Přejít na obsah

pri nisich otackach pohasinaji svetla...


shamaniack

Doporučené příspěvky

dobry den prosim o radu..kdyz me klesnou otacky pohasinaji svetla a min fouka vetrak jako treba u pionira..naopak pri vyssich otackach nad 2000 me prestane jet radio obcas se stane ze me rve oznamovac rosvicenych svetel i kdyz sou zhasle a pri podrazovani zdecha nejcasteji ze 3 na 2 nevite cim to muze byt dik moc..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tohle všecko by měl ve felině altík utáhnout i s velice starou a nemocnou baterkou - pokud má v pořádku ložiska, regulátor a uhlíky/kroužky. 

První krok - změřit napětí na baterce v klidu, se zapnutým zapalováním před startem motoru a po startu motoru minimálně ve 3 režimech toček - volnoběh, 1500rpm a 2500-2800rpm. Úplně na to stačí i ten nejobyčejnější voltmetr s rozsahem 20V stejnosměrnýho napětí.

Výsledky by měly být v tom samým pořadí s možnou odchylkou o ±0,1V: 12,3V v klidu, 12V s jenom zapnutým zapalováním, 12,9 až 13V s motorem na volnoběh a minimálně 14 a maximálně 14,5V v obou zbývajících případech (1500 i 2800rpm). Jakmile je někde výrazně míň nebo víc, je potřeba se popídit po příčině.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mě u Feldy také pohasínají světla, ale jen v okamžiku, kdy na volnoběh sepne ventilátor chlazení, potom už zase všechno svítí normálně. Všiml jsem si toho při stání v koloně za tmy, dobíjení změřeno a je v pořádku. Mám motor 1,6 AEE, na volnoběh točí cca 640 ot/min., což by mělo být správně. Je to pohasínání světel normální nebo je někde chyba?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud jen maličko pohasnou a hned se zase rozjasní, tak to žádná chyba není a jen to svědčí o správný odezvě v regulační smyčce. Ten větrák je totiž pěknej žrout, navíc je to stejnosměrnej elektromotor, takže při rozběhu krátkodobě odebírá ještě větší proud než za ustálenýho běhu. Tím připojením totiž prudce poklesne napětí v rozvodu o několik desetin voltu, což se regulátor altíku snaží vykompenzovat přibuzením = aby se napětí zase zvýšilo.

 

JENŽE při tom přibuzení začne altík odebírat prostřednictvím drážkovanýho řemene od klikovky vyšší mechanický příkon, což zase vede ke zpomalení otáček motoru. A na to zareaguje ŘJ motoru tím, že "houpne" s klapkou (pohne pomocí serva dorazem nastavujícím volnoběžnou polohu klapky) a přidá na vstřiku, aby udržela otáčky na požadovaný hodnotě.

 

Celej proces trvá asi tak desetinu sekundy, což ale stačí, abys to zaregistroval. Pokud se to po zapnutí jakýhokoliv žravějšího spotřebiče jen zhoupne a znovu ustálí, je všecko OK - horší by to bylo, kdyby třeba po rozsvícení hlavních světel nebo zapnutí výhřevu zadního okna při motoru na volnoběh došlo k chcípnutí nebo nestabilitě otáček, tam by to signalizovalo nějakej problém...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nechám změřit napětí v palubní síti v okamžiku rozběhu ventilátoru a pak se uvidí, tipuji to na závadu v ovládacím mechanismu škrtící klapky, ale těžko se to hádá, protože závada se objevuje nepravidelně, jindy se motor během rozběhu ventilátoru normálně udrží v chodu a otáčky zakolísají jen nepatrně a jindy motor hned zhasne. U novějších aut při volnoběhu pomalu ani nepoznám, že se rozběhl ventilátor, protože tam otáčky vůbec nezakolísají. Může to být třeba tím, že novější auta mají vyšší volnoběžné otáčky než je těch 640 ot/min.?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Napětím to nebude. Tolik, aby to mělo vliv například na zapalování, nepoklesne. Při startování bude určitě napětí menší a zapalování funguje.

 

Mně se zdají malé ty volnoběžné otáčky. Motor je schopný točit se nejpomaleji například 600 ot/min. Když se tě točí 640 ot/min a trochu se zatíží a otáčky na chvilku (než zareaguje klapka) poklesnou, tak to nemusí pokaždé "rozdýchat". Když by byl volnoběh vyšší, tak by to bylo určitě lepší.

 

Bez plynu, když budeš opatrně pracovat se spojkou, tak se rozjedeš?

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... U novějších aut při volnoběhu pomalu ani nepoznám, že se rozběhl ventilátor, protože tam otáčky vůbec nezakolísají. Může to být třeba tím, že novější auta mají vyšší volnoběžné otáčky než je těch 640 ot/min.?

820 - 850rpm na volnoběh měla už šáde, těch 640rpm u VW 1,6 se mi taky zdá být málo. Chce to pořádně měřit, měřit a ještě jednou měřit - může být dodrbaná dráha snímacího potenciometru serva klapy, jednou dává správný signál a ty to kolísání ani nezaznamenáš a podruhý je tam študent jak sviňa a kolíše to i bez zatížení altíkem. Tohle všecko by ale měl zjistit autoelektrikář...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Zdravičko chlapy mám ten samý problém a zkoušel jsem postup měření co zde byl napsan a hodnoty jsou: 12,65 V v klidu bez zapnuteho motoru, 12,43 V přes zapalovaní a po nastartovaní na volnoběh 14,15 V po chvilce asi 2 minuty 14,28 V, otačkoměr nemám tak jsem zkoušel přibližně odhadnout podle zvuku motoru a jsou volnoběh 14,28 V, 1500 ot- 14,25 V a 2500-2800- 14,29 V.

při zapnutých světlech 14,06 V a při zapnutí ventilatoru na 4 stupen to klesá při volnoběhu až k 12,10 V ale po přidaní plynu asi 1500 ot je hodnota 13,63 V

Jinak ted jsem měnil regulator napětí a u stareho byly uhliky dlouhé asi 6mm.

Tak podle tohoto měření mi asi nedobijí altik při nějaké zatěži a otazka je co by to mohlo asi zpusobit...

Diky za odpověd

PS: felicie 95 1.3 bmm 40kw

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 8 měsíců později...

klasický  alernátorory   55-70 A  to  dělají ,  že na volnoběh  dávají  málo  proudu   a  jsou  tak  konstrukčně  přispůsobení ,  protože  se  nepočítalo  s  dením  svícením  v  tý  době . a má  myslím  jen  6 diodový  altík   - .Devítidiodovému alternátoru je výhoda v téměř okamžitém nabuzení po spuštění motoru. Alternátor začne dobíjet okamžitě po startu    a to  je  90A   na  Feldu -  servo ,  klima (  já ho  mám    na 1.3 MPI  1997 feldě originál  se  servem  )     je  už  jiný kafe  protože je   jinak  stavěný   jak  jsem  psal  ,  ten  dá  i  na  volnoběh  se  světli  14 V  bez  problémů    s lehce  přidáním  plynu  1200  ot  až 14.5 V .

JINAK  DOPORUČUJI zde  na forech  je  toho  napsáno  dost  komu  to méně  nabíjí  , dát  diodu  do  obvodu  na  buzení ( myslím dát  diodu mezi  kabel  z  relátka usměrnovače proudu    -  a  alernátorem   . )  Podle hodnoty  diody    se   vám  zvýší  napětí  jak  chcete  nebo  potřebujete  na  dobíjení   .Třeba  když  mám  ted 14 V max  při 3000 ot.  se  světli  s  diodou  mohu  mít 14.2-14-7 V podle  hodnoty  diody  .  Výhoda  v  zimě  .Nový  vozidla  nejen  škoda  mají  nabíjení  stabilný  na  volnoběh  i  při   800 volnoběh až  5-6000 ot. a  to  14.5-14.7 V  a  proto  se  do  nich  mohou  dávat  baterie  se  stříbrnými  desky   .  Pokud  takovou  baterii sase   dáte  do  Feldy  která  dává  13.6- 14,2   V ZA  2  ROKY  JE  PONÍ  ,  protože  má  málo  proudu  a  odejde  ,  tam  patří  zase  olověný  .  .     

Editováno: , autor: standa 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ani technicky to nemá hlavu ani patu - cituju: "...dát diodu mezi kabel z relátka usměrňovače proud a alternátorem..." nebo "...když mám ted 14 V max při 3000 ot. se světli s diodou mohu mít 14.2-14-7 V podle hodnoty diody..."- co to je za pády, pro Boha živýho? Nedává to smysl ani elektrikářsky, ani jazykově - už jsem viděl hada chcát, koně blít i moudrou žábu mlátit pěstma do skály, ale takhle se nevyjadřuje snad ani o elektronice mlhavě poučenej lidojed z Nový Guiney...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Není co, já bych si pravděpodobně musel nechat amputovat 9/10 mozku, abych se dostal na úroveň potřebnou k porozumnění takový hatmatilce...

 

Fakt je, že napětí, který drží regler na výstupu alternátoru "proti kostře" se dá posunout tím, že se KOSTRA REGULÁTORU "podloží" třeba právě diodou zapojenou mezi skutečnou kostru auta a kostřicí vývod regulátoru, čímž se zvedne napětí na výstupu altíku o přibližně 0,65V (hodnota úbytku napětí na PN přechodu v křemíkovým monokrystalu v propustným směru) - ale vůbec se nejedná o nějakou diodu zapojenou někam "...z relátka usměrňovače proudu a alternátorem..." - o je takovej technickej nesmysl, že se mi z něj chce blít jak tomu koňovi.

 

Jenže tím pozvednutím napětí regulátoru se většinou odstraňujou jiný příčiny nedostatečnýho dobíjení - ubroušený uhlíky, šišatý kroužky na rotoru altíku, přidřený ložiska nebo vytahanej a prokluzující řemen nebo jednoduše použití nevhodnýho, málo výkonnýho typu alternátoru v autě s výbavou, která má pro danej typ altíku nadměrnej odběr.

 

Nastavení regulátoru dobíjení na napětí vhodný pro určitý auto řeší výrobce regulátoru po zadání výrobce alternátoru nebo auta - potom samozřejmě výrobce udává i to, jestli se do auta má používat čistě olověná technologie výroby akumulátoru, nebo technologie s legováním materiálu desek, která pak vyžaduje o několik desetin voltu vyšší dobíjecí napětí - a podle toho se pak samozřejmě navrhuje specifikace nejen autobaterie, ale i další elektroniky umisťovaný v autě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...