Přejít na obsah

Hlavní panel

Oblíbený obsah

Zobrazit obsah s nejvyšším hodnocením na 06/05/24 ve všech sekcích

  1. Vidím, že si absolvoval rýchlokurz na fóre oleje.cz a evidentne si sa namotal aj na marketing značky Millers Oils. Veci ktoré píšeš sú síce z časti pravdivé (základové oleje, aditivácia), ale máš tu aj veľa omylov. Hneď prvým je "zimné" číslo pred W. Ono to číslo totiž určuje niekoľko parametrov naraz. Jednou je, že olej musí mať určitú viskozitu pri určitej teplote, ďalšou je čerpatelnosť pri teplotách pod bodom mrazu a nakoniec určuje aj minimálnu kinematickú viskozitu pri prevádzkovej teplote (100°C). Tieto parametre sú dôležité preto, aby bola zaručené dobré mazanie motora po studenom štarte, resp. kým motor nedosiahne prevádzkovú teplotu. "Letné" číslo zase určuje parametre oleja výhradne počas prevádzkovej teploty, kde určuje minimá a maximá pre kinematickú viskozitu + minimálnu úroveň HTHS viskozity pri 150°C. Tieto parametre síce predpovedajú určité mazacie vlastnosti oleja, ale ako si aj sám napísal, veľa záleží od základových olejov a aditivácie, a práve tieto dokážu spôsobiť to, že olej o viskozite napr. 0W-20 bude lepšie mazať ako 5W-30-ka. Preto sa dnes nepozeráme na viskozitu olejov, ale primárne ideme po schválení oleja, čím máme určené to, že olej vyhovuje minimálne požiadavkám výrobcu motora, a kto chce vybrať dobrý olej, môže ešte hľadať motorový olej s lepším základovým olejom (plná syntetika, PAO, ester), resp. môže sa zamerať na nejaký "nano" alebo iný marketingový "vylepšovák" oleja, ale tu nie sú k dispozícií žiadne overiteľné dáta, ktoré by reálne potvrdili pravosť tvrdenia výrobcu. A keď si pozrieš stránky väčšiny výrobcov olejov, tak zistíš, že väčšina z nich má niečo také, niekto to volá nano, iný výrobca má názov USVO, ďalší PurePlus, a dalo by sa ešte pokračovať. A necháp ma zle, netvrdím, že oleje Millers Oils sú zlé (aj keď v jednom nedávnom teste skončili na konci rebríčka), ale všetko treba brať s rezervou, na konci dňa je to stále iba motorový olej, ktorého hlavnou úlohou je mazanie. Ak ten olej bude mať potrebné schválenie, vymeníš ho včas, môžeš tam kľudne dávať aj olej z Kauflandu. Dokonca kratším intervalom výmeny úplne bežného a lacného oleja tomu motoru prospeješ oveľa viac, ako nejakým zázračným olejom za trojnásobnú cenu.
    4 body
  2. Plánovaný zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je kritizován nejen veřejností , ale třeba i vědci . Není divu, že když se o něm před dvěma lety v evropském parlamentu hlasovalo, prošel s odřenýma ušima. Z celkového počtu 706 europoslanců jich bylo 339 pro zákaz, tedy 48%. O přijetí tak fakticky spolurozhodli ti, kteří se hlasování nezúčastnili. Proti byla i většina českých poslanců, nicméně se našlo několik, kteří naopak tento radikální krok podpořili. A protože může nový europarlament původní rozhodnutí přehodnotit nebo posunout do vzdálenější budoucnosti, měl by český volič vědět, kdo pro návrh zákazu spalovacích aut v červnu 2022 z českých europoslanců zvedl ruku. Pro zákaz spalovacích motorů byli tři pirátští poslanci, kteří jsou v evropském parlamentu součástí frakce Greens-EFA. Jde o Markétu Gregorovou, Marcela Kolaju a Mikuláše Peksu. Všichni jsou aktuálně hlavními kandidáty Pirátů do voleb, přičemž Marcel Kolaja je lídrem kandidátky. Čtvrtým českým europoslancem, který byl pro zákaz spalovacích motorů v roce 2035, je Luděk Niedermayer, který je aktuálně trojkou kandidátky Spolu. Všichni čtyři jmenovaní mají dosti velkou šanci se do Europarlamentu dostat znovu. Jak by při plánované revizi o osudu spalovacích aut v roce 2026 hlasovali je celkem jasné...... Každý máme svůj názor a rozum, nebudu říkat koho máme volit, ale mám jasno, koho volit nebudu já...... https://autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/tito-cesti-europoslanci-hlasovali-pro-zakaz-spalovacich-motoru-vsichni-kandiduji-znovu?
    2 body
  3. Jde jen o zvyk. Já už ty drátky vnímám jen velmi výjimečně.
    1 bod
  4. Hm, a co to má společného s interiérem??? Přesunuto do odpovídající sekce.
    1 bod
  5. Jj proto jsem psal ať v salonu zkusí. V mlze asi vyniknou nejvíce, pro představu při dešti to stačí.
    1 bod
  6. Doporučuju u někoho v autě zkusit - foto může být hodně zavádějící.
    1 bod
  7. Hlásim tunel opravený. treba ho cely dookola rozobrať. je to naklipovane. vec čo je červena treba z vnútra nasadiť. fialova šípka ukazuje na háčik a v nutrí musí byt aj žlto označená pružina ktorá madlo vracia naspať. najskôr treba vybrať tunel von 2xT30 keď to otvoríš. ďalej na stole z bokov je 2xT25 a dáš dolu to polostrované/kožené potom začneš pri päte ohybu sú vidieť prvé klipy. neviem prečo ale ja som mal oba zaklapnuté sekundánom. ako to poznám u nás v práci VW BA tak to bude origo pracovný postup. potom pokračuješ ďalej plastovým páčidlom dookola. treba zozadu odlepiť aj polstrovanie. sú tam skryte 4stvorcove a jedna guľata dierka. guľatú si nevšímaj. štvorcové treba vnútri uvoľniť. a máš vyhraté. netreba to úplne cele rozoberať už keď budeš mat boky odklipovane už sa to da pinzetou alebo peanom poskladať a znovu zatvoriť. nedá sa to úplne rozobrato bez straty kvetinky. par klipov polámeš ja osobne 3ks. ale je ich tam dokola 10 + 4 v strede.
    1 bod
  8. 1 bod
  9. Dotyčný tady 3 roky nebyl, tak nevím, zda ti odpoví...
    1 bod
  10. 1 bod
  11. @petr164, jediná zmysluplná informácia od teba je to, že olej musí mať správnu špecifikáciu, podľa toho ako tu určuje výrobca. Čo píšeš o viskozitách, to si úplne mimo, prosím nepíš na internet tieto blbosti, lebo niekto ťa ešte poslúchne a naleje do motora niečo čo do neho nepatrí! Čo sa týka značenia oleja podľa SAE J300, prosím doštuduj si to! Potom pochopíš, že čo znamenajú čísla 0W, 5W, 10W až 25W, resp. čo znamenajú čísla za tým, 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 a 60. 😉 S nano marketingovým BS si úplne mimo, na to sa nedá ani reagovať.
    1 bod
  12. Pánové, vestavěná navigace je samozřejmě v době chytrých telefonů už přežitek ake víte o tom, že s infotaimentem s navigací jsou spojené také další (z mého pohledu fajn) funkce? Tím, že auto ví kde se nachází tak je možné následující funkce: prediktivní tempomat - (funkčnost asistentu může býv v některých situacích sporná) v kombinaci se čtšní značek auto samo volí rychlost tempomatu Intersection assistent - když se vůz blíží ke křižovatce rozsvítí obě corner světla pro lepší přehled City light - po vjezdu do obce nebo při jízdě ve městě svítí oba cornery režim offroad - ukazuje nadmořskou výšku kompas - budíky i infotaiment umí ukazovat na jakou světovou stranu auto jede automatické nastavení času podle GPS infotaiment ukazuje ve stavovém řádku jméno aktuální ulice Ano některé funkce jsou drobnosti ale minimálně první tři jsou za mě super věc u kterých bych si asi za tu navigaci připlatil. Pokud vím, některé funkce může přebírat jednotka Online připojení pokud je tím vozidlo vybavené.
    1 bod
  13. Škody Scala se v bazaru nebojte, ušetří dost peněz. Tříválci se nebraňte Co skončil populární Rapid, musela Škoda přijít s modelem, který by vyplnil mezeru mezi Fabií a Octavií. Scala se začala prodávat v lednu 2019, a i když to není žádné terno (vysoké ceny, rostoucí popularita kategorie SUV), ještě se dočkala faceliftu a snad na trhu dalších pár let vydrží. Jestli však bude někdy nástupce, to je ve hvězdách. V Německu se v loňském roce prodalo nijak slavných 7 000 kusů, u nás necelých 10 tisíc aut. Jak vybírat Scalu v bazaru? Model využívá koncernovou platformu MQB a je dost podobný s Golfem. Má dokonce delší rozvor než Golf VII (2 649 mm proti 2 620 mm). Motory rovněž pocházejí z koncernových skladů. Vedle tříválce 1.0 TSI v několika verzích je k dispozici i čtyřválec 1.5 TSI, prodával se i diesel 1.6 TDI. Samozřejmě lze mít automat DSG, v nabídce byla i verze na CNG. Nejlevnější Scaly padají k 200 tisícům korun, ale takové mají najeto už klidně přes 200 tisíc km. Kilometrovým rekordmanem je kus s motorem 1.0 TSI a 231 tisíc km, který tak najezdil přes 50 tisíc km ročně. Vozy s nájezdy do 100 tisíc km se dají koupit od 280 tisíc Kč, ale záleží na motorizaci a výbavě. Naprostá většina ojetin má pod kapotou benzinový motor, na diesely připadá jen asi 10 procent nabídek. Zhruba třetina aut má automatickou převodovku, což je docela vysoký podíl. Atraktivní čtyřválce 1.5 TSI s lepší výbavou a vyšším výkonem koupíte od 290 tisíc Kč, ale kusy s nájezdem do 100 tisíc km pořád stojí zhruba 360 tisíc Kč a víc. Do 300 tisíc Kč se dá sehnat i Scala s nájezdem do 50 tisíc km. Málo jeté kusy s nájezdy do 30 tisíc km stojí zhruba od 340 tisíc Kč, ale jestli se vám to zdá moc, tak aktuálně stojí nová faceliftovaná Scala v základní verzi 460 tisíc Kč, silnější provedení tříválce 1.0 TSI je o dalších 20 tisíc Kč dražší. Patnáctistovka začíná až ve vyšším stupni výbavy u 560 tisíc Kč, za automat se připlácí 40 tisíc Kč. A s dieselem Scalu už nekoupíte, ten skončil v prosinci 2020. Nové skladovky se už pod 400 tisíc vyskytují vzácně, počítejte tak s 440 tisíc Kč. Bazarovky s nízkým nájezdem stojí o 100 tisíc Kč méně, což už smysl dává. Nejrozšířenějším motorem je tříválec 1.0 TSI, který se koncernu VW povedl. Mechanicky je to spolehlivý motor, a pokud nezanedbáváte olejový servis a běžnou údržbu, měl by vydržet. Díky dvouhmotnostnímu setrvačníku, vylepšené spojce, upravenému managementu rozjezdových adaptací a dalších modifikacích s ním už není popojíždění za trest. Celkově to jede lépe, než byste do litrového tříválce řekli. Nejlepší je hledat starší verzi motoru s kódy začínajícími na DK (DKLA 70 kW, DKRF 85 kW a DKJA 85 kW), které ještě vyhoví starší verzi emisní normy Euro 6 a mají lepší reakci na plyn. Pocitově prostě jedou lépe než dynamicky shodné verze prodávané později. Ty mají kódy DLAA (81 kW) nebo DLAC (70 kW). U nich jsou reakce emisně uškrcené. Plynová Scala G-TEC s aktuálními cenami plynu (35 až 50 Kč za kg) smysl asi nebude dávat nikomu, i když by to byla zajímavé verze. To ocení jen někdo, kdo si může dotankovat například v práci na firemní kartu, když společnost provozuje třeba plynové autobusy nebo dodávky. Pro soukromníka bez domácí plničky to však smysl už nedává. Navíc je tu zmenšená benzinová nádrž (jen na 9 litrů), která vystačí tak na 150 km reálného dojezdu, než budete hledat zase další pumpu. Scala má typicky variabilní servisní intervaly. Doporučujeme přejít na pevný rytmus s prohlídkou a výměnou oleje po roce nebo 15 tisících km, ať vás auto nežene v květnu na prohlídku a v červnu pro olej. Používá se už jen olej SAE 0W-20 plnící normu VW 508.00, i když lze přejít i na olej 0W až 5W-30 plnící VW 504.00, pokud zůstanete u pevných intervalů. V motoru jsou čtyři litry oleje. Svíčky se mění každé čtyři roky nebo 60 tisíc km, nezapomeňte také každé dva roky nechat vyměnit brzdovou a spojkovou kapalinu. Čtyřválec 1.5 TSI je tabulkově zajímavý motor a v bazarovkách se bude lidem líbit. Je cenově dostupnější než u nového auta, mívá pěknou výbavu a je to čtyřválec. 150 koní a manuál je vlastně sportovní kombinace, zvláště když je třeba ve stylové verzi Monte Carlo. Proč ne, toto bude vždycky atraktivní auto. Mechanicky je to slušný motor, ale kvůli emisím nepůsobí tak jadrně jako starší 1.4 TSI 103 kW například z Octavií, kterým se na brzdě často naměřilo přes 110 kW a i větší škodovka s takovým motorem jela moc pěkně, navíc s reálnou spotřebou klidně do 6 litrů na 100 km. Patnáctistovka je trochu udušená, ale koně tu pořád jsou. Jen ji musíte držet pod krkem. A pak auto pojede za 7 až 8 litrů, za 5,5 l/100 km pojedou jen šetřílci. A to si klidně mohou koupit rovnou litrový tříválec. Největší hrozbou jsou opět přetažené výměny oleje, selhat ovšem může třeba i nastavovač proměnného časování ventilů na vačkové hřídeli a už se musí řešit i úniky chladící kapaliny (místo obyčejného termostatu je zde těleso s elektronicky ovládanými ventily). Zanedbané motory také trpí na zanášení sání karbonem, chce to jezdit mimo město, používat kvalitní aditivované palivo a stejně počítejte s tím, že kolem 100 tisíc km to bude chtít preventivně sundat sání a vyčistit nánosy karbonu mechanicky. U patnáctistovek se také řešilo škubání při jízdě, pro což byla vydána aktualizace řídící jednotky. Snad už by to mělo být opravené. Ještě se občas vyskytuje vadný snímač tlaku paliva, kdy auto vůbec nestartuje, nebo škubá a nejede. U šestistupňových manuálů může docházet i k úniku oleje z převodovky do prostoru spojky, to se týká všech motorizací. Servisní intervaly patnáctistovky jsou stejné jako u tříválce, jen je tu 4,3 litru oleje. S doporučenými oleji je to stejné jako u tříválcových motorů, takže při přechodu na pevný interval lze přejít na starší normu VW 504.00. Jinak do motoru patří VW 508.00. Pokud jde o rozvodový řemen, tak do 200 tisíc km s ním problémy nejsou a jen se kontroluje. Někteří si ho nechávají kolem 200 tisíc km preventivně měnit, v technickém předpisu na to interval stanovený není. Docela zajímavý je tady diesel 1.6 TDI, který by se mohl líbit těm, kteří jezdí delší trasy a spíše mimo město. Mechanicky je to spolehlivá jednotka, známý problém přepalování chladící kapaliny se ho už prakticky netýká. Jestli se někdy něco rozbilo, tak kvůli absolutnímu zanedbávání údržby. Bohužel se však Scala nevyhnula povinnému AdBlue (SCR katalyzátor pracující s roztokem močoviny) a to je jediná věc, se kterou mohou být do budoucna problémy (čidla, čerpadla, vstřikovače, poškozené kabely). Dokonce se tu už musí řešit netěsnosti kapaliny. Diesel má standardně nastavené variabilní intervaly, určitě je zkraťte na maximálně 20 tisíc km nebo jeden rok. V motoru je 4,7 litru oleje, používá se olej SAE 0W-30 plnící tovární normu VW 507.00. Hojně se rozšířil i automat DSG, zde zmenšená skříň DQ200 se suchými spojkami a sedmi rychlostmi. Už se to zlepšilo a s převodovkou nejsou takové problémy, ale životnost spojek pořád bude záviset na stylu jízdy a způsobu používání. Olej se tu standardně nemění, ale nebylo by od věci nechat jednou za čas vyměnit olej v ozubeném soukolí (1,7 l oleje SAE G 052 512) a také v řídící hydraulice převodovky (0,9 l oleje G 004 000). Vážné problémy Scalu netrápí a je to dobré auto. Zlobí jen soustavně modul nouzového volání eCall, zamrzá infotainment a někteří lidé si stěžují na problémy s přehráváním hudby. Ale očekáváme, že Scala bude jako každá jiná moderní škodovka. Pokud se o ni budete v rozumné míře starat, bude aspoň po mechanické stránce spolehlivě fungovat. Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-scala-ojetina-bazar-autobazar.A240205_104626_automoto_mom#cxrecs_s
    1 bod
  14. Já koupil auto,kde majitel lil 0w30 což mě sere,protože olej je drahý a voda. On ho sice během 35 tis vyměnil 6x to je krása proto jsme to auto vzal,ale co teď? odborník tvrdí,že do TSI je nejlepší dávat 5w40 a ještě lépe 5w50,kterej se už skoro nedá sehnat v hojném počtu výrobců jinýma slovama. chci měnit každý rok což bude 3-7 tis km
    -1 bodů
  15. Vážení, mimo jste vy. Motorové oleje mají dvě základní vlastnosti: Viskozitu (tedy hustotu a schopnost se udržet na třecích dvojicích) a stabilitu, tedy zejména s ohledem na tepelné zatížení. O výrobě olejů nevíte nic, záleží na kvalitním základovém oleji, a následně na aditivaci, která stabilizuje olej. Dále lze oleje doplňkově aditivovat nanoaditivy, která mají olej jako nosič a ulpívají na površích třecích dvojic, které pak sohledem na svou podstatu buď vyhlazují (spojí se s molekulární strukturou kovových povrchů) nebo vytvoří dočasnou vrstvu mezi kovovými povrchy, kdy olej pouze "domazává". Se specifikacemi se trochu čaruje, zejména s těmi od výrobců aut. Ono W jako "winter" v SAE terminologii říká o základní viskozitě oleje za běžné venkovní teploty. Číslo za W označuje stabilní tvorbu mazacího filmu za provozní teploty motoru. Proto s vyšším číslem za W získáte jistotu mazání při vysoké zátěži a teplotách motoru. Nevykládejte mi nic o specifikacích, když o nich nic nevíte. Děkuji.
    -6 bodů
×
×
  • Vytvořit nový...