Přejít na obsah

1970 – Škoda 110 R (718-K), Škoda 1100 GT


Doporučené příspěvky

Škoda 110 R je osobní automobil – kupé, odvozený od sedanu Škoda 110 a vyráběný v letech 1970 až 1980 československou automobilkou AZNP v závodě Kvasiny.

post-8682-0-16903500-1339502103_thumb.jp

Výrobce AZNP Kvasiny

Roky produkce 1970–1980

Místa výroby Československo

Nástupce Škoda Garde

Příbuzné vozy Škoda 110

Karoserie dvoudveřové kupé

Třída sportovní

Rozvor 2 400 mm mm

Objem nádrže 32 l

Motor 1 107 cm3 / 46 kW Převodovka manuální 4+1

Popis vozu

Vůz Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, umístěným za zadní nápravou. Zdvihový objem motoru činí 1 107 cm³ a dosahuje výkonu 45,6 kW při 5 250 ot/min, což relativně aerodynamickému vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h.

Nádrž automobilu, umístěná pod předním zavazadlovým prostorem, pojala pouhých 32 litrů benzínu Super 95, což vozu s průměrnou spotřebou kolem 9 litrů na 100 km stačilo na necelých 400 km jízdy.

Vůz má čtyřstupňovou, plně synchronizovanou převodovku. Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové.

Karosérie vozu je samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Přední část karosérie je až na malé detaily prakticky shodná se sedanem Škoda 110. Dveře jsou bezrámové konstrukce a zadní vyklápěcí okna jsou též bez rámů.

Historie

První prototyp vozu vznikl již v roce 1968, sériově byl pak vůz vyráběn v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech.

První provedení, model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety. Přední sedačky ještě nebyly vybaveny opěrkami hlavy.

Od srpna 1971 byl vyráběn vůz v provedení model 1972. Vůz přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo palivové nádrže bylo rekonstruováno a kryto plechovým víčkem. Přední sedačky dostaly opěrky hlav a na zadních sloupcích přibyly mřížky pro bezprůvanové větrání.

post-8682-0-46428800-1339502086_thumb.jp

Modernizované provedení

Počátkem roku 1973 byly uskutečněny další změny, které charakterizují model 1973. Vůz dostal novou masku se čtyřmi světlomety, víčko palivové nádrže bylo přemístěno o cca 10 cm nahoru a konečně byl montován dvourychlostní ventilátor topení se zvýšeným výkonem motorku, díky kterému již nemusela posádka vozu v zimních měsících tolik mrznout.

V dalších letech byly vyráběny vozy v téměř identickém provedení, měnila se pouze paleta barevných odstínů a rozšiřovala se nabídka doplňkové výbavy. S nástupem typové řady Škoda 105/120 do výroby doznalo jistých změn i provedení vozu 110 R. Nejvýraznější změnou je zřejmě změna stálého převodového poměru v rozvodovce z 1:4,444 na 1:4,22. Dále bylo montováno modernější palivové čerpadlo Jikov MF místo dřívějšího HF a karburátor Jikov 32 DDSR nahradil novější model EDSR.

Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové disky s pneumatikami 165SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155SR-14.

Celkem bylo vyrobeno 57 085 vozů, podle jiných pramenů 56 902 vozů.

V současné době se však kupé stává velmi vyhledávaným modelem hlavně sběrateli, ceněny jsou zejména vozy dochované do dnešních dnů v původním stavu bez úprav.

Závodní verze

post-8682-0-72347600-1339502091_thumb.jp

Závodní vůz 110 R

Na základě kupé 110 R byly vyvinuty také závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS.

Škoda 130 RS

post-8682-0-26619900-1339502096_thumb.jp

Škoda 130 RS na trati Rallye Šumava 2011

Skelet karoserie byl shodný se sériovým typem 110 R, pouze měl rozšířené blatníky. Vůz dosahoval výkonu okolo 103 kW.

V rallye vozy získaly mnoho úspěchů na soutěžích mistrovství světa i mistrovství Evropy. Továrními jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák.

Vůz byl také úspěšný na okruzích. Automobil zvítězil v mistrovství evropy cestovních vozů. Továrními jezdci byli Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ÚVMV 1100 GT (také Škoda 1100 GT) je československý prototyp sportovního kupé vzniklý v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Vývoj probíhal v letech 1968-1970 a v roce 1970 vznikl první prototyp. ÚVMV 1100 GT je soupeř Škody 110 Super Sport. Auto dosahovalo rychlosti 175 km/h a spotřeba paliva byla 9,8 l na 100 km.

post-8682-0-74345300-1339502144_thumb.jp

Výrobce AZNP/ÚVMV/Saab

Roky produkce 1970

Místa výroby Československo

Příbuzné vozy Škoda 110 Super Sport

Karoserie 2 dveřová

Třída sportovní

Technické údaje

Délka 3880 mm

Šířka 1505 mm

Výška 1125 mm

Rozvor 2200 mm

Hmotnost 816 kg

Objem nádrže 46 l

Motor OHV 1,1 l Převodovka 4stupňová

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...