Přejít na obsah

Test chladících kapalin G12


Pawouk

Doporučené příspěvky

G12 sa už objednať nedá , tá pôvodná s príslušenstva s číslom HFGXXXxXXX je nahradená 3T0080010 - G13 - Velvana , alebo potom tú s testu , to je nejaký nemec ale tam je tuším 15eur za 1,5L čo je dosť drahé ... 

 

 

a G11 už od škodovky asi nie je ale nie som si istý 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

neco k počteni-Subject: Reakce na výsledek testu nemrznoucích směsí ve SM

 

 

 

Vážení kolegové,

 

Dovolte mi abych reagoval na „nezávislý“ test nemrznoucích směsích v novém čísle Světa Motorů.

 

Slovo nezávislý jsem do uvozovek dal proto, že tento test je naprosto typickým testem, který byl udělán na objednávku následného vítěze testu…

 

Celý test je zaměřen hlavně na antikorozní ochranu a na ochranu těsnění pod hlavou a odvolává se na normu VW TL 774, což je naprosto v pořádku.

 

Co už v pořádku není je samotný výběr měřených veličin a následná interpretace jejich výsledků.

 

Autoři testu se zaměřili na mnoho organických inhibitorů, které sice chladicí kapaliny běžně obsahují, ale nikde není definováno kolik jich tam má/či nemá být. Jako jasný důkaz přikládám originální znění celé normy VW 774. Pokud si ji podrobně projdete, tak zjistíte že o jednotlivých organických inhibitorech OAT nikde není ani slovo! Je zde pouze definováno kolik antikorozních inhibitorů musí chladící kapalina obsahovat a které látky v ní být nesmí. Je tedy na vůli každého výrobce, jaký poměr inhibitorů do směsi namíchá. Takže samotné testování těchto inhibitorů je sice možné, ale rozhodně nemůže být výsledek těchto testů základem hodnocení celého produktu. Je to jako byste u testu vozidel měli hlavní směrnici rychlost stáhnutí okénka a rychlost nažhavení zapalovače na cigarety.

 

Horším zjištěním je fakt, že kromě nerelevantních informací se v testu objevují i lživé údaje. A to při posuzování kvality přestupu tepla, které byly odvozeny od anorganických inhibitorů. Anorganické inhibitory totiž na přestup tepla nemají žádný vliv! (jediné co v chladící kapalině odvádí teplo je Ethylenglykol)

 

Samotný test chladících kapalin by měl být primárně zaměřen na nemrznoucí vlastnosti a na antikorozní testy na vybrané kovy. Tyto testy (na rozdíl od provedených testů v časopisu) opravdu norma VW vyžaduje a přesně definuje i jejich metodiku měření. ELIT samozřejmě tyto testy při výběru dodavatele provádí a pro vaši informaci jsem je dal do přílohy. Z těchto testů je naprosto zřejmé, že naše chladící kapalina vyhovuje požadavkům VW normy. Samotný test trvá čtrnáct dní a testuje se hmotný úbytek korozí za 14 dní u jednotlivých kovů. Norma VW definuje, že maximální možný úbytek jsou 3 gramy. Naše chladící kapalina má úbytky daleko nižší než požadované 3 gramy - již od pouhých 0,14g! Bohužel těchto testů se čtenář v článku nedočkal…

 

Testování bylo děláno belgickou společností Arteco, což je opravdu jeden ze tří schválených výrobců pro VW. Protože ( jak už bylo uvedeno výše) VW norma přesně neříká jaké jednotlivé inhibitory musí chladící kapalina mít, tak každý výrobce má i odlišné složení kapaliny (což ovšem vůbec nemá vliv na její kvalitu!). Tato skutečnost vede k tomu, že firma Arteco mohla do testu vybrat ty inhibitory, které čirou náhodou nejlépe vyhovovaly vítězům testů, kterým je zároveň firma Arteco dodavatelem….

 

Protože náš výrobek byl hodnocen velmi negativně, nechtěl jsem prohlášení napsat sám. Mohlo by totiž působit zaujatě. Požádal jsem proto významného výrobce chladících kapalin, který v testu neměl žádné výrobky, aby se k testu samotnému nezávisle vyjádřil. Toto vyjádření naleznete v příloze a opravdu ho doporučuji přečíst. Je totiž velmi detailní a naprosto jasně ukazuje na podjatost a neodbornost celého testu.

 

V této chvíli náš výrobce chladící kapaliny požádal redakci SM o předání měřeného vzorku vč. dalších informacích o provedeném měření. Poté tento vzorek detailně zkontrolujeme a na základě výsledků testů zvážíme další kroky vůči SM. Samotné testování trvá minimálně 14 dní.Takže do 20 dní bychom měli mít kompletní výsledky (zaleží jak rychle SM doručí testovaný vzorek).

 

Dnes absolvuji další schůzku s dalším odborníkem na chladící kapaliny, takže doplňující informace k tomuto prohlášení určitě ještě dostanete.

 

Věřím, že vám tyto informace pomohou v argumentaci zákazníkům a k odvrácení jejich negativních reakcí na tento „nezávislý“ test.

 

Štěpán

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velmi zajímavé, poprosím o další přísun info a co reakce SM atd. velmi výživné. 

 

Zrovna Sheron vyrábí různé s....y a jejich výrobky mají špatné úzávěry šroubovací

a už mi 3x něco vyteklo do kufru (a nikdy Sonax, Nigrin, Agrimex, Millers,..jenom Sheron)

tak jsem nejprve četl tu přílohu a rostl, a pak jsem dál četl diskusi ... no prostě už i SM si to troufne, holt inzerent. Kuwy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

no a vyjadreni je v necem jinym a to mi nejde sem dat

Nevím co znamená "v něčem jiným" ale co to zkusit dát třeba do zipu?

Proč expert František nedoporučuje destilovanou vodu?

Páč fanda je přeci "expert" kterej ví že voda bez minerálů je velmi hladová a agresivní vůči součástem motoru. A hlavně je třeba myslet na to že se jedná o samé "velmi" zkušené odborníky s dlouholetou praxí :lol::'>
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...