Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

@MartabJe to možné, i když po ujetí nějakých cca 100 km (ta cesta po dálnici Praha -Liberec) neklesne kapacita baterie u Enyaqu  o 10% , spíše bych odhadl tak o 20%,  ale v zimě určitě  i o 30 a více %.  No uvidíme, pořád jsem na pochybách, že by se ceny elektromobilů pod tlakem vzrůstajících cen surovin na baterie dramaticky nezvyšovaly (pominu dotace, kdo ví jak to s nimi v budoucnu bude), nebo výrobci mají již dnes tzv. finanční vatu pro výrobu elektromobilů a tvrdí nám opak.  Nebo taky v rámci udržení ceny elektromobilu může docházet k výrobě ne tak sofistikovaných  baterií s dnes běžnou výdrží a kapacitou. Na vlastní konstrukci elektromobilu (podvozek, karosérie, elektromotory) se dnes asi těžko něco dá ušetřit.  

Ale jak zhusta většinově tady píšeme, pokud bude pořád možnost volby pohonu, tak je z čeho vybírat a každý dle jeho gusta. Čím dále, tím více jsem přesvědčen, že tohle řešení naši planetu určitě nespasí a je/bude setsakra drahé a to i pro ty, co auto v životě neměli a ani mít nebudou. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já taky nikde nepsal, že 10% je jízda do Liberce, 100km dálniční rychlosti bude i v létě kolem 25% minimálně, spíše ke 30%. Jen jsem tím chtěl ilustrovat příklad. 
 

Problém je, ze se motají dvě věci dohromady, elektromobil není univerzální řešení, je to jen další možnost ve výběru. A tak by to i mělo být, bohužel dnes se děje to, že to tak není…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

Proč by nemohl solventní majitel  Enyaqu a  fanoušek elektromobilu denně pracovně dojíždět z Prahy např. do Liberce a zase zpět (neříkejte, že takhle nikdo  na takovou vzdálenost denně  nikdy nejezdil). Vzdálenost Praha-Liberec a zpět je cca 200 km,  Takže za týden třeba 5 x rychlonabíjení, vždy po 200 km, za rok (vyjmu dovolené apod. )  5 x 40 týdnů je cca 200  rychlonabíjení, za dobu 8-leté  záruky na baterii 200 x 8 je 1600 rychlonabíjení.

Snad jen úplný idiot by e-auto nabíjel takovýmhle způsobem. Těch cca 100 km se za pracovní dobu a pak doma přes noc v klídku dobije i pomalým naíjením.

Aneb kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

 

Rozhodně nejsem fanouškem elektromobility. Na druhou stranu je pro určité využití nezavrhuji, protože je to vhodná a smysluplná alternativa. Podobně naledění"hejtrs" ale dělají táboru příznivců spalovacích motorů smutnou medvědí službu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A ještě jeden příspěvek ohledně zamýšlené elektrifikace, tentokráte u armády. Tanky budoucnosti prý pojedou na elektřinu: Trend elektrifikace se pomalu dostává k veškeré vojenské technice. 

Ukázka z článku: 

"Současné tanky a další těžká obrněná vozidla mají motory poháněné naftou nebo benzínem. Vzhledem k tlaku na ochranu životního prostředí a stále více preferovanou elektromobilitu lze předpokládat, že se tento trend nevyhne armádám. V relativně krátké době se tak můžeme dočkat tanků a bojových vozidel, jež budou mít hybridní pohon, či dokonce plně elektrický. Přineslo by to mnohé výhody, ale také to znamená překonat řadu technologických problémů."

 

Jen tak si říkám, kde bude ta uvažovaná ochrana životního prostředí po vystřelení pár kusů  munice, která může být  např. i radoaktivní, toxická aj. svinstvo?  Nebo se má předpokládat, že se z tanku nebude v životě střílet? Občas z toho zůstává rozum stát, kam všude se elektromobilita plánuje, nebo se o ní zatím třeba jen uvažuje. Nebo jen fantasmagorie autora článku? Co by to musely být za baterie, které by rozpohybovaly v těžkém terénu  tanky, vážící cca 50-70 tun a jaký akční rádius by to vůbec mělo, jak a z čeho by se to dobíjelo? 

 

https://armadnizpravodaj.cz/pozemni-technika/tanky-budoucnosti-pojedou-na-elektrinu/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je fakt dobrej úlet dělat tanky a pod. na elektriku. Jen ty baterie by vážily daleko více než klasický tankový motor a celková váha vozidla by byla daleko vyšší a tím i velká spotřeba elektřiny. To zjistil i Wehrmacht že 60 tun tězký tank v blátě nefunguje. Ty rozvody elektřiny by byly i jako první cílem nepřátelů a je to vidět na Ukraině ja rusáci likvidují infrastrukturu země. Tedy nabíjet takový kolos by v terénu nešlo a stejně ve válce jsou emise na posledním místě. A napěchovaný tank munuicí a lithiem by byl taky fantastický ohňostroj.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při současných známých technologiích baterií a jejich surovinových vstupech, bychom jaksi neměli z čeho v Evropě ty baterie vyrábět. Takže pravděpodobně opravdu neprojde. Pomíjím Cínovec a lithium, kde si z hlediska životního prostředí nedokáži moc představit tu těžbu, ale baterie není jen o lithiu, že? Ostatně jak se k těžbě lithia staví mnohé Evropské země viz článek. 

 

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/odvracena-strana-baterii-evropane-odmitaji-tezbu-lithia-tim-i-surovinovou-nezavislost-1383516

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, Malta napsal:

Nějak jsem se nedočetl, co je závěrem článku. Americký prezident podepsal, či podepíše zákon, že vláda nebude přispívat $7500 z peněz daňových poplatníků majitelům EV, která nemají "dostatčně US původ"? S tím naprosto souhlasím, stejně jako se zrušením každé dotace, která se snaží něco protlačit. Možnost, že se v Evropě potentáti probudí, tu je. Mikromotory taky přestaly klienty zajímat, takže i ve škodovce lze mít (ne-RS) benzínový dvoulitr, nebo aspoň čtyřválec.

Tanky na baterky? No jo, tak se budou fasovat prodlužovačky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Úvaha: Jak je to doopravdy s tvrzením automobilek, že nemají čipy na výrobu aut? Nebo se čipů vyrábí již dostatek a selhávají distribuční kanály, jak tvrdí některé automobilky? V tom případě bych se snad ani tak nespoléhal na nějakou dnes údajně nespolehlivou   a několik týdnů trvající kontejnerovou námořní dopravu a poslal do Číny,  do Jižní Koreje, na Tchajwan nákladní letadlo, ony ty čipy se neváží na vagóny, kontejnery, lodě.  Že by si to koncern nedokázal zaplatit, tak to pochybuji.  Vzpomínám si, že někdo vysoce postavený  ze Škodovky (nejsem si jistý zda-li to nebyl Martin Jahn), docela nedávno tvrdil, že  problém s čipy pro Škoda Auto a.s. bude pravděpodobně přetrvávat i v roce 2023. Jak to jde dohromady s textem dle přiloženého článku, kde  výrobci čipů  údajně čelí poklesu zájmu a  poklesu poptávky po méně výkonných čipech ? Ano, je tam převážně psáno o čipech a poklesu zájmu o ně pro PC, ale i tak se vkrádá myšlenka, jak je to v současnosti doopravdy  s čipy pro automotive?   Nepoužívají automobilky převážně právě méně výkonné čipy?  Asi se nikdy 100% nedozvíme jaká je vlastně ta pravda a co vlastně skutečně brzdí dodávky námi objednaných aut, ale jak jsem napsal na začátku je to úvaha, třeba má někdo  docela jiné zprávy. 

 

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/hardware/clanek/vyrobcum-cipu-hrozi-nejhorsi-pokles-za-deset-let-40406203#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=lfgwBJGau5L-202208190913&dop_id=40406203&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K těm čipům ... četl jsem, že velký problém je v tom, že automobilky poptávají pro auta staré typy čipů, ale velcí výrobci vyrábí ve velkém nejmodernější modely čipů hlavně pro počítače a mobily. 

Morální životnost modelu auta je třeba 8 let (2-3 roky vývoj, a pak 2x facelift), a celou tu dobu potřebuje automobilka stejné čipy. Jednoduché, osvědčené čipy. Na výkon a spotřebu čipů se tolik nehledí (jako u PC a mobilů), důležitá je cena a spolehlivost.

A automobilky vše dříve objednávali just-in-time, s jasnou perspektivou hodně dopředu. S nástupem covidu se vše roztrhalo, automobilky čekaly krizi a zrušili objednávky, výrobci odstavili linky na staré čipy, pak je automobilky najednou moc chtěly, ale nebyly už kapacity.

Nyní, pokud se výrobcům čipů propadne odběr do PC a mobilů díky celkovému ochlazení, možná automobilkám ty čipy v dostatečném množství vyrobí, ale už ne za ceny jako před covidem ... odhaduji, že od objednávky do dodání čipů může uplynout klidně i rok, je to víceméně zakázková hromadná výroba, která se musí dopředu zaplánovat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@DušanV Je rozdíl dělat GA102 na 8nm procesu a nějaký mikrokontroler pro ovládání okna na 45nm. Výrobní kapacity jsou, ale nejsou ty co jsou potřeba a předělat jen tak na novější výrobní proces je drahé, trvá to a je třeba správně otestovat že to funguje za všech okolností (ono když na monitoru vyskočí vadný pixel, nikomu to asi moc vadit nebude, no když kvůli nějakému internímu přeslechu vystřelí Airbag...

EDIT: @Wdog byl rychlejší
https://diit.cz/clanek/proc-chybej-ty-cipy-do-aut

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Dixik2 Nevím a je mi to jedno. Nechci tu rozvířit zbytečnou debatu na téma Babiš :-) Jen nechápu, co je špatného na tom, že si Babiš svým elektrovozem jezdí po své kampani. A že mu na to někdo skočil? Každý svým způsobem skočil na něco nějaké politické straně...žádná není svatá, ideální, perfektní...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, Dixik2 napsal:

A tady je vidět v čem se nechává vozit na mítinky velký bojovník do roztrhání těla za spalováky:

 

854848679_enyaq.thumb.jpg.2c454cbec3d4d137e9e2a2ed00115b9f.jpg

 

 

Tenhle člověk nemá podle mne morální charakter, jedná vždy tak, jak se mu to hodí zrovna do krámu. Jednou tak, jindy úplně naopak.  Samozřejmě, je to jeho právo a rozhodnutí, že si koupí třeba ten Enyaq,  a začne třeba příště plivat na spalováky a vyhánět do nebes elektromobily,  ale kde si osoboval právo zametat s celým národem?  Chraň Bůh, aby se vrátil do čela státu! Na druhou stranu, máme nějaký o hodně lepší výběr? 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trochu z jiného soudku, tentokráte nabíjení hybridů a elektromobilů u stojanů Lidlu. Asi všichni víme, že nabíjení zdarma u stojanů Lidlu již patří minulosti, ale, že je to dnes pro některé zájemce o nabíjení až tak "propracované" tak to by asi nikdo nečekal. Skoro aby si na to zájemce udělal nějaký kurz a ještě aby strpěl, že třeba i pár dní mu bude blokována nějaká částka navíc, na jeho účtu. Opravdu to má Lidl "promyšlené". Prostě nabíjení čím déle, tím více "jednodušší".  Nedokáži si představit, že něco podobného bych musel absolvovat u klasické čerpačky na benzín/naftu.  Tady by asi ta EU měla okamžitě zapracovat, aby došlo k nějakému univerzálnímu a elementárnímu sjednocení možnosti plateb za dobíjení,  když tedy tak vehementně chce elektromobilitu. Ta místy až složitost a ohromná různorodost je až zarážející. 

 

https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/nabijeli-jsme-u-lidlu-119-kc-za-kwh-a-povinna-zaloha-dva-tisice-ktera-se-vrati-az-za-pet-dnu

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je zajímavý. Stejný system přece funguje u čerpacek bez obsluhy. Nastavím 2000, na kartě se predautorizuje 2000, natankuji za 1380 a z karty se odečte 1380... Proč to tak nefunguje u lidlu nechápu 😀😀. Nečetl jsem až do konce jestli tam o tom dal psali...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ačkoliv politici zatím nejsou moc ochotni to přiznat, tak lidé dlouhodobě  a profesně se zabývající  energetikou to přiznávají již naplno např. „Hlavní problém není vyvolaný válkou, ale nebalancí evropského Green Dealu,“, nebo "Burzy nepanikaří jen kvůli válce. Hrozící deficit způsobila chybná evropská energetická politika, k otřesu jsme směřovali delší dobu". Ostatně více v přiloženém článku.

Já k tomu dodávám, že elektromobilita, která v budoucnu může taktéž svým způsobem  tzv. přidat olej do ohně, zatím přímo nucená a nařízená není. Ta tzv. vynucenost je tady očividně skrytá, mimo jiné stačí jak se chovají (spíše jak jsou nuceny se chovat) banky a jiné finanční instituce k některým investičním projektům v automotive. Dokonce i finanční produkty pro fyzické osoby na nákup těch nečistých aut se začínají mnohde v zahraničí omezovat a zdůvodňovat to zelenou politikou.  Takže, přes to všechno co se dnes děje s energiemi, se ptám, má to nadále vůbec smysl si odhlasovat nařízenou elektromobilitu?  Opravdu ta část údajně lepšího vzduchu nám všem bude stát za další problémy a náklady, které si na sebe takhle navalíme?  

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-ceny-energii-jsou-likvidacni-pro-domacnosti-i-podniky-volny-trh-selhava-212264#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, myslím, že jestli to půjde (včetně plynu a centrálního zásobování teplem) ještě chvíli tímto stylem, tak elektromobily nebudou, snad kromě několika málo majetných lidí, nikoho zajímat, protože lidi budou mít problém zaplatit energie v domácnosti, nemluvě o nějakém nákupu předraženého elektromobilu (vzhledem ke zdražování tak i spalovacího vozu), či jeho dobíjení. Spíš budou mít vlády problém udržet sociální smír ve svých zemích.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano elektromobilita a el. energie spolu úzce souvisí. Proto si zde dovolím dát úvahu a pohled na dva rozdílné přístupy dvou světových ekonomických velmocí. Jeden čehý a druhý hot (koňaři znají), tedy Německo  a Japonsko. Dvě velké světové ekonomiky, jedna má již i zákonem dané, že od atomové energie zcela ustoupí ( i přes úvahy, že poslední 3 atomovky to možná o něco pozdrží), druhá, ačkoliv před časem tam jedna atomová elektrárna  měla velkou havárii, tak chce prodloužit životnost stávajících a podpořit výstavbu nových.  Proč takové nebetyčné rozdíly? Doposavad jsem myslel, že Japonci uvažují dokonce zeleněji  a ekologičtěji než Němci, nebo ne? Ano beru, že Japonsko je vlastně ostrovní systém a asi nemá přenosovou soustavu napojenou na pevninskou Asii a tak se musí starat samo o sebe. Ale co Němci? Plynové elektrárny asi  časem nebudou mít čím roztáčet generátory, ty atomovky u nich stejně nakonec skončí, uhlí je jim špinavé (nakonec v EU mají obrovský vliv) a taky říkají, že časem uhlí skončí, větrníky a sluneční kolektory jim to všechno utáhnou? Nebo se Němci cítí tak silní v kramflecích, že zaplatí jakoukoliv cenu  elektřiny od okolních výrobců a států a nebude pak el. energie chybět v těchto státech? Má to vůbec logiku, to jejich počínání? Nechovají se  ti Němci  taky jako nějaký ostrovní systém, prostě dělají si vše po svém a nehledí moc na okolí?

 

https://www.novinky.cz/clanek/cestovani-asie-japonsko-zvazi-vystavbu-jadernych-elektraren-nove-generace-40406690#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=1PnFOB2XTAL-202208241616&dop_id=17558483&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

 

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/nemecky-ministr-hospodarstvi-habeck-vyloucil-prodlouzeni-provozu-jadernych-reaktoru-za-ucelem-uspory-plynu?consent=CPaqHkAPaqHkAD3ACCCSCcCgAM_AAEPAAATIIDoBhCokBSFCAGpYIIMAAAAHxxAAYCACAAAAgAABABIAIAQAAAAQAAAgBAAAABQAIAIAAAAACEAAAAAAAAAAAQAAAAAAAAAAIQIAAAAAAiBAAAAAAABAAAAAAABAQAAAgAAAAAIAQAAAAAEAgAAAAAAAAAAAAAAAAQgAAAAAAAAAAAganAmAAWABUAC4AGQAQAAyABoADmAIgAigBMACeAFUAMQAfgBCQCIAIkARwAnABSgCxAGWAM0AdwA_QCEAEWALQAXUAwIBrAD5AJBATaAtQBeYDJAGlANTAAAA.YAAAAAAAAAAA&sznclid=TCUocX97f3p-eH9-eH97e3x1fXV0fjA4cX16fHp0f3R1dXRieXR-MDgpcX16en1_eX5_fXpie3p6MC9xCQp7Cnp8DwgJfXt_e3QJCXgPfwl_D3x4eHV9eAh4e38&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=OyJWvTy3WnI-202208241614&dop_id=17548289

 

PS: dnes ještě doplním jeden článek, který tak trochu podporuje moji úvahu, že Němci si jedou stále po svém a o tom, že Němci by mohli držet  v rukou klíč ke drahým energiím.

 

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-lek-na-drahe-energie-ted-drzi-v-rukou-nemecko-212351#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

více odpovědí a úvah:

čipy:  jsou a budou, jen kolabuje cesta s čipama a to nejen do aut

Uhlí: v německu pojede dál

Síkela si myslí že když nám pro domácnosti dojde plyn, německo omezí průmysl aby ho mohlo přenechat našim domácnostem.

hmmmmmmm to je fištrón ten Síkela.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...