Přejít na obsah

Rekuperace energie


Jiří Smetánka

Doporučené příspěvky

před 5 hodinami, MontyFR napsal:

Měl jsem odpojené nějakou dobu čidlo a nabíjecí napětí horší než s čidlem. S odpojeným čidlem to dobíjelo zhruba 13,5 až 14.3V max, podle toho jak se tomu zachtělo. Teď se zapojeným čidlem ujeto 40km a nabíjelo stále v rozmezí 14,4-14,7V. Tak nevím hoši, u novějších aut už to bude asi s tou rekuperací trošku jinak. Mám Seat Toledo 2019. Mám původní EFB baterii starou zhruba 5 let tak uvidíme kolik ještě vydrží. Už nic odpojovat nehodlám. Byla to chyba, ale tehdá jsem ještě neměl měřák, který mám teď stále připojený na baterii. Měřím touto vychytávkou za pár korun. Doporučuji:

https://www.aliexpress.com/item/1005005057800182.html

Jen si nemyslete. To auto klame. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle toho, co tu píšete, nevíte zhola nic. 

 

Ten algoritmus na dobíjení je de fakto složitější než vaše uvažování. 

Po připojení konektoru se snaží nejprve dobíjet baterii doplna.  Rozhodně nezačne rekuperovat bez prodlení to je logické. Navíc do toho mluví další parametry. Zejména venkovní teplota i třeba teplota baterie. Ale to tu nechci rozvádět. 

 

Rozhodně reengeneering toho algoritmu, který ničí baterie není tak primitivní, jako vaše závěry.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně. Přesně tak . Nemusí na 100%. Jenom někam, kde se chytí nějaké hodnoty, nějakého stavu nabití. Vzhledem k tomu, že bylo měření odpojeno, systém neví o baterii nic. Jak je nabitá? Kapacita? Systém se musí dopracovat k výchozímu stavu. Hovadina by byla baterii vybíjet, tedy vycházet z vybitého stavu. To by taky auto nemuselo nastartovat. Tak jí začne nabíjet v uvozovkách do plna a od toho začne integrovat. Jasně že nabíjet opravdu doplna na 100% je nemožné, ba i nežádoucí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nepsal nic o procentech chytrolíni. Já jsem psal jaké napětí jde do baterky. A od té doby co jsem připojil čidlo zpět, nabíjecí napětí nekleslo pod 14,4V po celou dobu všech jízd!! Většinou se to stále pohybuje 14,5-14,9V. Odpojení čidla nevyřešilo nic, spíše to bylo ještě horší a to je pro mě směrodatné. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...
V 8. 11. 2023 na 18:32, Clerfayt napsal:

OK. Nám Toledo také nabíjí. Páč je z roku 2013. To bylo dobíjení ještě v pořádku. 

Já mám ale rok 2019 FR Line a funguje to normálně. Jak jsem psal žádné výrazné poklesy napětí během jízdy nesleduji. Pořád 14,4-14,9

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zvláštní. Jak říkám, algoritmus je složitý. Jednou jsem vyfásnul služebák se zhuntovanou baterií. Dobíjel ji taky stále.... až po týdnu začal na chvíli "rekuperovat"  a další den už zase stále nabíjel. 

 

Nebo můj tchán. Jezdí hodně sporadicky a kratší trasy. Jemu to taky prakticky nerekuperuje. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle vseho auto nabiji kdyz neni baterie nabita na nastaveny stupen. Kdyz je  bat uz skoro KO tak se ji asi bude snazit dobit a jelikoz uz se nedostane na dany stupen tak stale jakoby nabiji. U mojeho auta pozoruji rezim "jak kdy"  Ale vidim jak nabijeni tak i jizdu na baterii hlavne pri ustalene jizde s nohou na plynu. Jak sundam nohu z plynu okamzite napeti skoci na 14.7 .  Pak pridam plyn a spadne na 12.2 treba...   Trasa 35km tam a zpet . 

Kdyz zapnu vyhrivani sedacky ridice byt i na jednu carku tak nabiji uz porad na 14.7. Ale vypozoroval jsem, ze kdyz jedu dlouho tak se napeti nabijeni postupne casem snizuje az k 13 2V.  Asi ochrana prebiti ... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 8. 11. 2023 na 13:09, MontyFR napsal:

Já nepsal nic o procentech chytrolíni. Já jsem psal jaké napětí jde do baterky. A od té doby co jsem připojil čidlo zpět, nabíjecí napětí nekleslo pod 14,4V po celou dobu všech jízd!! Většinou se to stále pohybuje 14,5-14,9V. Odpojení čidla nevyřešilo nic, spíše to bylo ještě horší a to je pro mě směrodatné. 

To je nesmysl. Připojené čidlo "inteligentně" nabíjí baterii jen na max. 80% viz článek v odkazu níže 😎.

Nespolehlivost baterií moderních aut: Jak je to ve skutečnosti s jejich výdrží?

Editováno: , autor: Caster
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Z pohľadu úspory paliva sa to určite vyplatí, podobne ako znižuje spotrebu aj používanie stop-štartu. Ak do vzorca zarátaš aj cenu novej baterky, tak to už je otázne, či to ušetrené palivo má hodnotu ceny novej autobatérie. Ak stihneš auto predať skôr ako v ňom budeš musieť meniť baterku, oplatilo sa. 
Potom ale ešte môžeš do vzorca pridať pokutu na základe emisií. Ak sa dobre pamätám, tak za každý gram CO2 nad 95 g/km automobilka platí pokutu 95 €. V preklade: ak sú vďaka nižšej spotreba auta emisie nižšie napr. o 2 g CO2 / km, tak automobilka ti môže predať auto o 190 € lacnejšie a tým pádom už pri kúpe máš zarobené na jednu výmenu baterky + úspory na palive.

Editováno: , autor: e1.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

treba odpojiť konektor od (-) pólu a vystarané 😆

Nechcem tu zase spustiť XY debatu ale ja som na 4 ročnom Superbe kúpil novu baterku, odpojil konektor a jazdím takto 2 mesiace.

DPF vypaluje, Webasto + všetko v aute funguje a ako bonus trvalé deaktivovaný Start-Stop.

Spotreba rovnaká ako pred odpojením.

Ale hlavné! (+) je to, že viem, že mám batériu stále pred odjazdom pripravenú a plne nabitú.

 

Ešte jedno zistenie ako bonus. Mám v podstate trvale v 12V zásuvke Voltmeter.

Všimol som si že mi napätie dobíjania kolíše od 14,4 - 14,7V, podľa toho ako je vonku zima.

ALE, v momente keď vypaluje počas jazdy DPF, napätie je okolo 14,1 - 14,2V

Tým pádom s počas jazdy viem odsledovať kedy mi začalo vypalovanie DPF :)

Pekný deň.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jedna nevyhoda odpojeni konektoru je co jsem vypozoroval , ze uz auto nehlida stav baterie. To znamena napriklad ze nezavisle topeni by mohlo bezet a automaticky se nevypne kdyz je slaba baterka a vyzdime ji. Se zapojenym konektorem to ohlida a vcas vse vypne aby jsi nastartoval. Tez jsem to resil driv. Voltmetr mam taky stale zapojen. Ale uz to neresim a zapojil jsem konektor zpet  napeti mam stale okolo 12.5V. Nekdy 12.4V kdyz stojim dele. 2 roky mam novou baterku a zatim dobry. Zajimave je ze zena v O3 1.6TDI ma napeti 12.6V plus minus porad a ma stejnou baterku tak nevim jestli to tam funguje jinak nebo ma kvalitativne lepsi baterku nebo mensi vybavou to je...Nevim.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...