shamaniack Vloženo 20. Únor 2013 Sdílet Vloženo 20. Únor 2013 dobry den prosim o radu..kdyz me klesnou otacky pohasinaji svetla a min fouka vetrak jako treba u pionira..naopak pri vyssich otackach nad 2000 me prestane jet radio obcas se stane ze me rve oznamovac rosvicenych svetel i kdyz sou zhasle a pri podrazovani zdecha nejcasteji ze 3 na 2 nevite cim to muze byt dik moc.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Malta Vloženo 22. Únor 2013 Sdílet Vloženo 22. Únor 2013 změřit dobíjení, jak je stará baterie? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 8. Březen 2013 Sdílet Vloženo 8. Březen 2013 Tohle všecko by měl ve felině altík utáhnout i s velice starou a nemocnou baterkou - pokud má v pořádku ložiska, regulátor a uhlíky/kroužky. První krok - změřit napětí na baterce v klidu, se zapnutým zapalováním před startem motoru a po startu motoru minimálně ve 3 režimech toček - volnoběh, 1500rpm a 2500-2800rpm. Úplně na to stačí i ten nejobyčejnější voltmetr s rozsahem 20V stejnosměrnýho napětí. Výsledky by měly být v tom samým pořadí s možnou odchylkou o ±0,1V: 12,3V v klidu, 12V s jenom zapnutým zapalováním, 12,9 až 13V s motorem na volnoběh a minimálně 14 a maximálně 14,5V v obou zbývajících případech (1500 i 2800rpm). Jakmile je někde výrazně míň nebo víc, je potřeba se popídit po příčině. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
modrafelda96 Vloženo 13. Březen 2013 Sdílet Vloženo 13. Březen 2013 mě u Feldy také pohasínají světla, ale jen v okamžiku, kdy na volnoběh sepne ventilátor chlazení, potom už zase všechno svítí normálně. Všiml jsem si toho při stání v koloně za tmy, dobíjení změřeno a je v pořádku. Mám motor 1,6 AEE, na volnoběh točí cca 640 ot/min., což by mělo být správně. Je to pohasínání světel normální nebo je někde chyba? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 14. Březen 2013 Sdílet Vloženo 14. Březen 2013 Pokud jen maličko pohasnou a hned se zase rozjasní, tak to žádná chyba není a jen to svědčí o správný odezvě v regulační smyčce. Ten větrák je totiž pěknej žrout, navíc je to stejnosměrnej elektromotor, takže při rozběhu krátkodobě odebírá ještě větší proud než za ustálenýho běhu. Tím připojením totiž prudce poklesne napětí v rozvodu o několik desetin voltu, což se regulátor altíku snaží vykompenzovat přibuzením = aby se napětí zase zvýšilo. JENŽE při tom přibuzení začne altík odebírat prostřednictvím drážkovanýho řemene od klikovky vyšší mechanický příkon, což zase vede ke zpomalení otáček motoru. A na to zareaguje ŘJ motoru tím, že "houpne" s klapkou (pohne pomocí serva dorazem nastavujícím volnoběžnou polohu klapky) a přidá na vstřiku, aby udržela otáčky na požadovaný hodnotě. Celej proces trvá asi tak desetinu sekundy, což ale stačí, abys to zaregistroval. Pokud se to po zapnutí jakýhokoliv žravějšího spotřebiče jen zhoupne a znovu ustálí, je všecko OK - horší by to bylo, kdyby třeba po rozsvícení hlavních světel nebo zapnutí výhřevu zadního okna při motoru na volnoběh došlo k chcípnutí nebo nestabilitě otáček, tam by to signalizovalo nějakej problém... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 14. Březen 2013 Sdílet Vloženo 14. Březen 2013 Já bych řekl, že je to normální. Ani plně nabuzený alternátor nemá (nemusí mít) při nízkých otáčkách dostatečný výkon. Každopádně bych se tím neznepokojoval. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
modrafelda96 Vloženo 17. Březen 2013 Sdílet Vloženo 17. Březen 2013 mně se právě stane, že během rozběhu ventilátoru chlazení při volnoběhu motor zhasne, ale stává se to jen někdy. Na co bych se měl v tomto případě zaměřit? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 17. Březen 2013 Sdílet Vloženo 17. Březen 2013 Nejdřív nechat někým kdo to opravdu umí změřit napětí v palubní síti v okamžiku, kdy se spíná ten větrák. Z výsledku se pak bude dát usoudit, čím to může být způsobený. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 17. Březen 2013 Sdílet Vloženo 17. Březen 2013 Mně se v první řadě zdá 640 otáček na volnoběh nějak málo. To, že ventilátor při rozběhu zabere a zatíží motor, tak s tím nic neuděláš. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 18. Březen 2013 Sdílet Vloženo 18. Březen 2013 .... ale určitě nemá zdechnout motor!! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
modrafelda96 Vloženo 18. Březen 2013 Sdílet Vloženo 18. Březen 2013 nechám změřit napětí v palubní síti v okamžiku rozběhu ventilátoru a pak se uvidí, tipuji to na závadu v ovládacím mechanismu škrtící klapky, ale těžko se to hádá, protože závada se objevuje nepravidelně, jindy se motor během rozběhu ventilátoru normálně udrží v chodu a otáčky zakolísají jen nepatrně a jindy motor hned zhasne. U novějších aut při volnoběhu pomalu ani nepoznám, že se rozběhl ventilátor, protože tam otáčky vůbec nezakolísají. Může to být třeba tím, že novější auta mají vyšší volnoběžné otáčky než je těch 640 ot/min.? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 18. Březen 2013 Sdílet Vloženo 18. Březen 2013 (editace) Napětím to nebude. Tolik, aby to mělo vliv například na zapalování, nepoklesne. Při startování bude určitě napětí menší a zapalování funguje. Mně se zdají malé ty volnoběžné otáčky. Motor je schopný točit se nejpomaleji například 600 ot/min. Když se tě točí 640 ot/min a trochu se zatíží a otáčky na chvilku (než zareaguje klapka) poklesnou, tak to nemusí pokaždé "rozdýchat". Když by byl volnoběh vyšší, tak by to bylo určitě lepší. Bez plynu, když budeš opatrně pracovat se spojkou, tak se rozjedeš? Editováno: 18. Březen 2013, autor: McMatej Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 19. Březen 2013 Sdílet Vloženo 19. Březen 2013 ... U novějších aut při volnoběhu pomalu ani nepoznám, že se rozběhl ventilátor, protože tam otáčky vůbec nezakolísají. Může to být třeba tím, že novější auta mají vyšší volnoběžné otáčky než je těch 640 ot/min.? 820 - 850rpm na volnoběh měla už šáde, těch 640rpm u VW 1,6 se mi taky zdá být málo. Chce to pořádně měřit, měřit a ještě jednou měřit - může být dodrbaná dráha snímacího potenciometru serva klapy, jednou dává správný signál a ty to kolísání ani nezaznamenáš a podruhý je tam študent jak sviňa a kolíše to i bez zatížení altíkem. Tohle všecko by ale měl zjistit autoelektrikář... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karlos93 Vloženo 14. Duben 2013 Sdílet Vloženo 14. Duben 2013 Zdravičko chlapy mám ten samý problém a zkoušel jsem postup měření co zde byl napsan a hodnoty jsou: 12,65 V v klidu bez zapnuteho motoru, 12,43 V přes zapalovaní a po nastartovaní na volnoběh 14,15 V po chvilce asi 2 minuty 14,28 V, otačkoměr nemám tak jsem zkoušel přibližně odhadnout podle zvuku motoru a jsou volnoběh 14,28 V, 1500 ot- 14,25 V a 2500-2800- 14,29 V. při zapnutých světlech 14,06 V a při zapnutí ventilatoru na 4 stupen to klesá při volnoběhu až k 12,10 V ale po přidaní plynu asi 1500 ot je hodnota 13,63 V Jinak ted jsem měnil regulator napětí a u stareho byly uhliky dlouhé asi 6mm. Tak podle tohoto měření mi asi nedobijí altik při nějaké zatěži a otazka je co by to mohlo asi zpusobit... Diky za odpověd PS: felicie 95 1.3 bmm 40kw Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 14. Duben 2013 Sdílet Vloženo 14. Duben 2013 Zdá se mi to normální. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karlos93 Vloženo 14. Duben 2013 Sdílet Vloženo 14. Duben 2013 myslim si že u toho větraku to normalní není.. přece když jsem na křižovatce nebo někde budu třeba stat 5 minut aby se mi třeba nevybyla baterka nebo nevypl rovnou celý motor... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 18. Duben 2013 Sdílet Vloženo 18. Duben 2013 Za 5 minut se tě baterka nevybije. Vybitá baterie má 10,5 V. Na volnoběh se alternátor točí pomalu a proto má malý výkon. Kdybys měl třeba nějaké extra výkonné hifi, tak by mohl být problém. Na normální ježdění to nevadí. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karlos93 Vloženo 19. Duben 2013 Sdílet Vloženo 19. Duben 2013 ne hifi ne obyč radio a 4 repraky 40 W Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
standa 2 Vloženo 22. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 22. Prosinec 2013 (editace) klasický alernátorory 55-70 A to dělají , že na volnoběh dávají málo proudu a jsou tak konstrukčně přispůsobení , protože se nepočítalo s dením svícením v tý době . a má myslím jen 6 diodový altík - .Devítidiodovému alternátoru je výhoda v téměř okamžitém nabuzení po spuštění motoru. Alternátor začne dobíjet okamžitě po startu a to je 90A na Feldu - servo , klima ( já ho mám na 1.3 MPI 1997 feldě originál se servem ) je už jiný kafe protože je jinak stavěný jak jsem psal , ten dá i na volnoběh se světli 14 V bez problémů s lehce přidáním plynu 1200 ot až 14.5 V . JINAK DOPORUČUJI zde na forech je toho napsáno dost komu to méně nabíjí , dát diodu do obvodu na buzení ( myslím dát diodu mezi kabel z relátka usměrnovače proudu - a alernátorem . ) Podle hodnoty diody se vám zvýší napětí jak chcete nebo potřebujete na dobíjení .Třeba když mám ted 14 V max při 3000 ot. se světli s diodou mohu mít 14.2-14-7 V podle hodnoty diody . Výhoda v zimě .Nový vozidla nejen škoda mají nabíjení stabilný na volnoběh i při 800 volnoběh až 5-6000 ot. a to 14.5-14.7 V a proto se do nich mohou dávat baterie se stříbrnými desky . Pokud takovou baterii sase dáte do Feldy která dává 13.6- 14,2 V ZA 2 ROKY JE PONÍ , protože má málo proudu a odejde , tam patří zase olověný . . Editováno: 22. Prosinec 2013, autor: standa 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 22. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 22. Prosinec 2013 Boha jeho to je zas "stajlyng" že by se z toho pes posral... 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Malta Vloženo 22. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 22. Prosinec 2013 Karle, to neřeš , hlavně jestli to dává aspoň po technické stránce hlavu a patu. Holt s tou dnešní generací to jde s kopce, vidím to i na juniorce 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 22. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 22. Prosinec 2013 Ani technicky to nemá hlavu ani patu - cituju: "...dát diodu mezi kabel z relátka usměrňovače proud a alternátorem..." nebo "...když mám ted 14 V max při 3000 ot. se světli s diodou mohu mít 14.2-14-7 V podle hodnoty diody..."- co to je za pády, pro Boha živýho? Nedává to smysl ani elektrikářsky, ani jazykově - už jsem viděl hada chcát, koně blít i moudrou žábu mlátit pěstma do skály, ale takhle se nevyjadřuje snad ani o elektronice mlhavě poučenej lidojed z Nový Guiney... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
libero Vloženo 22. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 22. Prosinec 2013 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Malta Vloženo 23. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 23. Prosinec 2013 tak to uveď na pravou míru alespoň technicky , češtinu tu řešit nebudeme Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 23. Prosinec 2013 Sdílet Vloženo 23. Prosinec 2013 Není co, já bych si pravděpodobně musel nechat amputovat 9/10 mozku, abych se dostal na úroveň potřebnou k porozumnění takový hatmatilce... Fakt je, že napětí, který drží regler na výstupu alternátoru "proti kostře" se dá posunout tím, že se KOSTRA REGULÁTORU "podloží" třeba právě diodou zapojenou mezi skutečnou kostru auta a kostřicí vývod regulátoru, čímž se zvedne napětí na výstupu altíku o přibližně 0,65V (hodnota úbytku napětí na PN přechodu v křemíkovým monokrystalu v propustným směru) - ale vůbec se nejedná o nějakou diodu zapojenou někam "...z relátka usměrňovače proudu a alternátorem..." - o je takovej technickej nesmysl, že se mi z něj chce blít jak tomu koňovi. Jenže tím pozvednutím napětí regulátoru se většinou odstraňujou jiný příčiny nedostatečnýho dobíjení - ubroušený uhlíky, šišatý kroužky na rotoru altíku, přidřený ložiska nebo vytahanej a prokluzující řemen nebo jednoduše použití nevhodnýho, málo výkonnýho typu alternátoru v autě s výbavou, která má pro danej typ altíku nadměrnej odběr. Nastavení regulátoru dobíjení na napětí vhodný pro určitý auto řeší výrobce regulátoru po zadání výrobce alternátoru nebo auta - potom samozřejmě výrobce udává i to, jestli se do auta má používat čistě olověná technologie výroby akumulátoru, nebo technologie s legováním materiálu desek, která pak vyžaduje o několik desetin voltu vyšší dobíjecí napětí - a podle toho se pak samozřejmě navrhuje specifikace nejen autobaterie, ale i další elektroniky umisťovaný v autě. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.