Myslím, že při debatě o výhodnosti či nevýhodnosti výměně baterií se na to díváte ze špatného úhlu pohledu. Totiž, že by to mělo být co nejlevnější a výhodné pro zákazníka. Ale tak to (bohužel) asi nebude. Dnešní hra o elektromobilitu se hraje na úrovni EU normy x výrobci, zákazník je jim ukradený. A co když to bude přímo naopak, co když automobilky budou naopak chtít, aby ta výměna byla co nejdražší?
... je nám podsouváno, jak je výroba, provoz a servis elektromobilů jednodušší, a tedy levnější, což podle mne povede jenom k jinému způsobu dojení zákazníků, než klasicky přes předraženou výměnu oleje. V budoucnu to bude přes předražené softwarové úpravy a servis elektroniky vozu. Asi jste si všimli, když si sednete do nového el.auta či hybrida, že veškeré ovládání už je jen elektronické. Jo, volant tam ještě nechali. A co všechna vysoce sofistikovaná elektronika bude dělat po 10 letech natřásání po našich rozbitých silnicích v létě v zimě? ... no bude blbnout. Ale normální mechanik ze značkového servisu to neopraví. To budou el. specialisti za desetinásobnou sazbu.
... výměny lze znepříjemnit i jinak, například může automobil určité neschválené výměny baterie z druhovýroby odmítnout, může akceptovat jen "ty správně", ovšem za prémiovou cenu. To auto už bude o výměně dílů komunikovat přímo se servery automobilky, a ta rozhodne a na dálku nařídí, za jakých podmínek to bude.