Přidám moji zkušenost s tzv. "bezúdržbovou" autobaterií.
V mé Octavii RS 2.0 TSI z r.2014 byla z výroby baterie Varta 69Ah EFB tzv. magickým okem viz foto.
Po 6-ti letech bezproblémového provozu (nikdy nebyla demontována, občas v zimě preventivně dobita mikroprocesorovou nabíječkou), po asi týdenním stání v srpnu na chalupě, totálně zkolabovala. Auto nešlo ani otevřít. Po nabití měla mizivou kapacitu, startérem ani nepootočila. To by nebylo vzhledem k stáří nic zvláštního. Koupil jsem novou.
Před vyhozením jsem si ale všimnul na bílém obalu baterie, že je ve článcích hodně nízká hladina elektrolytu, asi jen do poloviny desek! Na vrchní straně, pod samolepkami, jsem našel klasické dolévací zátky. Pokusně jsem dolil destilku a baterii nechal kondičně nabíjet. Protože i po týdenním odstavení držela napětí na 12,6V, zkusil jsem s ní úspěšně nastartovat v druhém autě. A jezdím na ni už měsíc. Netvrdím, že je v dobrém stavu, ale je zázrak, že vyztužené desky (úprava EFB) se při provozu minimálně několik měsíců bez elektrolytu totálně nerozpadly. V Oktavii jsem nechal v servisu zkontrolovat nabíjení, zda nepřebíjí. A odpojil jsem konektor u mínusu, který byl do té doby vždy zapojený. To jako prevenci proti přebíjení.
Moje chyba byla, že jsem občas nezkontroloval to magické oko, které hlídá změnou barvy hladinu elektrolytu. Myslel jsem, že do bezúdržbové baterie (minimálně od r.2000 jsem jich už pár vlastnil) stejně nejde doplnit destil. voda a navíc v Návodě k obsluze na str.219 je krásná hláška: "bezbarvé nebo světle žluté zbarvení mag. oka - příliš nízká hladina elektrolytu, akumulátor je třeba vyměnit".
Závěr: podívejte se, zda vaše EFB baterie náhodou nemá dolévací zátky. V případě, že ano občas zkontrolujte hladinu ev. doplňte. Můžete si prodloužit životnost baterie. A dávejte pozor na přebíjení baterie.