Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

Publikováno

vzhledem k tomu, že tu je většinou řeč o výměně předních, ke kterým je potřeba stahovák na pružiny, rozhodl jsem se tu dát návod na výměnu zadních, kterou zvládnete svépomocí s běžným nářadím, nebo minimálně bez nějakých speciálních přípravků.

 

... takže základem je sundat plastový podběh, k tomu potřebujete torxový klíč, tuším T15, nicméně na autě máte torxů spousty, takže určitě každý má celou sadu a ten správný si vybere :kol-28: . Tedy po obnažení bude s největší pravděpodobností váš tlumič vypadat takto, utržený doraz má každá druhá F I.

post-3505-0-76739000-1413798373_thumb.jp

  • Autor

nejprve si uvolníme spodní uchycení tlumiče, tedy prostříknutí šroubu WDéčkem, popř. jiným uvolňovačem šroubů a poté povolit samojistící matici na šroubu. Obojí je na klíč 16, nebývá úplnou součástí golasad (těch základních), nicméně na stranu matice (kde trčí závit šroubu asi 1,5 cm) je dobré použít nástrčák co máte na svíčky a druhou stranu podržet buď fajkáčem 16, nebo štelovatelným klíčem. Pro vyjmutí šroubu je dobré si rameno nepatrně přizvednout druhým heverem, popř. malinko popustit normální hever na nějaký hranolek, aby se to rameno malinko přizvedlo. Poté vyťuknout šroub ven a zbytek vytáhnout rukou.

post-3505-0-14447100-1413798469_thumb.jp

  • Autor

pak se vrhneme na horní uložení tlumiče. K tomu je potřeba opět 16 ořech a pokud možno dostatečně dlouhé prodloužení, abyste se pákou dostali mimo blatník. Uvnitř blatníku není dostatek místa a nevyvinete tak dostatečnou sílu k "utržení" šroubů

post-3505-0-19114500-1413798947_thumb.jp

post-3505-0-70201400-1413799115_thumb.jp

  • Autor

z takto vyjmutého tlumiče odstraníme plastový klobouček nahoře (stačí podebrat šroubovákem a mírně zapáčit), abychom mohli sundat samotné horní uložení z tlumiče. K sundání budeme potřebovat fajku 16 (v nouzi lze použít i 17, s tou tu matku též vytočíte) a štelovatelný klíč, kterým chytneme vrchní sražení. Samojistící matici takto vytočíme pryč. U nového tlumiče pak byla samojistící matice č.17.

post-3505-0-08669000-1413799151_thumb.jp

post-3505-0-75712100-1413799222_thumb.jp

post-3505-0-08093700-1413799466_thumb.jp

post-3505-0-56010300-1413799527_thumb.jp

  • Autor

nachystáme si nové díly, tedy tlumič, doraz a kryt dorazu (pokud není poškozen, můžeme použít starý). Krouživým pohybem, jakobychom šroubovali, spojíme doraz s krytem (jde to snadno, na krytu je takové zaváděcí vybrání) a navlékneme na tyč tlumiče.

post-3505-0-36822900-1413799560_thumb.jp

post-3505-0-64267700-1413799665_thumb.jp

post-3505-0-35681900-1413799692_thumb.jp

  • Autor

nasadíme horní uložení na tyčku a samojisticí matici utáhneme. Jak již bylo řečeno, nová matice byla vel.17 (nevím jestli je to tak u všech new tlumičů). Nasadíme klobouček (nazapomeňte, ať nemusíte znovu zpětně demontovat tlumič z auta jak se to stalo mně u druhého tlumiče :doh  ). Nyní máme zkompletovaný tlumič a nachystaný ke zpětné montáži

post-3505-0-80196100-1413799989_thumb.jp

  • Autor

tlumič nejdříve stlačím, aby nebyl tak dlouhý a pohodlně vložím do spodního ramene, provlékneme šroub a samojistící maticí utáhneme (dle DP by se utahovat měla, až bude stát auto na kole). Šroub i matici jsem použil nové.

post-3505-0-50913000-1413800092_thumb.jp

  • Autor

poté tlumič opět nepatrně stlačíme (jde to lehce), aby horní uložení poté co bude tlumič vyjíždět zpět směrem vzhůru, zapadlo do uložení v karoserii. Poté našroubujeme a řádně utáhneme oba šrouby. Pak už jen zpět pastový podběh, všechny uchycovací torx šrouby a hurá na druhý :kol-28: . I s vyčištěním zadních bubnů a nastavením samostavů, přípravou nářadí a zpětným úklidem, práce v klidu na pohodové dvě hodinky.

 

Nechť se dílo daří :kol-47::kol-28:

post-3505-0-95621600-1413800200_thumb.jp

  • 1 rok později...

taky se na to chystám tak mi tento návod hodně pomohl .To horní uložení nemusí být nové? . A jaké jsou ty tlumiče lepší ? Asi je víc Druhů .

  • Autor

určitě ne, tomu kovovému odlitku nic není, jen do něj nasuneš nový PUR doraz s tou černou plastovou prachovkou. Já kupoval na skoda-dily.cz, měli tam zrovna v akci ty bilsteiny, tak jsem je vzal. Záleží na peněžence kolik do toho chceš vrazit, zda origo, či prvovýroba, nebo nějaký aftermarket, nebo i Čínu, ale té bych se vyhnul.

  • 4 týdny později...

Dle mých zkušeností není mezi kvalitou origo/čina u té PUR pěny zas tak zásadní rozdíl, zrovna v tomro případě bych se číny nebál.

  • Autor

to  jsem netestoval, ovšem řeč byla primárně o tlumičích, jaké brát (tam jsou cenové rozdíly nejvýraznější, doraz je na páru úspora cca 200,- China vs.origo)

  • 4 týdny později...

Skvělí návod, chystám se na výměnu příští týden a rád bych se zeptal na jednu maličkost co mi není jasná. Co přesně je vlastně ta PUR věc do toho horního usazení ? Všiml jsem si jen toho dorazu a prachovky. Děkuji moc za odpověď 

Jo vždyt doraz je PUR.

  • 1 rok později...

Ahoj, přidám sem svůj dotaz. Měnil jsem tlumiče i s dorazy. Dorazy jsem dostal nějaké gumové, ne pěnové. Teď když přejedu díru, tak auto na ten doraz vždycky dosedne a je to takový dost tvrdý. Předpokládám, že mi prodali něco jiného, co?

Kolik má být vůbec cca mezera mezi dorazem a tlumičem? Mě ten jeden doraz nahoře úplně nedrží, takže se s ním dá hýbat nahoru a dolů, ale tak cca 1 cm. To mi přijde hrozně málo. To pak musí při každým pohybu auta být na dorazech. Je to tak správně?

Dorazy vyměním až budu přezouvat, jen mě zajímá, jestli někdo nevíte jak je to správně.

Dík

  • Autor

co máš za verzi auta, nedal jsi třeba hatchbackové na combi?

Mám kombika. Teď jsem na parkovišti koukal na HB a ten měl stejné jako já. Tak asi tady bude ten problém. Díky za tip, jdu to řešit s dodavatelem.

edit: doplnil jsem si podpis...

Upraveno od manduss

  • 3 měsíce později...

Parádní návod.  Ještě bych si potřeboval ujasnit jednu věc.  Stačí to zvednout klasickým heverem napřed na jedné a pak na druhé straně a vždy mít sundané jen jedno kolo, kde zrovna měním ten tlumič?  Nebo je potřeba zvednout celý zadek auta?

Já to dělal postupně na každé straně.

Jen ještě doplním, ze ty dorazy, které jsem řešil byly dlouhé správně, ale z nějaké tvrdé gumy a jak na ně auto dorazilo, tak to bylo hrozně na tvrdo a auto skoro poskakovalo. Vyměnil jsem je za ty světlý z pěny a už je to OK...

  • Autor

dělal jsem to postupně po jedné straně v podmínkách garáže

Super, díky za informace!  Mě to čeká asi tak za dva roky, ale je dobré vědět, že na to není potřeba hydraulický zvedák :-)

Ten tlumič se dá normálně rukou pomalu zmáčknout,aby šel nasadit a vyndat.Stačí po jedné straně zvednuté auto.A s těmi dorazy pozor,jejich výrobců je spousta,ale ty laciné čínské vám bude prodejce rozmlouvat,že se do půl roku rozpadnou.To budou právě ty,co na první pohled vypadají krásně měkké.

  • 1 rok později...

Malto: kolik jsi na těch původních tlumičích najel vůbec než došlo na výměnu?

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Podobný obsah

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.