Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Myslím že to tu nikoho nezajímá, smysl tohoto vlákna je pouze plivat na elektromobilitu a hejtovat cokoli kolem EU. Pádné argumenty budou překrouceny.

Osobně si myslím že elektroauta mají budoucnost, na druhou stranu si nemyslím že to bude tak jak si myslí EU a hlavně, rozhodně to bude na úkor osobní mobility.

Dost možná to bude mít i fatální vliv na evropský průmysl a bohatství průměrných Evropanů, pokud EU nedá nohu z plynu.

 

Ale tady stejně nelze smysluplnou diskuzi vést, takže tu oba ztrácíme čas.

DušanaV tipuji na někoho kdo se živý aktivitou kolem tohoto tématu, nebude to klasický člen tohoto fora. 

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@informator Tak ano, podle tebe si asi přilepšuji  tímto způsobem na svůj důchod😅, ale věř, nebo nevěř, není tomu tak. 

Je to jednoduché a prosté. Půlku mého dosavadního života mě předcházející režim vtloukal do hlavy spoustu nesmyslů a polopravd, mnohdy i úplných lží. No a není mi jedno, když v současné době mě opětovně tlačí do hlavy něco, o čemž si myslím, že není tak úplně pravda a je to mnohdy účelově manipulováno ku prospěchu svému. Vše kolem aut je můj celoživotní koníček a zrovna tady si to nenechávám líbit. Mnozí nechceme  být jen ovce, nebo propagandou zmanipulované stádo, zkušenost mnohé poučila. 

Takže ano, proč by ne elektromobilita, klidně ať to má budoucnost, když se dokáže prosadit. Ale tímto způsobem, jak se dnes prosazuje? A to, že to zachrání lidstvo?  A že musíme tady v Evropě jít jiným příkladem, abychom nakonec společně svět zachránili? Podle mne jdeme v tomto dost špatným směrem.

A že by smysl tohoto vláka byl jen v tom, že se zde jen plive na elektromobilitu? To si nemyslím, každý zde může zveřejnit svůj názor a své argumenty, což mnozí činí.

Každá diskuse a polemika  má podle mne smysl a to i ta zdánlivě pro někoho nesmyslná, ale samozřejmě když diskutovat nechceme, tak nemusíme......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mnozí ze členů fóra, jak je vidno, sledují také videopodcasty  na Autokult.cz.  No a ti co ne, si klidně mohou zde v odkazu zhlédnou ten poslední příspěvek, týkající se aféry "Dieselgate". Aféry, která úzce souvisí s následným, zvýšeným  tlakem na  elektromobilitu. Nepřipadá někomu, že tak  nějak je to s Němci v automotive  poslední dekádu pořád ode zdi ke zdi? No a že Němci mají na dění v EU zásadní vliv, tak to snad ani nemusím zdůrazňovat. Aféra dieselgate je zde vysvětlena  přehledně, komplexně  a celkem detailně, stojí to pro zájemce za zhlédnutí......

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vím, že nic nevím, aspoň tak mi vyzněl rozhovor pana Povšíka  (odborového předáka Škody Auto, a.s. ) o budoucnosti Škodovky.  Vlastně jedno má asi i on  jisté, tedy to, že skoro  vše má Škodovka  nasměrovat do elektromobility. Celá jedna linka v MB bude dokonce 16 měsíců výrobně stát, tedy ta co dnes produkuje Fabii, Scalu a Kamiq a předělávat se na montovnu elektromobilů. Kdo, kde a v jakém počtu  bude tyhle modely v ten čas vyrábět, tak to ani on netuší a zdá se, že to doposud netuší ani vedení Škodovky. Vypadá to, že tyhle modely se do MB asi již nevrátí......

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-povsik-az-klesne-vyroba-ve-vrchlabi-pod-500-kusu-denne-muze-jit-do-indie-235301#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, informator napsal:

Myslím že to tu nikoho nezajímá, smysl tohoto vlákna je pouze plivat na elektromobilitu a hejtovat cokoli kolem EU. Pádné argumenty budou překrouceny.

Osobně si myslím že elektroauta mají budoucnost, na druhou stranu si nemyslím že to bude tak jak si myslí EU a hlavně, rozhodně to bude na úkor osobní mobility.

Dost možná to bude mít i fatální vliv na evropský průmysl a bohatství průměrných Evropanů, pokud EU nedá nohu z plynu.

 

Ale tady stejně nelze smysluplnou diskuzi vést, takže tu oba ztrácíme čas.

DušanaV tipuji na někoho kdo se živý aktivitou kolem tohoto tématu, nebude to klasický člen tohoto fora. 

odporuješ sám sobě. Pokud to podle tvého vlastního tvrzení bude na úkor osobní mobility, tak jinými slovy sám tvrdíš, že pro spoustu lidí elektromobilita žádnou budoucnost nemá a že jde pro ně jen o likvidaci současné mobility bez náhrady a pak jsou jejich výhrady naprosto relevantní a není to žadné plivání.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@lojzik76

 

Tvrdím omezení ne zrušení.

Myslím si že pro většinu rodin, které žijí v bytovce nebude udržitelné víc jak jedno auto.

Dnes je normální, že na 4 členou rodinu v 3+1 stojí na parkovišti u bytu 3 osobní auta. Manžel, žena, děti mají obvykle třetí své, když překonají 18let.

 

Nemyslím si že je to dlouhodobě udržitelný stav, ať už z pohledu ekologie, nebo z pohledu přírodních zdrojů.

Nejsem zrovna ekolog a nemám rád zelené starny, protože vše dramatizují a snaží se na tom víceméně taky napakovat, na druhou stranu jsem realista a když si uvědomím jak extrémně vzrostla spotřeba na obyvatele a produkce CO2 tak i totální Ork musí vidět že je to cesta do pekel.

 

Netvrdím že by se to mělo uměle omezovat, na druhou stranu, je nutné najít nějaký balanc. Náraz do zdi kvůli zdrojům a devastací životního prostředí, by bolel určitě mnohem víc, než daňově zatížení neudržitelného stavu, které lidi donutí přejít na udržitelnější provoz a méně frekventovaný provoz.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evropa se stává ostrovem socialismu a z EU je místo původního EHS (Evropské hospodářské společenství)  a její původní myšlenky hospodářské spolupráce,  spíše politický paskvil. Konkrétně to je vidět na všeobjímající dotační a přerozdělovací politice a to taktéž  v rámci  Green dealu a samozřejmě i elektromobility.  Nakonec i o elektromobilitě  je v připojeném videu  toho řečeno vícero. Těch varovných hlasů proti  směřování a politice EU je  čím dále, tím více a nejsou to jen zapšklí, staří páprdové někde v hospodě u piva, ale i střední a mladá vysokoškolsky vzdělaná generace, která bije na poplach.....

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 28. 7. 2023 na 7:54, wolfspitz napsal:

Tak elektrmobil zase způsobil další zkázu přepravní lodi a nyní hoří u pobřeží Evropy a je to v krátké době druhá zkáza lodi díky elektromobilu. Ta technologie je ještě nevychytaná a jelikož hoří nová auta, tak jak to bude vypadat až budou starší? Tohle si zaparkovat v garáži je obrovské riziko.

I když bych si mohl pořídit elektroauto díky silné fotovoltaice, tak o to neuvažuju, krátká životnost baterie mě neláká. Až budou bezpečné baterie a bude záruka 10 let na naprostou funkčnost a nízkou ztrátu kapacity, tak možná to budu brát v úvahu.

@DušanV Dle vyjádření šéfa záchranné společnosti Royal Boskalis Westminster NV Petera Berdowskeho jsou EV na lodi v pořádku a požár zasáhl horní paluby kde žádný elektromobil nebyl. Zničeny jsou dle fotek 911, Cayenne a nějaké Mini přinejmenším.
https://www.electrive.com/2023/08/14/it-wasnt-an-ev-that-caused-the-fremantle-highway-to-catch-fire/

https://thedriven.io/2023/08/14/sorry-ev-haters-big-ship-fire-probably-wasnt-caused-by-electric-cars/

https://euro.dayfr.com/trends/677141.html

 

Docela zajímavá je taky informace, že zatím jediný prokázány požár na lodi který vznikl zahoření EV na moři byl přestavěným Qashqai, který se nabíjel na trajektu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Martab, @michal2009 Ano, vím o tom, že  údajně na té inkriminované lodi nedošlo k poškození, nebo samovznícení žádného elektromobilu, stejně jako dříve  zasahující hasiči údajně tvrdili, že došlo k zahoření elektromobilů.  Ono to taky může být za týden, po obhlídce celé lodi  zase jinak. Právě pro tohle "že dnes je to v médiích  takhle a zítra zase jinak", jsem se raději zdržel rychlých komentářů k této události. Ano hoří občas jak spalováci, tak elektromobily, takže pro mne osobně to není zase až takový, velký problém elektromobility, to bychom se mohli zeptat spíše těch hasičů, kteří mají zkušenosti s obojím, co říkají na požáry spalováků versus elektromobilů. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozhovor s hasiči, že by za ten kontrétní požár mohl EV jsem nikde neviděl, jen nějaké spekulace médií na základě toho že ta loď něco vlezla… (ale přiznávám, že to nějak extrémně nesleduji a na toto jsem narazil víceméně náhodně a musel potom originální vyjádření dohledat)

A stačí se podívat pár příspěvků zpět, když jsem psal, že máme počkat jak to vlastně je, navázal jsi na to tím, že zahořela koloběžka a jak jsou ty baterky nebezpečné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak na to, že těch koloběžek v poslední době zahořelo celkem více, tak jsem psal, že tam asi možná příčina může být i v tom, že nějaká ta  předepsaná údržba a starost o baterii se může zanedbávat. Mohlo by to být třeba i odfušovanou konstrukcí el. obvodů u těch koloběžek, které asi dnes vyrábí kdekdo. Samozřejmě je to věcí diskuze a polemiky, co bylo skutečnou příčinou . My to tady  asi těžko rozsoudíme, v čem to opravdu  bylo, obecně je známo, že lithium hoří za určitých podmínek snadno a rádo, ale to samozřejmě  i benzín a nafta. 

 

Objevují se zprávy o tom, že se vědci snaží lithium zčásti, nebo i zcela vypustit z baterií a nahradit ho dostupnějším a bezpečnějším prvkem, no jen si tak říkám,  aby k tomu nedošlo podstatně dříve, než se nám (ČR jako státu) zpětně zpeněží ty  investice, co chceme dávat do těžby lithia v Krušných horách.  Nebo taky třeba úplně naopak, než se s naší rychlostí státního aparátu vůbec rozhoupeme, tak lithium nemusí být aktuální.....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak moc se hodí, či nehodí elektromobily pro různé použití a pro různé skupiny obyvatel rozhoduje naštěstí v mnoha případech stále ještě trh a nikoliv jen nařízení  nějaké instituce a politické reprezentace a servilní sklapnutí podpadků příslušných automobilek. O tom se nyní přesvědčuje  tzv. na vlastní kůži konsorcium PSA, které počátkem minulého roku ukončilo prodej vozů typu osobní van kombi, tj. Berlingo, Rifter a Combo v benzínových a naftových verzích a nabízelo v této  kategorii jen elektromobil. Spalovací verze byla od té doby k dostání jen ve verzi  van furgon, tj. dvojmístná kabina a nákladový prostor. 

Jistě jste již mnozí v poslední době zaznamenali novou TV reklamu na spalovací verzi Citroenu Berlingo s podtitulkem Berlingo se vrací, i když pravděpodobně aby se tak nějak částečně obešly emisní limity , tak jen ve verzi N1, tedy s přepážkou mezi cestujícími a nákladovým prostorem, ale zase se vrátila 5-ti místná verze jak benzínová, tak naftová.  Jsem docela přesvědčený, že bez toho, že si to trh stále žádá a elektromobilní osobní verzi Berlinga, Rifteru a Comba si asi moc zákazníků nekupuje,  tak by těžko PSA udělalo tento krok zpět.

 

V kontextu výše popsaného, si dokáži i představit, co možná udělají mnozí, dosavadní zákazníci třeba koncernu VW AG, Škodovky  po roce 2026, kdy přijde na trh velké množství nových typů jejich elektromobilů, potažmo zároveň pravděpodobně dosti poklesne jejich nabídka čistě spalovacích/hybridních aut....

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-citroen-vraci-spalovaci-motory-do-nabidky-osobniho-berlinga-diky-male-finte-40440979#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

14 minutes ago, DušanV said:

V kontextu výše popsaného, si dokáži i představit, co možná udělají dosavadní zákazníci třeba koncernu VW AG, Škodovky  po roce 2026, kdy přijde na trh velké množství nových typů jejich elektromobilů

Já mám v tomhle naprosto jasno. Octavii V, pokud bude jenom čistě elektrická, jak se zatím proslýchá, si na 100% nepořídím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

Jak moc se hodí, či nehodí elektromobily pro různé použití a pro různé skupiny obyvatel rozhoduje naštěstí v mnoha případech stále ještě trh a nikoliv jen nařízení  nějaké instituce a politické reprezentace a servilní sklapnutí podpadků příslušných automobilek. O tom se nyní přesvědčuje  tzv. na vlastní kůži konsorcium PSA, které počátkem minulého roku ukončilo prodej vozů typu osobní van kombi, tj. Berlingo, Rifter a Combo v benzínových a naftových verzích a nabízelo v této  kategorii jen elektromobil. Spalovací verze byla od té doby k dostání jen ve verzi  van furgon, tj. dvojmístná kabina a nákladový prostor. 

Jistě jste již mnozí v poslední době zaznamenali novou TV reklamu na spalovací verzi Citroenu Berlingo s podtitulkem Berlingo se vrací, i když pravděpodobně aby se tak nějak částečně obešly emisní limity , tak jen ve verzi N1, tedy s přepážkou mezi cestujícími a nákladovým prostorem, ale zase se vrátila 5-ti místná verze jak benzínová, tak naftová.  Jsem docela přesvědčený, že bez toho, že si to trh stále žádá a elektromobilní osobní verzi Berlinga, Rifteru a Comba si asi moc zákazníků nekupuje,  tak by těžko PSA udělalo tento krok zpět.

 

No co, prodeje jim šly do kytek. Co jiného by to bylo? Nikdo normální si to za skoro milion nepořídí. Jenom korporáty, které k tomu nutí nějaká zvrhlá firemní eko politika nejspíš spjatá i s vykazováním ESG reportů...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Njn, dáš větší baterku, tak to bude hned o další statisíce dražší...

 

U nás teď berou náhradu za Nissan e-NV200. A vypadá to na koncernovou (Stellantis) verzi Berlinga - Opel Combo e-Van. :kol-140: Vyhozené peníze jenom proto, aby si hlavouni a hlavně firma mohla honit triko, jak jsme eko a udržitelní a další podobné newspeak bláboly. A to původnš přišlo, že se pořídí elektrické Vivaro, které u nás nikdy nikdo nevyužije - ve skutečnosti žádné dodávky nepotřebujeme. To by bylo už přes milion korun. :kol-128:  Auto najede pár tisíc km za rok, problémy s nabíjením dané nekoncepčním řešením způsobu využití vozidla... No pomatený korporát. A jedinou opravdovou výhodu, co to má, je možnost parkovat na modrých zónách. Ale to má Praha zrušit. Takže vlastně nic. Aspoň to bude evropské auto. S tím japoncem ohromné problémy s dodávkou dílů. Bylo dvakrát nabourané a nakonec mu odešla některé z řídících jednotek asi za padesát litrů. S elektrikou jinak žádné problémy nebyly.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chcete taktéž přidat svůj hlas k otázce na německém portále focus.de "Je e-mobilita budoucnost?" Já jsem to udělal právě nyní, pár minut před přidáním tohoto příspěvku , no a okamžitě se mi ukázaly průběžné výsledky hlasování. Předpokládám, že tam hlasuje převážně německá veřejnost, no a 78 % z nich je proti elektrické mobilitě. Ano, Ti Němci, o kterých je údajně mediálně psáno, že jsou to  jedni z nejvíc zelených národů z celé Evropy. No vypadá to, že jejich politici asi ano, ale obyčejní lidé tedy rozhodně ne.

 

To hlasování je pod článkem o velkém automotive výrobci MAHLE, který v rámci zachování existence firmy je nucen vyvíjet součástky do aut na dvou frontách, ostatně jako většina velkých výrobců  taktéž. Politici si žádají elektromobily a zákazníci si převážně žádají spalovací verze automobilů. Firma neví jak to dopadne a tak je nucena  pracovat na 100% na obou formách....

 

https://www.focus.de/finanzen/news/deutsche-autozulieferer-muessen-kaempfen-kolben-mahle-verdiente-praechtig-am-verbrenner-und-steckt-im-e-auto-dilemma_id_201876477.html

 

Pokud se to někomu automaticky nepřekládá, tak tady máte odkaz z českého webu:

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/politicke-tlaky-maji-na-automobilove-firmy-fatalni-dopad-stavi-je-pred-dnes-neresitelne-dilema/ 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

Politici si žádají elektromobily a zákazníci si převážně žádají spalovací verze automobilů. Firma neví jak to dopadne a tak je nucena  pracovat na 100% na obou formách....

Stejně by pracovali na spalovacích verzích pro Indii/Afriku/Jižní Ameriku atd., tedy je otázka jak moc je to na dvou frontách...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 @MartabOtázkou je , nakolik by pro tu Indii, Afriku, Jižní Ameriku museli např. evropští výrobci vyvíjet nové motory, emisní technologie, výměnné a spotřební  součástky a díly atd, když dnes tam asi nemají tak přísné limity a normy  (nejenom ty emisní) jako u nás v Evropě. Spíše tam postupně implementují naše starší, třeba i částečně upravené  technologie a výrobky, pro nás např. již legislativně  nevyhovující. Tady jde podle mne spíše o to, aby v případě "neočekávaného krachu"  elektromobilní horečky neměly rozhodující a největší výrobci prázdné šuplíky a konkurence, co na tom i nadále pracovala neměla náskok. To jsou ty dvě fronty, nebo řekněme formy.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, DušanV napsal:

Tady jde podle mne spíše o to, aby v případě "neočekávaného krachu"  elektromobilní horečky neměly rozhodující a největší výrobci prázdné šuplíky a konkurence, co na tom i nadále pracovala neměla náskok. To jsou ty dvě fronty, nebo řekněme formy.....

 

Myslím si, že v tomto ohledu se zde zásadně mýlíš a nemáš aktuální přehled o situaci na trhu.

Americká produkce pro evropský trh není konkurencí. Stále se drží atmosférických spalovacích motorů, které se snaží nyní nahrazovat elektromobily. EV technologie v USA jsou více za pokročilé než v Evropě (i přesto, že zde nejsou tak silně prosazovány).

 

Pokud například Ford a jiné značky dodávají vozy na evropský trh, často využívají motorové jednotky vyvinuté evropskými výrobci.

 

Další konkurenti pocházejí z Asie, jako Hyundai a další. I oni nejsou konkurencí v oblasti spalovacích motorů.

Vyvíjí pouze jednu typovou benzínovou přeplňovanou jednotku a s různými parametry ji nasazují do různých modelů (podobně jako to začalo dělat PSA, aby zůstala konkurenceschopná).

Opět je Asie o několik kroků před Evropou v oblasti technologií elektromobility.

 

Evropské státy jsou silné ve výrobě spalovacích motorů a právě proto je pro ně přechod na elektromobily takovou výzvou.

 

Kdyby se za dva roky měly na trhu prodávat pouze elektromobily, asijská konkurence by náš automobilový průmysl silně ohrozila. Kdyby asijské výrobky nebyly zatíženy různými poplatky pro vstup na evropský trh, byly víc než konkurenceschopné a mnohdy i cenově atraktivnější než evropské spalovací vozy.

 

Z tohoto důvodu nemusejí evropské státy hledat záložní řešení ve formě spalovacích motorů. I kdyby dnes ukončily vývoj těchto motorů, stále by byly o několik kroků napřed oproti tomu, co je v Asii vyvíjeno a vyráběno.

 

Celý problém spočívá v tom, že Evropa nestíhá tempo rozvoje elektromobilita a nemůže se vyrovnat s neřízenou expanzí asijských výrobců elektromobilů. Pokud by se od roku 2025 otevřel trh pro asijské výrobce elektromobilů, znamenalo by to v podstatě konec prodejů evropských automobilových výrobců. To je bohužel realita, kterou je třeba brát na vědomí.

 

Tuto realitu si uvědomuje právě hlavně VW group, proto všechny investice nyní tlačí do EV a z mého pohledu to dělají tak správně, oni totiž než aby řešili reálně emise, tak spali na vavřínech a emise šidili (DG aféra) a teď defacto dohání ujetý vlak a uvědomují si že konkurence v oblasti EV je už mnohem dál. Zjevně managment věřil že si u EU protlačí přijatelnou politiku pro spalovací motory i v létech budoucí... chyba lávky.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě jste zaznamenali, že v poslední době se opětovně  v médiích objevuje téma těžby lithia  pod naším Cínovcem.  Dle některých dostupných materiálů (viz. např. přiložený soubor), je ho zde u nás v ČR cca 140.000 tun a dále  126.000 tun (čistého lithia) ještě  na německé straně Krušných hor. Ovšem některé zdroje  podle mne  nesmyslně uvádí až 10-ti násobek, těžko říci, odkud autoři čerpali taková čísla.  Já osobně jsem z odborné publikace z roku 2016 " Geologie a nerostné zdroje Karlovarského kraje" od autora, geologa Rndr. Petr Rojíka vyčetl, že v ložisku Cínovec máme uloženo cca 113.000 tun lithia a na německé straně  jsou odhadované zásoby cca 40.000 tun lithia.  Předpokládejme, že nový, současný průzkum toto číslo asi navýší, ale že by o moc, tak to si nemyslím. Dále podle veřejně dostupných  zdrojů jsou celosvětové známé zásoby  cca 14 mil. tun čistého lithia.  Tak či tak, je ho dostatek, aby to stačilo na rozvoj elektromobility, nebo je toho málo? Navíc lithium není dnes zpracováváno jen pro baterie elektromobilů, jeho podíl v bateriích je cca 35% z celkové produkce. 

 

Počítejme dál. Dle dostupných zdrojů byla světová produkce čistého lithia v roce 2021 540.000 tun. Když vydělíme dostupné zdroje lithia, tj. 14 mil tun, jeho dosavadní roční produkcí, tak nám jeho dosud  známé  zásoby vydrží tak cca na 25 let současné  produkce. Ovšem Světové ekonomické fórum (WEF) předpokládá, že do roku 2030 přesáhne roční  celosvětová poptávka tři miliony tun lithia. To by pak znamenalo, že současné zásoby lithia máme jen na cca 4.5 roku jeho předpokládané produkce v roce 2030.

Samozřejmě předpokládá se, že baterie se mají zpětně recyklovat ( dle zatím dostupných studií , se má v roce 2035 recyklovat cca 1/5 potřebného lithia), ale taky se předpokládá, že světová produkce elektromobilů dosáhne do  roku 2030 cca 30 mil kusů. Z čísel vzatých od Tesly, která udává v 70Kwh baterii u modelu S potřebu 63 kg lithia, si můžeme udělat další obrázek a možný výpočet. Kapacita baterií a tím i jejich velikost a hmotnost se neustále s většími požadavky na jejich delší a delší dojezd  zvyšuje. Kdybychom hypoteticky vzali průměr cca 50kg lithia na jednu baterii elektromobilu a vynásobili to počtem předpokládaných vyrobených elektromobilů do roku 2030, tj. těch 30 miliónů, tak dostaneme potřebu 1.5 mil tun čistého lithia jen na baterie elektromobilu, to se nebavíme o ostatní potřebě lithia, viz. výše jeho roční potřeba nyní,  tj. 540.000 tun. 

 

Uznávám, je to jen lehce přesný propočet, mnohdy nepřesných čísel (mnohé zdroje mají opravdu rozdílná data), ale opravdu nám bude lithium stačit?  A není potřeba  urychleně zavádět jiné technologie  s jinými potřebnými surovinami pro baterie? A co cena lithia, kam se dostane při tak enormní, předpokládané poptávce a jeho, podle mne nedostatečných světových zásobách? Tedy nedostatečných na to, co chceme a potřebujeme zavádět a vyrábět, abychom naplnili tzv. ekologické vize našich politických špiček. Hodně otázek a málo přímých odpovědí, ze strany těch, co tohle prosazují a nařizují. 

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-problem-pro-elektromobily-celosvetovy-nedostatek-lithia-by-mohl-nastat-uz-v-roce-2025-40441995#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart

 

 

Zásoby lithia ve světě a v ČR.pdf

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...