Přejít na obsah

Ořezaná dynamika zvuku v zadních reproduktorech


Doporučené příspěvky

Ahoj, protože jsem nemohl vydržet zvuk co se linul z originálního ozučení, tak jsem přistoupil k výměně věech reproduktorů a vytlumení, plus odhlučnění všech dveří. Audio systém jsem ponechal originál (Amundsen MIB 2,5). Zvuk z předních reproduktorů mě naprosto nadchl. A teď proč o tom sem píši, zvuk zadních reproduktorů mě nprosto dostal, ze zadních reproduktorů jde naprosto ořezaný zvuk bez dynamiky. Zkoušel jsem všechny možnosti nastavení systému amundsen, ale bez výsledně. Zkoušel jsem i kódování infotainmentu, aktivoval jsem na byte 11 Škoda Surround a Virtual Subwoofer (PR-9VB), kdy zvuk zadních reproduktorů zesílil, ožily vysoké frekvence, ale basy ne a celkově toto nastavení zvuk v autě naprosto degradovalo, u předních reproduktorů ztratilo i trochu basovou složku. Zkoušel jsem i nakódovat na byte 4 reproduktory k tomu určené (také uvedeno PR-9VB), bohužel bez změny. Zkoušel jsem i kombinaci níže popsaného, prostě nic nepomohlo. Nejlepší kódování infotainmentu je to originální, bohužel s ořezanou dynamikou zadních reproduktorů.  Chtěl bych se zeptat, poradit, jestli nějak nejde zrušit oříznutí dynamiky zadních reproduktorů, třeba jiným kódováním nebo jinými adaptačními hodnotami. Protože jestli nepůjde do zadních reproduktorů pustit plný zvuk, tak jsem zbytečně vyhodil 5000kč za zadní reprodutory a mělo by to být i jako varování pro ostatní kteří se teprve chystají měnit všechny reproduktory,tak aby za zadní reproduktory neutráceli zbytečně moc. Na výměnu jsem použil reproduktory Audison APK 165P a mohu je s čistým svědomím doporučit, zvuk z předních dveří je neskutečný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Otočené plus a mínus určitě není, je zapojeno stejně jako přední. Na konektoru originálního reproduktoru (5E0035411J) je plus na pravé straně, leda že by byla špatná kabeláž z výroby a tomu nevěřím.  Když pustím jenom zadní, tak hrají stejně, jako když k nim zapnu i přední. To by se zvuk rušil a změnil. Zadní reproduktory hrají i potišeji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výhybky jsou dvě, jedna na středobas (nedá se štelovat) a druhá na víškáč (tam se dá nastavit 0 a plus 3 db), nastaveno vše stejně, kabely jsou označeny a od výrobce k výhybkám připojeny, na koncích jsou konektory k reproduktorům, nelze zaměnit plus a mínus. Vatáž nevadí, reproduktory mají vysoku citlivost, při stejně nastavené hlasitosti hrají o torošku hlasitěji, než originál reproduktory. Už na poloviční zesílení hrají fakt hodně hlasitě. To že jsou zadní reproduktory ořízlé, jde slyšet i při normálním pohodovém poslechu, do poloviny zesílení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pokud bychom vycházeli z toho že koncáky jsou stejné jak třeba Columbus MIB 1 tak ten pro zadní repro má o 1/3 menší výkon. Co se týče citlivosti a výkonu ti budu oponovat. Asi by bylo dobré si přečíst tento výňatek ze článku:

SPL [dB/W/m] - Sensitivity - Charakteristická citlivost

Hifi a autohifi basové reproduktory mívají citlivost v průměru mezi 80 a 92 dB, to znamená, že při vybuzení výkonem 1W bude akustický tlak n kde mezi 80 a 92 dB, v závislosti na konkrétním modelu. Výškové reproduktory ji mívají o něco vyšší, většinou do 95 dB.
U profi reproduktorů je citlivost jedním z nejdůležitějších parametrů, protože při ozvučování velkých venkovních akcí je každý dB znát. Proto tedy basové profi reproduktory mívají citlivost někde mezi 95 až 100 dB a tlakové výškové reproduktory (drivery) i kolem 110 dB.

Protože citlivost je tedy celkem důležitý údaj, snaží se ho někteří výrobci (především autoHifi) méně i více přikrášlit, proto se někdy setkáte s citlivostí udanou pro 2,83V. Ano, toto odpovídá 1W, ale pouze pro impedanci reproduktoru 8 ohm. Pokud výrobce uvádí citlivost pro 2,83V u 4 ohmových reproduktoru (většinou je tato poznámka malinkými písmenky úplně dole), je tato hodnota o 3 dB vyšší, než p i 1W, tzn. 4 ohmový reproduktor s citlivostí 93dB p i 2,83V má ve skutečnosti jen 90 dB.

 

Jinak sériové repro má výkon cca 20W a je zapojeno pararelně s výškou tak že ohmicky to bude ještě níže a tím lépe pro výsledný výkon.  

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to bude zámer, že tie zadné repro majú vytvárať len nejakú kulisu k tým predným. Rozhodne rádio nepúšťa plný rozsah dozadu a je to čisto len SW záležitosť. Možno by sa to dalo zmeniť parametrizáciou zvuku, lebo každý výrobca a každý model má svoj zvukový profil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zadní repro sice vytváří nějakou kulisu, ale naprosto nedostatečnou v porovnání s předními. Takže by to nějak mělo jít, aby zadní kanály hrály naplno, zkusit překódovat třeba na Superba? Pokud je ten zesilovač stejný pro všechny kanály a není skutečně pro zadní ořezaný a slabý.

Editováno: , autor: ales-r
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To nebude už len o jednoduchom kódování, cez ODIS sa nahráva práve zvukový parameter, keďže jednotky sú rovnaké naprieč koncernom. Resp. napríklad ani nakodovanie virtuálneho subwooferu nemusí urobiť očakávaný efekt, keďže nieje nahratý v danej jednotke na to zvuk. parameter. 

 

Viem, že tejto téme sa dosť venujú na rusáckom fóre, škoda že tu nieje niekto znalý problematike.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže koncový stupeň by měl být stejný, jak pro přední tak pro zadní reproduktory? Já jsem myslel že překódováním zástavby, např pro Superb, se změní i nahraný profil v jednotce, tudíž že jej jednotka obsahuje. Takže je to problém a je jednodušší do auta namontovat externí zesilovač? Ale ten bude brát signál stejně z ořezaného výstpu, takže je to past, vedle pasti?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou koncáky z columbusu, tak jak jsem psal nahoře, pokud je to stejné tak jsou i v Amundsenu. TDF8597TH/N1 má 2x43W max při 2 ohmech. TDF8530TH má cca 4x45W při 2 ohmech ten se používá na předek . 2 kanály jsou vypnuté ty slouží pak pro pasivní woofer.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, ales-r napsal:

Otočené plus a mínus určitě není, je zapojeno stejně jako přední. Na konektoru originálního reproduktoru (5E0035411J) je plus na pravé straně, leda že by byla špatná kabeláž z výroby a tomu nevěřím.  Když pustím jenom zadní, tak hrají stejně, jako když k nim zapnu i přední. To by se zvuk rušil a změnil. Zadní reproduktory hrají i potišeji.

Když jsem dělal upgrade sound systemu na S2, barvou kabelů se řídit nedalo, protože byly mezi dveřmi pomíchané.

Naštěstí jsem měl k dispozici schéma a po zapojení podle něj to pak hrálo podle očekávání.

Na současném Meganu se mi zvukový projev zadních repro taky nezdál a po kontrole multimetrem se to i potvrdilo.

I když barevně byly zapojené stejně jako předek, podle měření byl přehozený plus a mínus.

Proč to takhle z výroby bylo, můžu jen hádat. Můj tip je, že se snažili, aby vyšší sound system zněl v porovnání líp.

Po přepojení to už hraje úplně stejně, když je balance/fader na výchozích hodnotách.

Vím, že jsou to úplně jiná auta, rádia a v případě Megana i výrobce, ale třeba by to u O3 mohlo být podobné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Reproduktory jsem nezapojoval podle barvy kabelů, ta byla snad v každých dveřích jiná, ale podle orientace konektoru zapojeného do originálního reproduktoru, proměřil jsem reproduktor a plus je na pravé straně, při orientaci konektoru na horní straně reproduktoru. Reproduktory jsou shodné, stejné číslo, nemůže mít jeden reproduktor plus napravo a druhý nalevo. Takže záměna plus/mínus zde nehrozí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, h2o napsal:

To jsou koncáky z columbusu, tak jak jsem psal nahoře, pokud je to stejné tak jsou i v Amundsenu. TDF8597TH/N1 má 2x43W max při 2 ohmech. TDF8530TH má cca 4x45W při 2 ohmech ten se používá na předek . 2 kanály jsou vypnuté ty slouží pak pro pasivní woofer.

Právě že jsem někde četl, že amundsen má poloviční výkon než columbus. Jednotky jsou údajně jiné. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 14. 12. 2023 na 11:59, DoubleG napsal:

To nebude už len o jednoduchom kódování, cez ODIS sa nahráva práve zvukový parameter, keďže jednotky sú rovnaké naprieč koncernom. Resp. napríklad ani nakodovanie virtuálneho subwooferu nemusí urobiť očakávaný efekt, keďže nieje nahratý v danej jednotke na to zvuk. parameter. 

 

Viem, že tejto téme sa dosť venujú na rusáckom fóre, škoda že tu nieje niekto znalý problematike.

Tak máš pravdu, zvukový parametr se do jednotky nahrává pro konkrétní jednotku - auto, na ruském fóru umí upravit datový soubor, avšak je potřeba z ODIS stáhnout zvukový soubor pro konkrétní jednotku, ručně jej v programu editovat a nahrát do jednotky. Jednotka má 6 kanálů, LP, PP, LZ, PZ, CE, SW. Pro každý jenotlivý kanál jde nahrát zvukový parametr. Viděl jsem nastavení prametrů pro zadní reproduktory a je na první pohled vidět, že je tam ořezaná i utlumená basová složka a upravno více frekvencí. Takže to jde, ale u nás se tomu asi nikdo nevěnuje.

 

Skutečně tu není nikdo kdo by to dokázal, nebo o někom kdo by to uměl neví?

Editováno: , autor: ales-r
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Jak jsem zjistil, tak má Škodovka skutečně prohozenou polaritu u připojení k reproduktorům, takže kdo připojí nové reproduktory podle polarity originálního reproduktoru, tak má polaritu přehozenou. Správná polarita je vždy u spodního středobasového reproduktoru, plus - červený kabel s různobarevným proužkem, mínus je hnědý kabel s různobarevným proužkem. Já protože jsem to zistil až jsem měl všechny dveře hotové, tak jsem si polartiu otočil v konektoru jednotky.

line out.pngRádio konektor.jpgPůvodní zapojení.jpgPůvodní zapojení konektor.jpgNové zapojení konektor.jpg

Předposlední obrázek je originální zapojení v konektoru a poslední obrázek je prohozeno (správné) zapojení v konektoru.

Zvuku správné zapojení rozhodně neublížilo, ale zvuk ze zadních reproduktorů je stále ořezaný bez dynamiky.

Editováno: , autor: ales-r
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

já nakonec dal za panel Focal Impulse 4.320, a na něm jsem nastavil aby mi pouštěl do zadních repro taky přední signál....zadek teď stejně super jako předek, akorát holt nejde fader, což mi nevadí.....proč si musí člověk nechat líbit to, aby mu výrobce auta defacto diktoval , jak mu to má hrát resp. nehrát vzadu, to nechápu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...