A filtr z TSI jsi viděl?
Ale jak na to sám koukám, kecal jsem z hladu vnitřní těsnění neni o-kroužek, ale placatej gumovej kroužek (jakoby vystřiženej z ploché silné gumy - na obrázku mezi kvótami d2 a d3) a funguje to jinak, než jsem popsal (začínám senilnět za chvíli opravim):
Vnější těsnění "límec" (na obrázku ta větší guma u rantlu pláště filtru) normálně těsní - stejně jako u jiných filtrů o-kroužky - tlakový olej, by netekl z filtru ven. Ten speciální límcovej tvar má proto, aby těsnil i když je filtr částečně povolenej. A právě když se filtr částečně povolí, tak přestane uvnitř dosedat ten vnitřní plochý kroužek a odkryje tak kanálek, kterým odteče olej z filtru do vany (proto filtr povolim, chvíli čekám, a teprve potom vyšroubuju úplně) to aby olej z filtru netekl přes aleternátor mechošovi do bot, jak už jsem psal. Kdyby tam byl zvrchu klasickej filtr, jakej bejvá na jiných motorech vespod bloku nebo i na vaně, nešel by demontovat bez zaprasení půlky motoru olejem.
No a pokud mechoš-expert zapomene ten venkovní kroužek v motoru a nacpe tam nový filtr s novym kroužkem, tak ty 2 kroužky nedovlolí úplné zašroubování filtru a tím pořádné dosednutí vnitřního plochého kroužku na "vypouštěcí" kanálek zpět do vany. Výsledek je pokles mazacího tlaku oleje, kterej utíká z tlakového okruhu tím kanálkem do vany.
Tož tak