Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Když pominu ceny energií, tak stejně. Oznámení MB o kompletní elektrifikaci, není nic jiného než oznámení zrušení automobilového průmyslu v ČR. Je jasné že jejich produkce vozů klesne o nějakých 80-90%. Nyní se ukazuje, že dotování automobilového průmyslu v ČR během covidu, bylo vyhazování peněz oknem. Kdyby ty prachy raději narvali do průmyslu, který u nás má budoucnost... Ale to ne, raději vypláceli nadprůměrné náhrady mzdy pracovníkům škoda auto...

Se tu vlastně za 20 století nic nezměnilo... silnější pes m*dá.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evidentně to vše spěje do stádia, kdy se jakékoliv auto stane výsadou bohatých. Tak jako tomu bylo před desítkami let. 

A když zůstanu u domácí automobilky, ani jsem se nedíval na to jejich včerejší představení "zářné" budoucnosti. 

Nevím co pěkného jim na jejich představy řeknou propuštění zaměstnanci. Pochybuji totiž o tom že je malosériová výroba všechny uživí. Už asi těžko budou chrlit stovky tisíc aut ročně, když nadšeně prezentují něco co bude stát nad milion a výš. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@stanmarHm, taky jsem nad tím počtem v budoucnu ve Škodovce vyráběných aut a adekvátním počtem zaměstnanců uvažoval. Dnes má automobilka cca 35.000 zaměstnanců a například v roce 1930, kdy ze Škodovky vznikl ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) měla údajně 3750 dělníků a 500 úředníků a tehdy byly opravdu automobily super luxusní zboží, k čemuž  to dnes pomalu taky směřuje. Samozřejmě v těch dobách se celková roční produkce fabriky  počítala na menší tisícovky kusů, takže asi adekvátní personální obsazení.  Pokud v budoucnu uvažují nad výrobou vozů s cenovkami 1 mil a výše, tak kolik bude  těch vyrobených vozů a kolik dělníků tam bude vůbec nakonec pracovat? Povšík (šéf odborů ve Škodovce) se musí po včerejší firemní prezentaci kroutit jako had a určitě nemá lehké spaní. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kalifornie, to je dnes nejprogresivnější stát USA, který propaguje a zavádí elektromobilitu a zároveň plánuje zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2035. A přitom již v současné době tam mají občas  problémy s dostatkem el. energie a žádají  (zatím nic nenařizují) spotřebitele, aby mimo jiné omezili nabíjení elektromobilů v nejobvyklejších časech, což je pro mnohé majitele elektromobilů nejspíše čas od návratu ze zaměstnání a nákupů, tedy přes noc do ranního odjezdu zpět do zaměstnání. Tedy aspoň předpokládám, že mají stejné sociologické a spotřebitelské myšlení  a konání jako my v Evropě.  A taky pravděpodobně ne všichni mají Tesly a nabíjejí na jejich veřejných nabíječkách při cestě domů.  No a to Kalifornie má celkem  velký  potenciál v současných větrných a solárních zdrojích, nakonec  letos v květnu již "celých" 15 minut jela ve spotřebě na 100% z obnovitelných zdrojů a taky mají již uzákoněno od roku 2045 výrobu el. energie jen z těchto zdrojů. Jaký to kontrast s tou nynější prosbou na omezení nabíjení! 

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-nenabijejte-sve-elektromobily-ve-spicce-zada-kalifornie-40407563#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=we4NlmPoyde-202209021418&dop_id=40407563&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Jen si tak říkám, jak to může (nebo taky nemusí) za pár let vypadat u nás s dostatkem či nedostatkem el. energie?  Plyn na výrobu el. energie drahý (pokud tedy vůbec bude),  z ropy asi el. energii vyrábět nebudeme, uhlí je pro ekolog. aktivisty a politiky špinavé až hrůza  a kdoví jak dlouho nám ho dovolí používat (i když v současné době je  evidentně košile bližší než kabát), fotovoltaika přes podstatnou  část roku v Evropě pasé, větrná energie jakbysmet, s jádrem aby člověk vůbec těžko domyslel, jak to s ním EU myslí a co nevymyslí?

Tak nějak selským rozumem mně to vychází, že ty plány a počty provozovaných elektromobilů v Evropě, někde za 10-15 let  jsou přemrštěné až hrůza, spíše tak nějak "Alenka v říši divů", ale třeba jsem moc velký pesimista, i když v realitě dnešních dnů spíše pesimistický realista. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Článek, který  by mohl  mnohé napovědět. Že by některým výrobcům ani tak nešlo o zákazníky, aby měli vůbec v čem jezdit? Možná jim nejde ani  o počty prodaných aut, nejde jim už v některých případech ani o dealerskou síť, prostě přijali nějakou tu politickou vůli ohledně elektromobility a  teď už jen za těchto podmínek na tom  vydělat  za každou cenu.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/automobilka-nabizi-vlastnim-dealerum-miliony-kc-za-to-ze-odmitnou-prodavat-elektromobily/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Článek o tom, kolik by v budoucnu měla stát čistě elektrická Octavie.  Z článku to vychází na cenu od cca 1.000.000 ,-Kč a výše. Již dříve Klaus Zellmer, tj. nový šéf Škodovky  řekl, že nástupce Fabie, tedy čistě elektrický vůz má údajně stát od 570.000,- Kč, což se mi nechce vůbec věřit, neboť kdysi nové el. Citigo stálo kolem 1/2 miliónu a  fabrika jak sama dříve přiznala, že na něm prodělávala tehdy 200.000,- Kč za kus.  I dnes elektrická a  malá Dacia Spring stojí  minimálně 1/2 miliónu Korun. Takže osobně odhaduji el. Fabii tak od 750.000,- Kč výše, no a kdoví jestli?  

 Škodovka taktéž přiznala, že kolem roku 2030 bude se spalovacím motorem  vyrábět a prodávat  jen Kodiaq a Superb, jinak vůbec nic. 

Sumasumárum,  odhaduji tedy , že od Škodovky odjedeme v roce 2030  s novým  spalovákem, jen pokud budeme mít v kapse 1 mil. a více, pokud máme v kapse míň, tak  jen malý  příměstský elektromobil a ten taky nebude zrovna z laciného kraje. No to se máme  tedy na co těšit! 

 

https://www.autojournal.cz/elektricka-skoda-octavia-dorazi-kombi-a-verze-rs-ale-cena-vas-nepotesi/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 minutami, DušanV napsal:

Článek o tom, kolik by v budoucnu měla stát čistě elektrická Octavie.  Z článku to vychází na cenu od cca 1.000.000 ,-Kč a výše.

Máš špatný přepočet - 35 tisíc euro není milion korun, při kurzu okolo 25 Kč je to 875 tisíc....  a to opravdu není rozhodně málo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

On ten propočet není opravdu přesný, proto jsem psal cca, na druhou stranu pokud budeme přičítat nějakou tu inflaci, tak za těch pár let budou ceny asi zase jinde a třeba ta Octavie bude s cenou vypadat úplně jinak (myšleno výše), než se uvažuje dnes. Jo a s tou normou Euro7? Už  nemohu nalézt ten konkrétní článek, ale bylo tam naznačeno, že právě ta výroba jen Kodiaqu a Superbu se spalovacím motorem je přičítána právě uvažované platnosti té připravované normy. Beru to tak, že do té ceny pravděpodobně již budou počítat i cenu pokuty za překročené emise, no a samozřejmě cena bude v tom případě hodně vysoká. Počítám, že pořád bude určitá skupina lidí co taková auta budou chtít a to i za vysoké ceny, no a samozřejmě budou na to mít. I když klidně to mohou ve Škodovce se spalovákem  popř. odpískat celé, do hlavy jim (i těm ve Wolsburgu) nikdo z nás nevidí.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen tak lehce jsem si vzal do ruky kalkulačku a počítal jsem, kolik by Škodovka mohla chtít za Kodiaq, pokud by  začala platit norma EURO7, kde se předběžně uvažuje s limitem CO2 30g/km a pokud by do ceny vozu započítala celou emisní pokutu.

Tedy, tzv. nejčistší motor v Kodiagu dle materiálů fabriky je 2.0 TDI 110kW, DSG automat, s emisemi 138g CO2/km, což je 101g nad limit uvažované EU7.  Kdyby se i nadále počítala pokuta 95Euro za gram CO2 nad limit (pravděpodobně i pokuty EU7 zvýší), tak to vychází 101x95=9595 Euro x 25,- Kč = 239.875,- Kč jen pokuta.

Základní cena Kodiaqu Ambiente  s tímto motorem  je dnes  963.900,- Kč + emisní pokuta 239.875 = 1.203.775,-Kč dohromady. 

Cena pro běžného občana naší republiky je tedy mimo mísu, ale nakonec on celý dnešní Kodiaq je pro průměrného člověka mimo jakoukoliv realitu.  Přesto předpokládám, že určitá skupina lidí je a bude stále ochotna i takový, zatím hypoteticky vypočtený  balík za spalovací Kodiaq dát. Takže ano, vypadá to, že v budoucnu to bude nová spalovací mobilita (pokud vůbec bude povolena), jen pro, jak se dříve říkalo "pro horních deset tisíc", dnes možná statisíce horních.

Ale fabrika si určitě dokáže spočítat, že se ji to i tak vyplatí, proč by jinak vypouštěla do světa zprávy o pokračující výrobě spalovacích Kodiaqů a Superbů i po roce 2030. Já myslím, že s normou EU7 tak nějak počítá a jak vidím zhusta i ve svém okolí, tak chudí lidé dále chudnou a bohatí dále bohatnou a pro ně třeba i 1.500.000,- Kč za Kodiaq není  moc zle, zvláště když třeba v budoucnu moc  na výběr pro bohaté petrolheady nebude.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já si myslím, že EU si emisním povolenkami řeže větev sama pod sebou. Podporuji čistší spalování. Je to vidět když jedete za starým autem (nedejbože nafťákem) a pak za novým s Euro6. Ale tyhle emisní poplatky jsou zločin. Neodpustím jim, že třeba zabily Fabii IV Combi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky mi je líto, že není Fabia IV kombi, ale na druhou stranu když vidím jak fabka narostla a přičtu si 20 cm, tak Škoda kombíka od Fabie v podstatě má, Scalu. Navíc jako společnost jsme o dost bohatší a je otázkou, kolik lidí by si šlo kombi koupit, dnes jako rodinné auto maj lidi octavii, superba, ten posun je vidět i tady na foru v podpisech uživatelů. Za mne si nemyslím ,že emise a elektro auta zařízly kombíka od FIV.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 No a právě, že já si to naopak myslím,  že emise zařízly Fabii IV kombi.  Nikdo pořádně neví, jestli norma Euro7 bude schválená, kdy vůbec bude schválená (měla být v červenci letošního roku) a v jaké podobě bude schválená. Fabie IV kombi se měla začít vyrábět a prodávat až v roce 2023 a norma EU měla údajně platit od roku 2025, takže pokud by  u Fabie IV kombi neprošli emisně její motory, tak buď by se nákladně musely inovovat, nebo odpískat  výrobu kombíka, nebo zvednout její cenu o pokutu za emise, aby automobilka na ní neprodělávala. A kdo zaplatí navíc třeba těch 100.000,- Kč za auto, možná i více?  Krátká Fabie IV se již nějaký čas vyrábí a pokud by se odpískala její výroba v roce 2025 z důvodu těch emisí, tak pravděpodobně již bude její vývoj dávno zaplacen. 

Na druhou stranu Fabie 3 kombi je již taky výrobně zařezaná, ale opětovně si myslím, že i tady v tom budou emise a to i přesto, že to žádný propadák v prodejích nebyl. Nebo, že by právě proto? Lehké auto, které nemělo žádný přepočítací emisní koeficient, jako těžké krávy typu Kodiaq aj., a pořád se dobře prodávalo, takže pěkně za každý gram CO2 nad těch 95g se muselo platit. 

Ještě dodám, že  podpis uživatelů tady na fóru a jejich auta  u nich uvedená, snad ani nemůže podle mne být moc relevantní v odhadu, zda-li lidi chtějí a mají spíše Fabii kombi, nebo raději již Scalu, nás tady jsou snad desetiny  promile vzorku všech uživatelů a majitelů  Škodovek.  Svět Škodovek nejsou jen účastníci tohoto fóra. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nějaký vliv na to nejspíš měly, těch faktorů bude hodně, ale někde jsem četl, že FIV kombi je v podstatě vyvinutá, přesto jí zařízli. Možná z důvodu uvolnění kapacit pro výrobu elektro, nevím. Je to takové slovíčkaření, automobilka vydala nějaké prohlášení, ale to zdaleka nemusí být pravé důvody. Když se rozhlídnu kolem sebe, jak v reálu nebo tady na fóru, tak pro mne to je jasný vývoj trhu. Nevěřím že by FIV kombi navázala na úspěch předchozích generací. Prodeje kombi ani ne 40 % u třetí gen., u čtvrté by toto číslo bylo určitě menší a kanibalizovala by Scalu. Ostatně myslím si, že ani krátká Fabie nebude hit a to jí v prodejích pomáhá absence Citigo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...tyhle úvahy o cenách aut v roce 2030 založené na několika zřetězených "pokud" a velmi nepřesných informacích... 🤣. Jako může to tak být. A s úplně stejnou pravděpodobností to může být úplně jinak - zvlášť při současné nejistotě ve vývoji událostí.

Čistá ztráta času.

Editováno: , autor: Bubaq
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak nevím, kdo se kdy vytasil s argumentací , když  vypustil do veřejného prostoru, že několik největších zaoceánských lodí  produkuje více emisí, než všechna spalovací auta na světě. A prý proto je potřeba je  přestavět snad na elektrický pohon, tedy taková lodní elektromobilita. Nebo že by to byl raději vodík?

 

Následující článek tyhle argumenty a některé lidi vyvádí z  omylu. Jen tak pro představu uvádím hrubý a stručný výtah a myšlenku článku.

Průměrná zaoceánská nákladní, kontejnerová loď spotřebuje denně cca 150.000 litrů paliva. Vzhledem k rychlostem těchto lodí je její průměrná, přepočítaná spotřeba  21.000 l /100 km. Takováhle loď v průměru veze kontejnery pro  5.5000 kamiónů. Aby se tedy 1 kamión při přepočtu ujeté vzdálenosti, spotřeby a vezeného nákladu vyrovnal spotřebě lodi, tak by musel mít spotřebu 3.8 litrů paliva na 100 km.  Tedy i ty emise lodi, pokud provádíme přepočet, budou asi někde jinde, než se tvrdí.

 Na druhou stranu osobně si myslím, že  v kontextu údajně nižších  výrobních nákladů (jak je to vlastně ve skutečnosti?) opravdu přepravujeme kolikrát dosti nepochopitelně výrobky z jedné strany zeměkoule na druhou a naopak. Ona i ta jedna věta z mnohačetné diskuse pod článkem dobře vystihuje podstatu věci:

 

"Pokud budeme převážet jablka z Argentiny, které máme doma na zahradě, nebo uhlí z Austrálie, které máme pod nohama, tak nemůžeme říct, že se chováme ekologicky."

 

https://www.garaz.cz/clanek/blog-motor-kontejnerove-lodi-spotrebuje-tisice-litru-paliva-presto-je-ekologictejsi-nez-kamiony-21008812#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 24 minutami, DušanV napsal:

Tedy i ty emise lodi, pokud provádíme přepočet, budou asi někde jinde, než se tvrdí.

Předesílám, že o tématu nic reálně nevím, proto se ptám. Jaké jsou emise na 100 km lodě (množství, složení) v porovnání s emisemi kamionu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, však ono se už dávno ví, že taková Octavia 1.9 TDI je nejlepší auto, jezdí to stále za 4l/100 a  to co jde z výfuku je snad čistší než to co to auto nasaje. A nebo co taková Avia, to je proti dnešním moderním výfukovým systémům uplně lahoda za tím jet...

Spotřeba v litrech není jediný údaj, taky je třeba zohlednit co se do toho motoru dá za palivo a jak je navržena výfuková soustava která umí některé částice odfiltrovat.

Nějaká data jsou dostupná zde: https://www.researchgate.net/publication/344949652_Analysis_of_the_Effects_of_CO_2_Emissions_Sourced_by_Commercial

Kde uvádí 2.99-2.56 g/t*míle CO2, to dává přepočet 1.6-1.38 na km. Třeba takový Karoq má 120g/km CO2, což při jeho hmotnosti 1.395 dává kolem 86g/t*km. Problém ale u lodí jsou spíše emise SOx vzhledem k tomu co spalují a tam už to je trochu horší
Infographic: How Cruise Ship Pollution Compares To Cars  | Statista
https://www.statista.com/chart/18351/emissions-from-cruise-ships-and-cars-in-european-port-cities/

a toto je asi ta studie, na kterou se sem tam tak rádi někteří odkazují. Vždy je ale třeba dodat, co se s čím porovnává, emise je široký pojem a nedá se jednoduše měřit n litrech, nebo gramech jedné komodity.

A mimochodem, to že větší stroj bude mít v přepočtu nižší spotřebu se ví už dávno, proto se taky vozí zboží nákladními auty a né v kufru Octavie Combi...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Od 1.1. 2020 platí nové směrnice  a nařízení mezinárodní námořní organizace IMO, které zavádí nové emisní limity námořní dopravy. Místo vysoce sírnatého mazutu se má od 1.1.2020 používat nafta, zemní plyn, nebo palivo, které má mít limit obsahu síry 7 x nižší než tomu bylo před tímto datem. Více např.  přiložený odkaz, jde toho najít více.

 

https://www.wakestone.cz/clanky/auta-versus-lode-kdo-je-vetsi-spina 

 

 pod touto adresou je mimo jiné i odkaz na :

 

https://www.obnovitelne.cz/clanek/784/velke-nakladni-lode-versus-auta-kdo-skodi-planete-vic

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...