Přejít na obsah

Rezonance na výfuku - O1 1,6/55


Sachs

Doporučené příspěvky

QUOTE(leo_pipes @ 1.2.2009, 21:03 )

- u me to je nakonec vysypanej kat... !!!

To je dobrá zpráva. Jak jsi to zjistil, že je vysypaný? Až po rozebrání potrubí?

Má původní kat keramickou vložku?

Jaký katalyzátor tam dáš?

Je průměr potrubí před a za katem 50mm?

Já jsem si našel tuto náhradu:

Univerzální katalyzátor pro benzínové motory do objemu 2500ccm- výrobce MAGNAFLOW

- Průměr vstupní a výstupní trubky 50 mm

- Průměr katu 130 mm

- Délka těla katu 190 mm

- Celková délka 310 mm

- cena 1659,00 Kč

----------------------------

Také bych chtěl ještě vyměnit Lambda sondu. Dá se někde origo sehnat za méně než 1800,- Kč s daní?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem se objednal na čtvrtek na ráno přímo do TYLLU na jejich servisní oddělení. :palec2:

Budou mít připravený: nový svod s vlnovcem, katalyzátor, a pro zkoušku i nový zadní díl .

Práce zdarma, sleva na dílech, aby mi kompenzovali cestu.

Celý se to rozhodí a bude se zkoušet.

Bez tichého auta neodjedu, žádné kompromisy si nepřipouštím.

Vše sem samozřejmě popíšu.

Vyřešení hluku a dunění se velmi přiblížilo. :prc:

Skoro mám chuť jít vyvěsit prapor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem se objednal na čtvrtek na ráno přímo do TYLLU na jejich servisní oddělení. :palec2:

Budou mít připravený: nový svod s vlnovcem, katalyzátor, a pro zkoušku i nový zadní díl .

Práce zdarma, sleva na dílech, aby mi kompenzovali cestu.

Celý se to rozhodí a bude se zkoušet.

Bez tichého auta neodjedu, žádné kompromisy si nepřipouštím.

Vše sem samozřejmě popíšu.

Vyřešení hluku a dunění se velmi přiblížilo. :prc:

Skoro mám chuť jít vyvěsit prapor.

No super, tak at se jim zadaří konečně jsme se nečeho chytli a můžeme ten otravnej hluk řešit, já budu předělávat stávající díl, tak pak taky poskytnu info

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady je obrázek sestavy výfuku TYLL a BOSAL pro O1 1,6/55kW s číslama dílů.

Ještě jedna věc.

Trochu jsem si vyvzpovídal technika od TYLLU.

Tvrdil mi, že výfuk vyrábějí tak, že originál rozříznou a udělají přesnou kopii. Tomu trochu nevěřím.

Ale Bosal prý používá pro výrobu plechy 0,5mm, oni požívají 0,7mm pokovené hliníkem.

Nicméně vnitřní tlumící překážky v koncovém dílu jsou jistě z obyčejného černého železa. Koncový díl je prý poctivě vycpán vatou.

Pak jsem mluvil s technikem z Havexu. Opět mi opakoval, že ještě nevíděl u benzinové Octavie vysypaný nebo poškozený katalyzátor, a že už jich prý viděl. U dieselu prý jo, ale benzin ne. Že se mu to nezdá, že by to dělal kat, že se mi třese uvnitř zadní díl.

Znovu opakoval, ať ten výfuk vyhodím a koupím si origo díl, že budu mít pokoj. Že u origo výfuku se nikdy třeba nestane, že se vysype vnitřek, že je celý pokovený včetně přepážek. Ať si klidně sjedu k TYLLu, ale že on by si repliku nikdy nekoupil. Levné výfuky jsou všechny na jedno brdo.

post-11628-1233695596_thumb.jpg

post-11628-1233947952_thumb.jpg

Editováno: , autor: Sachs
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chalani moja kokta 55 kW s 94 000 tis. kilometrov rezonuje od novoty. V zime trosku viacej, lebo je cely vyfukovy system chladnejsi a v lete alebo po dlhej ceste, ked sa to dobre prehreje, tak to trosku ustupi. Ja som si na to zvykol a beriem to ako konstrukcnu vadu tohto motoru. A co poznam kokty s tymto motorom, tak robia to iste..... medzi 2800 a 3000 sa to pohybuje, podla teploty vyfukoveho systemu. Nie je to nic extremne rusive, teda pre mna....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidávám autentický zvuk mé Octavie teď večer venku. Snad to bude trochu slyšet.

Motor i výfuk trochu ohřátý, takže si to uplně nevychutnáte.

Nejprve v zavřeném autě, pak otevřené dneře, mikrofon dole vedle dveří směrován dozadu z zadnímu dílu.

Jak jsem již psal, namontované oba díly TYLL.

Povšimněte si té rezonance. :aggressive:

Dále jako druhý soubor je přiložen zvuk s výfukem BOSAL oba díly, sejmuto před 2 měsíci, bohužel horší kvalita.

Tady bych měl ještě vysvětlit, proč to s BOSALEM tak točím. Objevoval se tam ještě jeden pazvuk ve vyšších otáčkách, který bohužel rekordér nezaznamenal. Nekonec se zjistilo, že to způsobuje uvolněný krycí plech na svodech (urezlé osazení na spodním šroubu).

Osazena nová vzpěra a chyceno za přírubu nad vlnovcem, původní šroub nešel použít.

Tyll.WAV

Bosal.WAV

Editováno: , autor: Sachs
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele ten zvuk od tylla je spíš kovovej není to stejný co mám já, u mě to duní jakoby celým autem, máš pořádně uloženej vejfuk? jak jsme se bavili výše?U tebe to má zvuk jako vyhrkanýho katu, u mě je ten zvuk mnohem hlubší, dunivější no jako v práškovacím letadle.Osobně tu vibraci cejtím až v sedačce, vibruje.

Jinak chápu dobře že tohle je zvuk toho tyllu po víměně prvního dílu a potom co jsi navštívil jejich dílnu??To je teda z bláta do louže, jestli jo

TO BOBOCOP - Mohl by jsi prosim tě změřit délku toho pletence na dílu od tyllu, takhle odhadem bych řekl 10cm??

Editováno: , autor: tommys
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chalani moja kokta 55 kW s 94 000 tis. kilometrov rezonuje od novoty. V zime trosku viacej, lebo je cely vyfukovy system chladnejsi a v lete alebo po dlhej ceste, ked sa to dobre prehreje, tak to trosku ustupi. Ja som si na to zvykol a beriem to ako konstrukcnu vadu tohto motoru. A co poznam kokty s tymto motorom, tak robia to iste..... medzi 2800 a 3000 sa to pohybuje, podla teploty vyfukoveho systemu. Nie je to nic extremne rusive, teda pre mna....

Pro mě je to v těchle otáčkách dost rušivý, když jedeš do táhlého kopce tak právě tohle jsou otáčky který využívám při cca 90km/h, to jsem pak na prášky když jedu do kopce otáčkám se nahoru rychle nechce a kravál v autě mám jako ve š120 L. Dá se na to v jistý míře zvyknout, ale pak někoho vezeš kdo si řekne fajn octa už jde jako auto, venku pěkný vevnitř čistý no a uslyší tohle, na vrch huj a uvnitř fuj no to fakt nemusim no.Mě osobně vadí jakákoliv nesrovnalost na autě z toho sse můžu po.... a jak mi na autě nic moc nevadí a nekazí se tak tohle věc je mi trnem v oku, kor když vím že je to řešitelný, zavídím lidem co tu píšou že je klid jako na pěšině, snad se do těch řad brzy zařadim už, řeším to cca rok.

Editováno: , autor: tommys
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tommys, jak to chceš s novým pletencem svařit?

Původní vlnovec vyřízneš, dvojtrobku navaříš přímo na přírubu, dole za kolenem to přeřízneš a vzniklé mezery osadíš pletenec?

Nebo budeš dvojtrubku před přírubou nastavovat (mezeru po vlnovci), a pak za kolenem v potrubí pro pletenec část vyřízneš?

Abych řekl, taky o té upravě uvažuje, ten komplet díl od TYLLu je docela drahý ;) .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Este ma napadlo k tymto motorom. Niekto to uz pisal, a pocul som to aj od servisakov, ze pri 55kW verzii boli zo zaciatku vyroby 96-97 problemy s vyfukovymi zvodmy. Vraj praskali. Prislo tam k nejakej zmene vyfukovych zvodov. Preto tieto octy trosky poprdali a rezonovali vo vyfukoch. Sem tam strielali akokeby dovnutra. Len tak jemne. Sa to tam hada potom medzi sebou, ked je tam netesnost.

A tiez sa rozpravalo o katoch a lmbdach u 55-tky. Ja mam pocit, ze mam tiez jemne praskle zvody.

Ak viete nieco viac tak ma opravte, alebo mozno ste to tu uz pisali....

P.S. u mna to rezonuje ale len pri zatazeni, cize pridavani plynu, pokial cestujem s vyrovnanym plynom, tak je pohodicka. Ale na to ze ten vyfuk ma 12 rokov a je stale origo a nejavy zatial znamky opotrebenia.... tak je to fajn.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Este ma napadlo k tymto motorom. Niekto to uz pisal, a pocul som to aj od servisakov, ze pri 55kW verzii boli zo zaciatku vyroby 96-97 problemy s vyfukovymi zvodmy. Vraj praskali. Prislo tam k nejakej zmene vyfukovych zvodov. Preto tieto octy trosky poprdali a rezonovali vo vyfukoch. Sem tam strielali akokeby dovnutra. Len tak jemne. Sa to tam hada potom medzi sebou, ked je tam netesnost.

A tiez sa rozpravalo o katoch a lmbdach u 55-tky. Ja mam pocit, ze mam tiez jemne praskle zvody.

Ak viete nieco viac tak ma opravte, alebo mozno ste to tu uz pisali....

P.S. u mna to rezonuje ale len pri zatazeni, cize pridavani plynu, pokial cestujem s vyrovnanym plynom, tak je pohodicka. Ale na to ze ten vyfuk ma 12 rokov a je stale origo a nejavy zatial znamky opotrebenia.... tak je to fajn.

Ano, praskalo svodové potrubí (tzv. parohy) mezi 1 a 2 valcem. Dále praskal vlnovec (tedy vlnovce - jsou 2 vedle sebe), proto se přešlo na pletence. Ale to jsme oboje kontrolovali, měl bych to mít v pořádku.

Dále vím, že ŠKODA měla problémy rezonancí výfuku u tohoto modelu, řešilo se to, výfuk se nějak ladil.

Asi před půl rokem jsem o tom mluvil s jedním člověkem, co byl u vývoje Octavií. Pak mi psal email, takže jsem si to dohledal:

U 1,6/55 vzniká rezonance hlavně pokud:

1. je poškozený katalyzátor - vypálený nebo uvolněná vložka. Vnitřek se může

spéct až do takové koule. Nebo se uvolní. Chce ho odmontovat a zaklepat s

ním. Nemělo by se nic uvnitř klepat.

2. Poškozený vlnovec (prasklý). Ten je před katalyzátorem. To se projeví

hlavně, když se mění výfuk. Nebo se to při výměně i může stát, že praskne.

Vlnovec je potřeba prohlédnout. Případně pak odříznout a navařit na kat

nový.

3. Výfuk pro 1,6/55 byl laděný, už při výrobě tam byly problémy s

rezonancí. Navíc je prý motor 1,6/55 na to naladění výfuku dost háklivý.

U mě to nakonec skončí tak, že vyházím (vyreklamuju) tyto nepovedené repliky od noname výrobců a koupím si originál výfuk. Takhle nevíš, kde to hledat , výfuk skutečně nemusí být naladěný správně na motor.

Editováno: , autor: Sachs
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tommys, jak to chceš s novým pletencem svařit?

Původní vlnovec vyřízneš, dvojtrobku navaříš přímo na přírubu, dole za kolenem to přeřízneš a vzniklé mezery osadíš pletenec?

Nebo budeš dvojtrubku před přírubou nastavovat (mezeru po vlnovci), a pak za kolenem v potrubí pro pletenec část vyřízneš?

Abych řekl, taky o té upravě uvažuje, ten komplet díl od TYLLu je docela drahý ;) .

Přesně tak jak to mám na tom ilustrovaným obrázku vpředu, uříznout vlnovce, nechat si jenom přírubu, upravit přírubu nakrátit trubky, nastavit, svařit, myslím že když bych vařit přímo to zkrácený potrubí, bez vlnovcú přímo na přírubu, bylo by to pak moc vysoko, dole před ohybem nápravy říznout, zkrátit dle velikosti pletence, a po obou stranách(alespoň si myslim že to tak je)přivařit pletenec po obvodu, mělo by to být stejně funkční řešení jako tyll, a když máš přístup ke sváření a matroši nepoměrně levnější řešení a budu mít stopro jistotu se svárama, než si to nechat dělat. za týden máme v podniku měsíční dovolenou kvůli tý krizi podělaný tak budu mít trochu času se tomu věnovat

Editováno: , autor: tommys
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem byl dnes u TYLLu v centrále na kontrole výfukového potrubí.

Co mi dělali:

1. Kontrola vlnovce atd. - Vlnovec OK. Konstatovali, že výfuk je namontován správně.

2. Taky si mysleli, že by to mohl být kat, takže ho uřízli, prohlédli. Absolutně OK, čistý. Díval jsem dovnitř a skrz, barva světle šedá, žádná deformace, nic neklepe, dobře průhledný, žádne praskliny keramiky.

3. Test výfuku bez katu, misto katu trubka. Výfuk fest hlučný, prostě kat

dost klade odpor (vlastně nejvíc z výfukové soustavy). Přepážky ve výfuku hodně a ostře rezonovali. Takový zvuk

CzzzzzzzzzzzzzzNNN, ostrý, přepážky dostaly zabrat. Tam jsem viděl, že přepážky uvnitř můžou velmi slušně rezonovat, jako by byly dost volné.

4. Výměna obou dílů TYLL za nové. Mám na ně 30 měsíců záruku.

5. Je to lepší, ale rezonance tam je, originál výfuk je prostě výrazně lepší (skutečně).

Ten hluk u Tyllu je principiální problém, prostě je to tak naladěné (nebo spíše nenaladěné).

Chovali se ke mě v TYLLU skvěle, nemám nic, co bych jim vytknul. Profici, šikovní, dobré vybavení. Celou dobu jsem byl u toho.

Škoda že jsem ještě neměl čas, pak mě napadlo požádat je ještě o osazení

výfuku pro 1,6/74kW pro odzkoušení, jestli nebude lépe odladěn.

Mám teď možnost si od jednoho technika půjčit téměř nový originál výfuk od 1,6/74kW.

Takže ho tam asi zkusím osadit a porovnám to.

Mluvil jsem v TYLLu s technikama a pak přímo s majitelem. Říkal mi že

měsíčně distribuuje 10000 výfuků pro Škodovky. Výfuk je prý přesná kopie

originálu. Všechny plechy i na přepážkách komplet pokovený hliníkem - to jsem viděl, je to pravda.

Nicméně vnitřní části jsou skládány zastudena, podle mě to není vařené a tak se může

skutečně při studeném výfuku uvnitř něco třepat.

Tento výfuk je specifikován jako pro 1,4/55 - 1,6/55. Já si myslím, že pro 1,6/55 rozhodně dobře odladěn není.

Strašně tedy záleží na propustnosti katalyzátoru, jaký odpor vytváří pro spaliny, to jsem jasně viděl, když se kat vyndal a jelo se bez něj. Škoda že jsem to nenahrál.

Nevím jestli je na to nějaká norma pro katalyzátory pro příslušný motor a výfuk, je možné, že můj katalyzátor je dost propustný, později se třeba osazovali katalyzátory s větším odporem pro spaliny. Ale to je samozřejmě blbost. Nejlepší je osadit originální a nebýt pokusným králikem.

Prostě TYLL není originál.

Ale majitel je velký sympaťák, ještě někdy pokecáme.

------------------------

Tommys: To potrubí je 50mm. Určitě.

Editováno: , autor: Sachs
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes jsem byl v krámě s autodíly a měl jsem v ruce ty vlnovce, šel jsem se podívat jak je to udělaný na vlastrní oči(koukal jsem na to poprvé), měl jsem v ruce 50x10 a 50x150, docela mě překvapilo, jak je ten 10 kratounkej a malej ale, hlavně rukou se nedal ohnout, zkoušel jsem to docela silou, ale nevim nevim o pružnosti takhle krátkýho dílu bych docela polemizoval, myslím že je to to nejkratsí co se dělá a zrovna k tomuto účelu našemu se mi nezdá že je to nejlepší volba, navíc není třívrství, ale jenom dvouvrství, čert ví proč asi se tam základní opletení nevejde nebo co. Za to ta 50x150 to bylo jiný kafe rukou se dá perfektně ohnout, skutečně pruží a veřím že pobere dost vibrací, naproti 10cm, je třívrství to znamená, vnitřní oplet, pružný člen, vnější oplet. No asi tam zkusim navařit ten, jenom je otázka zda se tam vejde, asi budu muset zvednout auto a pořádně to promyslet, abych to nezku.... cena 150x50 je 400,- cena 50x10 250,- No co vy na to?Nějaký rozumný úvahy by se šikly:-)Než začnu řezat a kutit:-)

Sachsi pro tebe mám taky informaci, jak jsem psal výše 74 originál konec jsem tam měl řekl bych takřka nejetej, všechno pasuje vypadá to lépe a po nainstalování tohodle konce se mi dunění posunulo z 2500 na 2800 otáček a zkončí na 3000,- konec na 55kW mám taky origo, skoro novej a středovej díl jsme měl taky origo, středovej jsem postupně měnil za novej bosal, teď mám tyll, bohužel ani jedna výměna nevedla ke zdárnému výsledku, proto už dopufám že je to ten podělanej vlnovec. Zkoušel jsem ty vejfuky ruzné kombinovat, ale co bylo nejlepší byl právě střed tyll a konec origo 74kW, ostatní ko¨mbinace bylio víceméně horší, nebo byla rezonance v nižších otáčkách a to by mě štvalo ještě víc. Pak jsem ale potřeboval zvednout zadní tlumič, bouchal o nápravu a od tý doby z toho mám zase letadlo, burácí to ve 2500 pak ve 2800-3000, prostě na nervy rozkopat, zahodit, namalovat na zeleno a hodit na kopřivy. Kat mám dobrej takže už jdu vyloženě po vlnovci. Všechno sundám, předlám první díl, všude dám nový těsnění, zatmeluju spoje, mám nový všechny gumy na kterých vejfuk vysí, dám nový kroužky na krycí plechy a budu se modlit aby to bylo OK, jestli nebude tak už na to prdím pak je to fakt neřešitelný.Moje snaha teďka bude co nejvíc odpružit motor od výfukovýho potrubí, proto bych byl nejradši aby byl přechod od prvního dílu ke katu snad gumovej nebo co:-)

Editováno: , autor: tommys
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně se ten pletenec 10cm taky zdá moc krátký a tuhý. Prohlížel jsem si to v TYLLu.

Je skutečně dost tuhý, to ten původní dvojvlnovec je podstatně měkčí.

Ptal jsem se na to technika v TYLLu, říkal že se to tak dělá a že to stačí, že to tlumí dostatečně :o) .

Neviděl jsem to namontovaný ani jsem v takovém autě nejel, ale jeden kluk tady, co to vyfotil, psal, že je to OK, že se to ztlumilo a vibrace zmizely.

Ale já ti řeknu jedno, jak jsem to viděl dnes - při osazení s katem a bez katu.

Ten hluk dělá zadní díl, kaťák to utlumí dost ale zase to žene do dunění.

Prostě bez katu tam to dunění vůbec nebylo, ale zase strašně ve výfuku rezonovali přepážky, mělo to ostrý kovový zvuk, myslel jsem, že přepážky vylezou z výfuku.

Mně přijde, že by bylo dobré zkusit jiný kat, hlavně s více podélnými komorami, aby tam nebyla ta velká baňka (tam to právě duní, to je ten tvar), aby se podélně rozbyl ten prostor.

Je zcela jasný, že si na sebe ty části nesedí.

Ale je docela možný, že to chce hlavně správně naladěný zadní díl.

Ještě jsme zkoušeli nahodit to bez zadního dílu, jenom s rezonátorem, a to byl hukot. Myslím, že je spoje (hlavně mezi předním a zadním dílem) skutečně dobré pořádně zatěsnit.

K tomu, že to dunění sníží nebo vyruší výměna vlnovce, jsem už docela skeptický.

Ale musíš to určitě zkusit, jinak se přes to nepřeneseme.

Editováno: , autor: Sachs
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdarec! Poslouchal jsem ty zvuky oba. No u tebe drnčí spíš celý výfuk. Je to takový kovový zvuk drnčícího plechu. Ale ten hlavní zvuk tam moc neslyším. Typický projev je právě takové dunění-nejlíp na to fakt sedí termín vrtulový bombardér nebo snad ještě vrtulník.

Mě to dělá ve velmi uzoučkém pásmu otáček. V létě je to přesně na 2500 ot a teď přes zimu se to posunulo na 2800ot. Jak jsem říkal to pásmuo je velmi úzké defakto tak 150ot. Takže stačí jít na 2400 nebo 2600 a je klid. Je to jediné místo kde to dělá. Od 1000-2400 klid jako v hrobě a od 2600-omezovač-taky klid.

Výfuk je snad ještě originál. Mezi středním a zadním je svorka, ale ta je oproti tomu výfuku úplně nová-při koupi na ní byla ještě papírová nálepka. Přední díl výfuku je překvapivě zachovalý-lambda není zboku na potrubí, ale nahoře na katalyzátoru a na vlnovcích je snad patrný ještě zbytek jakési povrchové úpravy kovu. Takže je možný, že přední díl měnili celý v Německu kvůli problémům s lambdou. Nebo ho jen vymontovali a upravili-to už ale nezjistím.

Popravdě zatím to moc neřeším. Je to jediné místečko a ta oblast není moc široká, takže se přes ty otáčky celkem rychle přehoupnu. Stejně mě čeká výměna výfuku, takže se uvidí co potom. Zvažuju koupi originálu(kdyby tam vydržel zase tak 8let nemělo by to chybu).

Ještě mě napadá-u svorky za katalyzátorem a u té mezi středním a zadním dílem to profukuje. Už celý rok no. Není to zas tak strašný, ale trochu okouřený to je. Navíc tudy pěkně vyprská zkondenzovanou vodu což není spatný. Ale co tím chci říct: jestli to profukuje ve spojích před zadním tlumičem, tak se můžou rozštelovat protitlaky a rychlost proudění přes katalyzátor, nebo expanzní komoru a to může způsobovat turbulence a následně rezonance celého systému.

Jo a určitě bych koupil ten delší vlnovec, ten krátkej nemůže nic moc utlumit.

Zítra zkusím udělat pár fotek, jak to zhruba vypadá u mě. Jen ten vlnovec se bude fotit blbě bez montážní jámy :(

Editováno: , autor: TomášT
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem měl taky takový hezký zvuk, než se to vyměnilo za jiný výfuk.

Dnes jsem v podstatě přesvědčen, že s origo výfukem se k tomu zase vrátím.

Ale zase mi je divný, že by TYLL nedokázal vyrobit to samé. Navíc tvrdí, že to má uplně stejné, že je to přesná kopie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...