Přejít na obsah

Mechanismus stěračů


Wojnar

Doporučené příspěvky

Zdravím,

vrtá mi hlavou jak fungují přední stěrače.

Předpokládám, že je to klasický klikový mechanismus, který převádí jednosměrný točivý pohyb na kývavý s přesně danými krajními polohami danými geometrii klikového mechanismu.

Jak je tedy možné, že pokud mi stěrače při stírání kmitají mezi dvěma krajními polohami tak při zaparkování zajedou mimo tu krajní polohu?

Je tam ještě jeden motor/servo, který celý mechanismus pootočí/posune?
Předem doplňuji, že vím proč se tak děje jen nevím jak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Že by jednotka poslala obrácený proudový signál pro motorek, aby se posunul o zmiňovaný posun pro "překlopení břitu gumičky"  ?

To samé jako u ovládání okének. Jsou tam komunikační dráty a jednotka posílá napětí na jeden nebo druhej, podle toho aby se motorek točil jak je potřeba. V závislosti na tom či onom tlačítku ovládání okének. 

Editováno: , autor: lucky.jack
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 21 hodinami, Wojnar napsal:

Zdravím,

vrtá mi hlavou jak fungují přední stěrače.

Předpokládám, že je to klasický klikový mechanismus, který převádí jednosměrný točivý pohyb na kývavý s přesně danými krajními polohami danými geometrii klikového mechanismu.

Jak je tedy možné, že pokud mi stěrače při stírání kmitají mezi dvěma krajními polohami tak při zaparkování zajedou mimo tu krajní polohu?

Je tam ještě jeden motor/servo, který celý mechanismus pootočí/posune?
Předem doplňuji, že vím proč se tak děje jen nevím jak.

Proč to potřebujete vědět? Plánujete nějakou úpravu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@lucky.jack@FosgenTak jinak. Pusťte si stěrače, koukejte v jakém rozsahu chodí, zastavte je, koukněte znova kde se zastavily, vypněte zapalování a koukněte zase kam se posunou. Posunou se mimo rozsah ve kterém kmitaly při chodu. Kapišto?
Směr točení motoru je v tomto případě irelevantní. Klikový mechanismus je pevný a z principu jeho fungování je jedno kterým směrem kvedláš klikou, nikdy nemůžou stěrače vyjet za krajní polohu.

Editováno: , autor: Wojnar
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za postřeh. Přesně na to se ptám. Jaký?
Odpověď: "Nemusí jít o klasický..." mi nestačí.
A proto, že si to neumím moc dobře představit, se ptám.
Když zadám do googlu 'mechanismus stěračů Octavia 3' obdržím plno podobných obrázků. Nějak tam nic nestandartního nevidím 😞

stěraše 1.JPG

stěrače 2.JPG

stěrače 3.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odpověď je podle mně úplně jednoduchá. Stěrač jede nahoru, gumička je ohnutá dolů a motorek se točí pořád stejným směrem. Stěrač jede dolů, gumička stěrače je otočená nahoru a motorek se točí pořád stejným směrem, akorát směr dolů otočily táhla. Stěrače vypnu, ty zajedou do výchozí polohy, ta je nastavena v motorku stěračů ( aspoň byla, když jsem měl rozebraný starý motorek ze 120 ). Jednotka pak vyšle krátký impuls, aby stěrače vyjely o kousek nahoru a vypne napětí. Ve starých autech to nedělalo, protože tam nebyly řídící jednotky. Asi v jednotce taky bude ještě nějaká funkce, aby stěrače zajely do servisní polohy, zůstaly na místě a šly odklopit od skla. 

Editováno: , autor: Fosgen
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ještě jednou: Pozoruj chod stěračů. Kmitají, ať už v cyklech nebo při trvalém chodu, v určitém rozsahu plochy a po vypnutí zapalování zajedou mimo tuto plochu.
Mechanicky z principu klikového mechanismu to není možné.
Servisní poloha s tím nemá nic společného.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozeber si ten motorek stěračů a pusť si ho venku přes baterku, nebo nabíječku. Jsou tam dorazy, které regulují ten dojezd. Zbytek obstará jednotka. Když vypnu zapalování a přeruším přívod napětí, tak stěrače zůstanou stát kde zrovna jsou. To samé mi dělá zadní stěrač. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslíš polohu dole u kapoty když stěrače jsou klasicky napůl schované pod kapotou a nejdou odklopit od skla a ne servisní v půlce okna, která se zapíná vypnutím zapalování a do určitého času brknutím do páčky dolů, nebo přes menu v rádiu? Ať máme jasno. Jak jsem už psal. do motorku nevedou jenom dva dráty plus a kostra. Jsou tam heblata, které posílají info jednotce kde co a jak zrovna je. Je to stejné jak baterka třeba v mobilu. Taky tam nejsou jenom dva dráty. Je tam drát navíc, aby si nabíječka brala informace kolik je baterka nabitá. Nezjistíš to jinak, než když si seženeš motorek a zkusíš se dívat mimo auto. Podle mně pojede klasicky dokola a ty funkce co jsou na autě tam nebudou. Když přestaneš dodávat napětí, tak se motorek zastaví ať je, kde je. Ty věci navíc dělá jednotka. 

 

Tady je video rezebraného motorku a co a jak tam vlastně chodí 

 

Editováno: , autor: Fosgen
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty a není to tak že si toho spodního dorazu za běhu nevšimneš a třeba při cyklování zastaví už za spodním dorazem? A po vypnutí klíčku se kousek vrátí zpět? Já tomu nikdy pozornost nevěnoval, to že se kousek vrátí zpátky při vypnutí klíčku jsem si samozřejmě všimnul, to dělala i OII, ale jestli při běhu kousek přejede nebo ne, to jsem zatím nestudoval. Jak bude pršet zkusím se na to zaměřit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

neze ma ukamenujete :D ale nie je mechanizmus stieracov krokovy motorcek namiesto obycajneho? to by mohlo vysvetlovat tie dorazy a "posunutie" mimo aktivnu plochu. staci aby riadiaca jednotka poslala trosku "dlhsi" impulz a stierace to posunie o nieco dalej. nerozoberal som ich, teda netusim typ motorceka

 

podla schem ma predny mechanizmus este nejaku "jednotku" J400, zadny stierac je pripojeny priamo na BCM. predny stierac je riadeny LIN signalom z BCM na spominanu jednotku J400 a ta by si to mala urcovat, kedy sa ako chovat. snad....

 

42922243_Snmkaobrazovky(534).thumb.png.b13a1b548609763b6e8b1551175df0a4.png 189993811_Snmkaobrazovky(538).thumb.png.1312d7ca97e1cd201cbd94e5417e4fe6.png 607478384_Snmkaobrazovky(541).thumb.png.e782e4b930c34357ee47661e4a601b43.png

 

T46b/30 - sběrnice LIN - řídicí jednotka motoru stěračů -J400-

T73a/61 - výstup pro motor zadního stěrače -V12-

T73a/62 - výstup pro motor zadního stěrače -V12-

 

pre porovnanie schema z F3 - ta poskocenie/parkovanie stieracov nevie. je napojena iba na BCM bez dalsej j externej ednotky

 

508083243_Snmkaobrazovky(540).thumb.png.0c3fca05b83925d5d9b2ce133448fb4f.png

Editováno: , autor: wirer
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Teoretizujem... ale fungovanie je mi jasne z O2 a o čo ide @Wojnar (dopredu píšem, nemal som fyzicky motor ani mechanizmus rozobratý). Nemá ten motor nejaký mŕtvy spätný chod (vakel)? Teda moja predstava je tá, že jednotka pošle na chvíľu opačnú polaritu do motoru a ten posunie mechanizmus tiahel v nejakej určitej dráhe späť. Ako náhle sa spustia stierače, tak sa mechanizmus znovu vráti späť do záberu a ide to vrámci kľukového pohybu dopredu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...