Přejít na obsah

Autobaterie


Michal T.

Doporučené příspěvky

🤣 jojo. 

U efb píšou, že mají zesílené desky. Ale k čemu to je (krom vyššího proudu) když napětí drží tak žalostně nízko. Plus vyšší cena. 

Vyndat kablík a dát tam klasickou baterku která bude mít 12,6.

Baba má v benz. autě tu nejlevnější z netu (+-45Ah) za necelých 8 stovek (i s dopravou!) cca 5 tým rokem a pohoda. 

Jezdí ale skoro denně. 

Táta měl tu samou ve fábce a vydržela 2 roky. Nejezdil, nedobíjel. A pak mi vyčetl, že to byl sráč. Koupil vartu za 2x tolik a prej to je jiné kafe. Ale má jí rok🤣🤣🤣

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 7 měsíců později...

Ano, mám to také tak. Nevíte, jak se to monstrum z baterie sundá. Potřebuji vidět typ a kapacitu baterie a nechci nic ulomit. Ten plast je asi na baterce nacvaknutý. Ze stran je baterka obalená, takže tam také nic nevidím. Vidím jen, že je to Varta.

Editováno: , autor: Leoš1960
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Su tam napriec bateriou na tom "monstru" z kazdej strany take packy a vypada to na baterke nacvaknute.Bacha,je chladno,nech sa to neulomi.

Ono to celkovo brani odpojeniu kontaktov baterie,lebo sa mi zda,ze to je napojene aj na plusovy pol priamo,asi aby sme sa do toho nevrtali.

Vidis,ja uz uz ani obalenu nema.Ktovie ci modelovym rokom,alebo kvoli motorizacii.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Leoš1960 tak stačí mrknout na velikost startovacího proudu, třeba podle fotky z příspěvku výše to např. vypadá na 320 A. Tak třeba tento typ Autobaterie 59Ah / 320A | Autobaterie | Péče o vůz | Pro váš vůz | Katalog | Česká republika (skoda-auto.cz)

Nebo se to dá dohledat u různých prodejců podle vyhledávače značky a modelu a pro jistotu změřit rozměry.

Editováno: , autor: l79
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 11 měsíců později...
  • o 1 měsíc později...

Mám čerstvě Scalu r.v. 2022 a má taky EFB. Před tím jsem měl Dustera 2020 (1,0 LPG) a taky měl EFB. A inteligentní dobíjení mě u něj dost znervózňovalo :) U Scaly jsem zatím při jízdě nezkoumal. AGM počítám, dávají až do různých typů hybridů. Nemáme tak drahé a sofistikované auto, aby tam někdo dával AGM z výroby. U Dustera jsem cca 2x do roka pro jistotu dobil baterii a přes 3 roky startoval v pohodě, než jsem ho prodal. Doufám, že Scala vydrží minimálně stejně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Po dobu 10 let co mám auto s SS a ID mám 3 EFB. Jako elektrikář který ví o co jde jsem hodně měřil, dobíjel atd... Poznatek je ten, že se baterie EFB v autě s ID chová předpokládaně jen několik prvních měsíců. Normálně při běžném ježdění si udržuje na 12,2 -12,3V. Pokud ji dobiji nabíječnou, tak i po několika dnech drží 12,5 -12,6.  Po půl roce stáří se baterka autem udržuje na 12,2, ale občas taky jen 12V. Po dobití nabíječkou klesne napětí do druhého dne opět na 12,2V...

Závěr je, že 12,0 -12,2 je pro tyto baterky v autě s ID vpodstatě normální a je potřeba počítat s tím, že při ježdění delších tras defenzivně, občasném dobíjení nabíječkou je životnost baterky z prvomontáže 5-6 let, dalších baterek z aftermarketu do 4let. (sledoval jsem dál i baterky vyměněné, protože je využívám na chatě).

Tabulky které jsou obecně známé - změřené napětí a odpovídající procenta nabití platí pro původní baterky (ne EFB a AGM) a provozu v autech bez ID. Nikdo ale tabulky nepředělal pro EFB a ID, ale všichni se jimi i nadále řídí.

 

SS je dobré z pohledu baterky vypínat. Každé baterce škodí šoky (velké krátkodobé odběry proudu), což je opakované startování.  Při startování po dobu 1-2 vteřin odběr několika set amper. Při takovém šoku se olověné desky v baterce kroutí, poškozuje se jejich povrch a vypadává z nich materiál. Protože SS dělá násobně více startů, jsou také desky v baterce takto násobně více poškozovány. Proto mají EFB zesílené desky a mají je pro zpevnění v ochranné mřížce které mají desky udržet, ale zcela to nedokáží, jen trochu to zlepšují. 

 

Nabíjení v autech s ID není konstatním napětím které se plynule snižuje jako u aut bez ID (nebo nabíječek s trafem), ale je impulsní. Impulsy dosahují až 16V, ale běžnými voltmetry do zapalovače nebo multimetry je nezměřitelné, Impulsy jsou příliš krátké na to, aby je tyto voltmetry zaznamenaly a dokázaly na ně reagovat, takže měříte jen "jakýsi průměr", ale ani to není přesné, protože "průměrná hodnota" se bude lišit podle frekvence a délce impulsů. Toto se musí měřit osciloskopem, nebo převodníkem napětí na digitální signál a logování počítačem.

Baterky EFB dnes stojí 2-3tisíce a pokud vydrží 3 roky, je to max. tisícovka ročně. Pokud byste zvládli to prodloužit na 4-5 let, kolik se na tom dá ušetřit... S dobou 10-12let jako kdysi se s tím nedá počítat, protože auta bez ID nedobíjela impulsně, ale stálým napětím jako staré nabíječky s trafem..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Auto mám 4 roky a měsíc a baterka bude asi na odchodu. Dnes odpoledne jsem nenastartoval, startér se vubec nesepl a ani žádná hláška na displeji. Po vytažení klíčku a novém pokusu o start již ok. Start stop neaktivní - Potřeba běhu motoru, to hlásilo celou cestu, ale po ujetí 25km, kdy auto trvale dobíjelo, hláška zmizela. Co si o tom myslíte? Nechat baterku preventivně vyměnit a mít další 4 roky pokoj, nebo ještě počkat?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

BTW: mozno na predlzenie zivotnosti baterie by bolo dobre sledovat jej napatie. ja to robim cez dataplug a aplikaciu skoda connect lite. inak ze by to pumpovalo 16V ako tu bolo spominane som nepostrehol a ani nic take ze by to boli impulzy. proste noha na plyne nedobija, vyhodena rychlost nedobija, noha z plynu rychlost zaradena a po celu dobu ukazuje 15,1/15,2V akonahe pridam tak to ukazuje zas realne napatie baterie. samozrejme zije si to svojim zivotom a niekedy to dobije inak resp niekedy aj pri prakticky rovnakom style jazdy a rovnakej trase zamykam auto kludne aj s viac ako 14V inokedy ledva 13V. Podstatne je skor si odsledovat cez tu appku aby ta baterka ked idem zamykat auto nemala nizke napatie...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Doporučil bych to stejné co Dodi 15, pokud použiješ malou nabíječku, třeba https://www.tsbohemia.cz/nabijecka-akumulatoru-geti-cc01a-6-12v-1a_d367349.html, dáš místo krokodýlků konektor do zapalovače, tak můžeš nabíjet i v autě před domem, mám takhle připojenou Oktávku před barákem(nabíječka je doma v suterénu, prodloužený kabel protažený přes sklepní okénko ven),

Scalu mám takhle připojenou v garáži.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Auto máš 4 roky, ale je z roku 2013.. Takže tam máš několikátou baterku a jak je stará neodhadneš.  Baterky dnes odcházejí úplně jinak, než v minulosti. Dřív točily míň a míň. Dnes jede baterka do poslední chvíle na 100% a zdechne najednou. Pokud to nějak zprovozníš, třeba dobitím, může to třeba 10x v pohodě nastartovat a pak z ničeho nic nenastartuješ. baterky dnes odcházejí stylem ruské rulety. Je to způsobeno zkratem desek způsobeným odpadaným materiálem...

Kup novou a vyměň...

 

Fsociety19X - přečti si ještě jednou co jsem psal. Nabíjí to impulsně, ty impulsy jsou při brzdění motorem až 16V. Ty impulsy jsou tak krátký, že je voltmetr v zapalovači, multimetr ani appka škoda lite dataplug vůbec nejsou schopný zaregistrovat. To se dá měřit jen osciloskopem, nebo převodníkem A/D. To co měříme těma voltmetrama je jen průměr..

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Co jsem se díval na baterky, tak by se mně líbila Varta Blue EFB 60/640A. Délka 242mm, ta orig. 49Ah má 212mm, ale řekl bych, že ta rozteč šroubů držáku by mohla být 30mm. V autorizáku snad tahle Varta půjde nakódovat, ikdyž určitě budou tlačit origo baterku za 5 litrů :) Máte někdo zkušenost, jestli do Scala/Kamiq pasujou ty 242 baterky s originálním uchycením? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V uzamkl následující téma

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...