Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Vloženo (editace)

Oleje s označením 5W30, které splňují normy 504 a 507, patří do kategorie mid nebo low SAPS. Tato specifikace je klíčová, zejména při provozu za nízkých teplot. Při spalování tohoto oleje v chladném motorovém prostoru se tvorba karbonu výrazně snižuje, což má za následek, že sací ventily, zvláště díky vnitřnímu EGR, jsou méně náchylné k zanášení v porovnání s oleji podle starších norem, např. 502, které jsou typicky ve viskozitních třídách 0/5/10W40.

 

Oleje 504/507 jsou také výrazně řidší, což je výhodou. I při nízkých teplotách začnou mazat mnohem rychleji než tradiční oleje dle normy 502.

V kontextu běžných provozních teplot, tj. 90-100 stupňů, jsou vlastnosti obou typů olejů velmi podobné. Avšak oleje 504/507 vykazují lepší střihovou stabilitu s narůstajícím počtem ujetých kilometrů. Zatímco průměrný olej 5W40 může mít po 1 000 km lepší střihovou stabilitu než novější oleje, tato výhoda může rychle upadat a po 5 000 km je rozdíl ve prospěch olejů 504/507 značný.

 

Je také důležité zdůraznit, že oleje 504/507 byly navrženy tak, aby vytvářely ochranný film na třecích částech motoru i v případě přerušení jeho chodu díky start-stop systémům, což minimalizuje opotřebení při startu motoru. Největší zátěž pro motor představuje jeho start, nikoli běžný provoz.

Samozřejmě nechci zpochybňovat výhody starších olejů, např. 502. Pokud je motor zatěžován a ujeté vzdálenosti jsou delší při vyšších teplotách, mohou tyto oleje pozitivně ovlivnit stav motoru. Avšak v běžném provozu, při průměrné délce jízdy 30-50 km, je doporučení používat pro motor 1.0 TSI olej 5W40 502.00, který už má z výroby kvůli emisním normám větší vůle a specifický povrch válců motoru, značně nevhodné, skoro bych řekl až škodlivé.

 

Oleje s viskozitními třídami 0/5W30, které splňují specifikace 504.00 a 507.00, představují technologicky pokročilejší motorové oleje v porovnání s oleji 0/5/10W10 normy 502.00. Zajímavostí těchto novějších norem je, že obvykle specifikují jediný konkrétní typ oleje, avšak zahrnují požadavky i pro vznětové motory. Tyto motory, často označované jako dieselové, mají mnohem vyšší požadavky na stabilitu mazacího filmu. Důvodem je intenzivnější tepelná a střihová zátěž ve spalovacím prostoru, což vede k větším nárokům na mazací vlastnosti v porovnání s benzínovými motory.

Pokud vzpomeneme na známé vysoké nájezdy naftových CR motorů z rodiny VW, otázka, zda je pro benzínový motor nejlepší volbou olej 0/5W30 podle specifikací 504/507.00, se zdá být zbytečná. Na základě konkrétních výsledků analýz naftových variant je odpověď jasná: ANO 504/507 je to nejlepší co svému motoru můžeš dopřát.

Editováno: , autor: informator
  • Díky 1
  • Pozitivní 3
Vloženo

on je taky rozdíl mít najeto 30Tis km (0w20,0w30,5w30) a půlku 15 tis km(5w40)(viz tvá tabulka)... já dávám od začátku 0w-30 a měním každý rok při cca 15 tis km.

Pokud je motor zvyklej na 5w40, nevymýšlel bych komba a lil bych tam dál tento. 

Vloženo (editace)

Díky za reakce... 15t km mám na 0w30 pak se dávalo 5w40 (25t,35t,45t km) a při mimořádné výměně v 51t km (měl jsem pocit benzínu v oleji - potvrdilo se částečně - argument krátké trasy) mi tam dali zase 0w30.... vše v AS. Proto se raději ptám co tam teď nalít. Proto jsem si myslel na ten 5w30, ten je něco mezi 🥺

Editováno: , autor: JendaII
Vloženo

bože můj, jak se tak z jednoduché věci dá vytvořit věc složitá a člověku, který o tom mnoho neví to akorát zamotá hlavu, že ted neví, co si má vlastně koupit 🙂

Vloženo

Myslím, že to není potřeba přehnaně hrotit. Nemáš tak vysoký nájezd na jeden olej, aby ses musel bát měnit specifikaci. Za mě je to moderní přímovstřikový motor stavěný na 0W-20 a tudíž bych tam stejný 5W-40, který dávám do HTP, nedával. Mně přijde fajn 0W-30 od Shellu, nebo ten tvůj Castrol. Oba plošně používala servisní síť Škody.

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Vloženo (editace)

Taky mám před FL a dávám celou dobu  0W-30 origo VAG s normou W 504 00/ 507 00 a nevidím důvod měnit nebo tam dávat něco jako 5W40. Měním po 8-10 tisících a jezdím spíše kratší trasy.

Editováno: , autor: Suke
Vloženo

Také mám po faceliftu, tedy s filtrem. Od výroby byl 0W20, při prvním servisu dali 0W30 a já s tím pokračuju (Shell). Na první TK emise též naprosto v pořádku (do benzinu dávám VIFko).

Vloženo

Já mám DPF, olej jsem měnil VW 508.00 0W-20 jednou za dva roky dle DP (tedy do první STK dohromady 2x) a na emisích byla při zvýšených otáčkách čistá nula.  Auto jezdí na 100oktan od Benziny/Orlen.

  • o 5 měsíců později...
Vloženo

Výrobce doporučuje 0W-20 (VW 508.00/509.00), je to často vylepeno i v motorovém prostoru nad chladičem. Případné použití 5W-30 (VW 504.00/507.00) povede maximálně k mírnému zvýšení spotřeby paliva, klíčové je použít motorový oleje s Low SAPS (0W-20 je také Low SAPS) u vozidel s GPF. Obecně oleje s Low SAPS rychleji ztrácí mazací schopnosti a tomu by měl odpovídat kratší interval výměny. Zcela nejhorší je, pokud je motor EA211 používán k provozu na velmi krátké vzdálenosti, motorový olej je pak rychle plný kondenzační vody, sazí z bohaté směsi a mírně naředěný palivem. Dovoluju si tvrdit, že je zcela nepodstatné, jaký motorový olej je použitý, pokud plní požadovanou normu, rozdíly v kvalitě motorových olejů jednotlivých značek jsou zcela minimální, často je to stejný výrobek jen v jiném obalu. Hlavní je vyměnit ho včas tedy po 10 000 km, maximálně  po 15 000 km, u vozidla jezdícího jen krátké tratě „soustavně se studeným motorem“ a aktivním stop-startem může být žádoucí výměna ještě dříve než po 10 000 km.

Filtry motorového oleje používám od firmy MANN a nejsou s nimi žádné problémy. Základ je namazat před montáží těsnění lehce olejem a dotahovat pouze rukou.

U EA211 není od věci odstranit ze výpustného šroubu ocelové těsnění a nahradit ho měděným o tl. alespoň 1,5 mm a ideálně před montáží vyžíhaným.

Vloženo

Olejová vana na EA211 1.0 TSI, 1.2 TSI i 1,5 TSI je z duralové slitiny, obecně mají duraly nízkou mez kluzu oproti oceli. Originální šroub má ocelové těsnění, ocel má Youngův modul pružnosti cca 205 GPa při RT, měď má cca 80 GPa při RT. Tzn, pro ocel je třeba cca 2,5 x vyšší utahovací síla, aby těsnila stejně jako měď. Nebudu riskovat otlačení dosedací plochy pro těsnění kvůli tomu, že automobilka raději zvolí ocelové těsnění, které je levnější než 2 mm tlusté měděné. Nová olejová vana stojí nesmysl, výměna je složitá, musí dolů i kompresor klimatizace.

Vloženo

A ze s tim jsou plosne prusery, co? Tech strhanych sroubu, vymackanych dosedacich ploch, vymen van apod. 🙈

Jsem slysel, ze to v SA radeji davaji jen ma lepidlo, aby se nemuselo utahovat a neco se nahodou nestalo. 🤓👻

Vloženo

Jestli šlo "Dodi15" o věcnou připomínku, tak OK. Ale jestli jen o sarkasmus, tak hodně trapný. I za mě je pravidelná výměna těsnění za vyžíhanou měď v ceně 3,- Kč velmi dobré řešení, výrazně šetřící závit ve vaně. Dělám to tak odjakživa desítky let u všech aut i motorek a každému bych to doporučil.

Vloženo
V 5. 11. 2023 na 11:25, ferokulda napsal:

Také mám po faceliftu, tedy s filtrem. Od výroby byl 0W20, při prvním servisu dali 0W30 a já s tím pokračuju (Shell). Na první TK emise též naprosto v pořádku (do benzinu dávám VIFko).

 

Jen pro upřesnění. Faceilt se automaticky nerovná verzi s filterm! FL Rapida byl v roce 2017 a filtr je až cca od prázdnin 2018.

Vloženo
před 12 minutami, MOJE_JMÉNO napsal:

Jestli šlo "Dodi15" o věcnou připomínku, tak OK. Ale jestli jen o sarkasmus, tak hodně trapný. I za mě je pravidelná výměna těsnění za vyžíhanou měď v ceně 3,- Kč velmi dobré řešení, výrazně šetřící závit ve vaně. Dělám to tak odjakživa desítky let u všech aut i motorek a každému bych to doporučil.

@MOJE_JMÉNO Výměna těsnění ok, ale přemýšlet u toho jako @Pavel_RB, tak to je asi moc, ne? Nehledě na to, že někde ani šroub a těsnění nemění. Otázka, kolik lidí s vypoušťákem mělo problém? Pokud si prase, tak zničíš cokoliv.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Vloženo

Dodi 15, myslím si, že je to celkem moje věc včetně toho, že si to zdůvodním proč je měď lepší. Mám poměrně značné zkušenosti s těsněním kde čeho včetně utěsňování přírubových spojů na primárním okruhu JE VVER 400 a VVER 1 000. Tam se ovšem používají zcela jiné materiály, než vyhřátá měď.

 

Pokud máš jiný/lepší postup, tak se tu na fóru poděl, jak to děláš, když si sám měníš motorový olej (utěsňuješ vypouštěcí šroub).

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...