Přejít na obsah

2.0 TSI 140kW - "období" vysoké spotřeby


PhoeniXes

Doporučené příspěvky

Zdravím,

už podruhé řeším stejný problém - z nějakého důvodu se znatelně zvýšila spotřeba - z cca 7l/100km na 9-10+. Jezdím stále stejné trasy, takže se to dá velmi jednoduše vypozorovat - úsek, co jsem jezdil průměrně pod 7 litrů na sto teď nedám pod 10. Je to S3, r.v. 2019, 2.0 TSI 140kW, DSG 7'.

 

Tento problém se mi stal v 99tkm (těsně po koupi, těsně před vypršením záruky). Servis vyměnil vzduchový filtr, zkontroloval diagnostiku, zkontrolovali verzi softwaru a auto mi vrátili ("zkuste dál jezdit"). Po asi 200-300km problém zmizel a spotřeba se vrátila do normálu. No a nyní (104tkm) se děje úplně to samé.

 

Co jsem (ne)vypozoroval:

  • poprvé jsem vinil nekvalitní benzín. Od té doby tankuju na Shell + VIF. Plus na tu stejnou nádrž (než se problém znovu objevil) jsem odjel dálničních 250 km se spotřebou 5.4 l/100km, takže benzín asi vylučujem.
  • Spotřeba je vysoká i po zahřátí auta. Auto se zahřívá vcelku normálně, rychle vyskáče na 90° a tam drží. V normálním stavu (bez tohoto problému) pozoruju zvýšenou spotřebu první minutu po startu, ale to je prý normální?
  • Spotřeba je vysoká nehledě na klimatizaci - ať už je málo stupňů (topím), horko (chladím) nebo ji mám úplně vypnutou. 
  • Brzdy nejsou v nejlepším stavu (zvlněné kotouče, půjdou na výměnu příští týden), ale auto ani při brždění netahá do strany, nejsou horké kola po jízdě, nesmrdí - takže zadřené asi nejsou.
  • Diagnostika (alespoň ta základní, co má kolega v servisu k dispozici), neukázala v podstatě nic (kromě senzoru kvality vzduchu v kabině :))

 

Stalo/stává se to někomu? Máte nějaké nápady, co ještě vyzkoušet?

 

Za jakoukoliv radu budu vděčný. Děkuji.

OJ

 

 

 

Editováno: , autor: PhoeniXes
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na ako dlhej trase sleduješ tú spotrebu, aké tempo? Tiež píšeš, že prvú minútu je vysoká, to čo znamená?
Ja osobne jazdím už verziu DNNA, ale moja skúsenosť je taká, že prvú minútu a prvý kilometer mám spotrebu určite cez 10 litrov. Na dlhšej trase to potom pekne spadne a podľa tempa tam mám bežných 5-6-7 litrov, resp. 7-14 litrov v meste. 

Každopádne podľa toho čo popisuješ mne to pripadá ako vypaľovanie GPF, aj keď nie som si istý, že to takto funguje (GPF oproti DPF totiž funguje trochu inak).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moje typicka trasa do prace je 10km, prvni dve minuty typicky mesto a pak 90km/h zbytek, tam to vzdycky klesa k tem sesti. Kdyz tam je misto toho deset, tak to jde dobre poznat.

Taky me napadlo vypalovani GPF (i vzhledem k tomu, ze se nevypina start-stop a pise "nutny beh motoru"), ale jak pises, tam by se tohle melo dit trosku jinak, tak nevim..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Shell je shitový benzín, ničím se neliší od laciných pump, kromě ceny. Zrovna tomu bych se obloukem vyhnul (není v okolí nějaký Eurooil, OMV?) GPF se vypaluje v zásadě pasivním způsobem, průběžně, viz návod k obsluze, jak na to. Sledovat průměrnou spotřebu na 10 kilometrech, to je teda šílené, do toho může vstoupit mnoho vlivů, pomalu jedoucí vozidlo atp. Po asi 6-8 km se teplota oleje dostane na minimálně zobrazitelných 50°C, čili nemůže být řeč o zahřátém motoru (zas a znovu, teploměr vody je animace - nulová výpovědní hodnota). Jestli jezdíš 10 tam a 10 zpět, motor se brzy zničí. Každý motor trochu trpí na průnik paliva do oleje. Čili minimálně jednou denně zahřát na 100°C teploty oleje, v zimě 95°C. "Nutný běh motoru" může znamenat cokoliv, včetně polovybité baterky, či motoru s nedosaženou provozní teplotou.

Dneska jsou v palivových mapách různé adaptace, takže po zásahu servisu mohla být smazaná (totéž v tomto případě u DSG).

Zkontrolovat svíčky, udělat dlouhou jízdu s lepším benzínem, než průměrným. No snad bude vzduchový filtr ok. U DSG je třeba po asi 60tkm měnit olej a filtr, překontrolovat sítko. Servisy/leasingy na to kašlou. Zvýšená spotřeba, až extrémně, je paradox "eko" doby. Nalít co nejvíc benzínu před katalyzátor, aby se rychle zahřál. Rovněž řidič nechce čekat 20 km na teplý vzduch.

Pak může jít o mechanický problém, ložisko, uložení. Dále chladicí systém, čidla, termostat, PCV ventil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Palivom to asi nebude, pre istotu by som ale dočasne (pár nádrží) prešiel na iné palivo, napr. 100 oktán od OMV, alebo niečo podobné. Čo sa týka priemernej spotreby na 10 km trase, pokiaľ to nie je jazda čisto v meste, tak sa to dá odsledovať pekne. Moja ranná trasa do práce to nie je, lebo stojím v zápche, ale mám svoje trasičky kde už po pár kilometroch vidím, či idem za menej alebo za viac ako zvyčajne.
Inak ak nie je aktívny stop-štart systém, tak to vyzerá na vynucované nabíjanie baterky. Samotný beh motora počas státia na krátkej trase poriadne zamáva so spotrebou a potom aj alternátor môže pridávať na spotrebe. On totiž pri bežnom používaní ide iba pasívne a dobíja baterku iba keď spomaľuješ/brzdíš, aby aj týmto znižovali emisie (nakoľko aj alternátor zaťažuje motor = zvyšuje spotrebu). Ak máš možnosť, daj akumulátor (v aute) cez noc nabíjať nejakou lepšou nabíjačkou (hlavne aby vedela pracovať s AGM baterkou) a potom na druhý deň ráno otestuj tú spotrebu znovu! Ak stop-štart začne normálne fungovať a spotreba bude v poriadku bude to viac než pravdepodobne iba umierajúca baterka. Nepoteší, ale po piatich rokoch si už môže nárokovať na predčasný dôchodok.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pánové,

děkuji za odpovědi. Pokusím se to sumarizovat:

  • Benzín - Shellu se tedy vyhnout, přejít na OMV nebo EuroOil (jsem v Ostravě, takže není problém)
  • Měření spotřeby - je opravdu natolik rozdílná, že to jde jednoduše vysledovat. Na trase do práce mám normálně 6.5 - 7.0 podle provozu. Teď 9-10. Zácpy tu nebývají.
  • Teplota motoru - beru na vědomí, že teploty vody můžu ignorovat. Bohužel auto nyní bude fungovat převážně po městě, dálniční/delší cesty max o víkendu. Zkusím mu nějak dopřát to, co píšeš.
  • Olej v převodovce - nechal jsem vyměnit ve speciálce (jak píšeš, samozřejmě na to nikdo těch prvních 100tkm nesáhl)
  • Baterie - nabíjel jsem v lednu poměrně drahou nabíječkou a po nabití ukazovala stav baterie OK. Je pravda, že více jsem to nezkoumal a pustil beterku z hlavy.
  • Lambda sonda - ta mě taky napadla, ale nerozumím tomu natolik, abych to sám rozhodl. A když diagnostika nebrblala, taky jsem to pustil z hlavy. Auto má ale sotva 105tkm, takže to by ještě neměla být K.O., ne?

Další postup:

  • 100-oktan od OMV, není problém - přidávat VIF nebo ne?
  • udělat dlouhou jízdu je co? 50 km? 
  • nabít baterii, zkontrolovat svíčky - vyzkouším, požádám známého, ke kterému to jde na ty brzdy

To by nás (mě) mohlo zas někam posunout. Díky, pánové.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Svíčky bys poznal snadno, zapalování by vynechávalo.

Nemyslím si, že by nekvalitní benzín způsobil takový rozdíl, aniž by se to projevilo na chodu motoru.

Lambda sonda. Obecně se uznává, že životnost lambda sondy u koncernových vozů je mezi 150 000 a 200 000 km. V tomto rozsahu už obvykle přestane správně fungovat, aniž by to nějak zásadně ovlivnilo chod motoru. Nicméně sonda se může snadno "otrávit" právě nekvalitním palivem nebo aditivem. Pokud často jezdíš na benzín s vysokým obsahem síry, dochází k výraznému zkrácení životnosti sondy.

Výměna lambda sondy stojí pakatel. Před katalyzátorem (Bosch originál) stojí 2 000 Kč a za katalyzátorem 1 500 Kč, takže celkem za materiál 3 500 Kč a výměna zabere 10 minut. U tak mladého auta bude závit stále funkční a půjde snadno vyměnit.

 

Já jsem právě řešil u golfa s FSI motorem z roku 2010, který měl najeto 90K km vysokou spotřebu, ale jinak motor neprojevil žádné vady. Pak i TSI 1.4 stejný případ ten měl najeto 120K km ale byl výrazně mladší (2017) a v obou případech výměna sond (u TSI dvě u FSI jedna) problém vyřešilo.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za info o lambdě. Možná je nechám s příštím servisem vyměnit. Na tenhle už jsem si tam toho navymýšlel až až (firemní auto čerstvě po záruce = zanedbaný servis). 

 

Každopádně - update ohledně mojí situace:

Dneska jsem auto ráno vzal projet po dálnici a sledoval teplotu oleje. Najeto cca 50 km, z toho 40 po dálnici ve 140km/h. Olej zahřátý na 100° cca po dvaceti km. Po dojetí k práci, světe div se, start-stop zase funguje (ne, že by mi chyběl). A spotřeba zdá se taky zpátky v normálu (benzín stále stejný, netankoval jsem).

 

Co nám to teda říká? Že se trochu dobila baterka a alternátor dal pokoj? To by asi i odpovídalo, ale nejde mi do hlavy, že by auto třeba neukázalo signalizaci slabé baterie. A i kdyby, je schopný alternátor tak moc zatížit motor, že to takhle zvedne spotřebu (nevnímal jsem, že by auto jelo hůře, spíš naopak)?

 

Omlouvám se za "přebytek" dotazů, jenom tomu chci přijít na kloub...

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 13. 6. 2024 na 14:46, Ladous007 napsal:

 No a jak s tim benzinem? 😉 OMV nebo Orlen? A kdyz OMV tak jeste VIF?? 

Maxxmotion 100, bez aditiv, 95 s aditivy, občas. Orlen je naprosto obyčejný benzín, ve Verva 100 je 20% obj. něčeho, o čem se šíří různé informace. Poté Mol. Nejlepší je mít Eurooil s N98 (ten mám tak 35 km), příjem podporuje český stát, neb Čepro vlastní MF ČR.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@PhoeniXes

Tenhle "problém" řešíme i v rodině.

Podle mě je na vině hůře průchozí GPF. Problém těchto filtrů je v tom, aspoň podle toho co mám načteno, že u nich nedochází k řízenému vypalování. Počítá se s tím, že benzín prostě "běží" při vyšších teplotách než diesel a automaticky se prostě bude GPF vypalovat standartní jízdou. Jenže pokud jsi klidný řidič, který auto nehoní ve vyšších otáčkách aspoň někdy, tak to může být problém, protože se GPFko nezahřeje aby se vypálilo. Napovídá tomu i trasa... nejdříve jedeš po městě 2 minty pomalu, pak vyjedeš mimo město, DSG tam dá 7°, otáčky spadnou na 1700 a jedeš tak až do práce s ,minimální zátěží pro motor, minimálními teplotami spalin. 

Něco podobného máme v rodině s O3 s tímto motorem, taky semtam bez zjevného důvodu vyskočí spotřeba o 2-3l. Pomáhá auto vzít na dálnici, tam mu dát pořádně napít třeba až do omezovače (samozřejmě se zahřátým olejem), ideálně několikrát, a vždy nechat auto zpomalovat setrvačností, bez plynu, se zařazenou rychlostí. Přes horký filtr bude procházet vzduch s nespáleným kyslíkem, který horký filtr ještě více rozpáli. Po takovémhle "cvičení" se spotřeba vždy vrátí do normálu. (Jak píšeš, taky se ti spotřeba vrátila do normálu po delší jízdě po dálnici... nejspíše proto, že se filtr pořádně prohřál a vypálil).

 

Ono někdy bývá ta nejjednodušší odpověď správná. Není třeba řešit lambda sondy nebo složité diagnostiky... Neříkám, že je tohle na 100% i tvůj případ, ale hodně se tomu našemu podobá...

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Spíš krátké trasy nežli malá zátěž. Jak jsi popsal GPF se vypaluje hlavně když dáš nohu z plynu, zátěžní motoru teoreticky k lepšímu vypalování nevede, nicméně mohlo by to být vysvětlení vyšší spotřeby:

 

 

Samočisticí proces u GPF filtrů

1. Pasivní regenerace:
- Vysoké teploty výfukových plynů: Benzínové motory přirozeně produkují výfukové plyny s vyšší teplotou, což usnadňuje spalování částic sazí v GPF filtru. Během běžné jízdy, zejména při vyšších rychlostech nebo zatížení motoru, dochází k přirozenému spálení sazí.
- Oxygenace při deceleraci: Když řidič uvolní plynový pedál (decelerace), výfukový systém nasává více kyslíku. Tento zvýšený průtok kyslíku přes GPF filtr zvyšuje teplotu filtru a podporuje spalování nahromaděných sazí. Tento proces je efektivní a většinou postačuje k udržení čistoty filtru bez potřeby dalších zásahů.

2. Monitorování stavu filtru:
- Senzory tlaku a teploty: ECU (řídicí jednotka motoru) sleduje stav filtru pomocí senzorů tlaku a teploty, které monitorují úroveň sazí a teplotu ve filtru. Na základě těchto údajů je řízen proces regenerace.

3. Optimalizace spalování:
- Úprava směsi paliva a vzduchu: V některých případech může ECU upravit směs paliva a vzduchu nebo časování zapalování, aby podpořila vyšší teploty výfukových plynů. Tato úprava je však méně častá a není tak důležitá jako u DPF.

Hlavní rozdíly oproti DPF:

- Nižší nároky na aktivní zásahy: Na rozdíl od DPF, kde je často nutné aktivní zvýšení teploty výfukových plynů (například dodatečným vstřikováním paliva), GPF využívá přirozeně vyšších teplot benzínového motoru a decelerace k dosažení potřebných teplot pro regeneraci.
- Plynulá integrace do běžné jízdy: Proces regenerace GPF je více integrován do běžného provozu a méně náročný na specifické jízdní podmínky.

 Shrnutí:

Samočisticí proces GPF u TSI motorů je tedy skutečně méně závislý na aktivních opatřeních a více využívá přirozeně vyšších teplot výfukových plynů a průtoku kyslíku během decelerace. Tento proces je účinný a obvykle nevyžaduje zásah řidiče ani speciální jízdní podmínky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě bych dodal, že bodu č. 3 se v tomto případě dosahuje chudou směsí - přebytek vzduchu nad palivem a opožděným zážehem svíčky. Tak hovoří teorie nucené regenerace GPF.

 

Popis postupu regenerace z manuálu:

 

filtr.thumb.JPG.052dc6eafcd85f287e7c4650291443b6.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 hodinami, JirikHL napsal:

Pomáhá auto vzít na dálnici, tam mu dát pořádně napít třeba až do omezovače (samozřejmě se zahřátým olejem), ideálně několikrát, a vždy nechat auto zpomalovat setrvačností, bez plynu, se zařazenou rychlostí.

Takto to je psáno v návodu. Roztočit zahřátý motor nad 3000 ot/min, decelerovat a několikrát opakovat. Je otázka, kde se něco takového v dnešním provozu dá udělat, zvlášť s dvoulitrem a DSG. U DSG (snad) jde podřadit pákou, snad mají všechny M/S mód. Na GPF jsem u tohoto motoru zapomněl, r.v. by odpovídal (ten rok to dostalo i DLBA, čili 2.0 TSI 180 kW). Úplně vidím, jak běžný ovladatel volantu toto dělá každý druhý den.

Editováno: , autor: bouchy01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Cca tak. Zatím čekám, který výrobce konečně zavede regen DPF/GPF *in progress*. Zatím to já poznám jen dle okamžité spotřeby při deceleraci, že není nula, možná auto mírně jinak vrčí. Naopak do nedávných dob, pokud svítil ten symbol, tak to bylo na servisní regen.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Pánové, děkuji za tipy. Problém se od léta nevrátil, ale je pravda, že se mi teď daří auto vytáhnout i někde na dálnici alespoň jednou za týden. 

 

S tím filtrem mi to přijde pravděpodobné, jezdím teď hodně klidně (od té doby co jsem udělal tři kotouly do pole se služebním bmw). Jen když jsem to hledal předtím, tak jsem našel pouze "ono se to regeneruje samo". Vytáhnu auto v noci na dálnici a zkusím ten postup zmíněný výše. Kontrolku jsem nikdy neviděl.

 

Zatím díky moc.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...