Jump to content
lookin52

Bi-LED světlomety

Recommended Posts

Ahoj,
chtěl bych se zeptat, jestli nemá někdo nějakou zkušenost s nastavením sklonu FullLED světlometů u F3 po FL. Našel jsem pouze pár příspěvků z října 2018 v tomto vlákně, ale nic, co by mi pomohlo.

 

Pokud jedu sám, tak světla krásně svítí, ale pokud mám jednou za uherský rok plně naložené auto (5 lidí + něco v kufru), tak se mi zdá, že svítí na velmi krátkou vzdálenost. Vím že LEDky nemají kolečko pro nastavení sklonu a že by se měl sklon světel nastavovat automaticky podle zatížení vozidla, ale přijde mi, že to nefunguje ideálně.

Napadlo mě, jestli se světla neseštelují jen při startu a když pak postupně přisedají další cestující, tak už se světla nenastavují, ale je to jen má domněnka.

Stejný problém (jedu sám = parádně svítí, plné auto = nic moc světlo) pozoruji i u Passatu B8 (taky LEDky).

 

Má s tímto někdo nějakou zkušenost?

Díky

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 20. 12. 2019 na 10:53, lookin52 napsal:

Ahoj,
chtěl bych se zeptat, jestli nemá někdo nějakou zkušenost s nastavením sklonu FullLED světlometů u F3 po FL. Našel jsem pouze pár příspěvků z října 2018 v tomto vlákně, ale nic, co by mi pomohlo.

 

Pokud jedu sám, tak světla krásně svítí, ale pokud mám jednou za uherský rok plně naložené auto (5 lidí + něco v kufru), tak se mi zdá, že svítí na velmi krátkou vzdálenost. Vím že LEDky nemají kolečko pro nastavení sklonu a že by se měl sklon světel nastavovat automaticky podle zatížení vozidla, ale přijde mi, že to nefunguje ideálně.

Napadlo mě, jestli se světla neseštelují jen při startu a když pak postupně přisedají další cestující, tak už se světla nenastavují, ale je to jen má domněnka.

Stejný problém (jedu sám = parádně svítí, plné auto = nic moc světlo) pozoruji i u Passatu B8 (taky LEDky).

 

Má s tímto někdo nějakou zkušenost?

Díky

 

 

 

Tohle je typická neřest koncernových LED. Na Octavii se to podařilo částečně eliminovat asi od třetího updatu firmwaru světel. 

Já se ptal v létě, zdali už je nějaký vydán i na Fabii, ale zatím prý nebyl k dispozici. 

Scala má ten samý problém, nový Superb s LED to dělá taky. 

Soudruzi vždy něco vymyslí, ale software vždy zůstane daleko za očekáváním. Prostě to nedokáže udržet tu horní hranu svitu ve stabilní rovině, ale sklopí to ty světla abnormálně hodně. Světla se nastavují při startu a potom průběžně, když se zvýší zátěž zádě a ta poklesne. Vždy s menším zpožděním, na nerovnosti to pochopitelně nereaguje. 

Já mám navíc tmavý přechodový pruh mezi potkávacími a dálkovými světly. Zatím jsem nereklamoval, protože další dvě vystavené auta u dealera měla ten stejný problém. Je tedy otázka, jestli je to vada, nebo vlastnost. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Neviem jak ostatne, ale S3 so zakladnymi LED svetlami ma manualne nastovanie sklonu svetlometov :)

Edited by deto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano, základní parabolové LED mají u Škodovky manuální nastavení sklonu. Vyšší verze s projektem mají nivelaci. Většinou problém s ostrým převodem světlo/tma mají v ty výkonnější s projektem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak je známo Škoda Fabia 3 facelift dostala ve výbavě STYLE a Monte Carlo Bi-LED světlomety s funkcí přisvěcování při odbočování (Corner). Jedná se o statické LED světlomety bez natáčení do zatáček, pouze s nivelací tj. nastavení výšky podle zatížení. A Škoda opravdu nekecala a použila do Fabie a stejně tak i do Scale LED diody od firmy Osram.

IMG_4640a.thumb.JPG.a078a2ccc6b2623792b26c24e780f4e0.JPGIMG_4644a.thumb.JPG.e3b6fbf25f6a46296b4fe5f93642aceb.JPGDSC_0107.thumb.JPG.6f0818f84dd6c997cd340ce39ed27cfb.JPG

Složení světlometu:

Low beam: potkávací světla, výkon 15W – skládá se ze 7mi LED Osram Oslon Black Flat - LUW HWQP

High beam: dálková světla, výkon 17W – skládá se ze 5ti LED Osram Oslon Black Flat - LUW HWQP

Corner light: přísvit do zatáček, výkon 6W – 1 LED, Osram Oslon Black Flat - KW H3L531.TE

Směrové světlo: žárovka PWY24W

DRL/POS: denní svícení/poziční světla, 12V 4/0,4W – výrobce a označení použitých LED se mě nepovedlo identifikovat.

 

Dostalo se mě do ruk poškozené světlo z bouračky, takže koho zajímá co je uvnitř je tu několik fotek:

image001.thumb.JPG.0a19747ad24c11b4034254ea4dfe0cfd.JPGimage002.thumb.JPG.779f4ff0f405c4214e39537e0b320f95.JPGimage003.thumb.JPG.38aea42fff52a3ffab32efa65549ff11.JPGimage004a.thumb.jpg.0c857c4f7332847ee71dc52b3cafcf34.jpgimage005.thumb.JPG.6eabcff73881953c0b5882871f468606.JPGimage006.thumb.JPG.8be9ba39dcca8badc76fdb214daed6ff.JPGimage007.thumb.JPG.f51865abb0882fcd8e92fe339b90c1fa.JPGimage008.thumb.JPG.c72561cc39be500503ee2f7c8efcf7c3.JPGimage009.thumb.JPG.64786e9e975d4ace1b432c0f8737b794.JPGimage010.thumb.JPG.e7931588af63e3b121b5ba1cecceb42e.JPGimage011.thumb.JPG.35a30bb42681b729a60a477e957fa649.JPGimage012.thumb.JPG.2571362b91a22e1d19227bc52d9e5083.JPGimage013a.thumb.jpg.69a6c546a36e0faa779dcc33aa7a0bf8.jpgimage014.thumb.JPG.5d0bae73847baec074e7255fe0435f99.JPGimage015.thumb.JPG.8dff72b9db1085f4399ffea6907f76fe.JPGimage016a.thumb.jpg.a2d46d85d9963fdbb22a2a38fa4f1691.jpgimage017.thumb.JPG.319a031b7b841f306911159131aaa9f5.JPGimage018.thumb.JPG.5aa4808c050c9bf52c2afc41a719d46e.JPGimage019.thumb.JPG.3bdd718fb584fd7a11d5abb5abb600ef.JPGimage020a.thumb.jpg.5b9f00f8b134df6d3fcfd185466a72f7.jpgimage021.thumb.JPG.9af99ff9c114e264f8a24eb0d43e5a76.JPGimage023.thumb.JPG.0086b14a23129202300ff5d701803064.JPGimage025.thumb.jpg.67edfbc702827b1b09bd76a08132d373.jpgimage027.thumb.JPG.5791a1988632e43b43e65ae5f8271e74.JPGimage028.thumb.JPG.8e94a98f4bd498709fdff745f3a4cd03.JPGimage029.thumb.JPG.34b668e76cb30b053afac01f8ed930c9.JPGimage030.thumb.JPG.d51c19e55113ea8a189b8abee34aeeaf.JPGimage031.thumb.JPG.5501e1c3b66b2c1f42cc9182095b79c4.JPGimage032.thumb.JPG.848abd4fe9c64a4b7293401e3fb1c0e7.JPGimage033.thumb.JPG.6ccf7dc25d8ac0d3790d0af757068ca5.JPGimage034.thumb.JPG.94481d1592816c993f0b17d509e3fb92.JPGimage035.thumb.JPG.5378d45a051c35ed903ff960256e7ea9.JPGimage036.thumb.JPG.65b0baac66ba55a8138b62d0ac3c19e8.JPGimage037.thumb.JPG.4afa063bec0583623c190278b3591946.JPGimage038.thumb.JPG.66b925f4f4cb70b761b84f13624282a4.JPG

Zarazilo mě, že LED diody pro potkávací a dálkové světlo nejsou narozdíl od LED diody pro přísvit do zatáčky na hliníkové DPS, ale pouze na klasické cuprexitové DPS, sice je to přišroubované k chladiči, ale i tak. No snad se to neupeče.

Low beam: 15W - 7led - tj. cca 2,14W/led - tj. cca 240Lm/led - tj. světelný tok cca 1680Lm     Měření na laboratorním zdroji: U=20,6V   I=0,7A

High beam: 17W - 5led - tj. 3,4W/led - tj. cca 330Lm/led - tj. světelný tok cca 1650Lm            Měření na laboratorním zdroji: U=15,2V   I=1,05A

Corner light: 6W - 1led složená ze 3 čipů - tj. světelný tok cca 750Lm                                       Měření na laboratorním zdroji: U=8,9V   I=0,7A

 

Uvedené hodnoty jsou pouze orientační.

  • Like 1
  • Thanks 4
  • Upvote 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Díky za rozbor a fotky.

 

Mohl bych pár otázek? Je ve světle nějaký aktivní větrák, nebo je vše řešeno pasivně? Výkon a světelný tok jsi měřil na nějakém fotometru/integrátoru?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Žádné aktivní chlazení se uvnitř nenachází, ve světle jsou uzavřeny jen ty chladiče co jsou na fotkách. Světelný tok je pouze orientační a nejsou zde započítány ztráty na optikách a čočce. Vycházel jsem pouze z datasheetu LED, grafů a měření tady. Nikdo neví jaký výkonový Bin LED je osazen, při proudu 1A to může být světelný tok na LED od min.280Lm až max.450Lm, takže rozdíl je velký viz. datasheet kolonka Brightness Groups.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pěkný rozbor
To je jasné, že není aktivní chlazení/ventilace není to žádná hi-tech technologie a mlží se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FCCID Díky, mě právě nešlo dohromady to napájení a udávaný výkon

Citovat

Low beam: 15W - 7led - tj. cca 2,14W/led - tj. cca 240Lm/led - tj. světelný tok cca 1680Lm     Měření na laboratorním zdroji: U=20,6V   I=0,7A

Tedy příkon 20.6*0.7 = 14.42W, což při typické účinnosti LED (kolem 45%) dává něco kolem 6.5W výkonu, proto jsem se ptal, odkaz prostuduji :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED diody jsou zapojeny do série 7 a 5 proto takové napětí. V řídící elektronice je zřejmě step-up měnič, nebo něco na ten způsob. 4x je tam osazen TLD5098

Share this post


Link to post
Share on other sites

U těch Bi-LED evidentně nelze nastavit paprsek mezi potkávacími a dálkovými LED. Prostě je to uděláno napevno. Jeden z uživatelů už to světlo rozebral viz odkaz níže. Jedině zkusit reklamovat a vyměnit celá světla. Otázkou je, zdali tak špatně vyrábí všechna, nebo je to jen výjimka. 

 

https://forum.skodahome.cz/topic/150053-bi-led-světlomety/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano, u Bi LED nejde nastavit potkávací a dálkové zvlášť, pouze spolu. Co se týče reklamace, nemyslím si, že by měly být nějaké větší rozdíly mezi světly (Bi LED) Jedině snad porovnat naživo s jinou Fabií se stejnýma světlama, jestli tam bude rozdíl a pak reklamovat. Já už si zvykl, přechod tam nějaký prostě je, zkrátka je to daň za "levná" LED světla

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ahoj, 

dlouho jsem zvažoval zda se do toho pouštět nebo né, ale vzhledem k tomu že situace tomu nějak nahrála a všechno je tak jak je jsem začal sbírat data pro překopání předních světel z před Face na Facelift LED. Zatím jsem ve fázi dlouhodobého testování a sbírání poznatků. Mám soupis dílů, veškeré informace ohledně schéma a zatím jedno LED světlo na testování. Jediné co mě docela vypeklo je to že s příchodem FL je trošku problém s kodováním v BCM (09) vše lze jen online a nelze zatím nijak ovlivnit. Otazka do pléna zda se někdo už zajímal o překopání předku na FL? Napadá mě jediný člověk ale zatím nic nového nezveřejnil. 

 

Testovací redukci i s CAN vedením mám, světlo oživím na tlumené, led pásek ale režim pouze parkovaček a směrovka funguje protože je mimo jednotku. Nejhorší je že světlo neovládá BCM ale jednotka AFS která je na CAN-E s BCM. Z AFS jsou CANy přimo do obou světel. Čekám až přijde jednotka AFS abych alespoň mohl trochu improvizovat. 

 

Cenově je to poměrně náročné ikdyž dá se to sehnat jako celý set L+P světla  (6500Kč kus), jednotka AFS (2000Kč), snímač zatížení Z nápravy (1500Kč) a konektory cca 1000Kč. Otázka je zda se podaří před FL BCM přesvědčit aby ovládalo LED světla...

IMG_20200327_234658.jpg

IMG_20200327_234642.jpg

Edited by ondra86cz
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

moje zistenia?? niečo málo mám, ale zatiaľ je to na mŕtvom bode. štvú ma teraz iné veci a zákazky stoja.....

 

Zoznam dielov:

1x - 1T0 907 503 - snímač zaťaženia alebo 1x - 6R0 941 273 B - čidlo úrovne s tyčovým ústrojenstvom

1x - 4B0 973 712 - konektor pre snímač zaťaženia, 4-pinovy

4x - 000 979 131 A - piny pre konektor snímača zaťaženia

1x - 7P6 907 357 E - RJ svetiel

2x - N 911 585 01 - plastový nit s čapom

1x - 7M3 972 726 B - konektor pre RJ svetiel, 26-pinovy

8x - 000 979 009 E - piny pre konektor riadiacej jednotky

2x - 3C0 973 737 - svorkovnica pre facelift svetlá, piny: 000 979 025, 000 979 026, 000 979 150, 000 979 151, 000 979 242, 000 979 255

1x - 6V1 941 015 F - predné Bi-LED svetlo

1x - 6V1 941 016 F - predné Bi-LED svetlo

 

Poznámky:

  • zmena zapojenia
    • 3 nove kable pre kazde svetlo ?
    • 2 stare na kazdom svetle sa nezapajaju ?
  • nivelacia? skusit vyuzit povodne koliesko na nastavenie vysky? snimac zatazenia na zadnej naprave vľavo

image.thumb.png.a10727f8f86b77534e04c8843da47381.png

  • nivelacia na svetle je cez krokovy motor - vyuzit povodne koliesko? na ako principe funguje? 
  • namiesto nivelacie z naprvy pouzit ako zdroj signalu koliesko na nastavenie v interieri - prepojit namiesto snimaca na riadiacu jednotku (?!)
  • riadiaca jednotka pre predne svetla, umiestnenie za schrankou spolujazdca
image.thumb.png.8512dd4f1152a2ab50faa2042b67f914.png
  • nutna riadiaca jednotka pre spravnu funkciu a zapinanie svetiel

 

Zapojenia:

G76 - snímač zaťaženia:

T4au/1 - čierno-fialový 0,35 mm - smer jednotka J754 - T26c/11

T4au/2 - šedo-červený 0,35 mm - smer jednotka J754 - T26c/10

T4au/4 - hnedo-modrý 0,35 mm - smer jednotka J754 - T26c/7

 

image.thumb.png.43ccf2bbab33365c28637b892029df8c.png

 

J754 - riadiaca jednotka: 55-Headlight Range:

T26c/2 - oranžovo-šedý 0,35 mm - smer BCM - T76c/40 (CANH-E)

T26c/3 - oranžovo-hnedý 0,35 mm - smer BCM - T76c/41 (CANL-E)

T26c/4 - oranžovo-červený 0,35 mm - smer ????? (CANH) - smer svetlá + BCM ?

T26c/5 - oranžovo-hnedý 0,35 mm - smer ????? (CANL) - smer svetlá + BCM ?

T26c/7 - hnedo-modrý 0,35 mm - smer snímač G76 - T4au/4

T26c/10 - šedo-červený 0,35 mm - smer snímač G76 - T4au/2

T26c/11 - čierno-fialový 0,35 mm - smer snímač G76 - T4au/1

T26c/23 - šedo-čierny 0,5 mm - smer BCM T46b/22

T26c/24 - hnedo-zelený 0,5 mm - smer (svorka 31)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tak bez jednotky AFS se bohužel nebojedeš, vše se řeší po CAN-E se světly. Udělal jsem na zkoušku redukci z původního 10pin kabelu na 14pin, nicméně světlo po zapnutí hlavních světel provede autotest krokových motorů a rozsvítí se tlumené, ale kromě toho že svítí LED pásek stlumený se nedá nijak ovládat. Teď čekám na jednotku AFS až dorazí abych se mohl pustit hlouběji do experimentování. Pro názornost přikládám foto redukce.

 

IMG_20200328_220421.jpg

IMG_20200328_220441.jpg

IMG_20200328_220449.jpg

 

P.S.: Jinak dobrá zpráva je že FL má stejnou kapotu, blatníky, chladičovou stěnu a vlastně kromě nárazníku s maskou, rámečkem a světly je to všechno stejné.

 

Zítra budu dávat dolů na R5 přední nárazník tak zkusím světlo napasovat ke kapotě a blatníku

Edited by ondra86cz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jinak pro názornost příkládám výřez schéma pro FL světla, pár věcí zůstává... ale nivelace je prostě po CAN sběrnici

 

 

01.PNG

 

pozitivní je že napájení pro původní motory sklonu světlometů je ze stejné pozice (Z) pak zůstávájí kostry z pinů 5 a 7, směrovka je taktéž v režii BCM, napájení světla je taky z BCM ale přepnutí na dálkové je řešeno interně.  

Edited by ondra86cz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano, viem ze jednotku potrebujem. Skor som sa pohraval s myslienkou nahradit nivelaciu. Predsa len to bude len na principe merania odporu (prudu/napatia) podla posunu, teda zatazenia auta. Nejakundobubbybsa s tym dalo jazdit. O3FL napr. nema dynamicke nastavenie sklonu svetiel ak som dobre pochopil a nevadi to nicomu

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Pokud se budeme bavit o tom že nebude potřeba z vnějšku zásah do světel tak to prostě nejde. Vše je řešeno komunikací světel a jednotky AFS po CAN sběrnici. Na druhou stranu proč si dělat potíže s vývojem něčeho co je už dávno funguje za pomocí jednotky

 

Jinak číslo dílu:

Jednotka AFS - 7P6 907 357 E Z00 (cena nového dílu 5828Kč / starší kolem 1500-2000Kč)

Svorkovnice jednotky - 7M3 972 726 B (cena 140Kč)

 

jinak u snímače zatížení bych volil 6R0 941 273 B z důvodu toho že je to set včetně držáků a stínícího plechu výfuku který jde v jeho těsné blízkosti.

Edited by ondra86cz

Share this post


Link to post
Share on other sites

On asi myslí jen nahradit to čidlo na nápravě.

Každému je jasná, že povel dálkovému by musel jinak složitě posílat pomocí zápisu do CAN sběrnice vlastní vyrobenou jednotkou a to instalace 7P6 jednotky s vlastně vyrobenou náhradou čidla nápravy je mnohem snazší a rozumnější řešení.....samozřejmě, že pro jednotky 7P6 potřebuje správná data + pro jednotky ve světlech.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Presne tak. Jednotku vynechavat nechcem, len samotne cidlo. Aspon docasne ak to nebude fungovat podla predstav

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fungovat to musí stejně jako u auta z výroby. Max kontrola zda jednotka vezme v kódování v bytu 02 přičíst hex 06...a dát nakódovat.

Edited by ferda25

Share this post


Link to post
Share on other sites

Důvod proč rovnou nenatáhnout tři dráty dozadu? Podle mě je to jednodušší než experimentovat zvlášť když čidlo je bez slevy za 3500Kč nové a nebo za 1500Kč starší...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumím tomu dobře, že LED světla mají příkon v součtu pro potkávací a dálková světla 32W, zatímco u klasických bixenonů je to 35W a u low-xenonů 25W? Čekal jsem, že budou LEDky méně náročné.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ano píšou to na světle 15 a17 Watů, ale záleží, kolik světla leze ze světlometu, resp. jaká intenzita osvětlení je před vozidlem při LED, bixenon či xenon?

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 20. 12. 2019 na 10:53, lookin52 napsal:

Ahoj,
chtěl bych se zeptat, jestli nemá někdo nějakou zkušenost s nastavením sklonu FullLED světlometů u F3 po FL. Našel jsem pouze pár příspěvků z října 2018 v tomto vlákně, ale nic, co by mi pomohlo.

 

Pokud jedu sám, tak světla krásně svítí, ale pokud mám jednou za uherský rok plně naložené auto (5 lidí + něco v kufru), tak se mi zdá, že svítí na velmi krátkou vzdálenost. Vím že LEDky nemají kolečko pro nastavení sklonu a že by se měl sklon světel nastavovat automaticky podle zatížení vozidla, ale přijde mi, že to nefunguje ideálně.

Napadlo mě, jestli se světla neseštelují jen při startu a když pak postupně přisedají další cestující, tak už se světla nenastavují, ale je to jen má domněnka.

Stejný problém (jedu sám = parádně svítí, plné auto = nic moc světlo) pozoruji i u Passatu B8 (taky LEDky).

 

Má s tímto někdo nějakou zkušenost?

Díky

 

 

 

Ahoj, před časem jsem položil tento dotaz ohledně FullLED světlometů. Dnes jsem byl v servise a řekl jsem jim, ať se podívají na nastavení světel, že jsou s nimi problémy (viz. citovaný příspěvek). Bylo mi řečeno, že je technik seřídil, tak jsem je hned jak zapadlo slunce vyzkoušel. A musím říci paráda, super, opravdu posun k lepšímu. Naložil jsem plné auto lidí a jel vyzkoušet. Dosvit světel byl o mnoho lepší. Pak jsem všechny vysadil a vyzkoušel, jak světla svítí, když jedu sám (to je nejčastěji). Zde je také viditelné zlepší dosvitu světel. Dokonce se i hodně eliminoval ostrý přechod mezi normálními a dálkovými světly.

 

Tato úprava/oprava byla jako reklamace, takže za 0 Kč. Doporučuji všem, kteří můžou, aby si světla nechali seřídit. Pokud jsem to správně pochopil, tak je nový SW pouze pro modelový rok 2020.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...