informator Vloženo 23. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 23. Říjen 2023 Pokud dotyčný jezdí převážně krátké trasy, tak bych tam dal určitě 5W30. Na co tam cpát hustý olej, když ho ani neprohřeje? Ty moderní oleje za studena mažou podstatně lépe. 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JendaII Vloženo 23. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 23. Říjen 2023 Hmm, tak nevím... už jsem byl rozhodnut, ale teď si nejsem jistej zda 5w30 nebo 5w40 😵💫 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
informator Vloženo 23. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 23. Říjen 2023 (editace) Oleje s označením 5W30, které splňují normy 504 a 507, patří do kategorie mid nebo low SAPS. Tato specifikace je klíčová, zejména při provozu za nízkých teplot. Při spalování tohoto oleje v chladném motorovém prostoru se tvorba karbonu výrazně snižuje, což má za následek, že sací ventily, zvláště díky vnitřnímu EGR, jsou méně náchylné k zanášení v porovnání s oleji podle starších norem, např. 502, které jsou typicky ve viskozitních třídách 0/5/10W40. Oleje 504/507 jsou také výrazně řidší, což je výhodou. I při nízkých teplotách začnou mazat mnohem rychleji než tradiční oleje dle normy 502. V kontextu běžných provozních teplot, tj. 90-100 stupňů, jsou vlastnosti obou typů olejů velmi podobné. Avšak oleje 504/507 vykazují lepší střihovou stabilitu s narůstajícím počtem ujetých kilometrů. Zatímco průměrný olej 5W40 může mít po 1 000 km lepší střihovou stabilitu než novější oleje, tato výhoda může rychle upadat a po 5 000 km je rozdíl ve prospěch olejů 504/507 značný. Je také důležité zdůraznit, že oleje 504/507 byly navrženy tak, aby vytvářely ochranný film na třecích částech motoru i v případě přerušení jeho chodu díky start-stop systémům, což minimalizuje opotřebení při startu motoru. Největší zátěž pro motor představuje jeho start, nikoli běžný provoz. Samozřejmě nechci zpochybňovat výhody starších olejů, např. 502. Pokud je motor zatěžován a ujeté vzdálenosti jsou delší při vyšších teplotách, mohou tyto oleje pozitivně ovlivnit stav motoru. Avšak v běžném provozu, při průměrné délce jízdy 30-50 km, je doporučení používat pro motor 1.0 TSI olej 5W40 502.00, který už má z výroby kvůli emisním normám větší vůle a specifický povrch válců motoru, značně nevhodné, skoro bych řekl až škodlivé. Oleje s viskozitními třídami 0/5W30, které splňují specifikace 504.00 a 507.00, představují technologicky pokročilejší motorové oleje v porovnání s oleji 0/5/10W10 normy 502.00. Zajímavostí těchto novějších norem je, že obvykle specifikují jediný konkrétní typ oleje, avšak zahrnují požadavky i pro vznětové motory. Tyto motory, často označované jako dieselové, mají mnohem vyšší požadavky na stabilitu mazacího filmu. Důvodem je intenzivnější tepelná a střihová zátěž ve spalovacím prostoru, což vede k větším nárokům na mazací vlastnosti v porovnání s benzínovými motory. Pokud vzpomeneme na známé vysoké nájezdy naftových CR motorů z rodiny VW, otázka, zda je pro benzínový motor nejlepší volbou olej 0/5W30 podle specifikací 504/507.00, se zdá být zbytečná. Na základě konkrétních výsledků analýz naftových variant je odpověď jasná: ANO 504/507 je to nejlepší co svému motoru můžeš dopřát. Editováno: 23. Říjen 2023, autor: informator 1 3 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MOJE_JMÉNO Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 .....až škodlivé?... Tohle moudro jsi nekde opsal, nebo je ze tve hlavy? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 Oleje 5W-40 používáním "řídnou", ze začátku dost rychle, (viz graf na str. 1436) takže při konci životnosti jsou "řidší" než 5W-30. Ty naopak "houstnou". Mazivostní a protiotěrové vlastnosti motorových olejů.pdf Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ibe Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 on je taky rozdíl mít najeto 30Tis km (0w20,0w30,5w30) a půlku 15 tis km(5w40)(viz tvá tabulka)... já dávám od začátku 0w-30 a měním každý rok při cca 15 tis km. Pokud je motor zvyklej na 5w40, nevymýšlel bych komba a lil bych tam dál tento. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JendaII Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 (editace) Díky za reakce... 15t km mám na 0w30 pak se dávalo 5w40 (25t,35t,45t km) a při mimořádné výměně v 51t km (měl jsem pocit benzínu v oleji - potvrdilo se částečně - argument krátké trasy) mi tam dali zase 0w30.... vše v AS. Proto se raději ptám co tam teď nalít. Proto jsem si myslel na ten 5w30, ten je něco mezi 🥺 Editováno: 24. Říjen 2023, autor: JendaII Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ski1961 Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 bože můj, jak se tak z jednoduché věci dá vytvořit věc složitá a člověku, který o tom mnoho neví to akorát zamotá hlavu, že ted neví, co si má vlastně koupit 🙂 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Twisted Vloženo 24. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 24. Říjen 2023 Myslím, že to není potřeba přehnaně hrotit. Nemáš tak vysoký nájezd na jeden olej, aby ses musel bát měnit specifikaci. Za mě je to moderní přímovstřikový motor stavěný na 0W-20 a tudíž bych tam stejný 5W-40, který dávám do HTP, nedával. Mně přijde fajn 0W-30 od Shellu, nebo ten tvůj Castrol. Oba plošně používala servisní síť Škody. 1 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MOJE_JMÉNO Vloženo 28. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 28. Říjen 2023 Přidávám již postarší koment ohledně toho, jestli zvolit "moderní mazlavou vodu", nebo "starou konstrukci"oleje. Předchází tomu předlouhý rozbor, ale podstatná je poslední věta. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
das_auto Vloženo 29. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 29. Říjen 2023 Tady nejsme v sekci dieselů.Osobně bych dal 0w30 nebo 5w30 504/507 a je jedno jakej,je mezi nima minimální rozdíl. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MOJE_JMÉNO Vloženo 29. Říjen 2023 Sdílet Vloženo 29. Říjen 2023 Článek je obsáhlý a poslední věta platí pro vznět i zážeh. Ale klidně si tam lej co uznáš za vhodné ty sám. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Suke Vloženo 1. Listopad 2023 Sdílet Vloženo 1. Listopad 2023 (editace) Taky mám před FL a dávám celou dobu 0W-30 origo VAG s normou W 504 00/ 507 00 a nevidím důvod měnit nebo tam dávat něco jako 5W40. Měním po 8-10 tisících a jezdím spíše kratší trasy. Editováno: 1. Listopad 2023, autor: Suke 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
lumirnavrat Vloženo 5. Listopad 2023 Sdílet Vloženo 5. Listopad 2023 Po FL s gpf. Od vyroby 0w20 co tam byl. Tankovani 99% vpower a loni po prvnich emisich kamos prohlasil emise jako novy motor. Menim co rok tj 12 až 20 tis km Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ferokulda Vloženo 5. Listopad 2023 Sdílet Vloženo 5. Listopad 2023 Také mám po faceliftu, tedy s filtrem. Od výroby byl 0W20, při prvním servisu dali 0W30 a já s tím pokračuju (Shell). Na první TK emise též naprosto v pořádku (do benzinu dávám VIFko). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
shrek_85 Vloženo 5. Listopad 2023 Sdílet Vloženo 5. Listopad 2023 Já mám DPF, olej jsem měnil VW 508.00 0W-20 jednou za dva roky dle DP (tedy do první STK dohromady 2x) a na emisích byla při zvýšených otáčkách čistá nula. Auto jezdí na 100oktan od Benziny/Orlen. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pavel_RB Vloženo 23. Dubna Sdílet Vloženo 23. Dubna Výrobce doporučuje 0W-20 (VW 508.00/509.00), je to často vylepeno i v motorovém prostoru nad chladičem. Případné použití 5W-30 (VW 504.00/507.00) povede maximálně k mírnému zvýšení spotřeby paliva, klíčové je použít motorový oleje s Low SAPS (0W-20 je také Low SAPS) u vozidel s GPF. Obecně oleje s Low SAPS rychleji ztrácí mazací schopnosti a tomu by měl odpovídat kratší interval výměny. Zcela nejhorší je, pokud je motor EA211 používán k provozu na velmi krátké vzdálenosti, motorový olej je pak rychle plný kondenzační vody, sazí z bohaté směsi a mírně naředěný palivem. Dovoluju si tvrdit, že je zcela nepodstatné, jaký motorový olej je použitý, pokud plní požadovanou normu, rozdíly v kvalitě motorových olejů jednotlivých značek jsou zcela minimální, často je to stejný výrobek jen v jiném obalu. Hlavní je vyměnit ho včas tedy po 10 000 km, maximálně po 15 000 km, u vozidla jezdícího jen krátké tratě „soustavně se studeným motorem“ a aktivním stop-startem může být žádoucí výměna ještě dříve než po 10 000 km. Filtry motorového oleje používám od firmy MANN a nejsou s nimi žádné problémy. Základ je namazat před montáží těsnění lehce olejem a dotahovat pouze rukou. U EA211 není od věci odstranit ze výpustného šroubu ocelové těsnění a nahradit ho měděným o tl. alespoň 1,5 mm a ideálně před montáží vyžíhaným. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
shrek_85 Vloženo 24. Dubna Sdílet Vloženo 24. Dubna @Pavel_RB Olejový filtr dotahuji momentovým klíčem na 20 Nm dle dílenské příručky. Dá se na to koupit 14ti-hranný ořech: https://www.ahprofi.cz/klic-na-olejove-filtry-74mm-14-hran-vag-liata0296f Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ferokulda Vloženo 24. Dubna Sdílet Vloženo 24. Dubna Pavel_RB: Jaký je důvod nahradit originální těsnění měděným? Nesetkal jsem se s tím, že při utáhnutí na moment by olej kapal. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pavel_RB Vloženo 25. Dubna Sdílet Vloženo 25. Dubna Olejová vana na EA211 1.0 TSI, 1.2 TSI i 1,5 TSI je z duralové slitiny, obecně mají duraly nízkou mez kluzu oproti oceli. Originální šroub má ocelové těsnění, ocel má Youngův modul pružnosti cca 205 GPa při RT, měď má cca 80 GPa při RT. Tzn, pro ocel je třeba cca 2,5 x vyšší utahovací síla, aby těsnila stejně jako měď. Nebudu riskovat otlačení dosedací plochy pro těsnění kvůli tomu, že automobilka raději zvolí ocelové těsnění, které je levnější než 2 mm tlusté měděné. Nová olejová vana stojí nesmysl, výměna je složitá, musí dolů i kompresor klimatizace. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodi 15 Vloženo 26. Dubna Sdílet Vloženo 26. Dubna A ze s tim jsou plosne prusery, co? Tech strhanych sroubu, vymackanych dosedacich ploch, vymen van apod. 🙈 Jsem slysel, ze to v SA radeji davaji jen ma lepidlo, aby se nemuselo utahovat a neco se nahodou nestalo. 🤓👻 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MOJE_JMÉNO Vloženo 26. Dubna Sdílet Vloženo 26. Dubna Jestli šlo "Dodi15" o věcnou připomínku, tak OK. Ale jestli jen o sarkasmus, tak hodně trapný. I za mě je pravidelná výměna těsnění za vyžíhanou měď v ceně 3,- Kč velmi dobré řešení, výrazně šetřící závit ve vaně. Dělám to tak odjakživa desítky let u všech aut i motorek a každému bych to doporučil. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
MOJE_JMÉNO Vloženo 26. Dubna Sdílet Vloženo 26. Dubna V 5. 11. 2023 na 11:25, ferokulda napsal: Také mám po faceliftu, tedy s filtrem. Od výroby byl 0W20, při prvním servisu dali 0W30 a já s tím pokračuju (Shell). Na první TK emise též naprosto v pořádku (do benzinu dávám VIFko). Jen pro upřesnění. Faceilt se automaticky nerovná verzi s filterm! FL Rapida byl v roce 2017 a filtr je až cca od prázdnin 2018. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodi 15 Vloženo 26. Dubna Sdílet Vloženo 26. Dubna před 12 minutami, MOJE_JMÉNO napsal: Jestli šlo "Dodi15" o věcnou připomínku, tak OK. Ale jestli jen o sarkasmus, tak hodně trapný. I za mě je pravidelná výměna těsnění za vyžíhanou měď v ceně 3,- Kč velmi dobré řešení, výrazně šetřící závit ve vaně. Dělám to tak odjakživa desítky let u všech aut i motorek a každému bych to doporučil. @MOJE_JMÉNO Výměna těsnění ok, ale přemýšlet u toho jako @Pavel_RB, tak to je asi moc, ne? Nehledě na to, že někde ani šroub a těsnění nemění. Otázka, kolik lidí s vypoušťákem mělo problém? Pokud si prase, tak zničíš cokoliv. 1 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pavel_RB Vloženo 28. Dubna Sdílet Vloženo 28. Dubna Dodi 15, myslím si, že je to celkem moje věc včetně toho, že si to zdůvodním proč je měď lepší. Mám poměrně značné zkušenosti s těsněním kde čeho včetně utěsňování přírubových spojů na primárním okruhu JE VVER 400 a VVER 1 000. Tam se ovšem používají zcela jiné materiály, než vyhřátá měď. Pokud máš jiný/lepší postup, tak se tu na fóru poděl, jak to děláš, když si sám měníš motorový olej (utěsňuješ vypouštěcí šroub). Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.