Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Vloženo

Ahojte rapiďáci,

chcel som sa opýtať akým momentom doťahujete šróby na Škoda Rapid Spaceback (idem dávať zimné na plechoch). V servisnej knižke moment nemám uvedený. Viem , že veľa z vás to robí od oka, ale rád robím veci na aute na 100%. Na starom som mal v knižke 110Nm a niektoré servisy dávajú aj 120Nm. Koľko doťahujete vy?

BTW, čím zvyknete mazať závit? WD40?

Vloženo

Ad to šlápnutí nohou - to jsem jednou udělal u táty na Cliu a otec, celý život jezdící na náklaďáku a strojích, mi v tu chvíli div jednu neflákl. Z toho jsou pak borci poskakující u silnice na klíči neschopní to zaboha povolit.

 

Jak to píše Voice - je to 12kg na metrové páce. Takže když se většina z nás opře skoro celou vahou na normálním klíči, tak ten moment hravě překonává (krom totálních papírů, ale ti nemají Rapida :D). Všimněte si někdy, jak to vypadá, když utahují chlapíci v pneuservisu - "pistole" jim zarachtá a chlapíkovi to s rukou ani nehne.

Vloženo

Tak ono se to nedoporučuje, pokud vím, jen proto, že to zvyšuje riziko špatného dotažení. Taky to raději mažu, nemusím se s tím za půl roku prát... A taky ty šrouby není potřeba nijak silou uhamovat, jen je potřeba to po pár desítkách km obejít a zkontrolovat/dotáhnout (zvlášt když se maže).

Vloženo

dřív jsem mazal, nyní už mi to lenost nedovoluje a na povolování šroubů to má minimální vliv, navíc když se s nimi hýbe dvakrát do roka. Nemá se to mazat kvůli možnosti uvolnění (vždyť všechny obdobné spoje se na autě naopak zajišťují)  - nikdy se mi to nepovolilo, ale občas to někoho postihne. Některé ráfky jsou k tomu náchylnější.

  • o 3 týdny později...
Vloženo

Ono to mazání a nemazání se projeví na výsledném utažení. Výsledný moment - rameno krát síla požadovaná k předepnutí šroubovaného spoje - je totiž ještě potřeba korigovat u závitových spojů multiplikativním koeficientem podle povrchové úpravy, tedy vč. mazání. A ten je pro mazané spoje menší (cca 0.15-0.18) než pro nemazané (0.20). Pro dosažení stejného "předepnutí" šroubu při logicky stejné délce ramene je potřeba u mazaného spoje menší utahovací moment - proto mazaný šroub zašroubujete rukou (menším momentem), zatímco hnusný rezatý ne, i když se viklá a je celkem volný (potřebujete větší moment nejen na točení, ale hlavně i na dotažení).

 

Ve výsledku - namažete-li šroub u kola, když výrobce říká ne, tak ho vlastně mírně přetáhnete z hlediska předepnutí spoje, ač moment bude stejný. Jak moc to vadí v daném případě nevím, nějaký bezpečnostní koeficient tam bude :-) A hromada lidí na montpáce skáče a taky žije.

 

Btw. takhle se třeba trhají závity v plechu - suchý šroub vám řekne dost, mastným závit snadno strhnete.

Vloženo

Jo jo a Opel Astra H se utahuje momentem jen 10 Nm. To bych chtěl vidět jak to kolo drží. :kol-28::kol-47:

 

Měli by si to po sobě aspoň přečíst. Ale co chtít hlavně že si koupím momenťák vod 40i Nm. :kol-34:

  • o 1 měsíc později...
Vloženo

Hezky se čte o utahovacích momentech šroubů kol, ale když ani autorizovaný servis není schopen šrouby správně utáhnout, tak jsou vlastně všechny diskuze zbytečné... Vrátilo se mi auto ze servisu a když jsem chtěl sundat kolo, tak jsem málem ohnul trhák. :kol-134:  Ten dobytek co to utahoval, to snad dal na max. a ani na traktoru jsem to neměl tak zarvané. Dneska v servisech zaměstnávají samé ignoranty...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...