Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Dobře. Jaké jsou tedy emise na 100 km lodě (množství, složení) v porovnání s emisemi kamionu? Nejspíš o tom máš dobré znalosti, pokud píšeš, že "Tedy i ty emise lodi, pokud provádíme přepočet, budou asi někde jinde, než se tvrdí." Buď prosím konkrétní, zaklínadlo "lze to najít na internetu" v reálu znamená "nevím".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doplněk k předchozímu, tj.  kalkulačka emisí pro jednotlivé druhy přeprav, kde ty emise CO2, NOx aj. se zobrazí. V něčem je lepší automobilová doprava, v něčem je lepší lodní doprava, rozhodně ale nevychází hodně rozšířené tvrzení, že 15 největších lodí světa produkuje emise jako všechny spalovací auta světa, tedy emise lodí jsou někde jinde, než se mediálně zhusta uvádí.  

 

https://www.ecotransit.org/en/emissioncalculator/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

Tak nevím, kdo se kdy vytasil s argumentací , když  vypustil do veřejného prostoru, že několik největších zaoceánských lodí  produkuje více emisí, než všechna spalovací auta na světě. A prý proto je potřeba je  přestavět snad na elektrický pohon, tedy taková lodní elektromobilita. Nebo že by to byl raději vodík?

 

Následující článek tyhle argumenty a některé lidi vyvádí z  omylu. Jen tak pro představu uvádím hrubý a stručný výtah a myšlenku článku.

Průměrná zaoceánská nákladní, kontejnerová loď spotřebuje denně cca 150.000 litrů paliva. Vzhledem k rychlostem těchto lodí je její průměrná, přepočítaná spotřeba  21.000 l /100 km. Takováhle loď v průměru veze kontejnery pro  5.5000 kamiónů. Aby se tedy 1 kamión při přepočtu ujeté vzdálenosti, spotřeby a vezeného nákladu vyrovnal spotřebě lodi, tak by musel mít spotřebu 3.8 litrů paliva na 100 km.  Tedy i ty emise lodi, pokud provádíme přepočet, budou asi někde jinde, než se tvrdí.

 Na druhou stranu osobně si myslím, že  v kontextu údajně nižších  výrobních nákladů (jak je to vlastně ve skutečnosti?) opravdu přepravujeme kolikrát dosti nepochopitelně výrobky z jedné strany zeměkoule na druhou a naopak. Ona i ta jedna věta z mnohačetné diskuse pod článkem dobře vystihuje podstatu věci:

 

"Pokud budeme převážet jablka z Argentiny, které máme doma na zahradě, nebo uhlí z Austrálie, které máme pod nohama, tak nemůžeme říct, že se chováme ekologicky."

 

https://www.garaz.cz/clanek/blog-motor-kontejnerove-lodi-spotrebuje-tisice-litru-paliva-presto-je-ekologictejsi-nez-kamiony-21008812#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

A kdo se chce chovat ekologicky? Např. Mě je ekologie u zadku. Nejsem stoupenec této církve. A vyznání mi dle ústavy nikdo vnutit nemůže. :-))

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, DušanV napsal:

...rozhodně ale nevychází hodně rozšířené tvrzení, že 15 největších lodí světa produkuje emise jako všechny spalovací auta světa, tedy emise lodí jsou někde jinde, než se mediálně zhusta uvádí...

Jako zásadní vnímám, že ta loď nedoveze náklad z Prahy do Brna a zároveň kamiony nepřevezou např. LNG "ze světa" do terminálů v Evropě, takže to srovnání je v podstatě k ničemu. Podstatné bude, pokud se např. bude uměle zdražovat provoz spalovacích aut (která se navíc nebudou smět prodávat), zatímco jiné druhy dopravy se stejnými pravidly řídit nebudou...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je ostatně i nositelem oné myšlenky o pár lodích zamořujících svět větším bincem než všechna auta. Je holý nesmysl zaměřovat se tak hystericky jenom na auta v mrňavé části světa (EU), když jsou mnohem palčivější problémy s emisemi k řešení.

 

Smysluplného srovnání jsme se i přes opakovanou výzvu ale nedočkali (nepřekvapivě).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Bubaq

Možná, ale nahradit zaoceánské nákladní lodě, které zajišťují spotřební blahobyt v Evropě je mnohem složitější, než nařídit plebsu, aby si obměnila vozoví park.

Stačí se podívat co se dělo, když se jich pár seklo v průplavu.

Nehledě na to že se většinu času pohybují v mezinárodních vodách a obecně páky k tomu donutit je být ekologický je mnohem méně než na osobní automobilovou dopravu, která v globální měřítku ve skutečnosti není moc důležitá i když to tak nevypadá z tvého nicotného pohledu. Globální ekonomika se nezhroutí, když si nebudeš moc vozit prdel v osobní vozítku tam a zpět. Systém jasně ukázal že MHD funguje když lidem nedáš ten luxus osobní dopravy.

 

Ve skutečnosti odepřít evropanům osobní automobilovou dopravu je naprosto ten nejúčinnější způsob jak velmi rychle snížit emise, ať se ti to líbí nebo ne.

Můžeš se rozčilovat, můžeš se vztekat, ale taková je realita. Kdyby to udělal celý svět, tak by světové emise velmi rapidně klesly, protože by automaticky nespadli jen emise z dopravy ale i ze služeb, které cestovatelé využívají. Bylo by to opravdové řešení. 

Editováno: , autor: 15degren
  • Pozitivní 1
  • Negativní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 47 minutami, 15degren napsal:

...Ve skutečnosti odepřít evropanům osobní automobilovou dopravu je naprosto ten nejúčinnější způsob jak velmi rychle snížit emise, ať se ti to líbí nebo ne...

Když pominu, že je to komunististické sociální inženýrství (odepírat osobní dopravu), tak je to i úplný nesmysl! Osobní doprava tvoří jen jednotky procent emisí. Řešit to tím, že se bude povinně používat elektromobilita, která znamená energeticky i ekologicky náročnější těžbu a zpracování surovin a zároveň násobně vyšší spotřebu elektřiny jako "palivo", kterou však nemáme ani teoreticky pokrytou alespoň "špinavými zdroji", je prostě hloupé. Dopad na světové emise pak bude nulový, dost možná spíš negativní.

BTW Příště budeš nazývat luxusem i třeba volné opuštění města, vesnice, nebo rovnou vlastního bytu ("ten luxus osobní dopravy")? Co se tu člověk všechno dozví...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Bubaq napsal:

To je ostatně i nositelem oné myšlenky o pár lodích zamořujících svět větším bincem než všechna auta. Je holý nesmysl zaměřovat se tak hystericky jenom na auta v mrňavé části světa (EU), když jsou mnohem palčivější problémy s emisemi k řešení.

 

Smysluplného srovnání jsme se i přes opakovanou výzvu ale nedočkali (nepřekvapivě).

Ani mě nepřekvapila tvoje reakce, je stále stejná. Rozhodně nejsem odborník zabývající se profesionálně emisemi a jako pravděpodobně 100%  zdejších přispěvatelů, vycházím  z veřejně přístupných dat a zpráv a používám selský rozum.  Příspěvek o emisích lodní dopravy zde byl dán jako příklad a srovnání emisí v různých druzích dopravy s připojením  názoru na danou věc.  Rozhodně nemám v úmyslu zde dávat odborná a číselná srovnávání emisí apod., podle požadavků  a názoru na smysluplnost či nesmysluplnost u  jednotlivých členů fóra. To, že jsou zde dávaná (spíše z článků převzatá), pro někoho neodborná srovnání k ničemu, je každého věc a jeho názor, to nikomu neberu. Já si myslím, že smysl pro mnohé mají a soudný člověk si v tom dokáže najít adekvátní věci.

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, virtual napsal:

Jako zásadní vnímám, že ta loď nedoveze náklad z Prahy do Brna a zároveň kamiony nepřevezou např. LNG "ze světa" do terminálů v Evropě, takže to srovnání je v podstatě k ničemu. Podstatné bude, pokud se např. bude uměle zdražovat provoz spalovacích aut (která se navíc nebudou smět prodávat), zatímco jiné druhy dopravy se stejnými pravidly řídit nebudou...

Můžeš si zadat v té  výše zmiňované kalkulačce jakoukoliv výchozí a konečnou adekvátní destinaci s adekvátní možností druhu přepravy. Já třeba v kalkulačce zvolil přepravu z Hamburku do Splitu, tedy možnost jak kamiónové, tak železniční, tak lodní dopravy a pak můžeš srovnávat jednotlivé druhy dopravy a jejich emise. Ačkoliv já nejsem rozhodně zastáncem čisté a násilně protlačované elektromobility, tak je pomalu vidět, že nejenom ta automobilní doprava je emisně tlačena.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, 15degren napsal:

 

 

Ve skutečnosti odepřít evropanům osobní automobilovou dopravu je naprosto ten nejúčinnější způsob jak velmi rychle snížit emise, ať se ti to líbí nebo ne.

 

Tak o tom tedy upřímně pochybuji.  I kdybychom okamžitě zakázali prodej nových aut na spalovací motor, tak emisně  (a to kdoví vůbec jestli) se to projeví po velmi dlouhé době. Navíc by se zároveň musela zakázat jízda již provozovaných aut na fosilní paliva, jinak jak chceš rychle snížit emise z osobní automobilové dopravy? Ty ojetiny tady jinak budou sloužit klidně několik dalších desetiletí. Nedokáži si představit okamžitý zákaz již provozovaných aut, nebo jejich násilné ukončení pomocí restrikcí v cenách PHM, daní apod. To by mohlo dopadnout jako dnešní reakce lidí na ceny energií a pozdní řešení tohoto ze strany EU. Politici nás tlačí, ale masy lidí se bojí,  dokáži si představit reakce a hněv lidí, třeba  z velkých sídlišť, kteří nemají možnost adekvátní individuální dopravy a chtějí jim nabízet jen elektromobilitu a násilně berou ojetá spalovací auta.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 minutami, DušanV napsal:

že nejenom ta automobilní doprava je emisně tlačena.

Ano, dokonce i sekačky na trávu (<250 ccm, výkon <5kW) a malé lodní motory (do ?100 kW) budou muset mít katalyzátory! Nejen lodní, ale i letecká doprava je stále řádem někde jinde. Pořád platí, že nejsou k zodpovědnosti hnáni největší producenti emisí, ale ti nejmenší. Proč se podvodem stále prodávají osobní vozidla jako "lehká nákladní" (N1)? No kvůli emisní třídě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A proč tomu tak je, tedy to, že velcí producenti emisí nemají zatím takové restrikce jako ti menší? Protože je to nejjednodušší omezit obyčejné lidi jak psal výše 15degren, nebo je to jinak?  Proč automobilky najednou skoro všechny náhle otočily a jedna po druhé oznamují termíny ukončení vývoje a výroby spalovacích aut?  Pro čistou ekologii? Nebo proto, že si spočítali, že zisky budou mít i v době čisté elektromobility?  Proto, že nechtějí tzv.  dráždit hada bosou nohou a raději berou vrabce v hrsti, než holuba na střeše? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Automobilky otočili proto, že už do toho nasypali hromadu peněz a dostat se do takového trhu s elektromobily už bude naprosto nemožné. Výroba vozů se tedy stane monopol a vozy prostě nebudou pro plebs. Nevím co od toho kdo jiného čeká. Dopadne to tak, že ten kdo dnes sotva uživí octavii, nebo karoqa, bude do konce roku 2040 jezdit starým střepem zatíženým obrovskými daněmi, nebo autobusem. Opět si můžeme poplakat a zanadávat, nic s tím ale neuděláme a směr je dávno daný. Nevidí to jen ten kdo nechce.

 

Taky nechápu co si tu naivně namlouváte ohledně osobní automobilové dopravy. Nechápu proč mě tu napadáte že jsem komunista.

Jen jsem si ochotný přiznat že můj způsob života prostě zabijí planetu to je jednoduše tvrdá realita.

Měsíčně projedu PHM za 10 tisíc. Výroba vozu zatěžuje planetu i jinak než spotřebováním PHM. Musí se udržovat obchodní trasy na dodávky materiálu pro mé auto. Na převoz ropy a pod.

 

Když si uvědomíte co všechno je napojeno na osobní automobilovou dopravu (nemyslím tím jen jeho provoz a výrobu) a nebudeme si lhát sami sobě tak každý musí přece vidět, že pokud se defakto nepřímo zakáže osobní automobilová doprava, tak prostě ty emise za lidi klesnou minimálně na polovinu.

Bez osobní dopravy se nebude využívat tolik služeb mimo region. Nebude se tolik cestovat ani letadly. Každý víkend a prázdniny se lidé zvednou a jedou stovky km na výlet. Na tom výletě opět spotřebují obrovské množství produktů dovezené opět ze zahraničí. Celá námořní doprava je z 80% jen proto, že chceme spotřebovávat požitky.

 

Já přece nechci nikomu nic zakazovat, jen se snažím poukázat jak v neuvěřitelně rozežraném systému a extrémním luxusu si žijeme a můj skromný názor je že je to naprosto neudržitelné. Vyspělé státy to už pochopili, proto přišla elektrifikace osobní automobilové dopravy, čím postupně nenásilně lidem vezmou mobilitu a kruh extrémní spotřeby se se začne redukovat v návaznosti na omezení mobility.

 

Myslím si že je to střízlivý pohled na věc. Ano taky mě to sere, nechci se vzdát svého extrémního a nechutného přepychu, ale reálně si tu skutečnost přiznám a nepláču tu se zvednutým ukazováčkem na jiné cíle. Nikdy v historii si běžný člověk ani z 5% nežil tak luxusně jako si Evropani žijou posledních 30 let. Jsme tak rozežraní že už to ani nevnímáme.

Editováno: , autor: 15degren
  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

O co vlastně jde? O záchranu planety? Ne, jde o peníze, o obrovské množství peněz.

V evropském a celoplanetárním pohledu jsou emise z dopravy v  podstatě minimální. Jenom se do toho nejlépe a nejúčiněji trefuje. Ono toho co2 je v atm stále něco kolem 4% a překvapivě je nutný k fotosyntéze.  

O elektromobily ve své podstatě nejde jenom to je hodně viditelná změna takové divadlo pro masy.

Problém je jinde, moc lidí a tím více potravin, k tomu topení a výroba elektřiny. Neskutečné množství vody, hnojiv a dalších.  A to nejde tak jednoduše vyřešit. 

A tyhle všechny výroby ženou do vzduchu obrovské množství teplé vodní páry, to je ten hlavní motor v atmosféře. Na to se přijde po kompletním přechodu na elektro až se ukáže, že se nic nezměnilo. 

To že automobilky jedou elektro teda hlavně VW, ten to zařízl dieselgatem a zkusil stáhnou dolů ostatní.

A to že jde o zrušení individuální dopravy je zřejmé i teď když Německo zkouší Ecofuel (umělý benzín co2 neutrální) a úřady najednou říkají že vlastně nejde o co2 ale o ostatní emise.

No a slavné elektromobily taky emitují  prachové částice z kol a brzd. To asi se bude moct jet jen za větru aby byl rozptyl.

Ale to je hlavně EU a Komise se svými úředníky co nemají co dělat a vymýšlejí.  A velí aktivisté.  A všichni ví, že až se ty výmysly zrealizují tak tady už nebudou.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, 15degren napsal:

- Nechápu proč mě tu napadáte že jsem komunista

- Já přece nechci nikomu nic zakazovat

- Vyspělé státy to už pochopili, proto přišla elektrifikace osobní automobilové dopravy, čím postupně nenásilně lidem vezmou mobilitu a kruh extrémní spotřeby se se začne redukovat v návaznosti na omezení mobility

Je potřeba toto vysvětlovat? Individuální doprava = zhruba 4% celkových emisí (problém je to pochopitelně ve městech). Podstatou demokratické společnosti je, že se většina shodne na problému a jeho řešení. Tady parta v problému nevzdělaných euroúředníků ve jménu jakéhosi přesvědčení všem přikazuje používání elektromobilů s nejasnou přestavou, že tím bojuje se 4% emisí tím, že předepíše vozy energeticky 2,5x náročnější na výrobu, které potřebují otevření nových dolů na nerostné suroviny (ekologie?), jsou výrazně dražší, a potřebují násobně víc elektřiny na pohon než máme. To v situaci, kdy většina používá spalovací auta, která při koupi plnila aktuální, přísné normy. Klidně své auto nech ekologicky zlikvidovat a choď bos a pěšky, nesnaž se to ale nařizovat ostatním, dokud vás takových nebude většina. Dopravní zácpy (i v Evropě) nevypovídají o tom, že by to byl většinový názor...

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, 15degren napsal:

Automobilky otočili proto, že už do toho nasypali hromadu peněz a dostat se do takového trhu s elektromobily už bude naprosto nemožné. Výroba vozů se tedy stane monopol a vozy prostě nebudou pro plebs. Nevím co od toho kdo jiného čeká. Dopadne to tak, že ten kdo dnes sotva uživí octavii, nebo karoqa, bude do konce roku 2040 jezdit starým střepem zatíženým obrovskými daněmi, nebo autobusem. Opět si můžeme poplakat a zanadávat, nic s tím ale neuděláme a směr je dávno daný. Nevidí to jen ten kdo nechce.

 

Taky nechápu co si tu naivně namlouváte ohledně osobní automobilové dopravy. Nechápu proč mě tu napadáte že jsem komunista.

Jen jsem si ochotný přiznat že můj způsob života prostě zabijí planetu to je jednoduše tvrdá realita.

Měsíčně projedu PHM za 10 tisíc. Výroba vozu zatěžuje planetu i jinak než spotřebováním PHM. Musí se udržovat obchodní trasy na dodávky materiálu pro mé auto. Na převoz ropy a pod.

 

Když si uvědomíte co všechno je napojeno na osobní automobilovou dopravu (nemyslím tím jen jeho provoz a výrobu) a nebudeme si lhát sami sobě tak každý musí přece vidět, že pokud se defakto nepřímo zakáže osobní automobilová doprava, tak prostě ty emise za lidi klesnou minimálně na polovinu.

Bez osobní dopravy se nebude využívat tolik služeb mimo region. Nebude se tolik cestovat ani letadly. Každý víkend a prázdniny se lidé zvednou a jedou stovky km na výlet. Na tom výletě opět spotřebují obrovské množství produktů dovezené opět ze zahraničí. Celá námořní doprava je z 80% jen proto, že chceme spotřebovávat požitky.

 

Já přece nechci nikomu nic zakazovat, jen se snažím poukázat jak v neuvěřitelně rozežraném systému a extrémním luxusu si žijeme a můj skromný názor je že je to naprosto neudržitelné. Vyspělé státy to už pochopili, proto přišla elektrifikace osobní automobilové dopravy, čím postupně nenásilně lidem vezmou mobilitu a kruh extrémní spotřeby se se začne redukovat v návaznosti na omezení mobility.

 

Myslím si že je to střízlivý pohled na věc. Ano taky mě to sere, nechci se vzdát svého extrémního a nechutného přepychu, ale reálně si tu skutečnost přiznám a nepláču tu se zvednutým ukazováčkem na jiné cíle. Nikdy v historii si běžný člověk ani z 5% nežil tak luxusně jako si Evropani žijou posledních 30 let. Jsme tak rozežraní že už to ani nevnímáme.

15Degren jsem považoval za rozumného člověka. Bohužel, pro mě je to šok. Hlásá bídu a návrat na stromy, a do špinavé chatrče. Až bude po třebovat odoperovat třeba slepák, nebo katetrizační zákrok, nechť si uvědomí, že i úroveň medicíny jakožto high tex oboru během svého vývoje též, dle jeho ubohého pohledu na věc, drancovaI planetu. Takže v zájmu udržitelnosti čehosi, už si auto už nekoupí, ani mobil, ani televizi. Děti vyžene napást.. Až bude potřebovat špičkový lékařský výkon, chcípne jak bídná nevzdělaná lůza v ranném středověku. Jako za doby kdy údajně člověk nehuntoval planetu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nehlásám nic, je mi to fuk za mého produktivního života se to už stejně zas tak zásadně nezmění.

Pouze jsem poukázal na realitu. To že si tu budete dál omílat svoje názory o procentech a vodních parách nic nezmění. Elektro auta nejsou cestou to jste si tu přiznali všichni co tu diskutujete. Do poloviny tohoto století nebude většina zde diskutujících jezdit vlastním automobilem.

 

Ty tu jen ženeš do extrémů něco co jsem napsal a kopeš kolem sebe ve vizi kterou sám tušíš a nedokážeš jí změnit. Udělal bys lépe kdybys ses s tím osobně smířil a nenapadal mě.

Lékařská péče a vzdělání bylo i před osobní automobilovou dopravou, budou i po ní.

Věřím že se časem globální svět propojí tak kvalitní formou hromadné přepravy nebo já nevím transportu, že už lidem auta ani chybět nebudou. Ve finále když si spočítáš kolik času bez efektu strávíš ročně v autě za volantem, tak zjistíš že velkou část svého života jsi otrokem své vlastní mobility.

 

Mimochodem teď budete mít trochu jiné problémy a to jestli vůbec bude kde tím vozem jezdit. Fiala podlehl tlaku a za stropoval ceny energií a rozdíl bude dotovat ze státního rozpočtu. Zvolil tedy cestu Libanonu, takže mi něco říká, že elektro autíčka nás nebudou stejně trápit.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, 15degren napsal:

Jen jsem si ochotný přiznat že můj způsob života prostě zabijí planetu to je jednoduše tvrdá realita.

Přiznání je polehčující okolnost a mám radost, že to s planetou myslíš dobře.

A co by bylo pro planetu nejlepší?

Kdybychom usmrtili všechny lidi, to by se pak planeta měla dobře, že?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, DušanV napsal:

Ani mě nepřekvapila tvoje reakce, je stále stejná.

:-) Ani nemůže být jiná. Vždy mě zajímá, jestli je za nějakým (podivným) tvrzením opravdová reálná znalost, zkušenost a argumentace, ze které výrok vychází nebo jestli je to jen výsledek náhodně generovaných myšlenek.

 

Proto když jsi napsal, že "Tedy i ty emise lodi, pokud provádíme přepočet, budou asi někde jinde, než se tvrdí.", mě zajímala fakta, o která ten výrok opíráš. Doopravdy by mě to zajímalo. A byly dvě možnosti, jak se k tomu postavit čelem: buď bys věděl a vysvětlil nebo bys prostě napsal, že o tom nic nevíš a jen ventiluješ své nepodložené dojmy s věrohodností blížící se nule (stejně jak tomu bylo s tou logistikou škodovky, příkladem použití elektromobilu pro dojíždění do práce a dalšíma perlama).

 

Odkaz si na Googlu umím najít taky...

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, virtual napsal:

Je potřeba toto vysvětlovat? Individuální doprava = zhruba 4% celkových emisí (problém je to pochopitelně ve městech). Podstatou demokratické společnosti je, že se většina shodne na problému a jeho řešení. Tady parta v problému nevzdělaných euroúředníků ve jménu jakéhosi přesvědčení všem přikazuje používání elektromobilů s nejasnou přestavou, že tím bojuje se 4% emisí tím, že předepíše vozy energeticky 2,5x náročnější na výrobu, které potřebují otevření nových dolů na nerostné suroviny (ekologie?), jsou výrazně dražší, a potřebují násobně víc elektřiny na pohon než máme. To v situaci, kdy většina používá spalovací auta, která při koupi plnila aktuální, přísné normy. Klidně své auto nech ekologicky zlikvidovat a choď bos a pěšky, nesnaž se to ale nařizovat ostatním, dokud vás takových nebude většina. Dopravní zácpy (i v Evropě) nevypovídají o tom, že by to byl většinový názor...

Velmi pěkně a srozumitelně vystiženo. Vidím to úplně stejně.

Evropa velmi urputně řeší (téměř) neexistující problém a způsobuje si tím už nyní, ale především do budoucna obrovské problémy nejen ekonomické.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, 15degren napsal:

Automobilky otočili proto, že už do toho nasypali hromadu peněz a dostat se do takového trhu s elektromobily už bude naprosto nemožné. Výroba vozů se tedy stane monopol a vozy prostě nebudou pro plebs. Nevím co od toho kdo jiného čeká. Dopadne to tak, že ten kdo dnes sotva uživí octavii, nebo karoqa, bude do konce roku 2040 jezdit starým střepem zatíženým obrovskými daněmi, nebo autobusem. Opět si můžeme poplakat a zanadávat, nic s tím ale neuděláme a směr je dávno daný. Nevidí to jen ten kdo nechce.

 

Taky nechápu co si tu naivně namlouváte ohledně osobní automobilové dopravy. Nechápu proč mě tu napadáte že jsem komunista.

Jen jsem si ochotný přiznat že můj způsob života prostě zabijí planetu to je jednoduše tvrdá realita.

Měsíčně projedu PHM za 10 tisíc. Výroba vozu zatěžuje planetu i jinak než spotřebováním PHM. Musí se udržovat obchodní trasy na dodávky materiálu pro mé auto. Na převoz ropy a pod.

 

Když si uvědomíte co všechno je napojeno na osobní automobilovou dopravu (nemyslím tím jen jeho provoz a výrobu) a nebudeme si lhát sami sobě tak každý musí přece vidět, že pokud se defakto nepřímo zakáže osobní automobilová doprava, tak prostě ty emise za lidi klesnou minimálně na polovinu.

Bez osobní dopravy se nebude využívat tolik služeb mimo region. Nebude se tolik cestovat ani letadly. Každý víkend a prázdniny se lidé zvednou a jedou stovky km na výlet. Na tom výletě opět spotřebují obrovské množství produktů dovezené opět ze zahraničí. Celá námořní doprava je z 80% jen proto, že chceme spotřebovávat požitky.

 

Já přece nechci nikomu nic zakazovat, jen se snažím poukázat jak v neuvěřitelně rozežraném systému a extrémním luxusu si žijeme a můj skromný názor je že je to naprosto neudržitelné. Vyspělé státy to už pochopili, proto přišla elektrifikace osobní automobilové dopravy, čím postupně nenásilně lidem vezmou mobilitu a kruh extrémní spotřeby se se začne redukovat v návaznosti na omezení mobility.

 

Myslím si že je to střízlivý pohled na věc. Ano taky mě to sere, nechci se vzdát svého extrémního a nechutného přepychu, ale reálně si tu skutečnost přiznám a nepláču tu se zvednutým ukazováčkem na jiné cíle. Nikdy v historii si běžný člověk ani z 5% nežil tak luxusně jako si Evropani žijou posledních 30 let. Jsme tak rozežraní že už to ani nevnímáme.

Většinu příspěvku raději komentovat nebudu. Ale zareaguju jen na poslední dvě věty, se kterýma bezezbytku souhlasím. Je vidět, že lidi v ČR všeobecně hrozně málo cestujou. Pochopili by, jak žije ohromná spousta obyvatel na Zemi. Že máme opravdu to obrovské štěstí, že jsme se narodili, kde jsme se narodili a proto zde žijeme v obrovské pohodičce. Více než miliarda lidí na planetě žije za méně než cca 600 Kč na měsíc. To je zhruba populace 100x Česká Republika. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Časopis Svět motorů a jeho nejnovější speciál Technika č. 3/2022 možná uhodil hřebíček na hlavičku svým článkem o opravě staršího elektromobilu Citroen C-Zero. Jejich predikce je u elektromobilů spíše taková, že baterie v elektromobilech drží a snad budou držet, ale je v nich spoustu další elektroniky a komponentů, které se spíše mohou pokazit a opravy mohou v pohodě překročit zbytkové hodnoty jetých elektromobilů. Navíc konstatují, že současní automechanici  v autorizovaných servisech, kteří jsou profesně zaměření na opravy elektromobilů, jsou spíše školeni na bezpečnostní  postupy a normy elektromobility a jako měniči celých bloků elektroniky, což samozřejmě vyjde zákazníka velice draho.  To může být černou můrou majitelům jak starších elektromobilů, tak  i  u novějších ročníků po skončení záruky, kdy sice na baterii mají zpravidla až 8 letou záruku, ale na ostatní části standartní 2 letou, nebo možná prodlouženou na 5 let.  A co potom?

Malý příklad, např. alternátor s regulátorem dobíjení na Kodiaq stojí cca od 5.000,- za neznačkový, nebo repasovaný  díl,  a  cca 20.000,- Kč za originál, to u zmiňovaného elektromobilu Citroen C-Zero chtěli jen za vadný nabíjecí modul (obdoba regulátoru a alternátoru) 130.000,- až 200.000,- Kč. Kolik takový díl stojí třeba na současný  Enyaq, Citigo iV, to by mně zajímalo?

Všeobecně je automobilkami prezentováno, že elektromobil je jednodušší a má časově a finančně nižší servisní náklady ( já dodávám ano, ale asi jen při běžné údržbě). Nedej bože, aby se po záruční době na něm něco v elektronice pokazilo.  Článek může mnohé do budoucna napovědět

Nemám možnost  tento článek ze stran č. 56-59  speciálu SM  zde dát v nějakém souboru, ale možná se někdo najde.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zak zase nabíjecí modul (tedy pokud tím myslíme "to" čím se nabíjí trakční baterie) a alternátor a regulátorem jsou trochu jiná záležitost... U spalováku se stačí podívat kolik třeba stojí vstřiky a za 4ks může být člověk docela snadno na 100tis... Ještě nedávno DPF stál taky vysoko přes 100tis... Prostě pokazit se může vždy něco a upřímně u dnešních aut je "stará" mechanika docela OK a málo kdy potřebuje opravit, ale moderní systémy jsou problém (OIV budiž zářným příkladem) a to stejně nikdo dneska nebude opravovat ve vetšině případů jinak než výměnou... Tedy tento trend je docela shodný u obou "platforem".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, Martab napsal:

 Tedy tento trend je docela shodný u obou "platforem".

Ano, ale pořád mám možnost volby si najít nezávislého opraváře, volbu originálního, nebo aftemarketového dílu. Rozdíly cen oprav mezi autorizáky a neautorizáky jsou kolikrát značné.  Ono to pravděpodobně dopadne tak, jak to popisují v tom článku a jak to funguje nesčetněkrát i v současné době u spalováků. U pozáručních poruch  elektromobilů  v jejich sofistikovanější  elektrické  části nastoupí neautorizovaní opravci, alias odborníci a nadšenci v elektronice a budou používat běžně dostupné součástky. Akorát mám obavy, že jich  tak moc, jako dnešních klasických automechaniků nebude a pokud budou v budoucnu  jen vnucené elektromobily, tak nevím, nevím....    

Bohužel dnešní i autorizované servisy se u poruch v elektrické části automobilů stávají mnohdy kolikrát pouhými měniči dílů (vyjde to, nevyjde to) a když tak max. vyhledávači závad pomocí sériové diagnostiky. Sofistikovanější, v detailech  přesnější, ale časově a i na inteligenci náročnější paralelní diagnostika jim už moc neříká, navíc normované  časy oprav  jim to asi ani moc neumožňují. Vyskytne-li se problém, s kterým se již dříve nesetkaly, tak jsou kolikrát v koncích. Vypadá to tak, že sami automobilky  servisy tlačí na ty pouhé vyměňovače dílů, aspoň mně to tak připadá a dle reakcí okolí nejsem v tomto názoru vůbec sám. 

A ano, softwarové problémy té zmiňované  Octavie IV, ale i Enyaqu, VW ID3, ID4  ukazují, že zatím to  koncern  moc vychytané nemá a kdoví jestli někdy vůbec. Takže  čeká nás v budoucnu elektromobility jen drahá doba  měničů, nebo i opravců? 

 

PS: jen tak pro odlehčení, sem přidávám trochu humoru, jak si údajně představuje EU leteckou elektromobilitu. :-)

Nic ve zlém, ale některé věci z EU (a nejen od ní) v protlačování automobilní elektromobility mi mi přijdou skoro tak praštěné........

 

 

 

 

 

letecká elektromobilita.jpg

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...