Ja si myslím, že v matrixoch žiadne hejblátka nie sú, nemá sa tam čo pokaziť. Celé je to na prepínaní sady LED-iek ktoré svietia každá svojim smerom a teda vypnutie niektorej z nich spôsobí, že na ceste je vyrezaný kus bez osvetlenia.
OIV mám len v štádiu objednávky ale tretí rok používam matrixy Intellux u Insignie.
Výhody matrixu:
- osvetlenie ľavej polovice cesty a ľavého okraja cesty pri predbiehaní iného auta - v podstate zapnutý ľavý diaľkový svetlomet. Takže dobre vidno prípadného cyklistu alebo chodca v čiernej bunde idúceho po ľavej strane. to pri obyčajných svetlách LED alebo xenon neuvidíš, pretože na predbiehanie pôjdeš na začiatku so stretávacími svetlami
- osvetlenie oboch okrajov cesty "diaľkovými svetlami" aj pri prichádzajúcom aute v protismere - vidíš tak lesnú zver ktorá stáva pri krajoch cesty. Dtto pri dobehnutí iného auta, diaľkové svetlá svietia okolo neho na okraje cesty.
- na diaľnici pri rýchlosti 140kmh+ svieti pravý svetlomet do diaľky a ľavý ako stretávací, takže nedochádza k oslneniu protidúcich áut
Nevýhody matrixu:
- má len určitú šírku osvetlenia cesty, ktorá je plne postačujúca na rovnej ceste a v miernej zákrute na cestách 1.triedy. Pri jazde v horských stúpaniach so zatáčkami je však šírka nedostatočná a tak po zatočení do zákruty 120° a viac (vracačka 180°) vchádzaš do tmy. A práve v horských úsekoch tam môže stáť stádo zveri, ktoré nevidíš
Tu sú na tom ďaleko lepšie natáčacie xenony ktoré svietia do zákrut.
- v obci do 50kmh svietia ako obyčajné stretávačky. U AFL xenonov sú napríklad svetlá pootočené do strán takže vidno lepšie okraje cesty a chodníky
- pri hmle matrix na to nemá žiadnen program svietenia. bi-xenony mali skrátenie svetelného lúča a tým vyššiu intenzitu osvetlenia a osvetlenie okrajov cesty
čo je rovnaké
- oba systémy možno ovládať klasicky prepínaním diaľkové/stretávacie. Nie je pravda že matrixy nemožno ručne stlmiť
- oba systémy ak sú ovládané kamerou tak budú bez rozdielu oslňovať kamionistu, ktorý vychádza spoza horizontu
Za mňa bez matrixu už ani kilometer :)
Pozor, je kardinálny rozdiel medzi matrixami OIV a autami vyššej kategórie v počte LED segmentov. A tak to potom na ceste aj vyzerá.
hľadajte na youtube porovnanie matrixov, je tam dobré video, kde sú vždy dve autá porovnávané na rovnakej ceste, takže je možnosť vidieť napríklad OIV vs BMW5