Přejít na obsah

Jaký olej a filtr do 1.0 TSI


redroker66

Doporučené příspěvky

Je to mimo téma, i mě taky kdysi auta a jejich opravy živily, ale dnes už jako jen pohodlný uživatel značky Škoda za 35 let jejich vlastnictví vím jaký olej si do nich nechat nalít i bez nějakýho fóra. 

Váši přidanou hodnotu stále nikde nevidím nejen já jak už bylo psáno hodně nahoře krom toho co tady xx krát bylo.

Zpět k tématu Jaký olej a filtr do 1.0 tsi 😀

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Po pečlivém přečtení celého vlákna jsem tak trochu zděšen z toho, že drtivá většina všeho vyřčeného jsou pořád jen dobře míněné rady. Nechápu, proč výrobce mlží a tají tak důležitou věc, jako je přesný a vhodný typ oleje pro každý konkrétní motor. Po všem co jsem přečetl a s vědomím toho, že mám v motorovém prostoru nalepený originál štítek 502.00 (motor CHZ-05/2018) se přeci jen zeptám. Mám v této uvedené normě použít specifikaci oleje 5W-30 nebo 5W-40? Nejde mi o spotřebu, ale o maximální vhodnost pro motor, který bude většinou provozován na kratší trasy s výměnou oleje po 8-10.000km. Filtr pevných částic v autě naštěstí není. Díky předem za co nejfundovanější odpověď.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Žádný jeden konkrétní nejlepší olej pro daný motor není. Důležité je, aby splňoval normu danou výrobcem. Až druhořadné je, jestli to bude olej z Kauflandu, nebo Millers, Yacco či jiné lepší oleje. 

 

Tebou uváděné 5w-30 a 5w-40 jsou 2 různé normy (504.00 a 502.00). Budeš-li měnit rok/8-10 tis km, tak obě varianty udělají naprosto stejnou službu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže aby to bylo ještě trochu složitější (nebo pro někoho naopak jednodušší) přidávám poučku z Autodoc.

 

Vlastnosti motorových olejů 5w30 a 5w40

Vlastnosti těchto maziv při nízké teplotě jsou stejné. Oba produkty si udrží viskozitu optimální pro nastartování motoru při -30 °C, a tekutost při -35 °C. Liší se hlavně ve vlastnostech při vysoké teplotě.

Kinematická viskozita oleje

5w30 je v rozmezí 9.3-12.5 mm2/s

5w40 je v rozmezí 12.5-16.3 mm2/s

Dynamická viskozita oleje

5w30 je 2.9 mPas

5w40 je 3.5 mPas.

Každý z těchto produktů má vlastní výhody a nevýhody.

Olej 5w40 tvoří hrubší a silnější olejovou vrstvu, výborně utěsňuje mezery, je určeno pro vysokou zátěž, a proto se často používá ve výkonných sportovních autech. Avšak kvůli vysoké odolnosti vůči natočení má vliv na dynamiku motoru. Navíc, čím větší teplotní rozsah má mazivo, tím má kratší životnost.

Olej 5w30 má vyšší míru čerpání přes systém mazání. Účinněji čistí součástky pohonné jednotky, přispívá k jejich chlazení a úspoře paliva. Pokud se zvětší mezery v třecích párech, při použití tohoto typu oleje se může objevit únik.

Hlavní tipy při výběru:

Pokud auto používáte hlavně ve městě, často sedíte v dopravní zácpě, jezdíte ve vysoké rychlosti, vaše auto je staré, kupte si olej s viskozitou 5w40. Pokud upřednostňujete klidnou jízdu, úsporu paliva a ekologičnost, vyberte si produkt s označením 5w30.

2)      Kromě viskozity zohledněte i tyto vlastnosti maziva:

-         Složení olejové báze. Pro některé motory jsou vhodné pouze syntetické oleje, a pro jiné pouze minerální.

-         API a ACEA klasifikace. Dokonce i produkty se stejným stupněm viskozity podle SAE se mohou lišit v množství přidaných aditiv, v obsahu popela nebo v jiných parametrech. Všechny tyto rozdíly se berou v úvahu v těchto klasifikačních systémech.

3)      Pozor: záměna oleje 5w30 a 5w40 nebo naopak je možná pouze pokud to povoluje výrobce vozidla. V opačném případě se může motor předčasně poškodit.

ZÁVĚR: Na plechu mám od výrobce štítek s označením 502.00 (tedy bez filtru), takže upřednostním "silnější" vrstvu oleje s dřívější výměnou před ekologií a nižší spotřebou a naleji tam 5W40 v normě 502.00.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud se tu pořád bavíš o 1.0 TSi který je primárně konstruován i pro 0W20 tak je blbost tam dávat 5W40.

V každém případě bych tam dal 0/5W30 nic lepšího a univerzálnějšího do toho motoru dát nemůžeš. Ty motory jsou konstruované s tím že olejový film bude tenký a že olej bude řídký.

Klikovka a písty vsází primárně na olejovou mlhu tvořenou tryskami např. změna že na unašečích pístů atd. už nejsou vyfrézovány kanálky pro vedení oleje a pod. Je tedy jasné že mlha která se dostane lépe do všech částích motoru se lépe tvoří z 5W30 než z 5W40.

 

Mimo to pokud někdo jezdí opravdu krátké trasy do 20km na nastartování, tak bych na zimní období dal klidně i 0W20 pokud bych chtěl pro svůj motor to nejlepší.

 Celkově pokud se jezdí kolem komína tak 0W20 pokud i delší trasy tak 0/5W30. 5W40 v žádném scénáři pro ten to motor lepší není, snad jedině pokud by jsi trpěl na opravdu velký únik oleje při použití 0W20/30 ale to je jen odkládání problému...

 

Většina 5W40 olejů už dnes zdaleka nedosahuje kvality 0/5W30 olejů. Nejde tak o jeho viskozitu ale o další vlastnosti jako střihová stabilita atd. kde 5W30 si drží své vlastnosti levou zadní 15K km u 5W40 už nastává dost zásadní degradace po 5K km. 5W30 je metou a za tu cenu nabízí nejlepší možné vlastnosti.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím, že je tam několik nepřesností. 5W-40 mají silnější olejový film, ale ve smyslu tloušťky, ne pevnosti. Viskozita 5W-40 vydrží jen malou část životnosti oleje. Dynamická viskozita myslím, že pleteš s vysokoteplotní viskozitou HTHS. Někde tady je je o tom vlákno. Tady

a zejména tady

A k HTHS viskozitě je více zde https://www.motorove-oleje.eu/prakticke-informacie/hths-viskozita/

 

A možná to nejdůležitější, olej v motoru jen nemaže, ale i např. chladí, takže je potřeba, aby po motoru dostatečně rychle proudil, což více viskózní olej těžko zvládne. Ne na všechna místa je přiveden pod tlakem mazacím kanálem, na některá (dna pístů) se dostává jen rozstříkem. A taky má funkci hydraulickou (hydraulické vymezování ventilové vůle, napínání rozvodového řetězu) a tam je taky vyšší viskozita spíše na závadu.

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ze vas to bavi stou viskozitou? Lej tam to co kaze vyrobca hlavne aby to splnalo normu vyrobcu motora a na viskozitu sa zvysoka vykasli. Neviem preco tu tahate cisla oznacujuce teplotny rozsah. Az tam nalejes nejaku blbost a bude tam dost karbonu nad piestom a detonacie ti rozbiju motor. Tak budes spokojny.... 

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 minutou, atlan napsal:

Ze vas to bavi stou viskozitou? Lej tam to co kaze vyrobca hlavne aby to splnalo normu vyrobcu motora a na viskozitu sa zvysoka vykasli. Neviem preco tu tahate cisla oznacujuce teplotny rozsah. Az tam nalejes nejaku blbost a bude tam dost karbonu nad piestom a detonacie ti rozbiju motor. Tak budes spokojny.... 

Díky všem za názory. Už jsem měl v eshopu skoro odklepnuto 5W40. Ještě vzhledem k argumentům popřemýšlím, jestli opravdu radši nezvolím 5W30. A pro ATLANa ještě jednou. Výrobce káže starou bačkoru!! Jediné co vím, je to, že je třeba splnit normu 502.00. V návodu nic víc není, takže se nemám podle čeho řídit. Auto je čerstvě zakoupeno a vzhledem k nájezdu 27tkm u nás v rodině jako druhé bude hoooodně dlouho. Proto výběr oleje nechci podcenit a chci tam dát v poměru cena-výkon to nejlepší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@MOJE_JMÉNO a co by měl výrobce kázat ? výrobce žádná viskozita nezajímá !!!! rozhoduje pouze a jen specifikace výrobce, tedy ty chceš 502.00 tak prostě 502.00 a viskozitu je pro běžný provoz úplně zbytečné řešit. Autorizák taky když přijedeš k nim na výměnu, tak ti tam třeba k specifikaci 504.00 neleje klidně 0W-30 a jinej AS třeba 5W-30..prostě to vůbec neřeší, nakupujou a lejou to, co kde výhodně nakoupí a nějaká viskozita je jim ukradená :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 minutou, ski1961 napsal:

@MOJE_JMÉNO a co by měl výrobce kázat ? výrobce žádná viskozita nezajímá !!!! rozhoduje pouze a jen specifikace výrobce, tedy ty chceš 502.00 tak prostě 502.00 a viskozitu je pro běžný provoz úplně zbytečné řešit. Autorizák taky když přijedeš k nim na výměnu, tak ti tam třeba k specifikaci 504.00 neleje klidně 0W-30 a jinej AS třeba 5W-30..prostě to vůbec neřeší, nakupujou a lejou to, co kde výhodně nakoupí a nějaká viskozita je jim ukradená :-)

A dovedeš pochopit, že mě to prostě ukradené není?? Vím moc dobře za tu spoustu let, jak moc se vyplatí lít a vyměňovat v motorkách kvalitní a jasně definovaný olej. U turbomotoru to je ještě násobně důležitější. Já prostě nerozumím tomu, proč výrobce jasně a zřetelně nenapíše: 502.00, viskozita ta a ta a minimálně klasifikace ta a ta. Kdyby to někde uvedeno bylo, nemuseli jsme nyní být všichni na osmé stránce tohoto tématu. Za auto jsem dal nemalý peníz a vzhledem k tomu, co je tam za prdítko motor prostě chci, aby dostal opravdu to nejvhodnější a ne jen nejekologičtější, což začíná být v dnešní době bohužel na prvním místě. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 minutami, McMatej napsal:

Hele, v podstatě je jedno jaký, ale HLAVNĚ MĚNIT VČAS!

 

Já jezdím VW 504.00, podle tohoto odkazu https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html je v pohodě.

Jedno jaký? Uf. Tak tohle komentovat nebudu. Pokud mám na motoru 502.00, tak tam prostě nikdy nebudu lít 504.00.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@MOJE_JMÉNO sorry, ale to je pořád dokola..ty nerozumíš tomu, že výrobce jasně nenapíše  viskozitu, takže ještě jednou..nenapíše to proto, že je to pro něj absolutně nepodstatné, výrobce řeší jen specifikaci VW a tu také lejou v servisech a viskozita je nezajímá. Takže když máš nalepenou nálepku, tak tam nedáš 504.00 ? a co my, co tam žádnou nálepku nemáme ? čím by jsme se měli řídit ? a víš co je nejlepší ? z výroby jsi tam měl VW 508.00 0W-20, protože už od cca konce roku 2016 se tento olej lije ve výrobě, ale pořád jsou 504.00 a 502.00 schválená alternativa podle nastaveného servisního intervalu..akorát pro TSI po FL, kde už je DPF, tak tam je už 502.00 úplně zakázaný a lije se tam jen 508.00 nebo alternativa 504.00.

Editováno: , autor: ski1961
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem chtěl pro svůj motor ten nejlepší olej. Zajímal jsem se o syntetické oleje vyráběné na míru pro specielní použití. Není problém takový olej u renomovaných výrobců namíchat, ale když mi sdělili cenu 40.000 $ za litr tak jsem se vrátil k olejům stanoveným VW.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, MOJE_JMÉNO napsal:

Jedno jaký? Uf. Tak tohle komentovat nebudu. Pokud mám na motoru 502.00, tak tam prostě nikdy nebudu lít 504.00.

Neřeš nějaký štítek, povolený je 502.00, 504.00 a 508.00. Z výroby máš 508.00. 502.00 je pro pevný interval, ale osobně bych ho do toho motoru nedával, protože je dělaný na oleje s nízkou viskozitou. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já osobně měním každý rok LL olej(teď zrovna 504.00 0W30) při nájezdu cca 10-15tis km

Nevidím důvod, proč dávat do auta, s moderním TSI motorem olej, který je primárně určen pro starší typy motorů, maximálně pokud bych chtěl ušetřit.

Podle mě na tom musí být i funkčně LL líp při výměně  10-15tis km/1 roku, než olej normy 502.00.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Souhlasím s tím , že co se týče specifikace motorového oleje , je to od Škodovky absolutní bordel a dělají z uživatelů svých aut detektivy. Já nemám štítek s normou vw u motoru ani v návodu . Pouze radu abych se obrátil na autorizovaný servis , proč asi , abych si olej koupil u nich za 800.-

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Stačí použít ústa. Při přebírání nového vozu jsem se zeptal na specifikace a dostal fundovanou a přesnou odpověď, kterou jsem očekával poučen i zdejším fórem. V manuálu vozu r. v. 2019 (rapid 1.0tsi) info o oleji mám. Při výměnách (5, 15 a 28 tis. km) jsem dvakrát bral olej v AS a jednou vlastní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ben06 asi jsi měl štěstí na prodejce.  Mně akorát řekl, že servisní knížka je u nich v elektronické podobě a že se o nic nemusím starat.  A ještě říkal, že mi nabídnou servis za takovou cenu, že stejně nebudu chtít jezdit nikam jinam :-) Tak jsem slušně poděkoval a po dvou letech si olej vyměnil doma v garáži.  Dal jsem tam VW 508.00 0W-20.  Mám MR 2019, kde už je filtr pevných částic.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano serviska je elektronická a vždy dostanu výpis, ale já psal o manuálu a ten už vlastně nikdo nečte když je papírový 😂 dojmy a pojmy.  Ano správně 0w-20 příslušné vw normy, AS mě dal stejně jako ostatním tady z fóra 5w-30 kupodivu taky příslušné vw normy a stejný jsem si koupil na výměnu, mám taky filtr. A zápis do servisky zkrz záruku třeba na kastli sis udělal taky v garáži? Já mám běžnou záruku na 5 let a rozhodně ji míním využít a už jsem ji 2x úspěšně uplatnil. Nechápu co tady furt DOKOLA řešíte a pokud nejste spokojeni se svým AS jsou i jiné. 

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V návodu k obsluze Fabie je napsané akorát "Správnou specifikaci motorového oleje pro Váš vůz zjistíte v odborném servisu."  V dílenské příručce "Údržba - přesné pokyny" je napsané, jaké oleje se mohou lít do jakých motorů, ale ani tam nezjistím, jaký olej do mého auta ve výrobě nalili.  Smluvní záruku nemám, takže nějaké nucené údržby v AS nemusím řešit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...