Oleje s označením 5W30, které splňují normy 504 a 507, patří do kategorie mid nebo low SAPS. Tato specifikace je klíčová, zejména při provozu za nízkých teplot. Při spalování tohoto oleje v chladném motorovém prostoru se tvorba karbonu výrazně snižuje, což má za následek, že sací ventily, zvláště díky vnitřnímu EGR, jsou méně náchylné k zanášení v porovnání s oleji podle starších norem, např. 502, které jsou typicky ve viskozitních třídách 0/5/10W40.
Oleje 504/507 jsou také výrazně řidší, což je výhodou. I při nízkých teplotách začnou mazat mnohem rychleji než tradiční oleje dle normy 502.
V kontextu běžných provozních teplot, tj. 90-100 stupňů, jsou vlastnosti obou typů olejů velmi podobné. Avšak oleje 504/507 vykazují lepší střihovou stabilitu s narůstajícím počtem ujetých kilometrů. Zatímco průměrný olej 5W40 může mít po 1 000 km lepší střihovou stabilitu než novější oleje, tato výhoda může rychle upadat a po 5 000 km je rozdíl ve prospěch olejů 504/507 značný.
Je také důležité zdůraznit, že oleje 504/507 byly navrženy tak, aby vytvářely ochranný film na třecích částech motoru i v případě přerušení jeho chodu díky start-stop systémům, což minimalizuje opotřebení při startu motoru. Největší zátěž pro motor představuje jeho start, nikoli běžný provoz.
Samozřejmě nechci zpochybňovat výhody starších olejů, např. 502. Pokud je motor zatěžován a ujeté vzdálenosti jsou delší při vyšších teplotách, mohou tyto oleje pozitivně ovlivnit stav motoru. Avšak v běžném provozu, při průměrné délce jízdy 30-50 km, je doporučení používat pro motor 1.0 TSI olej 5W40 502.00, který už má z výroby kvůli emisním normám větší vůle a specifický povrch válců motoru, značně nevhodné, skoro bych řekl až škodlivé.
Oleje s viskozitními třídami 0/5W30, které splňují specifikace 504.00 a 507.00, představují technologicky pokročilejší motorové oleje v porovnání s oleji 0/5/10W10 normy 502.00. Zajímavostí těchto novějších norem je, že obvykle specifikují jediný konkrétní typ oleje, avšak zahrnují požadavky i pro vznětové motory. Tyto motory, často označované jako dieselové, mají mnohem vyšší požadavky na stabilitu mazacího filmu. Důvodem je intenzivnější tepelná a střihová zátěž ve spalovacím prostoru, což vede k větším nárokům na mazací vlastnosti v porovnání s benzínovými motory.
Pokud vzpomeneme na známé vysoké nájezdy naftových CR motorů z rodiny VW, otázka, zda je pro benzínový motor nejlepší volbou olej 0/5W30 podle specifikací 504/507.00, se zdá být zbytečná. Na základě konkrétních výsledků analýz naftových variant je odpověď jasná: ANO 504/507 je to nejlepší co svému motoru můžeš dopřát.