Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

I na českých  webových stránkách motoristických redakcí a u fanoušků elektromobility, se objevují články z testů dojezdových vzdáleností elektromobilů v zimním období a porovnání s jejich dojezdem  za ideálních (pro baterie) klimatických podmínek. Společnost Recurrent vypracovala k tomuto tématu novou studii . Tato firma během loňské zimní sezóny (2022/2023)  shromáždila data z 10 tisíc elektromobilů, jenž se týkají právě jejich akceschopnosti v závislosti na okolní teplotě. Po obsáhlé analýze dat týkajících se 18 různých modelů pak bylo zjištěno, že dojezd s pádem teplot klesá v průměru o neskutečných 30 procent! A to je třeba dodat, že ty velké rozdíly v dojezdu byly naměřeny při pouhé nule stupňů Celsia (přepočítáváno z původního měření ve stupních Fahrenheita), žádná typická a velká zima.

Dost velkým šokem je výsledek elektromobilu VW ID.4, což je vlastně sesterský elektromobil naší Škody Enyaq, který v teplotách kolem nuly měl snížený dojezd o 46% !!!  Výsledný zimní dojezd při nula stupních  Celsia, cca 240 km (přepočteno z mílí)  je docela tristní výsledek.  Byl zde zaznamenán  obrovský rozdíl mezi skutečným dojezdem  a dojezdem, který ukazoval palubní počítač. Pro pořádek, byla to tedy verze bez tepelného čerpadla, ale i tak, žádný extra výsledek, ostatně i jiné, měřené modely a to i s tepelnými čerpadly padaly s dojezdem docela hodně.

 

Podle mne data z tak ohromného množství elektromobilů vypovídají daleko více o realitě v užívání elektromobilů, než nějaké, třeba i několikadenní testy nadšených motoristických novinářů a webových fanoušků elektromobilů jako je  ElektroDad, Tesláček apod. Tam ani nečekám nic jiného, než nadšení nad provozem půjčených elektromobilů, ostatně při jiných reportech by si u příslušných automobilek nemuseli příště asi ani vrznout. Holt taková je už dnešní doba a tak jsme schopni se navzájem oblbovat......

 

image.thumb.png.7289afd4396cb98c6c0781a7546da56a.png

 

image.thumb.png.c84fd550d53fec3dfb87055c1d274222.png

 

https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda, že neporovnají s letním dojezdem. Důležitá je poznámka:

Citovat

Preconditioning is available in most EVs using your phone’s app or by setting up a departure time. Some vehicles also offer a “winter weather” package that is specially designed to keep battery temperatures in an ideal zone so they are always ready when you start to drive. 

dle toho i v zimě je možné dosáhnout těch "žlutých" dojezdů tím, že člověk dopřeje baterii ohřátí na ideální teplotu.

Další věc co hned udeří do očí je Tesla model Y a model 3. technicky jsou to stejná auta, jen model Y je větší a má větší odpory. Proti tomu dle testu v obou sledovaných případech má mít Y lepší dojezdy... Možná je otázka, z jakého stavu baterie ten dojezd počítají.

zajímavé je taky porovnání s jejich starším testem: https://www.recurrentauto.com/research/how-temperature-affects-ev-range
2022 version of Recurrent data showing how cold weather affects range

 

Kde porovnávají dojezd při -7 až -1°C vs 21°C. To že je zde zase divné pořadí u 3/Y, tak třeba i u toho ID4 jsou dojezdy výrazně jiné, než v této nové studii.

A fakt, že auto má v zimě vyšší spotřebu asi nikoho nepřekvapí, naše auta v rodině jsou na tom kolem +0.3-0.5l/100km. Když se dívám na "nejlepší" vs "nejhorší" měsíc v roce, vychází mi to u všech kolem 12% nárust. A to spalovák vytopí celou kabinu jen odpadním teplem, u EV je třeba připočíst nějakých 1-5kWh spotřeby na topení (v závislosti na délce tras). Tedy z tohoto statutu pokles o nějakých 10-20% je plně pochopitelný a asi by neměl nikoho překvapit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro moderátora tohoto vlákna @DušanV 😁
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-ridicce-v-brne-vybuchla-v-aute-za-jizdy-baterie-40451601#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

A nebylo to pravděpodobně EV. Takže nějaké to vznícení se může odehrávat opravdu všude, bez ohledu na to, jestli je to EV nebo fosil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro moderátora nejenom tohoto vlákna @michal2009 🙂

 

Tak vysoce pravděpodobně  to nebylo EV. Likvidace tohoto konkrétního požáru  trvala cca 5 minut a zvládla to jedna proudnice viz. záznam událostí HZS Brno. U EV by to byl asi podstatně jinak zdokumentovaný zásah.

Nakonec o tom jsme tady již několikrát diskutovali a shodli jsme se, že poměr požárů EV není vzhledem ke spalovákům nijak výrazně odlišný (i tak někdo může mít i odlišný názor) a já s tím nemám problém. Problém je spíše v tom, že když už EV blafne, tak je to tedy řádný fajer. Buďme rádi, že to mají celkem solidně ošetřené, aspoň co se týče ochrany baterií při nehodách. A ano souhlasím, blafnout může sem tam cokoliv.....

 

 

image.png

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Koncern Stellantis si zajišťuje levnější  baterie  u čínského výrobce CATL, který staví mimo jiné i gigafactory v Maďarsku. Složením jsou trochu jiné, čímž jsou levnější, i když s menší energetickou hustotou. Asi to mají ve Stellantisu promyšlené, že např. do městských SUV elektromobilů by to mohlo  s menším dojezdem stačit, ale hlavně zákazníci čekají na levnější elektromobily než ty dosavadní. No uvidíme....

 

https://www.autorevue.cz/stellantis-si-zajistil-levne-baterie-lokalni-vyroby-evropsti-dodavatele-ale-ostrouhali?utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

PS: O výstavě nové gigafactory na Slovensku  bylo podepsáno memorandum mezi slovenskou vládou a  čínskou firmou Gotion High-Tech...

 

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-na-slovensku-vyroste-tovarna-na-baterie-40451747#dop_ab_variant=1178410&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co bude Stelantis využívat jsou baterie LFP, jejich výhodu je hlavně delší životnost a možnost je nabíjet na 100%. Používá je spousta automobilek, třeba Tesla je používá u SR+ modelů kdy třeba model 3 má 60kWh a dojezd 513km WLTP. Obdobně MG4 tyto baterie využívá v 51kWh variantě u základního modelu. Reálně toto může být pro mnoho lidí zajímavé, pokud mohou nabíjet doma, tak tím, že mohou nabíjet na 100% dostávají téměř stejnou reálně využitelnou kapacitu, jako když nabíjejí LR varianty na 80% (model 3 75kWh -> 60kWh využitelných, MG4 64kWh -> 51kWh využitelných u LR variant).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Útok na automobilitu, zákazy spalovacích motorů nebo náznaky a příprava na propagovanou změnu stravovacích návyků obyvatelstva, která jde ruku v ruce se snahou zlikvidovat produktivní zemědělství, a to všechno s cílem údajné ochrany planety.

Mne to vede k názoru, že jsou to projevy zásadní změny v politice.

Po léta se politici předháněli ve slibech, jak zlepší život obyvatel.

Každý politik na to ovšem chtěl jít jinak. To museli - jinak by ta hra na demokracii neměla smysl.

Před nějakými 20 lety došlo k podstatné změně - ve spolupráci se zelenými fanatiky se cílem politického snažení stala planeta.

O člověka už není zájem. Ten je popisován jen jako škůdce, kdy vlastně jakákoliv jeho činnost je spojena s nějakými emisemi, pevnými, kapalnými nebo plynnými. Jak při výrobě, tak při spotřebě.

(Vlastně by bylo ideální zbavit planetu lidí. To by se pak planeta měla skvěle...)

Uvedená změna umožňuje provádět politiku směřujícím proti zájmům většiny občanů.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ovšem pokud by byla planeta bez podstatné části lidstva, tak kdo by pak živil a dělal na ty lidi co tohle vymýšlejí? Nebo snad mají již tak rozpracovanou umělou inteligenci, že nás normální smrtelníky již absolutně k ničemu  nepotřebují?

Tak nevím kolik lidí ještě dnes bezmezně  věří všem těm věcem  kolem klimatické záchrany planety a hlavně účinné  a prokazatelné pomoci, když přesedneme jen na proklamované zdroje energií. Ono, kdyby náhodou pod tlakem  padl tenhle argument pro tzv. záchranu lidstva, tak jaký je problém změnit téma a zadání? A pojede se zase dál.....

To, že něco se má dělat pro životní prostředí  a pro budoucnost žití, to snad nikdo z rozumných nerozporuje, ale takhle, jak to dnes v Evropě vidíme?  Já osobně ale ten jejich "oklikou daný" zákaz spalovacích aut a protěžování elektromobilů za každou cenu v rámci Evropy, považuji za největší podraz a paskvil, co mohli lidé z EK, Europarlamentu, ER a vůbec  EU pro nás v tomto směru vymyslet. Ohlupovat mohou směle ty, kdo se dají.....

 

PS: Je to jako vždy i tady ve všem politika, no  a výsledky parlamentních voleb v dosud nadšeně  elektromobilním  a údajně občansky uvědomělém  Nizozemí daly jasně najevo, jak lidé toho začínají mít plné zuby a to je jen pouhý začátek fungujících, či spíše nefungujících opatření celého toho Green dealu. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak si to má normálně uvažující člověk vyložit? ČEPS ve své zprávě říká, že tak jako tak budeme u nás v ČR  za cca 5 let el. energii zčásti dovážet, zato šéf ČEZu říká, že je potřeba udělat celou řadu kroků už teď, abychom byli energeticky soběstační za 5 let, i v roce 2030,  i za 20 let?????

Kdysi zkratka ČEZ znamenala České energetické závody, nyní Čistá energie zítřka. A šéf firmy Daniel Beneš říká, že jiná než zelená cesta nepřipadá v úvahu. Připouští ale, že zvolená rychlost dekarbonizace byla možná přehnaná.

„Aby nás to nezabilo cestou k dobrému cíli,“ říká k plánovanému tempu změn Beneš. Jeho názor je, že jak se nastavily některé nástroje, především cena emisní povolenky – tak to na začátku nebylo úplně domyšlené a způsobilo to zbytečně překotný vývoj. Ale s tím nic neuděláme, říká Beneš.

Ano pane Beneši, nic proti tomu nedělejme, jen oddaně a bez námitek poslouchejme a konejme v zájmu teoretizujících klimapolitiků a klimaúředníků EU, no a hlavně plaťme.....

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-zpomalit-green-deal-legitimni-uvaha-rika-sef-cez-239574#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K dobrému cíli.... jsou to rudozelení fanatikové a na ně nabalení parazité. Ta "vlajka" EU se srpem a kladivem je obrázek starý přes deset let. A teď se to hezky projevuje. Zatím se všichni tváří, jakoby se nechumelilo, jako ovce na porážku. Představte si, co by se před patnácti lety dělo, když by někdo řekl, že se zakážou klasická auta. Tak asi tolik k nucenému elektru.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můj švagr, coby myslivec a majitel chalupy v horském terénu Jeseníků v současnosti řeší, čím by si  nahradil dosluhující starší Suzuki Jimny pro svoje zimní cesty  do honitby a  pro cesty rodiny v nepropluhovaném terénu na chalupu na zimní víkendy. Obrátil se se zájmen o nové Suzuki Jimny a ejhle, kde nic není, ani čert nebere. U nás v ČR prostě není oficiálně k sehnání  čtyřmístné Jimny (protože emise). Dvojmístné, nákladní verze (jiné u nás nekoupíte - zase emise) coby myslivci by asi stačilo, ale rodina v kufru na chatu v těžkém terénu nepojede.  Suzuki Vitara se svým odlišným systémem pohonu na 4 kola oproti Jimnymu nevyjede to, co švagr požaduje. 

A teď si představte co mi švagr naštvaně poslal. Video, jak v Rusku v době tvrdých sankcí, řeší to, jestli je lepší u nich koupit čtyřkolové a čtyřmístné Jimny v automatu, nebo manuálu?  

Já mu na to řekl, že pláče na špatném hrobě a že my zase v době "nepřímých sankcí Green dealu" musíme max. řešit jestli dvojmístné Jimny, nebo žádné Jimny. No my se máme........

 

PS: Navrhl jsem mu (jen tak ze srandy), že taky třeba existuje hybridní čtyřkolka typu Toyota Yaris Cross apod.  Vzal to vážně, no a po brouzdání po internetu  a návštěvě autosalónu Toyoty, jsme došli k závěru, že pro švagra na daný účel tyhle hybridní a el. čtyřkolky nepoužitelné. Teď už jen zbývá Land Cruiser za 2 x větší cenu (zatím, než i tohle Toyota pro Evropu stopne), nebo se snad ještě někde dá koupit nová Lada Niva? Ale to aby člověk měl strach, že svými penězi podporuje nepřátelský režim, nebo ne.....?

 

 

PS. Krásné video, dají se v nastavení zapnout české titulky. Tak na tohle budeme  v budoucnu již jen vzpomínat....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Švagr by se mohl podívat na Ineos Grenadier benzín nebo diesel. Grenadier je levnější než Land Cruiser a je i kvalitnější. Jen je větší oproti Suzuki Jimny. Ale kde nic není, je lepší alespoň nějaké řešení.

Já si ho asi budu pořizovat, jako náhradu mého vozového parku. Je to dnes zázrak mít takové auto a ještě výroba Eu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 24. 11. 2023 na 8:53, DušanV napsal:

Ovšem pokud by byla planeta bez podstatné části lidstva, tak kdo by pak živil a dělal na ty lidi co tohle vymýšlejí?

Proč jen bez podstatné části?

Bez veškerého lidstva - tedy i bez těch zelených magorů.

Viz třeba Francouzská revoluce, kdy král odebral šlechtě veškeré pravomoci, ale ponechal jí veškeré výhody (třeba neplacení daní).

Když lidé zjistili, že šlechta jim nemůže pomoci zlepšit životní podmínky - ani kdyby chtěla, tak ji smetli.

A s ní i toho krále...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 25. 11. 2023 na 10:30, DušanV napsal:

Obrátil se se zájmem o nové Suzuki Jimny a ejhle, kde nic není, ani čert nebere. U nás v ČR prostě není oficiálně k sehnání  čtyřmístné Jimny (protože emise). Dvojmístné, nákladní verze (jiné u nás nekoupíte - zase emise) coby myslivci by asi stačilo, ale rodina v kufru na chatu v těžkém terénu nepojede.

A dovoz ze zahraničí nepřichází v úvahu?

Možná by mu to zařídili u Suzuki neoficiálně.

Nebo by mu aspoň poradili jak na to.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zákaz spalovacích aut v roce 2035 je jen formalita. Elektromobily zvítězí, protože jsou prostě lepší.

Ti co tu nejsou poprvé, tak určitě pochopili, že tohle není moje tvrzení a můj názor, ale je to nadpis článku pana šéfredaktora Ondřeje Nováka, z webu obnovitelne.cz.

Dal jsem to zde, abychom pochopili smýšlení zanícených fanoušků elektromobility. Opravdu by mě pane Nováku zajímalo, jak by na tom byly elektromobily, co se týče rozšíření mezi obyvatelstvem, kdyby se jim nepomáhalo horem, dolem?  Asi dobře, tedy podle Vás, přeci lidi nejsou blbí a sami musí poznat, že elektromobil je prostě lepší. "Zajímavé" čtení, závěr si udělá každý sám.....

 

https://www.obnovitelne.cz/clanek/2832/zakaz-spalovacich-aut-v-roce-2035-je-jen-formalita-elektromobily-zvitezi-protoze-jsou-proste-lepsi

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Že by se evropským automobilkám konečně rozsvítilo a to dokonce i v koncernu VW AG? Není přece normální, když chce údajně EU kompletně elektrifikovat individuální osobní mobilitu, aby se zde prodávaly a nabízely převážně jen elektromobily za ceny převyšující 1 milión Kč a více. Z takových výchozích cen se nedá ani v budoucnu u ojetých elektromobilů dosáhnout smysluplné ceny, pro stále více  chudnoucí zprůměrované obyvatelstvo Evropy. Kdo z nich bude kupovat za pár let ojeté Enyaqy, ID.4 a Tesly za ceny třeba 500.000,- Kč, když mnozí z nich si dnes horko, těžko kupují olítané Octavie za 200-300.000,- Kč? A to se mi ani moc nechce připomínat případné náklady za renovaci jejich baterií u vozů, které budou po cca 8 letech mít baterie již bez záruky. A že bazary budou mít a některé již mají sofistikovanou diagnostiku pro baterie elektromobilů? Bazary zákazníkovy v takovém případě dají diagnostický protokol baterie takový a makový, ale troufnou si na základě jejich protokolu dát zákazníkovy nějakou další záruku na baterii? Asi těžko, tedy zatím o tom moc nevím. 

Nedávno jsem se bavil se svým známým prodejcem a servisákem tzv. obyčejných autobaterií, který sice nedělá nic do elektromobility a jejich baterií, ale tvrdil mě, že jakákoliv diagnostika jakékoliv starší  uzavřené baterie/zdroje, kde probíhají neustále chemické procesy  (a to bude dle něj i u baterií elektromobilů) je kolikrát spíše hádání z křišťálové koule. Naměří se stále dobrá zbytková kapacita, dobrý vnitřní odpor, odpovídající výstupní napětí a za týden baterie umře. 

Takže doufejme, že i VW AG (dle přiloženého článku) najde v brzké době spojence pro přeci jen lacinější elektromobil pro masy, kde, když nám po x, y letech tzv. umře baterie, tak za novou nedáme dnešních 1/2 miliónu Kč. A hlavně, nejenom v brzké době najít spojence na vývoj, ale v brzké době konečně takové auto taky vyrábět. Tak to podle všeho zatím vypadá, že koncernu se stále nějak nedaří masami akceptovatelný a cenově konkurenceschopný elektromobil vůbec vymyslet!

 

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-volkswagen-hleda-spojence-pro-vyrobu-jeste-levnejsiho-elektromobilu-lovi-v-necekanych-vodach-21011558#dop_ab_variant=1195101&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Normální lidé v EU (tím zrovna nemyslím politiky) pomalu, ale jistě poznávají na svých peněženkách  a svých životech, že v současnosti zařazená rychlost Green dealu je pro ně dost přehnaná. Ostatně po Eurovolbách v roce 2024 poznáme, jestli lidé v nich vyjádřili žádost o rozumné zatažení za klimatickou brzdu, nebo budou ochotni dále rozhazovat své peníze na, z velké části i dost nedomyšlené a  rádoby hurá klimaticko-ideologické  projekty. Nebo taky se mohou na jakékoliv volby vykašlat a nechat si  dále kadit na hlavu vše možné i nemožné jako mnohokrát.

 

O tom, že to ohledně Green dealu  dost drhne již dnes, se můžeme přesvědčit  i sami na sobě a na svých účtech u nás v ČR, což potom po Novém roce. To, že to drhne a skřípe i v oboru elektromobility se můžeme dočíst v letošním roce prakticky denně. Příslušné fabriky omezují výrobu, oddalují zavádění některých nových modelů elektroaut, omezují a propouštějí lidi ve výrobě a i ve vývoji (viz. článek).

V kontrastu zeleného dění (údělu) v Evropě, velké globální automobilky neváhají vyvíjet a vyrábět nové motory na fosilní paliva typu V6, V8 (třeba i aliance Renault -Nissan, viz. Automobil 12/2023) pro mimoevropské trhy v benzínu i dieselu. Pravděpodobně se připravují i na to, že jejich rozhodující zisky z prodejů aut se budou přesouvat mimo Evropská kolbiště, dokonce jsem v tisku narazil na úvahy, že někteří Evropu jako trh mohou opustit úplně. Ono, jestli mimo Evropu mám velkou šanci třeba dalších 50 let prodávat auta na fosilní paliva s velkým ziskem, nebo chudnoucí Evropě dodávat elektromobily se ziskem menším a přitom mám zavedené trhy a prodejní a servisní síť po celém světě , tak si asi setsakra rozmyslím, co budu dělat a co preferovat. Obzvláště když vidím, že v případě jakékoliv politické a ekonomické  turbulence se situace může kdykoliv a kdekoliv změnit a navíc dosavadní  celosvětové klimatické dohody  měly  spíše vágní dopady. I když na právě  končící COP28 Dubaj 2023 se prý opět podařil průlom a uzavřela se dohoda pro  globální odchod od fosilních paliv. Ovšem nemažme si zase med kolem pusy. Kdy se dohody  100% dodržovaly, když bylo potřeba a výhodné  je nedodržet? Bude je někdo vyžadovat po druhém s pistolí u hlavy ? 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/bosch-zacal-propoustet-i-lidi-z-vyvoje-a-otevrene-rika-ze-je-to-kvuli-elektromobilum-situace-je-horsi-nez-jsme-cekali-rika-mluvci/

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 11. 12. 2023 na 12:19, DušanV napsal:

Kdo z nich bude kupovat za pár let ojeté Enyaqy, ID.4 a Tesly za ceny třeba 500.000,- Kč, když mnozí z nich si dnes horko, těžko kupují olítané Octavie za 200-300.000,- Kč?

 

Toto téma mě vrací k otázce hodnoty peněz a k inflaci jako možnému řešení.

Vidíme, že platy rychle stoupají, i když možná ne tak rychle jako inflace. Před třemi lety byla běžná cena ojeté Octavie mezi 200 a 300 tisíci korunami. Dnes je ale situace jiná - těžko najdete slušný vůz pod 300 tisíci a spolehlivá Octavie „s nějakými kilometry“ začíná až na hranici 400 tisíc.

 

I v krajských městech se nyní běžně prodávají byty 2+1 za 4 miliony korun i když lidí brečí že nemají prachy, trh je víceméně vyprodaný. Trh je dynamický a lidé mají prostředky k nákupu pláčou ale sedí na hromadě peněz.

Co se týče Octavie, čekací doby jsou dlouhé a nový model ve slušné výbavě nyní stojí kolem 700 až 800 tisíc korun.

Pokud se podíváme na současný trend cen a inflace, může to znamenat, že v roce 2030 by cena nového auta s baterií mohla dosáhnout 1,5 milionu korun, což by bylo srovnatelné s dnešní cenou nové Octavie za 750 tisíc.

 

Pokud by v roce 2030 stála tříletá Octavia s baterií mezi 600 a 800 tisíci, bylo by to srovnatelné s dnešní cenou tříleté Octavie za 300 až 400 tisíc.

Nejsem zastáncem baterií, pouze poukazuji na rozdíl ve finančním pohledu, který jste zmínil jako problém. Podle mého názoru by ceny spalovacích aut, ať už ojetých nebo nových, mohly být v roce 2026-27 srovnatelné s cenami aut na baterie. Samozřejmě to nic nemění na tom že je to násilné ohýbání trhu s tím samozřejmě s tebou souhlasím.

 

Ještě jednou bych chtěl zdůraznit, že nejsem nadšencem elektrických vozidel (EV) a považuji je za problematické.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Shodou náhod jsem se dostal k článku na webu "portalridice.cz", kde se mluví o dominanci Číny v přístupu k surovinám  a ve výrobě bateriových zdrojů pro elektromobily, což je nám všem  všeobecně známo. Mne zaujalo v tom článku spíše autorovo tvrzení (nevím sice kde se k tomu dostal), že je docela velká šance, že se v surovinách pro baterie postupně přejde od dominantního lithia ke kobaltu. 

Proč to zde zmiňuji? No právě proto, že když jsem byl koncem listopadu letošního roku na léčebné rehabilitaci v lázních Jáchymov, tak jsem měl tu možnost sfárat do jediného funkčního dolu v Jáchymově tj. do dolu Svornost a tam jsem se dozvěděl k tomuto tématu zajímavé věci. Provázel nás tam geolog a v rámci různých dotazů padla i otázka na zásoby lithia v Krušných horách a na jeho využití v elektromobilitě. Pan geolog měl ten samý názor, co se týče jeho těžby a využití v budoucnu jako autor přiloženého článku, tj, než se u nás v ČR rozhoupeme (a že nám určité věci trvají hodně dlouho), tak již to nemusí být vůbec  aktuální. Samozřejmě nic jistého to není a i pan geolog se může v názorech mýlit, ale i tak červíček nahlodal.....

Abych byl upřímný, tak mám s naší současnou vládnoucí garniturou a její odbornou erudicí docela strach, aby náš stát na lithiu neprodělal tzv. gatě, místo očekávaného velkého zisku. A taky proč má člověk v poslední době tak neodbytný dojem, že ideologie a zbožná přání politiků (a bohužel i těch našich domácích) se docela dost míjí se současnou vědou a současnými technickými  a snad i finančními možnostmi lidstva?

 

https://www.portalridice.cz/clanek/vyroba-baterii-hlavni-bolest-evropskych-automobilek 

 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navazuji na svůj předchozí příspěvek ohledně lithia a jeho těžby  z ložiska pod Krušnými horami. Aniž bych to předpokládal, nebo to nějak naplánoval, tak dnes, tj. 15.12.2023 se na webu objevil článek, který by dával za pravdu  panu geologovi z dolu Svornost v Jáchymově (viz. předchozí příspěvek), který tvrdí, že v lithiu jsme vysoce pravděpodobně zaspali dobu a pokud do toho půjdeme, tak si spíše zaděláme na další dluhy, než na tom zázračně vyděláme. Nebo snad náš současný premiér dostal ( možná i ten minulý) nějaký pokyn, abychom do toho šli hlava, nehlava, nebo snad zase platí, že přání našich posledních dvou premiérů je spíše jen otcem bláznivé myšlenky ? Celá ta myšlenka těžby lithia pod Cínovcem začíná vypadat možná i jako nějaké politické zadání pro ČR z vyšších míst, že by přímo z EU?

 

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-mracek-splasknuti-lithiove-bubliny?

 

PS: článek byl převzat z webu české lithium a dozvíte se tam docela zajímavé věci.....

 

https://www.tumblr.com/ceskelithium

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobní  pohled hlavně na elektromobilitu, ale nejen na ni, od Martina Vaculíka. Udělejte si kávičku a vyhraďte si  na to čas (tedy pokud chcete), třeba večer, kdy nikam nespěcháte, tj. trvá to dlouze, jako nějaký ten klasický film, ale pro někoho to může být napínavější, než onen film. Na to, že je to novinář, kterého  psaní  o autech živí, tak pořád docela  střízlivý pohled na danou věc, na rozdíl od mnohých profesionálních Youtuberů fušujících do oboru elektromobility, kteří se daným tématem s vlastním přiznáním tak nějak živí......

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moc zajímavé video. Ty tři hodinky jsem si na to vyhradil 🙂 ... tento člověk problematice velice dobře rozumí, dívá se i do budoucna, jako odborníka, či odborného popularizátora si ho vážím velmi ... občas jsem našel v jeho příběhu našel určité nelogičnosti, resp. věci, které nějak obešel, ale neřekl přímo a natvrdo. Dost mě baví všechny ty souvislosti, vždy když říká, jak to vlastně chodí a jaká může být motivace hráčů v tomto odvětví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

On 12/13/2023 at 9:41 AM, informator said:

Toto téma mě vrací k otázce hodnoty peněz a k inflaci jako možnému řešení.

...

Pokud se podíváme na současný trend cen a inflace, může to znamenat, že v roce 2030 by cena nového auta s baterií mohla dosáhnout 1,5 milionu korun, což by bylo srovnatelné s dnešní cenou nové Octavie za 750 tisíc.

 

Pokud by v roce 2030 stála tříletá Octavia s baterií mezi 600 a 800 tisíci, bylo by to srovnatelné s dnešní cenou tříleté Octavie za 300 až 400 tisíc.

Nejsem zastáncem baterií, pouze poukazuji na rozdíl ve finančním pohledu, který jste zmínil jako problém. Podle mého názoru by ceny spalovacích aut, ať už ojetých nebo nových, mohly být v roce 2026-27 srovnatelné s cenami aut na baterie. Samozřejmě to nic nemění na tom že je to násilné ohýbání trhu s tím samozřejmě s tebou souhlasím.

...

 

Ceny nových a ojetých aut samozřejmě mají s inflací souvislost, přesto ale může být dynamika těchto trhů jiná. Proč? Hlavně díky těžkým regulacích, kterým poslední dobou toto odvětví podléhá.

 

S tvojí tezí, že inflace nakonec srovná ceny e-aut s klasickými, ale nesouhlasím, a vysvětlím proč. Dejme tomu, že do r.2030, nová benzínová Octavie, která dnes stojí ceníkově 700-800 tisíc Kč, může stát  1,5 mil., a to díky inflaci. Ty by odpovídalo cca 8 letům s průměrnou roční inflací 10%, no doufejme, že to nebude tady u nás tak kruté. 🙂

Jenže, čistě ta inflace (=pokles hodnoty peněz) by zdražovala logicky také elektromobily, které stojí už dnes těch 1,5 mil., takže s takovou drsnou inflací by v roce 2030 mohly stát okolo 3 mil., jen díky inflaci.

 

Podle mého názoru mohou srovnat ceny klasických aut s e-auty jen dvě věci: (a) převratný technický rozvoj (zlevnění e-aut), nebo (b) státní regulace (zdražení klasických aut ála Norsko). Na první možnost stále už roky čekáme, a pořád nic, naopak je predikován spíše budoucí nedostatek surovin a kapacit, tedy naopak zdražení. Možnost (b) neboli brutální daně na klasická auta u nás asi nebudou průchozí, ... a nebo možná (c) zlevnění e-aut mohou zařídit jedině výrobci, tedy ne ti naši zavedení, ale ti z čínské invaze na staré zavedené trhy.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud mají elektromobily někdy v budoucnu zlevňovat, tak já bych se přiklonil spíše k té možnosti (c), tedy klesající ceny aut od výrobců a to záleží hlavně na tom, za kolik budou kupovat komponenty ke kompletaci  a výrobě baterií, nebo celé baterie  V samotné technice elektroaut  nějakou revoluční změnu  nečekám, vyjma možné revoluce ve složení a technologii baterií. Otázka kdy se toho dočkáme?

I ty současné baterie by za určitých okolností mohly být levnější, to podle mne záleží taktéž a hlavně na Číně, ta má  zabukovanou  rozhodující těžbu, zpracování a přepravu nezbytných, hlavních surovin pro jejich výrobu. Klidně se může stát, že v souvislosti s novou technologií a jinou  surovinovou základnou pro možné a nové typy baterií půjde cena lithia dolů a např. evropští výrobci elektromobilů pro tzv. městské, levnější  elektromobily zůstanou nadále u Li-on baterií, které budou pro město a okolí postačovat. 

 

Jinak souhlas s @Wdog, pokud poleze inflace hodně nahoru, tak s ní polezou jak ceny spalováků, tak elektromobilů. Výrobci sice mohou v takových případech  na nižších maržích  elektromobilů nějakou dobu sanovat určité  zvyšování jejich cen, ale ne dlouho. 

I ten Enyaq má dnes pro Škodovku určitou marží, i  když přesně nevím jakou. Při mé nedávné návštěvě výrobního závodu v MB mně na dotaz ohledně marží bylo řečeno, že se to napříč všemi typy vozů pohybuje mezi 2000 až 4000 Euro za kus. Po dotazu na konkrétní marži elektromobilů bylo řečeno, že je to v tom zmíněném rozptylu.....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K té marži: pro jednotlivé modely to asi těžko zjistíme, snad jen orientačně můžeme vypočítat hrubý zisk před zdaněním získaný ve Škoda auto za každý vyrobený automobil. Podle výroční zprávy za rok 2022 celosvětově vyrobili 731 tis. škodovek, a dosáhli hrubého zisku 16 miliard Kč, tzn. na jedno auto hrubý zisk cca 22 tis. Kč, což zhruba odpovídá horní hodnotě tebou uvedeného intervalu. Ve skutečnosti reálná marže (zisková přirážka) na jedno auto bude vyšší, protože očekávám, že německá mateřská společnost VW odsává ze Škoda auto větší množství zisku pomocí předražených "služeb", licencí a poplatků. Ale jejich ziskovost v různých regionech a na různých modelech může být opravdu různorodá.

Co mne zaujalo: získávají cca 80% obratu prodejem aut, a zbylých 20% je prodej aut rozložených na díly, prodej náhradních dílů, a prodej služeb.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...