Přidám ještě svojí zkušenost a vlastně taky hlavní důvod, proč jsem psal, že nedočkavě čekám na Enyaq. Mám za sebou před cca dvěma lety půl roční zkušenost s Teslou S. A to, co většina lidí vyčítá elektro autům, jsou většinou nesmysly, které plynou z toho, že se na ně dívají optikou normálního auta a způsobu, jak se spalovací auto užívá. Elektromobil se prostě používá jinak, ale není to omezeních, jen o jiných návycích.
Pro rozumné vlastnictví elektra jsou nutné podmínky: 1) možnost vlastního nabíjení (doma nebo práce) 2) absence častých cest +500 km. Jakmile jsou tyhle dvě podmínky splněny, tak život s elektromobilem je příjemný a pohodový. Hlavní věc, na kterou většina lidí - logicky - posuzuje špatně je doba nabíjení. Berou to jako alternativu k tankování, tedy od rezervy do plna. Elektroauto se ale takhle nepoužívá (nebo správně nemělo by). Dám příklad. Byl jsem s Teslou v jižní Francii, tedy cca 1200 km. Dával jsem si každé dvě a půl hodiny přestávku (to by bylo i normálně, pauza na kafe, protáhnutí a záchod). Vždy jsem volil zastávku s nabíječkou (i před dvěma lety v Evropě bez problémů a navigace s tím pomohla). Za 20 minutovou pauzu se mi auto vždy nabilo na cca 180 km dojezd. Takhle se auto udržuje neustále dostatenčně nabité na dlouhé cesty. Kdybych jel benzíňákem, tak stavím stejně, na obdobně dlouhou dobu, ale tankoval bych jen jednou do plna. Ale že by to mělo vliv na pohodlí? Ne.
Co mě ale na Tesle štvalo a proč jsem se jí vlastně zbavil je hlavně její šílené zpracování. Kupoval jsem zánovní kus s cca 4000km a při nájezdu lehce přes 10 000km to uvnitř vrzalo jak na staré půdě. Dále mě šíleně štvalo, že auto se nechová konzistentně. Tedy při šlápnutí na plyn nebo brzdu nezrychlovalo nebo nebrzdilo vždy stejně. Záleželo na teplotě baterie, stupni jejího dobití a asi i na postavení měsíce, protože se to nedalo dopředu odhadovat. A poslední věc byla spolehlivost a servis. Při čtvrté závadě a čtvrté šílené zkušenosti se servisem, jsem nad značkou zlomil hůl a auta se zbavil - překvapivě s téměř nulovou ztrátou.
Pak jsem měl dvouleté období, kdy jsem auto nepotřeboval a před půl rokem jsem si koupil Karoq na popojíždění po městě. Je to fajn autíčko, ale pokud Enyaqu nadělila škodovka obdobné vlastnosti jako má e-tron (hlavně tedy chování normálního auta, na rozdíl od Tesly), tak v kombinaci s dobrou cenou a silným servisním zázemím, už teď vím, že do něj na 99% půjdu a Karoqa vyměním.
Jasně, pro člověka, který si kupuje auto na 5 a více let, to je risk, protože provoz elektromobilu je (při domácím nabíjení) levný a pohodlný teď. Ale během příštích tří let si nemyslím, že by na dobíjecí proud padla spotřební daň a fronty u veřejných nabíječek na cestách taky ještě nebudou tak hrozné.
Každému doporučuji se nějakým elektromobilem projet. Ta dynamika, absence vibrací a ticho jsou zkrátka návykové.