Přejít na obsah

Vybijanie baterie


Dragon99

Doporučené příspěvky

Vysokej startovací proud je dosahovanej velkou plochou elektrod, aby se plošný proudový zatížení dalo udržet pod hranicí nadměrnýho ohřevu. Důvodem je vnitřní elektrochemie aktivní vrstvy desky - ta má bez ohledu na velikost desky poměrně stálou hodnotu vnitřního odporu, takže průchodem proudu se na 1cm čtverečním plochy vyvíjí na každej ampér odebíranýho proudu poměrně stálý množství "joulů" tepla. Jenže aby se ta velká plocha elektrod vešla do formátu malý pixličky, dělají výrobci ty desky tenký - a jejich vývody pro vzájemný propojení taky.

 

A pak stačí trochu elektrochemický koroze (ta je kyselinovýmu prostředí v baterce vlastní) - a desky se buď rozsypou, nebo se poruší jejich vzájemný propojení. Baterky s tlustšíma deskama = s menší celkovou plochou = s menším nejvyšším dosažitelným proudem vydrží odolávat elektrochemický korozi delší dobu, mají proto větší životnost.

 

Je to prostě něco za něco - pokud má baterka o velikosti obyčejný 40-44Ah baterky (běžně startovací proud 250-300A) mít startovací proud stejnej, jako mívala stejnou technologií vyrobená "devadesátka" (tedy zhruba 500-600A), která byla ale skoro dvojnásobně tak velká, tak se to někde negativně projevit musí...

 

Navíc výrobci "ušetří" na olovu - neboli nejdražší položce v nákladech na výrobu, tenčí desky samozřejmě obsahujou menší množství olova = baterka je lehčí, což se výhodně uplatní jako obchodní argument ve smyslu "... jsme ekologičtější než konkurence, náš výrobek obsahuje míň škodlivýho těžkýho kovu a navíc auto poveze míň mrtvý váhy = bude mít menší spotřebu...".

 

Jenže nikdo už neřekne nahlas, že ta (samozřejmě patřičně drahá) "tenkodesková vysokoproudá" baterka má životnost tak mizernou, že za dobu životnosti tý "starší, horší, těžší a míň ekologický" (ale LEVNĚJŠÍ!!!) baterky se musí vyměnit minimálně 2x...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Exide jsem měl v Rapidu jako origo prvomontáž, i když pod OEM obj.číslem VW AG. Kapacita 36Ah max.proud 175A. Teď mám Vartu 52Ah/440A.

A mám dotaz na elektroodborníka Ekkara: je možné, že by se snížila spotřeba vlivem vyšší kapacity baterky, protože by alternátor nemusel jet na 100% a živit celou elektriku auta? Možná je to blbost, ale od výměny je spotřeba na stejné trase cca 25km, při stejném zatížení auta, stejných pneu a při stejných vnějších podmínkách nižší o cca 0,2-0,3l/100km. Alternátor mám ten nejvýkonnější, co se do Rapida montuje - 140A.

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne, změna kapacity baterky nemá na spotřebu paliva měřitelnej vliv, daleko spíš bych to připsal změnám ve vlastnostech motoru - i když fabrika tvrdí, že něco jako ZÁBĚH neexistuje, tak z vlastní zkušenosti i ze zkušeností desítek dalších lidí můžu potvrdit, že i motoru vyrobenýmu s tak malýma výrobníma tolerancema, jaký tvrdí že dosahuje koncern, trvá přibližně 30 000km, než si SEDNE a dostane se do optima svojí funkce. 

 

Ta baterka má svoje vlastní napětí v klidu kolem 12,3 - 12,5V, zatímco altík je už při 1000RPM drženej regulátorem na napětí kolem 14,4 - 14,5V, takže jeho napětí z něj v ten moment dělá zdroj pro celou elektroniku auta i pro samotnou baterku. 

 

Baterka pak kreje vyšší odběr jen v momentě, kdy vinou zatížení poklesne výstupní napětí altíku POD okamžitou hodnotu napětí na baterii. A ta odebraná energie se do baterky okamžitě po snížení odběru do velkýho spotřebiče zase z altíku dobíjí, takže jediná věc, která s namontováním vícekapacitní baterky nastane, je menší kolísání palubního napětí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Mám také dotaz, co se týče FII, kde se nyní dává s TSI 36 Ah baterie a s 1,4 63 kW 44 Ah.

V zimě se klidně může stát, že budu jezdit jen 1x týdně 10 km a 10 km zpět. Budou stačit aku s výše uvedenou kapacitou?

Taky baterku mohu dobíjet, ale nevím, jak u těchto moderních aut to bude vypadat, až jí po týdnu vrátím dobitou, co všechno budu muset nastavovat. Jak je samotný vyndání, nandání a zapojení baterky složitý u FII, nevím.

U Favorita to bylo jednoduchý, taky to můžu dát známýmu do servisu, ať jí dobije v autě.

Editováno: , autor: Pandora
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

tak jsem dnes ráno udělal potřebnou jízdu, zaparkoval před garáží. Po cca 2 hodinách jsem chtěl dát auto do garáže. Chci nastartovat a....nic. Baterka v pr..li. Pač zítra musím brzo ráno do Ústí/Labem tak jsem řešil kde rychle koupit novou baterku. V OBI a podobných jsem kupovat nechtěl. Docela problém až jsem narazil na Škoda Tukas v Praze, kde mají servis a prodej příslušenství i v neděli. Velice ochotné a milé jednání. Dojel jsem pro novou, vyměnil a je po problému. Musím podotknout, že mi baterka nic nesignalizovala, že je jí konec. Ráno jsem v pohodě na první brnknutí nastartoval. Je však pravda, že jsem se na ní chystal. Máme před dovolenou a nechtěl jsem nic riskovat zvlášť když měla 8 let....

Editováno: , autor: Misubaro
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle toho co tady čtu tak nemůžu baterku nabíjet když je připojená na elektriku v autě? Mám mikroprocesorovou nabíječku z lídlu za 500 kč, nabíjí skvěle a nabila mě baterku ikdyž byla v autě a nic se nestalo.. Vadí to něčemu? :/ Mě se baterka vybíjí oreginál rádiem SWING .. ikdyž když jsem vytáhl pojistku a za chvíli ji tam dal tak to už takové nebylo ..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nevím kdo a kde šíří tu věc, že se baterka nesmí nabíjet připojená v autě. Z bezpečnostního hlediska je to doporučené, ale nabíjení baterky v autě s připojenými póly není vyloučené, akorát nesmíš mít otočený klíček v zapalování, takže pokud budeš mít kvalitní nabíječku a nechytneš baterku která přitom"vybuchne, nebo to začne hořet", tak v tom není problém.

Editováno: , autor: dick
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jojo jak píše Ekkar, ještě bych při nabíjení v autě připomněl další mírné úskalí, a to nezapomenout, že baterie při nabíjení plynují a mnohdy vytváří tzn. plynový aerosol, a to vše může napomocí urychlené korozi v motorovém prostoru.

  Ale kdo má vše v pořádku, používá kvalitní nebo přímo inteligentní nabíječku a provozuje toto s rozumem, třeba 2x do roka,  není se čeho bát, tedy abych nenaváděl - já se nebojím a dělám to tak.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No a já zvyklej že baterka při nabíjení dělá fujky rozstřik, kterej žere na co přijde - a přitom je vidět až za delší dobu, odjakživa nabíjím baterky radši výhradně vyjmutý z auta. Elektroniku těch, co při vyjmutí baterky všecko zapomenou přitom živí 7Ah "gelovka" dočasně připojená na autozásuvku...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdysi dávno, za hluboký vlády Komárů, vlastnil můj nebožtík tatík škodu 110LS. Tohle přibližovadlo mělo jak pamatují starší ročníky, baterku 37Ah v plechovým pixlíku vevařeným do podlahy za levým zadním sedadlem (stejně umístěnou ji pak měla i celá další generace Š105/120/130). Důvodem byl co nejkratší spojovací kabel ke startéru, kterej díky upořádání agregátu podélně vzadu vycházel při umístění baterie hned za sedadla opravdu velmi krátkej.

 

Tatík zásadně nabíjel bez vyndavání baterky ven z auta - a to jeho "eleso" už mělo alternátor, takže baterku nebylo potřeba dobíjet tak čast ani v zimním období. Při jedný cestě z práce ale tatík zjistil, že baterku neveze v pixlíku, ale že mu baterka škrtá o asfalt těsně vedle převodovky, zavěšená jen na připojovacích káblech - pixlík tam prostě nebyl, ureznul a upadnul následkem působení aerosolu H2SO4 unikajícího při nabíjení z nevyndaný baterky... Tatík musel svařit cosi jako poličku, přišroubovat ji do motorovýho prostoru a baterku napojit dlouhým káblem - plech kastle pod zadním sedadlem nebudil rozhodně takovou důvěru, aby tam baterku znovu umístil...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 roky později...
  • o 1 měsíc později...

Po 10 letech používání už originální baterie není to, co bývala. Mohu ji nahradit baterií typu EFB nebo dokonce i AGM ? Rád bych něco odolného vůči cyklickému zatížení. Nevím však, zda AGM nevyžaduje jinou metodu dobíjení a Fabia na to tehdy nebyla uzpůsobena.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 let později...

Dobrý den. Potřeboval bych prosím poradit s problémem na Roomstru rv.2014. Po dvakrát se mi během čtyř dní vybila baterie že jsem nemohl ani nastartovat. Osazena nová baterie a začal jsem měřit klidový proud pomocí ampérmetru. Vše zavřeno a vypnuto. Po asi minutě proud klesl na 0,05 až 0,04 A. Pak ale v nepravidelných intervalech vždy na 2 sekundy jakoby vystřelil na 0,2 A. Zhruba každou druhou minutu. Po vytažení pojistek od dveří proud klesl, ale ty zvýšené impulzy trvají. Měl někdo takový problém? Prosím můžete poradit?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...