těchto bodech má zásadní vliv na zdrojovou soustavu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mám MAGNETON 70A. V jakýchkoliv otáčkách to ukazuje stejně. Zkusím to ještě dneska proměřit přímo na altíku a případně vyčistit všechny kontatky na něm a na baterii a taky ukostření. Každý pustěný spotřebič to napětí hodně shazuje. Když jedu klasicky jen na světla a větrák, tak to dává lehce přes 13V a rozhodně nemám pocit, že by se takto baterie dobíjela dostatečně. Po nabití baterie na nabíječce, to ještě možná druhej den zatočí krásně, ale pak už je to jen horší. Můžu jet třeba večer dvě hodiny bez startu a ráno už to zase točí "nicmoc", dostatečně, ale stačí, aby přimrzlo a auto stálo přes víkend a už jdu do práce pěšky... Baterka je nová Bosch. Mimochodem včera jsem nabil předchozí a dal pro všechny případy do kufru, protože začínám nabývat dojmu, že koupě nové baterky byla zbytečná...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aby se baterie dobíjela musí být napětí na svorkách baterie v rozmezí 14 - 14,3V i při zátěži se světly. Takže zkus mechanicky očistit všechny kontakty, pak to prošplíchni kontaktolem a pokud to nezabere tak rozebrat altík vyčistit, proškrábnout spáry na rotoru, kouknout na uhlíky, zkontrolovat můstek a vynutí. Leckdy je lepší nechat si u někoho šikovného udělat repas má to za 1/2 dne hotové a stojí to pár stovek. Navíc ti to na stolici odzkouší. Já bych to ale tipoval na regulátor. :kol-47:

Editováno: , autor: Sniper_2003
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sniper_2003 a ostatní, kteří tipovali regulátor, mají zřejmě bod. Dneska jsem to změřil na altíku přímo, volnoběh 17,1V a se světly 16,4V, to stejné dnes naměřeno i na pólech baterie. Myslím, že je jasné, odkud vítr vane. Nový regulátor už mám doma. Jen mi řekněte, jestli mě čeká nějaká zrada při výměně. Budu muset odpojit odrušovací (bílé) relé, dle prodavače, protože tento regulátor má vodič s očkem navíc a zastupuje i funkci relé. To relé jen vyhodím a místo něj připojím očko?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teda já už si to moc nepamatuju, ale není ten regulátor součástí uhlíků? Takže mi nějak uniká, jak se to měří bez něj. Možná je ale více provedení alternátorů.

 

Netvrdím, že to jím nemůže být, jen jsem měl vždy pocit, že regulátor při poruše spíše volty "přidává". V každém případě nezapomeň dát vědět, jak to dopadlo

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ano, uhlíky jsou součástí regulátoru. Já to neměřil bez něj. Sundal jsem jen šprcku z B+ a to změřil dneska proti kostře. Dneska to dávalo zase hodně přes, těch 17V. Zkusil jsem to následně i na baterii přímo změřit a to stejné, takže po cestě altík - baterka to nevypadá na nějaké uvolněné nebo zoxidované kontakty. Evidentně mám na výstupu 12 - 17 voltů, jak se zrovna asi vyspí. Vyhodím z altíku starý regulátor a taky relé, dám nový regulátor a drátem navíc s očkem chytím na B+ místo starého relé. Tohle doufám moje potíže vyřeší. Dostanu se k tomu až o víkendu, tak potom dám vědět, jak to dopadlo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

....Dostanu se k tomu až o víkendu, tak potom dám vědět, jak to dopadlo.

 

a pak mi došlo, že kvůli výměně regulátoru nemusím vyhazovat altík, takže jsem to sfoukl ještě dneska po práci, než se úplně setmělo. Všechny kontakty jsem prošplíchl kontaktolem, dotáhl všechny tři matky, co drží lištu s diodami, byly hodně povolené. Respektive jen dvě, třetí jsem nasazoval znova po vytažení zenerky. Co mě překvapilo, tak nestejnoměrné opotřebení uhlíků, jeden cca půlka délky nového, možná víc a druhý úplně sjetý, myslím, že to už není ani těch 5mm. Každopádně hotovo. Nakoůl jsem to, nechal chvílu klapat a začal měřit. Bez zátěže na volnoběh 14,5V, se světly 14,1V. Pak jsem pozapínal vše, co jsem našel, včetně vyhřívání a mlhovky a naměřil jsem 13,1V. Takže myslím, že už můžu klidně spát. Pro jistotu si měření ještě někdy zopáknu, ale snad vyřešeno. Díky všem za podněty a rady.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

takže asi předčasná radost. Včera odpoledne a dnes ráno jsem to ještě měřil a hrůza, se světly 16,5V a na prázdno 17,6V. Co to kurník šopa je? K čemu tam mám nový regulátor, když mi z altíku jde skoro 18 voltů? Že by špatný kus? To je asi docela blbost s takhle přebíjeným akumulátorem jezdit, ne?

 

 

edit: diodovej můstek?

Editováno: , autor: tarmi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Daleko spíš špatná kostra. Regulátor sám o sobě má spolehlivost skoro 100%, šroubovanej spoj na očko naopak minimální. Najdi kde je regec kostřenej na kostru altíku a kde je altík kostřenej na motor - a nezapomeň ani na kostření motoru na kastli ... A všecko očistit až na kov, namáznout kvůli konzervaci atd - a znovu dotáhnout přes pérovku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mrknu na to. Regulátor by měl být kostřenej jedním ze šroubků na dekl altíku a altík svým uchycením k motoru. Začnu asi proměřením odporů. Jak ale může špatná kostra způsobit přebíjení alternátoru? Nebyl by se špatnou kostrou spíš opačný problém, nedobíjení?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Regler je v podstatě komparátor s výkonovým spínačem - srovnává napětí z altíku snížený děličem na přibližně 3,5V (za normálních podmínek) s napětím z nějakýho referenčního zdroje - dneska tam obvykle je integrovanej stabilizátor LM317. Obojí napětí ten obvod "měří" proti kostře, respektive proti tomu přívodu kostry pro regulátor - a když má špatný ukostření, na tom spoji vzniká průtokem srovnávacího proudu úbytek napětí. No a tohle napětí se přičte k napětí referenčního zdroje - a regulátor najednou "nezabírá" (neodbuzuje alternátor) při výstupním napětí 14,5V, ale třeba až při 16 - 17V...

 

Klasickej regulátor totiž funguje s "obrácenou logikou" - dokud není výstupní napětí z altíku dost velký, pouští ten regec přes uhlíky do rotoru budicí proud na plno. Jak napětí za usměrňovacím můstkem vyleze k těm 14,5V, měl by se budicí proud omezit až úplně vypnout.

No a rozdíl je dost často v tom, jestli má altík 6 nebo 9 diod - pokud má jen 6, bere se to srovnávací napětí pro regec přímo z výstupu pro baterku, zatímco 9-diodovej altík má ještě 3 pomocný diody "navíc" - a z těch jde právě napětí pro regulátor. Ty pomocný diody jsou slabší, bejvají jen na 1-3A a nebejvají v chladicím špalku, jako těch 6 výkonovejch, který má každej altík. U toho 9-diodovýho pak za takovýhle lítání napětí můžou někdy i špatný ty pomocný diody, protože na regulátor z nich jde menší napětí, než jde do rozvodu přes ty hlavní - regec blbne. A ne vlastní vinou - můžou za to ty pomocný diody. Proto je potřeba se taky pořádně podívat, jak to máš ve svým altíku zapojený - jestli je 6- nebo 9-diodovej.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...