Přejít na obsah

1.6 75kW - CHLADICI SYSTEM


KarlosTDi

Doporučené příspěvky

Prohledal jsme toho mrak ale nic ani podobného jsme nenašel.

Omlouvám se za román co napíšu ale na dva řádky to prostě nedám ... díky za pozorné přečtení.

Mám 1.6 75kW BQF a dlouhodobě mě zlobí zavzdušnění systému chlazení.

Při nastartování jsou slyšet v systému byblinky, nejvíc běhají kolem 1500ot. Zkoušel jsem se všemožně odvzdušňovat ale nic nepomohlo.

Taky jsem zjistil že za studena skoro nejsem schopen utáhnout výčko expanzní nádoby, chvilku jde zlehka a pa strááášně ztuha.

Jako bych nestlačoval vzduch ale vodu. Jo vody v nádržce mám u studenýho motoru mezi MIN - MAX, teplýho pak motor asi 5mm nad MAX. Dle DP

by mělo být pod MIN ale dříve jsem měl ještě víc a vše bylo stejné. Voda se neztrácí, ohřívá se a topí krásně. Z expanzky nejde cítit splodiny, víčko pro dolévání oleje je orosené

tak normálně. Pára z výfuku jen ráno při studeném motoru. Proto bych vyloučil prasklé těsnění pod hlavou.

Při studeném startu a utaženém! víčku expanzky mi otáčky houpou kolem 1100 a moc se jim neche dolů, jako by se motor pras s natlakovanou kapalinou.

Normální volnoběh mám 680ot. když ale víčko mám povolené tak nastaruje krásně a otáčky hned klesnou na cca 800 a pak s ohřátím apdají níž.

I podle zvuku motru mám dojem jak kdyby se motor trápil s velkým tlakem v chladícím systému. Když při tom povolím víčko tak se motoru trochu ulehčí

ale není to ono. Po vypnutí a znovunastartování s povoleným víčkem krásný zvuk a otáčky !!! Z tohoto bych usuzoval na vodní pumpu ale když to topí a chladí OK?

Při teplném motoru když lehtám motor při 1500ot tak ty se tam občas zaseknou (nedělá to pravidleně) oscilují od 1450 - 1550 asi tak 20x a pak spadnou na volnoběh. Motor si u toho

trošku zakucká. Nic strašného. Řekl bych že to může mít souvislost s bublinkama v systému, vysvětluju si to tak že čidlo teploty je chvilku v bublinkách a blbne. Al e taky to můžou dělat jiné věci

jako např výfuk (někdy slyším že asi bdue malá ďurka), lambda, ... dle wagu ale bylo vše OK

Co mě napadá že by to mohlo být:

- těsnění pod hlavou - dle všeho OK

- víčko expanzky - zapůjčeno jiné a vše stejné

- elekronický termostat - dle WAG OK a podle chlazení a topení funguje

- čidlo teploty - vyzkoušeny 3ks a vše stejné

pak už mě nenapadá nic reálného tak prosím o rady.

Díky za ochotu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- ještě bych doplnil že jezdím s povoleným víčkšm expanzky, právě kvůli tomu velikému tlaku se tam je.

Nepozoruji žádnou změnu - zahřívá a topí stjně jak s utaženým, akorát se motor líp chová řekl bych.

- jo a u teplého motoru jde víčko zašroubovat lehce, i za běhu motoru. Asi jak jsou ty plasty měkčí teplem.

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak bublinky občas slýchám taky, ale co se týče Tvého "problému" s tlakem, myslim, že by měl být v okruhu něco jako přepouštěcí ventil "tlaku", dřív to tak bývalo běžně ve víčku, ale kde je teď opravdu nevim ... jinak otáčky studeného motoru jsou jaké jsou, taky mám vyšší a přisuzuju to EU4 a recirkulaci výfukových plynů, jak kdyby měl motor takový menší sytič pro rychlejší zahřátí katalyzátoru ... i když po tom co jsem našel a zadělal dírku v odvětrání klikovky, je to výrazně lepší, už se to projevuje opravdu jen za studeného rána (dřív i teplejší odpoledne)

Taky mi občas zůstane "viset" na vyšších otáčkách, na STK mi řekl technik na emisích, že mi visí škrtící klapka, ať si ji nechám vyčistit ... řekl to ale tak arogantně, že jsem ho nebral vážně a myslel si své o elektronicky řízené klapce, že si to řídící jednotka stejně udělá jak chce a uzná zrovna za vhodný ... :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- aha tak o přepouštěcím tlakovém ventilu slyším prně ... vůbec netuším kde ho hledat

u motoru AVU je elmag ventil uzavírání chladící kapaliny těsně před radiátorem topení. BFQ ho ale nemá!

- biblinky slyšíš taky? jde ti u studeného motoru lehce zašroubovat expanzka?

- zkus někdy po ránu nastatrtovat s povoleným víčkem a dej prosím vědět jestli to mělo vliv na otáčky.

díky a prosím o další náměty

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zkusim, dám vědět, ale spíš až v sobotu, ráno není čas a pak nevim jestli to bude mít smysl, jinak máš pravdu, zavřít "za studena" expanzku nejde zrovna hladce, přepouštěcí ventil o kterém mluvim, býval i na Š120, nechce se mi to moc popisovat, ale prostě ve víčku byla dírka s pružinkou, vysoký tlak odfouknul vzduch víčkem pryč, při chladnutí kapaliny dochází ke smrštění objemu a víčko umožnilo přisátí vzduchu ... zajímalo by mě jak je to řešený u těchto motorů ... možná už se to neřeší a jednoduše na to :prc:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- tak vyzkoušej a uvidíš. U mě to teda tak funguje pořád

- kolik máš km, máš už po rozvodech? měněná vodní pumpa?

- přetlakové víčko ze 120 znám, úplně stejně ale podle mě má fungovat i tydle nový

chápal bych že mám nějaké pokažené, přicpané nebo bůch ví jaké ale i když jsem si půjčil jiný tak to bylo to samé

jen teda montování mího víčka do kámočova TDi šlo OK, ne tak ztuha jak u mě

Možná teda mám nějakou špatnou celou nádobu ... ale to pochybuju. max že by škoda vyrobila nějkaou vadnou sérii

- uvidím jestli se ozve víc BFQ motorů jak jsou na tom oni

- fyzika sice není můj obor ale když se selským rozumem zamyslím jak systém funguje tak jsem v koncích.

polovina nádobky je přeci prázdná - vzduch. Ten je jakš takš stlačitelný (oproti vodě). proto si myslím že i na studeným

motoru musí jít víčko zašroubovat lehce.

U teplého motoru jsou plasty víc roztaženy proto jde asi víčko zašrubovat lehčeji. Termostat je taky otevřený ale to přece

nemůže mít vliv, přeci při utahování víčka nepřetlačuju vzduchem sloupec vody v celém systému

- zkusím ještě napsat do pár servisů jestli se s tím nesetkali

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zkusim, dám vědět, ale spíš až v sobotu, ráno není čas a pak nevim jestli to bude mít smysl, jinak máš pravdu, zavřít "za studena" expanzku nejde zrovna hladce, přepouštěcí ventil o kterém mluvim, býval i na Š120, nechce se mi to moc popisovat, ale prostě ve víčku byla dírka s pružinkou, vysoký tlak odfouknul vzduch víčkem pryč, při chladnutí kapaliny dochází ke smrštění objemu a víčko umožnilo přisátí vzduchu ... zajímalo by mě jak je to řešený u těchto motorů ... možná už se to neřeší a jednoduše na to :prc:

- tak jak? vzpoměl jsi si a zkusil nastartovat studený motor s vyšroubovaným víčkem?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj, zkusil, asi Tě zklamu, ale řekl bych bez rozdílu, čili motor nebyl asi zas tak studenej poslední dobou, že bych v tom viděl rozdíl, čili žádné vyšší otáčky ...

jinak jsem koukal na to víčko a jakože "přepoštěcí ventil" v něm oravdu zabudovanej je, jen to "odfukuje" nebo spíš mělo by po straně nádobky ven ... Zkusil jsem po dojetí ještě s nastartovaným motorem odšroubovat a nějaký ten malý tlak tam byl, asi je pružinkou nastaven na výrazně vyšší ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- ahoj díky za příspěvek

- určitě jsi mě nezklamal, alespoň vím že to není vlastnost

- teď jezdím s utaženým víčkem a řekl bych že otáčky už tolik nehoupou, asi není taková zima

servis mě straší špatným těsněním pod hlavou. jelikož ale žádné jiné příznaky

jako pára z výfuku nebo spaliny z expanzky nemám tak je diagnóra prý bez záruky

- utahování studené nádobky je prý OK, dělají se víc na fest a než se zahřejou tak jdou z tuha

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravim, tak jsem u motoru s kodem AVU taky uz zpozoroval slysitelne bublinky v chladicim okruhu behem zahrivani motoru. Soucasne se mi rozblikala kontrolka chl. kapaliny kvuli zvysenemu odporu na elektrodach snimace co je uchyceny v expanzce a ponoreny v chladivu. Nevsiml jsem si, ze by na hladice v expanze byla nejaka vrstva mastnoty, ktera by treba zalepila elektrody a mela i souvislost s bublinkami.

Ted kdyz uhodily mrazy, jde vicko vyrovnavaci nadoby utahovat s mnohem vetsim usilim, takze to je asi normalni pri nizkych teplotach normalni.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- bublinek už bylo slyšet tolik že jsem zajel do servisu

- ubylo mi asi 1cm vody tak čekám že se se mnou rozloučilo těsnění pod hlavou ...

- technik to prozkoumal, řekl že těsnění pod hlavou na 1.6 snad ještě neměnil že to bude 100% OK

a že se voda vyvařila protože mám seklý termosat. Hadice do hladiče horká jak sviňa až se seply ventilátory

z chladiče byla studená a pomalu se troškičku ohřívala. Prý jednoznačně rozlomený a seklý termostat tak zkusím rozdělat a uvidím

Mám zamluvený termostat z Elitu ? stojí 1260,- a je to od francouzské firmy VERNET, nemáte někdo zkušenost?

jinak origo škoda stojí potěšitelných 1500,- ale chtějí 500,- zálohu na objednání. No a pokud bude ten můj OK tak ji vemou

jako strono za vrácení dílu do Mladé Boleslavy

- já se ale furt bojím o těsnění, bublinek je tam fúra, voda ubyla ... no uvidíme

- je škoda že na 75kW nejde při sundání termostatu zkontrolovat vodní pumpu jako na osatních motorech

- příší týden dám vědět jak jsme dopadl

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- tak jsem dost pokrocit, dekuji Chasemu za zapůjčení WAG kablíku ;)

- zapsané chyby: čidlo teploty - překročena nějaká mez ...

- motor jsem pořádně ohřál a pak ohmatal hadice, všehny strašně horké a ztvrdlé,

vratná z chladiče ve směru do termostatu studená

- odpojil jsem čidlo teploty, nastartoval a termostat se trošku pootevřel a hadice se zahřála

- patrně bude v hájí čidlo tepltoy, i když na wagu ukazuje reálné hodnoty, ručička teploty na budíkách nikdy neukázala víc jak 90°C. Čidlo prostě nepozná od cca 90°C výš a nechá termostat stále zavřený

a to mám čidlo origo nové zhruba od října !!!

- po víkendu vypustím vodu, zkontroluju termostat a vyměním čidlo a zkontroluju konektory

- bublinky se tam s největší pravděpodobností dostaly netěsností odvzušňovacího potrubí z hlavy válců

při přehřátém motoru to tam syčelo a po povolení nádržky a upustění tlaku OK

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

- tak jsem vyměnil termostat za origo nový (1501,-), ten původní ale na pohled vypadla OK, nu co už aspoň ho mám jako náhradní ...

- čidlo teploty jsem dal původní staré, protože jsem měl strach že to nové je špatné. Zkoušel jsme ho dle DP ohřívat a měřit odpor

a i když jsme ho držel ve vroucí vodě dle grafu ukázalo max 70°C ? podle mechanika se ale takto měřit nedá a že jsem ho na 100°C určitě neohřál

Ono se čidlo dost blbě nad horkým kastrólem drží ...

- každopádně žádná změna, termostat funguje jak má, voda neubývá ale bublinky jsou furt

ještě zajedu zas do servisu ať mi natlakují systém jestli někde nuutíká a nechám to tak. Páč nevím co dál a sundávat hlavu se mi nechce

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- čidlo teploty mi dnes vyměnily tak ho zkusím namontit, bude nový termostat i čidlo takže toto OK

- co mi ale hlava nebere je že jsem včera jezdit s odšroubovaným víčkem exky,

po nastartování a prošlápnutí za studena žádné bublinky, motor jsem hned vypnul a zašrouboval víčko.

Šlo to strašně ztuha a bylo slyšet jemné syčení z expanzky, jako bych přetlačoval vzduch.

Po nastartování hned budblínky !!!

- se zjevím čím to může být ???

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak mne napadlo, protoze v systemu je vzdy maly pretlak, melo by to pri netesnosti nekde tect. Ale pred zahratim a natlakovanim by to mohla byt treba vodni pumpa, netesnost kolem hridele jde pres gufero nejaky vzduch dovnitr, i kdyz pri zahrati by mela spis tect, ale nevim. a pak tam mas porad bublinky.To je snad to jedine, neni mozne nic dalsiho, nevim.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- dal jsem nové čidlo a teď to topí naprosto bezvadně, ručička na 60°C a už jde teplý vzduch

- průser ale je, že i když budík ukazuje 90°C tak hadice do chladiče je horká a zpětná z chladiče je studená

při povolení nádobky to pěkně vařilo, nechápu že motor vaří a čidlo to neukáže !!! už třetí čidlo chybné? ...

termostat je snad otevřený (je nový) chladič snad průchozí (při vypouštění vody toho vyteklo dost)

- jediná možnost je špatná pumpa !!! ale je divné že ručička leze pěkně nahoru a krásně a furt stejně to topí

- napadá mě WAGem nalogovat teploty vody z motoru a teploty z chladiče a uvidí se

má nějaký vliv na otevření termostatu čidlo teploty na chladiči? to spouští jen větráky ne?

- nevíte jaké mají být teploty výstupní a vstupní na motoru 75kW při malém zatížení, jsou udržovány

přes 100°C kvůli emisím ale nevím přesně kolik a taky jaký má být pokles teploty z chladiče

- poradí někdo jak postupovat než se vrhnu na rozvody a pumpu??? díky moc

DOPLNĚNÍ DLE DP:

- teplota na výstupu z motoru: 0 - 115°C

- teplota na výstupu z chladiče: 0 - 100°C

- rozdíl teplto na výstupu z motoru a výstupu z chladiče: 0 - 110°C

to zanamená že je asi vše OK ale stejně mi to nedá a prověřím to.

Když ručička neukazuje víc jak 90°C mělo by to být ok ale desí mě to že voda vaří (když ale má mít přes 100°C asi to jinak nejde)

- mohl by mi sem prosím někdo s tímto motorem a WAGem vypsat hodnoty zobrazované skupiny 131 čím víc tím líp ať mám srovnání. Děkuji mooooc

V jednom vlákně jsem je našel a ten člověk si taky stěžoval na vaření, a nakonec to prý bylo OK

jeho hodnoty: 108°C 109,5°C 51,0°C 0,0% - tzn i při teplotě z motoru 108°C a výstupu z chladiče 51°C termostat stále nereguloval 0%

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ach jo. Voda vari pri pretlaku az nekde pres 110st. Cidlo to neukaze, protoze var se k nemu nedostane, kdyz ti nejde pumpa. To, ze to topi, muze byt nahoda, ja kdyz mel v cudu pumpu a to totalne, podle cidla stale 90 a obcas to topilo, obcas ne, podle bublin.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- proč achjuješ?

- na vodní pumpu mám taky podezření ale ono to topí fakt dobře a furt, žádné výpadky

- navíc horká voda na čidle teploty je ! studená větev je jen ta vratná z chladiče takže přehřívání by čidlo mohlo trošku ukázat

- dnes zkusím nalogovat teploty vstup výstup a pak budu chytřejší

PROVEDENÝ LOG:

- teplota topení nastavena na plno, potenciometr nastavovače teploty G267 = 4,54V

- pole měřených hodnot 131:

1.) 24,0°C - 94,5°C - 5,9°C - 0,0% - nastartování

2.) 69,0°C - 94,5°C - 3,0°C - 0,0% - jízda

3.) 81,0°C - 94,5°C - 67,5°C - 0,0% - stání po jízdě

víc jak 82,5°C jsem v tomto mrazu z motoru nedostal. Regulate el termostatu pořád 0,0% ale

v té zimě asi nebyla potřeba

dle mě vše OK

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- trošku jsem postoupil v řešení :)

po výměně termostatu a čidla nechávám byblinky svým životem a jen když je motor hodně ohřátý a pustí větráky

povolím víčko a nechám odbublat. Víčko mám jinak furt zašrubované.

Bublinky se o dost zlepšily, asi jsem to tím povoleným měl strašně zavzdušněné a jak nebyl v systému potřebný tlak

tak voda vřela.

- voda neubývá (ťuk ťuk ťuk) tak snad vše OK

- na 100tkm nechám vyměnit rozvody a pumpu, čekám že se bude trošku protáčet a při větším zatížení motoru prostě nezvládá odvádět přehřátou vodu a občas to u válců vyvře

- snad už bude klid

hodně zdaru a šťaským km všem a snad mé bádání někomu pomůže ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty mě děsíš, ještě abych neměl pryč vodní pumpu, při rozvodech jem neměnil, bo to bylo prý zbytečné a teď mám teprve 130t km, ještě 30 by mohlo snad vydržet ... Jinak mi taky teď ubývá kapalina, zkusim Tvůj trik s bublinkama: jak nzvat tuto opravu "Karlosova bublinka" nebo "Karlosovo víčko" ? ... :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Tak i já jsem zvědavej, jak to dopadlo, protože i já mám stejný problém (1.9TDI, AHF, 81kW), ubývá voda dost rychle, nikde nic nekape, termostat nový, teplota roste dobře na 90oC, pak stabilní, vlažný vzduch z topení už od 60oC, spousta bublinek, aby neřvalo čidlo hladiny leju vodu skoro až k víčku a týden to vydrží, pak zase litr a půl dolejvám.

Zajímavé je, že dokud jedu po dálnici, vzduch je krásně teplý, jakmile sundám na sjezdu nohu z plynu, během pár vteřin klesne i teplota vzduchu z topení...

Těsnění pod hlavou dvakrát měněné, hlava rovnaná před půl rokem, rentgen ok, nová pumpa, termostat nový před cca 2 měsíci.

Editováno: , autor: jarda.jezek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

!!! Všem vřele doporučuji při nákupu nových čidel teploty vzít si s sebou multimetr a zkontrolovat odpor dle DP !!!

- takže jelikož se bublinky nezlepšily a navíc se přidaly problémy s vysícími otáčkami na 1500 vrátil jsem staré čidlo teploty (původní original co bylo v autě)

bublinky už skoro něslyším a otáčky už nekolísají :)

2ks nových origo čidel z origo prodejny, které jsem zkoušel, byly vadné, ukazovaly o 20°C míň !!!

- první, jak jsme psal, jsem zkoušel ve vařícím hrnci a neukázalo víc jak 70°C, řekl jsem si asi vadný kus ..

- vyreklamováno za nové, s tím jsem jezdil a zdálo se vše OK, čím dál víc se mi ale nepozdávalo že i když se hadice nedá udržet tak čidlo na vagu ukazuje 74°C,

ohřívání motoru trvalo 7km (zas to ale topilo jak čert, bodejť taky s tak horkou vodou), po povolení víčka vždy vybublala voda (myslel jsem zavzdušněno, navíc DP povoluje až 115°C)

a nakonec se přidaly občas zaseklé otáčky které oscilovaly kolem 1500 a nehctěli spadnout. Čidlo jsme nechal celý den v pokoji vytopeném na 20°C ale podle měření

odporu a grafu z DP ukázalo 0°C !!!!! Studený motor dost žral (13l) u teplého je spotřeba stejhná

vrátil jsem původní čidlo a snad mám klid, řešením tedy byl asi chybný termostat který jsem už vyměnil, nová čidla ale byly jen pro zlost.

Jdu ho vrátit a zvažuji jestli neudělat dusno kvůli možnému uvaření motoru (těsnění pod hlavou, hlava, ...)

věřím že to bude OK protože podle vagu neukázalo čidlo nikdy víc jak 80°C + 20°C chyba = 100°C a to motor vydrží. Ručička budíku se taky nikdy nepřehoupla přes 90°C

Nová pumpa je už nakoupená s rozvodama tak po výměně dám vědět jak na tom byla a jestli třeba není částečně chyba i v ní.

!!! Všem vřele doporučuji při nákupu nových čidel teploty vzít si s sebou multimetr a zkontrolovat odpor dle DP !!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

- jj origo se dělá v luxembursku ... pěkný kopyta

- 1.6 s elektronickým termostatem jsou na to strašně náchylný, páč pokud ŘJ nemá signál o teplotě nad 80°C stále je držen termostat zavřený. U klasických bimetalových termostatů to až tak nevadí, páč ten si sám pustí velký okruh, jen na budíkách to vypadá blbě

- kde jsi nakonec koupil dobré čidlo? testoval jsi s multimetrem nebo jsi losoval?

Editováno: , autor: KarlosTDi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...